Jag råkade av misstag radera viktiga filer från min hårddisk och insåg för sent att jag fortfarande behöver dem för arbete och personliga dokument. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer efter oavsiktlig radering, inklusive tillförlitlig återställningsprogramvara eller steg jag bör ta direkt för att undvika att förvärra situationen.
Jag har sett många inlägg av typen min hårddisk är död där disken inte alls var död. Filerna var dolda från filsystemet, inte raderade från disken. Stor skillnad. Jag har gjort samma dumma sak med foton tidigare, och ja, magen sjunker snabbt. Men börja inte klicka runt och prova slumpmässiga lösningar.
När foton raderas från en intern eller extern disk försvinner de vanligtvis inte direkt. Filsystemet tar bort referenserna till dessa filer och markerar deras gamla utrymme som ledigt för framtida skrivningar. Tills ny data hamnar där ligger ofta delar av eller hela dessa foton fortfarande kvar på disken.
Första steget, sluta använda disken. Om det är en extern disk, mata ut den och koppla ur den. Låt den vara tills du vet nästa steg. Om fotona låg på din huvudsakliga interna disk ökar risken snabbt. Ditt operativsystem fortsätter att skriva temporär data, loggar, cache, uppdateringar och små skräpbitar hela tiden. Ju längre du fortsätter att köra från den disken, desto större är risken att dina raderade filer skrivs över. Bästa fallet är att stänga av datorn, ta ut disken och ansluta den till en annan dator som en sekundär disk. Intern eller extern, samma regel gäller. Om du fortsätter att skriva till samma disk kan du skriva över exakt de sektorer där fotona fortfarande finns kvar. Efter det kommer programvara inte att kunna rädda dig. Då är det kört.
Om disken låter normal, monteras normalt, spinner upp och inte visar tecken på hårdvarufel, är återställningsprogram vanligtvis den praktiska vägen. Jag skulle inte gå direkt till ett labb för en vanlig radering.
Jag har testat en hög med återställningsappar på stationära diskar och bärbara externa diskar. Den jag fortsatte att återvända till var Disk Drill. För foton fungerade den bättre för mig än de flesta. Upplägget är lätt att följa, vilket spelar roll när du redan är stressad, och skanningen gör ett bra jobb med att hitta råa foto- och videofiler. Du kan skanna först och förhandsgranska resultaten innan du betalar. Om förhandsvisningen öppnas och bilden ser bra ut är filen vanligtvis intakt.
- Lägg programvaran någon annanstans. Installera den på en annan disk. Inte den där fotona raderades. Skriv inte en enda extra sak till problemdisken om du kan undvika det.
- Skapa en avbild först. Säkraste draget. Skapa en fullständig byte-för-byte-avbild av disken och spara den på en frisk disk. Jag gör detta först när filerna är viktiga.
- Kör återställning mot avbilden. Skanna avbildsfilen i stället för att belasta originaldisken. Mindre risk, mindre slitage, färre chanser att göra saken värre.
- Återställ filer till en annan enhet. Låt skanningen bli klar. Filtrera efter bilder. Kontrollera förhandsvisningar. När du återställer något, spara det på en annan disk, inte tillbaka på samma. Jag vet att det här låter självklart, men folk gör fortfarande så när de får panik.
Det finns också en punkt där gör det själv inte längre är rimligt. Om något av tecknen nedan dyker upp, sluta försöka med programvara och skicka den till ett återställningslabb.
- Disken låter illa. Klickande, malande, skrapande, pipande. De ljuden betyder vanligtvis interna mekaniska problem.
- Disken startar inte. Ingen rotation, inga lampor, ingen respons. Det kan vara ett dött kretskort eller någon annan trasig komponent.
- Systemet upptäcker den inte alls. Om den inte dyker upp i Diskhantering eller liknande verktyg efter att du bytt kablar och portar, skulle jag sluta anta att det handlar om filradering.
- Korruptionen är allvarlig. Om programvara inte kan läsa diskens struktur tillräckligt bra för att arbeta med den, har problemet gått bortom normal återställning hemma.
Återställningslabb använder renrumsmiljöer och riktiga hårdvaruverktyg för att öppna och reparera felande diskar. Det kostar mer, ja. Men om fotona är viktiga och disken har fysiska problem är den vägen mer vettig än att chansa med den på skrivbordet.
Jag hoppas att du får tillbaka bilderna. Jag har varit där, och det suger. Om du lyckas återställa dem, sätt upp säkerhetskopior efteråt. Två kopior är bättre än hela den här röran nästa gång. Låt tråden få veta vad som hände.
