Mijn USB-stick geformatteerd als exFAT is plotseling beschadigd geraakt nadat hij was losgekoppeld, en Windows vraagt me nu om hem te formatteren voordat ik hem kan gebruiken. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de veiligste manier om de bestanden te herstellen zonder de schade te verergeren. Welke exFAT-hersteltools of stappen moet ik als eerste proberen?
exFAT-herstel is in veel gevallen nog steeds mogelijk, dus ik zou de kaart niet meteen afschrijven alleen omdat die er ineens beschadigd uitziet of omdat Windows vraagt om deze te formatteren.
Het belangrijkste is om de kaart met rust te laten. Formatteer hem niet. Voer CHKDSK niet uit. Probeer hem niet eerst te repareren. Als dit bestandssysteembeschadiging of verwijderde bestanden betreft, kunnen die ingrepen het herstel moeilijker maken. Een snelle formattering wist meestal de bestandssysteemrecords in plaats van de daadwerkelijke inhoud, dus de bestanden kunnen er nog steeds zijn totdat iets nieuws ze overschrijft.
Toen ik enkele cameravideo's van een exFAT-SD-kaart verwijderde, haalde ik de kaart meteen eruit en gebruikte ik een kaartlezer op mijn pc. Ik weet vrijwel zeker dat dat meer hielp dan wat dan ook, omdat de camera geen kans meer kreeg om nieuwe gegevens erop te schrijven.
Ik heb hiervoor Disk Drill gebruikt. De basisstappen zijn vrij eenvoudig:
- Installeer Disk Drill op je computer, niet op de SD-kaart of USB-stick.
- Sluit de exFAT-kaart of het USB-apparaat aan.
- Selecteer het apparaat en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Gebruik in de meeste gevallen Universele scan.
- Wacht tot de scan is voltooid en bekijk de voorbeelden.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op. Herstel ze niet terug naar dezelfde kaart of USB-stick.
Op Windows kun je tot 100 MB gratis herstellen, wat in elk geval genoeg is om te controleren of de bestanden zichtbaar zijn voordat je ergens voor betaalt. Een andere nuttige optie is schijfimaging. Als de SD-kaart steeds wegvalt, erg lang doet over lezen of instabiel lijkt, maak dan eerst een image en scan die in plaats daarvan. Dat belast het originele apparaat minder.
Voor camerabeelden, vooral van iets als een DJI-drone, GoPro, Canon, Sony of een vergelijkbare camera, zou ik ook Advanced Camera Recovery (ACR) proberen. Videobestanden kunnen op de kaart in fragmenten verdeeld zijn, en gewone scans bouwen die niet altijd goed opnieuw op. ACR is bedoeld voor dat soort gefragmenteerde cameravideo's, dus het is de moeite waard om dat te controleren voordat je aanneemt dat de clips weg zijn.
Als Disk Drill niet oplevert wat je nodig hebt, is TestDisk een andere optie. Het is gratis en technischer, maar het kan erg goed zijn wanneer het probleem een kapotte partitietabel of een beschadigd bestandssysteem is in plaats van een gewone verwijdering.
De enige keer dat ik niet zou blijven rommelen met doe-het-zelftools is wanneer het apparaat er fysiek slecht uitziet. Als het op meerdere computers niet verschijnt, voortdurend de verbinding verbreekt, zichtbare schade heeft of vreemd heet wordt, stop dan met het te gebruiken en neem contact op met een herstelbedrijf. Veel daarvan doen gratis beoordelingen. Afhankelijk van de schade kan herstel een paar honderd dollar kosten of ruim boven de $1,000 uitkomen, maar als de hardware defect is, lost software het meestal niet op.
Dus ja, bestanden herstellen van een exFAT-SD-kaart of USB-stick zonder back-up kan werken. Stop gewoon onmiddellijk met het gebruik van het apparaat, herstel eerst de bestanden en denk pas aan formatteren of repareren nadat je gegevens veilig zijn.
Laat Windows het niet initialiseren, formatteren of er een reparatie op uitvoeren om gewoon te zien wat er gebeurt. Ik ben het eens met het advies om geen CHKDSK te gebruiken, maar ik zou nog voorzichtiger zijn met herhaalde scans op de daadwerkelijke USB-stick als die beschadigd is geraakt nadat hij er abrupt uit is getrokken. Controleer eerst of de juiste grootte wordt weergegeven in Schijfbeheer. Als er 0 bytes, een onzincapaciteit wordt weergegeven of als hij steeds opnieuw verbinding maakt, stop dan en verspil geen schrijf- en leesacties aan herstelapps. Als de juiste capaciteit wordt weergegeven, maak dan een sectorimage naar een andere schijf en voer het herstel uit op die image in plaats daarvan. Disk Drill of TestDisk kunnen nuttig zijn, maar de veiligere werkwijze is eerst een image maken, daarna herstellen en nooit formatteren totdat de bestanden al ergens anders naartoe zijn gekopieerd.
