Jag försöker återställa foton och videofiler från ett CompactFlash-kort efter att flera mappar plötsligt försvann. Kortet visar fortfarande använt utrymme, men de saknade mapparna och filerna visas inte på min kamera eller dator. Dessa filer är viktiga, och jag behöver hjälp med att ta reda på det säkraste sättet att återställa data från CF-kortet utan att förvärra problemet.
# CF-kort blev oläsligt? Vad jag skulle göra först
Ja, jag har varit med om det här efter en fotografering. Man kommer hem, kopplar in kortläsaren, och kortet visar fel eller så är halva mappen borta. Det känns dåligt direkt. Men om CompactFlash-kortet inte är fysiskt förstört finns dina foton och videor ofta fortfarande kvar på kortet. Det som vanligtvis är trasigt är filkartan, inte själva datan.
Så de första minuterna spelar större roll än programvaran.
## Gör de här tre sakerna nu
1. Sluta använda kortet.
Ta ut det ur kameran. Ta inga fler bilder. Testa inte genom att kopiera över slumpmässiga filer. Varje skrivning ökar risken att din gamla data ersätts.
2. Avvisa formateringsprompten.
Windows och macOS gillar att visa ett meddelande om att kortet behöver formateras. Acceptera det inte. En formatering skriver om filsystemsinformation och gör återställningen rörigare.
3. Använd en riktig CF-kortläsare.
Jag skulle hoppa över att ansluta kameran via USB. Enligt min erfarenhet döljer direkta kameraanslutningar ofta den lågnivååtkomst till disken som återställningsverktyg behöver. En dedikerad kortläsare fungerar bättre.
## Kontrollera om datorn ser kortet
I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac öppnar du Skivverktyg.
Om CF-kortet visas där med ungefär rätt kapacitet har du fortfarande en rätt god chans att klara detta själv. Om det inte visas alls, eller om kortet har fått fysisk skada, börjar det bli ett jobb för ett återställningslabb. Ett exempel är CleverFiles recovery center.
För programvara fanns den här YouTube-länken med, så här är den oförändrad:
https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw
## Om återställningsprogram
Jag har testat några olika med tiden. Gratisalternativ finns, men det blir snabbt irriterande.
PhotoRec hittar filer, visst, men arbetsflödet är ganska grovt. Det spottar ut återställda objekt i stora högar och dina ursprungliga namn är borta. Om du fotograferade ett långt event är det inte kul att sortera den röran. Recuva är enklare, men jag har sett det missa eller hantera RAW-format från proffskameror dåligt.
Det som länkades i originalinlägget är Disk Drill. Den användbara delen för mig är förhandsvisning av filer före återställning. Om du sitter med CR2, NEF, ARW eller stora videoklipp sparar förhandsvisning tid och minskar blinda återställningar.
## Återställningsstegen jag skulle följa
### 1. Installera återställningsappen på datorns enhet
Lägg den på din interna enhet, inte på CF-kortet. Det låter självklart, men folk gör fel här när de är stressade.
### 2. Skapa först en byte-för-byte-avbild om kortet verkar instabilt
Det här är viktigare än de flesta tror. Om kortet kopplar från, fryser eller läser långsamt, klona det först och arbeta från avbilden. Disk Drill har stöd för avbildning för detta. En fullständig avbild ger dig en stabil källa i stället för att belasta ett kort som redan beter sig konstigt.
### 3. Skanna kortet, eller avbilden
Kör en fullständig skanning och låt den bli klar. Avbryt inte halvvägs bara för att de första resultaten ser tomma ut. Vissa verktyg hittar det enkla först och det mer dolda senare.
### 4. Förhandsgranska innan du återställer
Öppna några foton. Kontrollera några videor. Se till att filerna inte bara visar namn med trasigt innehåll bakom. Jag lärde mig den här läxan den hårda vägen efter att ha återställt ett bröllopsjobb där miniatyrbilderna såg bra ut men flera klipp var döda.
### 5. Återställ till en annan enhet
Skicka de återställda filerna till datorns huvudenhet eller en extern SSD. Skriv inte tillbaka dem till CF-kortet. Om du återställer till samma kort riskerar du att skriva över de saknade filer som du fortfarande inte har fått ut ännu. Ganska brutalt, men sant.
## Om videorna kommer tillbaka trasiga
Den här delen ställer ofta till det för folk.
Stora videofiler fragmenteras lättare än stillbilder. Så om ett återställt klipp inte går att öppna betyder det inte alltid att det är borta. VLC kan ibland hjälpa. I dess inställningar för inmatning och kodekar, ställ in hantering av trasiga eller ofullständiga AVI-filer på “Always Fix”. För Windows är Untrunc ett annat gratisverktyg som folk använder för att bygga om skadade headers.
Ingen magi. Fortfarande värt att prova.
## Efter att filerna är säkra
När dina foton och videor är kopierade till en stabil plats och du har kontrollerat dem kan du titta på själva kortet.