Om filerna raderades nyligen, kontrollera först det enkla. Papperskorgen i Windows. Papperskorgen på Mac. Kontrollera också versionshistoriken i OneDrive, Google Drive och Dropbox om de mapparna var synkroniserade. Många hoppar över detta och går direkt in i panikläge.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att stoppa all skrivning till enheten. Jag håller dock inte helt med om en punkt. Om dina filer är vanliga dokument, PDF:er, kalkylblad och inte bara foton, välj först ett verktyg med stark filsystemsbaserad återställning, inte bara rå filutvinning. Råa genomsökningar förlorar ofta filnamn och mappsökvägar, vilket är hemskt för arbetsdokument.
Min ordning skulle vara:
- Sluta spara något på den enheten.
- Om det är en extern enhet, koppla ur den.
- Om det är din systemenhet, använd en annan dator om möjligt.
- Kontrollera säkerhetskopior och molnhistorik.
- Kör en skrivskyddad genomsökning med Disk Drill eller en annan pålitlig återställningsapp.
- Återställ filer till en annan enhet.
Disk Drill är ett bra val eftersom det hanterar raderade partitioner, formaterade enheter och vanliga filtyper väl. Förhandsvisning är viktigt. Om förhandsvisningar av dina DOCX- eller JPG-filer öppnas är dina chanser bättre. Recuva är okej för enkla raderingar i Windows, men det missar saker på skadade filsystem enligt min erfarenhet.
Om enheten är en SSD, agera snabbt. TRIM rensar raderade block tidigare, så chanserna till återställning minskar snabbare än på gamla HDD:er.
Om du behöver en genomgång för återställning från en formaterad enhet är den här videon lätt att följa:
titta på den här guiden på YouTube för dataåterställning från formaterad hårddisk
Om enheten klickar, försvinner eller får datorn att frysa, sluta göra det själv. Dags för labb.
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @boswandelaar sa: innan du kör någon återställningsapp, kontrollera om raderingen faktiskt gjordes av en app med egen tillfällig-/sparhistorik. Microsoft 365, Adobe-appar, till och med viss bokföringsprogramvara kan behålla autoåterställningskopior eller tidigare versioner utanför den normala mappsökvägen. Folk glömmer det och går direkt till återställning på sektornivå.
Dessutom håller jag inte riktigt med om rådet att röra sig snabbt i alla fall. Det är bättre att gå försiktigt fram. Panikartat klickande är så folk förvandlar en enkel radering till en mycket större röra.
Min praktiska ordning:
- Sluta använda enheten.
- Kontrollera Papperskorgen.
- Kontrollera molnsynkhistorik och appspecifika återställningsmappar.
- I Windows, titta på Filhistorik eller Tidigare versioner. På Mac, kontrollera Time Machine-ögonblicksbilder om det är aktiverat.
- Om inget dyker upp, anslut enheten till en annan dator om möjligt och skanna den därifrån.
När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt val eftersom det är enkelt att förhandsgranska återställbara filer och det stöder mer än bara grundläggande fall av att ångra radering. Om du vill ha en enkel översikt är den här recensionen och guiden för dataåterställning med Disk Drill ganska lätt att följa.
En sak till som folk gör fel: om filerna var krypterade, låg i en virtuell disk eller på BitLocker-/FileVault-lagring blir återställning snabbt knepigare. Återställ behållaren först, inte slumpmässiga fragment. Och ja, återställ aldrig tillbaka till samma enhet. Det är så du skriver över det du försöker rädda.
En aspekt som saknas hos @boswandelaar, @viajeroceleste och @mikeappsreviewer: kontrollera enhetens hälsa innan du gör en lång skanning. Om SMART visar många omallokerade, väntande eller okorrigerbara sektorer, sitt inte och kör upprepade djupa skanningar på originaldisken. Klona först om du kan, eller lämna över den. En svag disk kan bli sämre bara av att belastas.
Jag håller också delvis inte med om den vanliga instinkten att djupskanna allt. Om detta var en vanlig radering och filsystemet fortfarande är intakt, börja med en snabb metadata-baserad skanning. Det går snabbare, bevarar namn/mappar bättre och gör att du slipper drunkna i tusentals råa fragment.
För programvara är Disk Drill ett rimligt alternativ.
Fördelar
- Enkla förhandsvisningar
- Bra både för enkel återställning av raderade filer och svårare fall
- Kan skanna avbilder, vilket är säkrare än att peta i originaldisken
- Renare gränssnitt än vissa äldre verktyg
Nackdelar
- Djupa skanningar kan ge tillbaka massor av skräp
- De bästa funktionerna är inte alla gratis
- Resultat från rååterställning kan fortfarande förlora struktur på svårt skadade volymer
Om Disk Drill inte hittar det du behöver skulle jag också överväga R-Studio eller UFS Explorer för mer avancerat filsystemsarbete, särskilt på skadade partitioner.
En sak till: om det här är arbetsdokument, kontrollera återställda filer ordentligt. En DOCX som går att öppna är bra. Ett kalkylblad med trasiga flikar eller en PDF med tomma sidor är det inte. Stickprovskontrollera innehållet, inte bara filnamnen.