Sluit hem rechtstreeks aan op een stabiele USB-poort op de computer en controleer alleen of het apparaat de juiste grootte aangeeft. Gebruik tijdens het herstel geen poort aan de voorkant, hub, tv, printer of iets anders onbetrouwbaars. Een slechte verbinding kan lijken op beschadiging van het bestandssysteem, en herhaalde onderbrekingen tijdens scans kunnen de situatie verergeren.
Ik ben het eens met @boswandelaar dat je eerst een image moet maken, maar ik zou voorzichtig zijn met wat eerst een image maken hier betekent. Kloon hem niet naar een andere USB-stick van dezelfde grootte en ga daarna experimenteren op het origineel. Maak een raw-imagebestand op een gezonde interne schijf of externe harde schijf met voldoende vrije ruimte. Als je vertrouwd bent met Linux, is ddrescue meestal het betere hulpmiddel voor een twijfelachtige stick omdat het slechte gebieden kan overslaan en kan hervatten met een logbestand. Doe eerst een lichte eerste pass voordat je iets urenlang laat malen met herhaalde pogingen.
Scan daarna de image met herstelsoftware. Disk Drill is prima voor een gebruiksvriendelijkere scan, en TestDisk is het proberen waard als de exFAT-opstartsector of partitietabel het hoofdprobleem is. Het belangrijkste is dat elke reparatiepoging op een kopie moet worden uitgevoerd, niet op het enige origineel. Als de bestanden bedrijfskritisch zijn of onvervangbare familiebestanden, zou ik eigenlijk al vóór het maken van de image stoppen als de stick de verbinding verbreekt, warm wordt of een wisselende capaciteit toont. USB-flashdrives kunnen op nare manieren defect raken, en software kan een stervende controller of NAND niet repareren.
Verwacht dat het herstel rommelig zal zijn, zelfs als de meeste gegevens er nog zijn. Bij exFAT kan een verkeerde ontkoppeling ervoor zorgen dat de toewijzingsinformatie of maprecords in een vreemde toestand terechtkomen, waardoor je bestanden kunt terugkrijgen maar mapnamen, oorspronkelijke bestandsnamen of sommige gedeeltelijk geschreven bestanden kwijtraakt. Dat betekent niet dat het herstel is mislukt. Het betekent alleen dat de metadata van het bestandssysteem de klap heeft opgevangen.
Ik zou het eerder gegeven advies om eerst een image te maken volgen, maar ik zou de verwachtingen bijstellen voordat je uren aan tools besteedt. Als de USB-stick alleen werd gebruikt voor gekopieerde documenten, foto’s, installers enzovoort, dan heeft herstelsoftware een redelijke kans. Als er actief naar werd geschreven toen hij werd losgetrokken, zoals bij een video-export, back-uptaak, VM, database of archiefdownload, dan kunnen juist die specifieke bestanden corrupt zijn, zelfs als al het andere prima terugkomt.
Een klein praktisch punt dat mensen vergeten: zorg ervoor dat de doelschijf meer vrije ruimte heeft dan de USB-stick, niet alleen meer ruimte dan de bestanden die je je herinnert. Voor het maken van een image van een stick van 256 GB is ongeveer 256 GB vrije ruimte nodig voor de image, en daarna nog eens extra ruimte voor herstelde bestanden. Richt Disk Drill, PhotoRec, R-Studio of iets anders niet op een bijna volle C:-schijf en vraag je daarna niet af waarom het herstel onvolledig is of de pc instabiel wordt.
Ik zou tools niet alleen beoordelen op basis van het feit of ze de oorspronkelijke mappenstructuur tonen. Als de bestandssysteemstructuur beschadigd is, kan een deep scan bestanden in plaats daarvan op basis van signatures vinden, wat generieke namen kan opleveren zoals file000123.jpg. Vervelend, maar soms is dat het beste wat je uit een losgetrokken exFAT-schijf gaat krijgen. Bekijk een voorbeeld van belangrijke bestandstypen voordat je ergens voor betaalt, vooral Office-bestanden en video’s, want bestandsnamen in een scan zien is niet hetzelfde als bruikbare herstelde bestanden hebben.
Vertrouw die stick na het herstel niet opnieuw voor iets belangrijks. Je kunt hem later opnieuw formatteren om te testen, maar een USB-stick die ooit na het loskoppelen corrupt raakte, is nu hooguit nog een goedkope krabbelstick. De veiligste langetermijnoplossing is saai: kopieer de herstelde bestanden naar twee plekken en vervang daarna de stick.