Ik heb per ongeluk enkele belangrijke bestanden verwijderd van een APFS-schijf op mijn Mac en heb geen Time Machine-back-up. Ik probeer uit te zoeken wat de veiligste manier is om verwijderde APFS-bestanden te herstellen zonder iets te overschrijven of het gegevensverlies erger te maken. Welke hulpmiddelen of stappen werken echt?
gebruiker 1
Er is nog steeds een kans, maar het komt echt neer op twee dingen: wat je hebt gedaan nadat je de bestanden had verwijderd, en of dit een SSD, HDD, interne Mac-schijf, externe schijf, enz. was.
Het belangrijkste is om die schijf nu meteen niet meer te gebruiken. Sla er niets meer op op, installeer er geen herstelapps op en voer nog geen reparaties met Schijfhulpprogramma uit. Verwijderde bestanden worden vaak niet meteen gewist, maar de ruimte die ze gebruikten kan wel opnieuw worden gebruikt. Hoe meer je naar de schijf schrijft, hoe slechter je kansen worden.
Als dit een formattering in Schijfhulpprogramma was, betekent dat ook niet automatisch dat de gegevens weg zijn. Een snelle formattering bouwt meestal het bestandssysteem opnieuw op in plaats van elk stukje oude data te overschrijven. Als je sindsdien niet veel nieuws op de schijf hebt gezet, kan herstel nog steeds mogelijk zijn.
De vervelende uitzondering zijn SSD's met TRIM. Op de meeste moderne Macs gebruikt de interne SSD TRIM, en zodra die verwijderde blokken zijn gewist, kunnen normale hersteltools daar eigenlijk niets meer mee. Externe SSD's zijn iets minder voorspelbaar omdat TRIM afhangt van de behuizing en verbinding. Sommige krijgen TRIM-opdrachten, andere niet, dus een externe SSD is soms beter te herstellen als je hem snel genoeg niet meer gebruikt.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten met een APFS-schijf na het verwijderen van een map en het legen van de prullenmand. Wat mij het meest hielp, was niet in paniek raken en niet allerlei willekeurige oplossingen op dezelfde schijf proberen. Uiteindelijk had ik de beste resultaten met Disk Drill.
Wat ik deed was vrij eenvoudig:
- Ik heb Disk Drill op een aparte schijf geïnstalleerd.
- Ik heb de APFS-schijf aangesloten waarop de verwijderde bestanden stonden.
- Ik heb Volledige schijftoegang toegestaan toen macOS daar om vroeg.
- Ik heb het volledige APFS-volume gescand.
- Ik heb de scan volledig laten afronden voordat ik iets herstelde.
- Ik heb eerst de voorbeeldweergave gebruikt, gewoon om zeker te weten dat de bestanden echt leesbaar waren.
- Ik heb de bestanden naar een andere schijf hersteld, niet terug naar de probleemschijf.
Een nuttig punt was dat veel van de herstelde mappen hun oorspronkelijke namen behielden. Dat is een stuk beter dan één enorme hoop bestanden met willekeurige namen krijgen en alles met de hand moeten sorteren.
Als je geen Time Machine-back-up hebt, is herstelsoftware waarschijnlijk het volgende om te proberen. Controleer ook op APFS-snapshots als dit op een Mac was. macOS kan soms lokale snapshots hebben, zelfs wanneer je Time Machine-schijf niet is aangesloten. Ze zijn er niet altijd, maar het is de moeite waard om dat te controleren voordat je aanneemt dat de bestanden weg zijn.
Ik zou EHBO van Schijfhulpprogramma en andere reparatiepogingen laten wachten tot nadat je hebt gekopieerd wat je kunt. Eerst herstellen, daarna repareren. Andersom doen kan de situatie verergeren.
Als de schijf zich fysiek slecht gedraagt, zoals niet koppelen, klikken, de verbinding verbreken, vastlopen tijdens scans of willekeurig verdwijnen, dan zou ik hem niet blijven bestoken met software. Op dat moment is een professioneel dataherstellab de veiligere route. Veel van die bedrijven beoordelen de schijf gratis en rekenen alleen als ze data herstellen. Het kost meer, maar als de schijf zelf defect raakt, is dat meestal de betere keuze.
Herstel niets naar hetzelfde APFS-volume, zelfs niet als de herstelapp dat als standaard aanbiedt. Dat is de eenvoudigste manier om precies de ruimte te overschrijven die je probeert te redden. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het stoppen van het gebruik, maar voor een interne Mac-SSD zou ik nog strenger zijn: schakel hem uit als dat kan, omdat macOS logs, caches, Spotlight-gegevens, browsergegevens enzovoort blijft schrijven. Als de bestanden belangrijk zijn, start dan op vanaf een andere schijf of sluit de Mac/schijf aan op een andere Mac en scan vanaf daar. Als je genoeg opslagruimte hebt, maak dan eerst een image van de schijf en scan de image in plaats van de originele schijf herhaaldelijk te scannen. Disk Drill of vergelijkbare tools zijn prima om te proberen, maar beschouw de preview als de test: als het bestand correct wordt weergegeven in de preview, herstel het dan naar een andere fysieke schijf. Als het alleen als een naam zonder preview verschijnt, ga er dan niet van uit dat het daadwerkelijk herstelbaar is.
Laat iCloud-synchronisatie niet doorgaan als de ontbrekende bestanden in Bureaublad, Documenten, iCloud Drive of een appsmap stonden die synchroniseert. Controleer voordat je uren besteedt aan het scannen van het APFS-volume eerst Recent verwijderd op iCloud.com, de Prullenmand op een andere Mac die dezelfde Apple ID gebruikt, en het eigen gebied met verwijderde of recente bestanden van de app als het iets was als Pages, Numbers, Foto’s, Notities, enz. Dat is het saaie herstelpad dat mensen vergeten, en het is veiliger dan de schijf aan te raken. Als de bestanden alleen lokaal waren, dan ben ik het eens met het algemene advies hierboven: stop met het gebruiken van de schijf, scan vanaf een andere opstartschijf of een andere Mac, en herstel naar aparte opslag. Disk Drill is prima om te proberen, maar ik zou het eerst behandelen als een hulpmiddel om te zien of het mijn echte bestanden kan voorvertonen, niet als bewijs dat alles wat met naam wordt vermeld herstelbaar is.