I Windows kör du CHKDSK. På Mac provar du Första hjälpen. Om kortet verkar stabilt efter det skulle jag ändå formatera om det i kameran innan jag använder det igen. Om kortet har fallerat mer än en gång skulle jag pensionera det. Flashmedia blir opålitliga, och jag gillar inte att chansa med betalda jobb.
## Kort version
Om ditt CF-kort är oläsligt:
- sluta använda det
- formatera det inte
- använd en dedikerad kortläsare
- bekräfta att det visas i Diskhantering eller Skivverktyg
- skanna det med återställningsprogram
- förhandsgranska filer
- återställ till en annan enhet
Den ordningen spelar roll. Om du gör fel i ordningen sjunker chanserna för återställning.

Om det använda utrymmet fortfarande visas finns dina filer ofta fortfarande kvar. Det som saknas är katalogposten, dolda flaggor eller en skadad DCIM-struktur. Jag håller med @mikeappsreviewer om att stoppa alla skrivningar. Jag skulle lägga till en sak först, kontrollera om mapparna markerades som dolda.
På Windows:
Öppna Utforskaren, Visa och aktivera sedan Dolda objekt.
Öppna sedan Kommandotolken och kör:
attrib -h -r -s /s /d X:\*.*
Ersätt X med enhetsbokstaven för ditt CF-kort.
Jag har sett CF-kort gå från tomma till normala igen efter det. Ingen skanning behövs.
Om det inte fungerar skulle jag hoppa över CHKDSK i det här skedet. Där håller jag inte riktigt med. CHKDSK fixar ibland ett dåligt filsystem genom att flytta förlorade poster till FOUND.000, vilket inte är idealiskt före återställning. Återställ först, reparera senare.
Kontrollera också kortet på Linux om du har tillgång till det. Ett live-USB med ls, fdisk eller testdisk visar ofta filer som Windows döljer eller hanterar fel. TestDisk är värt att prova före filåterställning via signaturer eftersom det återställer mappstrukturen bättre än verktyg som PhotoRec.
Min ordning skulle vara:
1. Visa dolda filer.
2. Rensa attributen dold/system.
3. Skapa en avbild av CF-kortet.
4. Prova TestDisk på avbilden.
5. Om strukturen är borta, skanna med Disk Drill för återställning av foton och videor.
6. Spara resultatet på en annan enhet.
Disk Drill hjälper när mapparna är borta men RAW-filer och videoklipp fortfarande finns kvar via signatur. Förhandsgranskning är mycket viktig vid återställning från CF-kort.
Den här korta videon visar också processen bra:
Tips för dataåterställning från CF-kort vid saknade mappar och dolda filer
En sak till. Om din kamera fortfarande läser vissa filer, kopiera dem först manuellt. Vänta inte. Kort går från opålitliga till döda ganska snabbt.

Om kortet fortfarande visar använt utrymme skulle jag också kontrollera en sak som nästan ingen gör förrän det är för sent: om själva partitionen har blivit konstig, inte bara mapparna.
@mikeappsreviewer tog upp delen om att sluta använda det, och @andarilhonoturno har rätt i att dolda attribut kan få ett kort att se tomt ut. Där jag inte riktigt håller med är att gå direkt till filsystemsreparationer för tidigt. Jag skulle inte köra något reparationsverktyg, och jag skulle inte heller lita på att kameran kan se vad som finns där. Kameror är usla diagnostikverktyg.
Det jag skulle göra:
- ansluta CF-kortet till en kortläsare
- kontrollera om det visar rätt storlek i Diskhantering eller Skivverktyg
- notera filsystemtypen, eller om det visas som RAW/oallokerat
- om det monteras, försök att bläddra i det med en annan filhanterare innan du skannar
- om det inte monteras korrekt, skapa först en avbild och arbeta endast utifrån den
En annan sak som kan vara värd att prova är en hex-/sektorvisare eller till och med en Linux live-USB. Ibland är DCIM-mappen förstörd, men de faktiska filposterna finns fortfarande delvis kvar och Linux visar mer än Windows gör. Om partitionen ser skadad ut men fortfarande finns där kan TestDisk ibland bygga upp katalogträdet bättre än rena carving-verktyg.
Om strukturåterställning misslyckas så är Disk Drill förmodligen det praktiska valet för återställning av CompactFlash-kort. Det är bättre på att hämta tillbaka foto- och videofiler när mapparna har försvunnit men den underliggande datan fortfarande finns kvar. Förhandsvisning är nyckeldelen. Om dina RAW-filer eller klipp förhandsvisas korrekt är chanserna ganska goda.
Ett tips till: sortera återställda filer efter signatur/skapatid efter återställningen, inte bara efter filnamn. Jobb med saknade mappar kommer ofta tillbaka röriga och i fel ordning.
Om du dessutom vill ha fler rekommendationer från communityn om programvara för återställning av CF-kort är den här tråden ganska relevant:
bästa rekommendationerna för programvara för dataåterställning av CF-kort
Om kortet tappar anslutningen, klickar, blir skållhett eller försvinner slumpmässigt, sluta med gör det själv-grejerna. Det är där folk vanligtvis förvandlar ett återställningsbart kort till ett dött.