Hoe verminder ik de Facebook-opslag op de iPhone zonder iets te verliezen?

Facebook neemt veel opslagruimte in op mijn iPhone, en ik ben bang dat het verwijderen van de app of het wissen van gegevens foto’s, berichten of accountinformatie kan verwijderen. Ik heb hulp nodig om de opslagruimte van Facebook te verminderen zonder iets belangrijks te verliezen.

Als Facebook belachelijk veel ruimte inneemt op je iPhone, zijn er eigenlijk maar een paar dingen die je kunt doen. iOS heeft niet dezelfde eenvoudige knop voor appcache die je misschien op Android ziet, dus je moet het een beetje omzeilen.

De makkelijkste eerste stap is om de app te ontladen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, tik op Facebook en kies vervolgens App ontladen. Daarmee verwijder je de app zelf, maar blijven de opgeslagen gegevens behouden, dus wanneer je de app opnieuw installeert, hoef je meestal niet opnieuw in te loggen of tweefactorauthenticatie opnieuw in te stellen. Het kan wat tijdelijke rommel opruimen, maar het wist niet alles.

Als Facebook nog steeds 2 GB of 3 GB inneemt, is ontladen waarschijnlijk niet genoeg. Verwijder in dat geval de app volledig en installeer hem opnieuw. Dat kun je doen vanuit het scherm iPhone-opslag of door het Facebook-pictogram lang ingedrukt te houden en Verwijder app te kiezen.

Die volledige verwijdering is wat het groeiende onderdeel Documenten en gegevens opruimt. Het verwijdert gecachte afbeeldingen, videominiaturen, scripts en andere dingen die de app in de loop van de tijd heeft opgeslagen. Je Facebook-berichten, foto’s, vrienden en account staan niet alleen op je telefoon opgeslagen, dus het verwijderen van de app verwijdert je Facebook-account niet. Je wordt wel uitgelogd, dus zorg ervoor dat je eerst je wachtwoord weet.

Ook zijn Facebook en Messenger aparte apps. Door Facebook te verwijderen, wordt Messenger niet opgeschoond. Als Messenger ook opgeblazen is, moet je die app apart aanpakken.

Er is nog een kleinere opschoning die mensen vaak missen: de ingebouwde browsercache van Facebook. Wanneer je links binnen Facebook opent, gebruikt de app zijn eigen browser en slaat daar ook cookies/cache op. Open Facebook, tik op het Menu met de drie streepjes en ga daarna naar Instellingen en privacy > Instellingen. Scroll naar Browser en tik op Wissen naast “Cookies en cache”. Het maakt niet enorm veel ruimte vrij, maar het kan een beetje helpen.

Het irritante is dat Facebook die ruimte bijna meteen weer begint op te vullen. Scroll een tijdje door Reels, foto’s en links, en de app bouwt veel van die cache opnieuw op, omdat dat is hoe alles de volgende keer sneller laadt. Dus verwijderen en opnieuw installeren kan helpen, vooral als de app haperingen heeft, maar het is meestal tijdelijk.

Ik deed dit vroeger steeds met Facebook, Instagram en TikTok, in de veronderstelling dat ik mijn opslagprobleem oploste. Ik maakte misschien 500 MB vrij, en dan was die ruimte de volgende dag eigenlijk alweer verdwenen.

Wat een groter verschil maakte, was mijn fotobibliotheek aanpakken. Dat was het echte opslagprobleem. Oude screenshots, wazige foto’s van bonnetjes, dubbele afbeeldingen, enorme video’s en tien net iets verschillende versies van dezelfde kattenfoto lopen veel sneller op dan mensen beseffen.

Als je iets nuttigers wilt dan voortdurend vechten tegen de Facebook-cache, kijk dan eens naar Clever Cleaner. Ik kwam het tegen nadat ik genoeg had van schoonmaakapps die óf vol advertenties zaten óf achter abonnementen waren vergrendeld.

Het is gratis, zonder betaalmuren, zonder pro-versie en zonder advertenties. Het onderdeel Heavies is handig omdat het je foto’s en video’s sorteert op bestandsgrootte, zodat je snel die enorme 4K-video kunt vinden die zonder reden een hele gigabyte in beslag neemt.

Het tabblad Similars is waarschijnlijk het nuttigste onderdeel. Het groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, toont de bestandsgrootte van elke foto en laat je de beste versie bewaren terwijl je de rest verwijdert. Er is ook een sectie voor screenshots, wat ideaal is als je filmrol vol staat met screenshots van “dit heb ik later nog nodig” waar je nooit meer naar hebt gekeken.

Ook op privacygebied is het prettig. Het werkt op het apparaat, dus het stuurt je privéfotobibliotheek niet naar een willekeurige server om die te scannen.

