Hoe herstel ik gegevens van een CF-kaart met ontbrekende mappen?

Ik probeer foto’s en videobestanden te herstellen van een CompactFlash-kaart nadat verschillende mappen plotseling verdwenen. De kaart toont nog steeds gebruikte ruimte, maar de ontbrekende mappen en bestanden verschijnen niet op mijn camera of computer. Deze bestanden zijn belangrijk en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens van de CF-kaart te herstellen zonder het probleem erger te maken.

CF-kaart onleesbaar geworden? Wat ik als eerste zou doen

Ja, ik heb dit ook wel eens gehad na een shoot. Je komt thuis, sluit de reader aan, en de kaart geeft fouten of de helft van de map is verdwenen. Dat voelt meteen rot. Toch staan je foto’s en video’s vaak nog steeds op de CompactFlash-kaart, zolang die niet fysiek kapot is. Meestal is de bestandskaart stuk, niet de data zelf.

Dus de eerste paar minuten zijn belangrijker dan de software.

Doe deze drie dingen nu

1. Stop met het gebruik van de kaart.
    Haal hem uit de camera. Maak geen extra opnames. Test hem niet door willekeurige bestanden erop te kopiëren. Elke schrijfactie vergroot de kans dat je oude data wordt overschreven.

2. Weiger de formatteerprompt.
    Windows en macOS tonen graag een melding dat de kaart geformatteerd moet worden. Accepteer dat niet. Een format herschrijft bestands­systeeminformatie en maakt herstel lastiger.

3. Gebruik een echte CF-kaartlezer.
    Ik zou het aansluiten van de camera via USB overslaan. In mijn ervaring verbergen directe cameraverbindingen vaak de low-level schijftoegang die hersteltools nodig hebben. Een aparte kaartlezer werkt beter.

Controleer of de computer de kaart ziet

Open in Windows Schijfbeheer. Open op Mac Schijfhulpprogramma.

Als de CF-kaart daar verschijnt met ongeveer de juiste capaciteit, heb je nog een redelijke kans om dit zelf te doen. Verschijnt hij helemaal niet, of heeft de kaart fysieke schade opgelopen, dan kom je in het terrein van lab-herstel terecht. Een voorbeeld is het CleverFiles-herstelcentrum.

Voor software was deze YouTube-link opgenomen, dus hier staat die ongewijzigd:

Over herstelsoftware

Ik heb er in de loop der tijd een paar geprobeerd. De gratis route bestaat, maar wordt snel irritant.

PhotoRec vindt bestanden inderdaad, maar de workflow is stroef. Het gooit herstelde items in grote stapels en je originele bestandsnamen zijn weg. Als je een lang evenement hebt gefotografeerd, is het geen pretje om die chaos te sorteren. Recuva is makkelijker, al heb ik gezien dat het RAW-formaten van professionele camera’s soms mist of verkeerd verwerkt.

De tool die in de originele post werd gelinkt is Disk Drill. Het nuttigste onderdeel voor mij is bestandsvoorvertoning vóór herstel. Als je naar CR2, NEF, ARW of grote videoclips kijkt, bespaart preview tijd en voorkomt het blind herstellen.

De herstelstappen die ik zou volgen

1. Installeer de herstelapp op de schijf van je computer

Zet hem op je interne schijf, niet op de CF-kaart. Klinkt logisch, maar mensen maken hier fouten als ze stress hebben.

2. Maak eerst een byte-voor-byte image als de kaart instabiel lijkt

Dit is belangrijker dan de meeste mensen denken. Als de kaart de verbinding verbreekt, vastloopt of traag leest, maak dan eerst een kloon en werk vanaf die image. Disk Drill heeft hiervoor imaging. Een volledige image geeft je één stabiele bron in plaats van steeds een kaart te belasten die al vreemd doet.

3. Scan de kaart, of de image

Voer de volledige scan uit en laat die afronden. Stop niet halverwege omdat de eerste resultaten leeg lijken. Sommige tools vinden de makkelijke dingen vroeg en de dieper verborgen bestanden later.

4. Bekijk een preview voordat je herstelt

Open een paar foto’s. Controleer een paar video’s. Zorg dat de bestanden niet alleen namen tonen terwijl de inhoud erachter kapot is. Deze les heb ik op de harde manier geleerd na het herstellen van een trouwreportage waarbij de thumbnails er goed uitzagen maar meerdere clips dood waren.

5. Herstel naar een andere schijf

Zet de herstelde bestanden op de hoofddrive van je computer of op een externe SSD. Schrijf ze niet terug naar de CF-kaart. Als je herstelt naar dezelfde kaart, loop je het risico de ontbrekende bestanden te overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald. Best hard, maar waar.

Als de video’s beschadigd terugkomen

Dit deel zorgt vaak voor verwarring.

Grote videobestanden fragmenteren makkelijker dan foto’s. Dus als een herstelde clip niet wil openen, betekent dat niet altijd dat hij weg is. VLC helpt soms. Zet in de invoer- en codecinstellingen de verwerking van beschadigde of onvolledige AVI-bestanden op “Altijd repareren”. Voor Windows is Untrunc nog een gratis tool die mensen gebruiken om beschadigde headers opnieuw op te bouwen.

Geen magie. Wel het proberen waard.

Nadat de bestanden veilig zijn

Zodra je foto’s en video’s naar een veilige plek zijn gekopieerd en je ze hebt gecontroleerd, kijk dan pas naar de kaart zelf.

Voer op Windows CHKDSK uit. Probeer op Mac EHBO. Als de kaart daarna stabiel lijkt, zou ik hem alsnog opnieuw formatteren in de camera voordat je hem weer gebruikt. Als de kaart meer dan één keer is uitgevallen, zou ik hem met pensioen sturen. Flashmedia wordt onbetrouwbaar, en ik houd er niet van om met betaald werk te gokken.

Korte versie

Als je CF-kaart onleesbaar is:

• stop met het gebruik
  • formatteer hem niet
  • gebruik een aparte kaartlezer
  • controleer of hij verschijnt in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma
  • scan hem met herstelsoftware
  • bekijk bestanden in preview
  • herstel naar een andere schijf

Die volgorde is belangrijk. Als je de volgorde verpest, daalt de kans op herstel.

Als de gebruikte ruimte nog steeds zichtbaar is, staan uw bestanden er vaak nog. Wat ontbreekt, is de mapvermelding, verborgen kenmerken of een beschadigde DCIM-structuur. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer om alle schrijfacties te stoppen. Ik zou eerst nog één ding toevoegen: controleer of de mappen als verborgen zijn gemarkeerd.

Op Windows:
Open Verkenner, ga naar Beeld en schakel vervolgens Verborgen items in.
Open daarna de Opdrachtprompt en voer uit:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Vervang X door de stationsletter van uw CF-kaart.

Ik heb CF-kaarten van leeg weer normaal zien worden na deze stap. Geen scan nodig.

Als dat niet werkt, zou ik CHKDSK in dit stadium overslaan. Daar ben ik het klein beetje oneens. CHKDSK repareert soms een beschadigd bestandssysteem door verloren vermeldingen naar FOUND.000 te verplaatsen, wat niet ideaal is vóór herstel. Eerst herstellen, later repareren.

Controleer de kaart ook op Linux als u daar toegang toe hebt. Een live-USB plus ls, fdisk of testdisk laat vaak bestanden zien die Windows verbergt of beschadigt. TestDisk is het proberen waard vóór file carving, omdat het de mapstructuur beter herstelt dan tools zoals PhotoRec.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Verborgen bestanden tonen.
  2. Verborgen/systeemkenmerken wissen.
  3. Een image van de CF-kaart maken.
  4. TestDisk op de image proberen.
  5. Als de structuur weg is, scannen met Disk Drill voor herstel van foto’s en video’s.
  6. De uitvoer opslaan op een andere schijf.

Disk Drill helpt wanneer de mappen weg zijn maar RAW-bestanden en videoclips nog wel per signatuur bestaan. Voorbeeldweergave is erg belangrijk bij CF-herstel.

Ook behandelt deze korte video het proces goed:
Tips voor gegevensherstel van CF-kaarten bij ontbrekende mappen en verborgen bestanden

Nog iets. Als uw camera nog sommige bestanden leest, kopieer die dan eerst handmatig. Wacht niet. Kaarten gaan vrij snel van onstabiel naar dood.

Als de kaart nog steeds gebruikte ruimte toont, zou ik ook nog iets controleren wat niemand doet totdat het te laat is: of de partitie zelf vreemd is geworden, niet alleen de mappen.

@mikeappsreviewer behandelde het deel stop met het gebruiken ervan, en @andarilhonoturno heeft gelijk dat verborgen attributen een kaart leeg kunnen laten lijken. Waar ik het enigszins oneens ben, is te snel in bestandssysteemreparaties duiken. Ik zou geen enkel herstelhulpprogramma uitvoeren, en ik zou de camera ook niet vertrouwen om te zien wat er staat. Camera’s zijn vreselijke diagnosehulpmiddelen.

Wat ik zou doen:

• steek de CF-kaart in een kaartlezer
  • controleer of deze de juiste grootte toont in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma
  • noteer het bestandssysteemtype, of of deze wordt weergegeven als RAW/niet-toegewezen
  • als deze wordt aangekoppeld, probeer er dan met een andere bestandsbeheerder doorheen te bladeren voordat je scant
  • als deze niet goed wordt aangekoppeld, maak dan eerst een image en werk alleen daarvanuit

Iets anders dat het proberen waard is, is een hex/sectorviewer of zelfs een Linux live-USB. Soms is de DCIM-map kapot, maar zijn de daadwerkelijke bestandsrecords nog deels aanwezig en zal Linux meer tonen dan Windows doet. Als de partitie beschadigd maar aanwezig lijkt, kan TestDisk soms de mappenstructuur beter herbouwen dan pure carvingtools.

Als structuurherstel mislukt, dan is Disk Drill waarschijnlijk de praktische keuze voor CompactFlash-kaartherstel. Het is beter in het terughalen van foto- en videobestanden wanneer de mappen zijn verdwenen maar de onderliggende gegevens nog bestaan. Voorbeeldweergave is het belangrijkste onderdeel. Als je RAW-bestanden of clips correct worden weergegeven in de preview, zijn je kansen redelijk goed.

Nog een tip: sorteer herstelde bestanden na herstel op signatuur/aanmaaktijd, niet alleen op bestandsnaam. Klussen met ontbrekende mappen komen vaak rommelig en in de verkeerde volgorde terug.

Als je ook meer aanbevelingen van de community wilt over software voor herstel van CF-kaarten, dan is deze thread behoorlijk relevant:
aanbevelingen voor de beste software voor gegevensherstel van CF-kaarten

Als de kaart de verbinding verliest, klikt, loeiheet wordt of willekeurig verdwijnt, stop dan met de doe-het-zelfdingen. Dat is het punt waarop mensen een herstelbare kaart meestal in een dode veranderen.