Dus ja, verwijder Facebook en installeer het opnieuw als je snel wilt opruimen. Het kan helpen tegen tijdelijke opgeblazen opslag en vreemd appgedrag. Maar als je dat elke week doet alleen om de waarschuwing “Opslag vol” te vermijden, dan zijn je foto’s en video’s waarschijnlijk het grotere probleem. Die opruimen brengt je meestal veel verder dan steeds opnieuw achter de cache van Facebook aan te zitten.

Als je onafgemaakte berichten, Marketplace-vermeldingen, story-bewerkingen of uploads hebt die nog bezig zijn, rond die dan af of annuleer ze voordat je Facebook verwijdert. Geplaatste foto’s, berichten, vrienden en accountgegevens staan op de servers van Facebook, dus het opnieuw installeren van de app zou die niet moeten wissen, maar tijdelijke dingen die alleen in de app staan kunnen verdwijnen. Ik ben het meer eens met het advies om te verwijderen en opnieuw te installeren dan met offloaden als het doel is om echt opslagruimte terug te krijgen, maar neem eerst 30 seconden om te controleren of je kunt inloggen, of je telefoonnummer/e-mailadres actueel zijn en of tweefactorauthenticatie werkt. Verwijder daarna Facebook, start de iPhone opnieuw op, installeer de app opnieuw en log weer in. Je Camera Roll-foto’s worden niet verwijderd door Facebook te verwijderen, tenzij je ze apart verwijdert in de Foto’s-app.

Als je Facebook vooral gebruikt om te browsen en niet afhankelijk bent van directe meldingen, dan is het eenvoudigste antwoord op de lange termijn misschien om de Facebook-app helemaal niet meer te gebruiken en Facebook in Safari te openen.

De app verwijderen en opnieuw installeren is prima als opschoning, en @nachtschatten heeft gelijk dat je geplaatste foto’s, vrienden, berichten, groepen, pagina’s en accountgegevens niet alleen in de app zijn opgeslagen. Die zijn gekoppeld aan je Facebook-account. Het verwijderen van de app van de iPhone verwijdert je Facebook-account of je camerarol niet.

Het deel dat mensen soms missen, is dat de app gewoon weer zal groeien. Facebook opnieuw installeren is meer alsof je een prullenbak leegt dan dat je de reden oplost waarom er steeds afval verschijnt. De app slaat tijdens het scrollen foto’s, video’s, Reels, linkvoorbeelden, cookies en andere rommel op in de cache. Als je Facebook elke dag gebruikt, vooral voor veel video’s, kan die opslag vrij snel terugkomen.

Een duidelijkere manier om ernaar te kijken is dit:

Facebook-accountgegevens: veilig, want die staan op de servers van Facebook.

iPhone-foto’s: veilig, tenzij je ze zelf verwijdert in de Foto’s-app.

Lokale rommel van de Facebook-app: veilig om te verwijderen, en dit is wat je probeert op te schonen.

Niet-geplaatste concepten/uploads: niet altijd veilig, dus controleer die voordat je iets verwijdert.

Als je de versie met weinig risico wilt, doe dan dit:

1. Zorg dat je je Facebook-wachtwoord kent.
  2. Controleer of je e-mailadres/telefoonnummer op het account nog actueel is.
  3. Open Facebook en controleer of je geen halfgeschreven bericht, onafgemaakte Marketplace-vermelding of vastgelopen upload hebt waar je om geeft.
  4. Verwijder de Facebook-app, niet je Facebook-account.
  5. Herstart de iPhone.
  6. Installeer Facebook alleen opnieuw als je de app echt terug wilt.

Als je de app opnieuw installeert en hij wordt weer te groot, probeer dan een week lang facebook.com in Safari te gebruiken. Je kunt het zelfs vanaf de deelknop van Safari aan je beginscherm toevoegen, zodat het nog een beetje als een app aanvoelt. Het is niet zo soepel, en meldingen zijn niet hetzelfde, maar het voorkomt dat Facebook opnieuw een enorm deel van de opslag van je telefoon inneemt.

Ik zou niet verwachten dat opschoonapps de eigen appgegevens van Facebook direct verkleinen. Ze kunnen helpen als je echte opslagvreter foto’s en video’s zijn, wat heel vaak voorkomt, maar ze zijn geen magische knop om de Facebook-cache te legen. Specifiek voor Facebook zijn verwijderen/opnieuw installeren of overschakelen naar de browser de praktische opties.

Wees alleen voorzichtig met de bewoording op het iPhone-scherm. Delete App verwijdert de app van je telefoon. Het betekent niet mijn Facebook-account verwijderen. Dat zijn heel verschillende dingen.