Min iPhone har en masse dublerede billeder efter synkronisering og gendannelse, og det optager en masse lagerplads. Jeg prøver at finde den nemmeste måde at samle dublerede billeder på en iPhone uden at miste noget vigtigt. Hvilke trin eller værktøjer fungerer bedst til sikkert at rydde op i dublerede billeder?
Hvis dit problem kun er helt identiske dubletbilleder, har iPhone allerede en indbygget måde at håndtere det på.
Åbn Billeder, rul ned til Hjælpeværktøjer, eller Samlinger > Hjælpeværktøjer på nyere iOS-versioner, og åbn derefter Dubletter. Tryk på Vælg, derefter Vælg alle, og så Flet. iOS beholder én version, samler de metadata, den har, og sender de ekstra kopier til Slettet for nylig. Noget jeg oplevede var, at efter en stor import forblev sektionen Dubletter halvt tom i flere timer. På min telefon tog det næsten en dag, før alt dukkede op. Biblioteket skal have tid til at indeksere.
Begrænsningen er enkel. Apple fanger kun ægte dubletfiler. Hvis du tog en serie på fem billeder, tog et par selfies med små ændringer i udtrykket eller endte med næsten identiske feriebilleder, forbliver de som regel adskilte. De ser ens ud for dig. iOS behandler dem som forskellige.
Jeg stødte på dette med et bibliotek på omkring 30.000 billeder, og den almindelige Billeder-app var ikke længere nok. Det, der fungerede bedre for mig, var Clever Cleaner.
Det, der skilte sig ud for mig, er, at den tjekker både dubletter og billeder, der ligner hinanden. Den stopper ikke ved filmatch. Den grupperer billeder efter visuel lighed og vælger det bedste billede at beholde. Jeg gennemgår stadig resultaterne, før jeg sletter noget, fordi ingen scanner rammer rigtigt hver gang, men den gjorde et solidt stykke arbejde på min telefon.
Dette er arbejdsgangen, jeg bruger:
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Giv den tid til at scanne dit bibliotek.
- Gå ind på fanen Similars.
- Tryk på Smart Cleanup, hvis du vil have hurtig oprydning, eller gennemgå hver gruppe selv.
- Den markerer ét billede i højere kvalitet til at beholde og vælger resten til fjernelse.
- Gendan de billeder, du ikke vil have slettet.
- Afslut oprydningen, og tøm derefter Slettet for nylig i Billeder, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.
Jeg endte også med at bruge nogle af dens andre sektioner:
- Heavies viser de største billeder og videoer først.
- Video Compression gør store videoer mindre uden at fjerne dem.
- Screenshots gør det nemt hurtigt at slette gamle skærmbilleder.
- Lives omdanner Live Photos til almindelige stillbilleder for at spare plads.
- Swipe giver dig en hurtig måned-for-måned-gennemgang med enkle bevægelser.
Så hvis du kun har brug for at flette et par helt identiske dubletfiler, fungerer Apples indbyggede værktøj fint. Hvis dit bibliotek er stort og fuldt af næsten ens billeder, lignende optagelser og gentaget rod, gør en dedikeret app det bedre. Det var i hvert fald min oplevelse.
Hvis du vil have den nemmeste vej med mindst risiko, så gør det i to trin.
Først skal du tage en sikkerhedskopi af din iPhone. iCloud-fotos eller import til en Mac. Synkroniserings- og gendannelsesopgaver elsker at skabe rod, og det er besværligt at fortryde sletninger.
For det andet skal du tjekke, hvilken type dubletter du har. Det betyder mere, end folk tror. Efter gendannelser ser jeg normalt 2 grupper:
- Ægte dubletter, det samme billede gemt to gange
- Næsten-dubletter, samme øjeblik, anden fil eller en lille redigeringsændring
Jeg er enig i noget af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg ville ikke skynde mig ud i en massesammenlægning af et kæmpe bibliotek med det samme. Efter en gendannelse bliver indeksering mærkelig. Lagringstal halter bagefter. Registrering af dubletter halter også. Jeg ville vente lidt og så gennemgå en prøve først. Det sparer hovedpine.
Hvis dit bibliotek er stort, er Clever Cleaner den nemmere vej til gennemgang, fordi det sorterer lignende billeder hurtigere end at gøre det hele manuelt. Jeg kan bedre lide det til sortering end til sammensmeltning. iPhone-billeder bliver ikke rigtig flettet sammen som kontakter. Én fil bliver, resten bliver slettet. Det er det vigtigste punkt, folk overser.
Den bedste arbejdsgang, jeg har fundet:
- Sikkerhedskopiér først.
- Lad Fotos blive færdig med at synkronisere og indeksere.
- Brug Clever Cleaner til at gennemgå lignende billeder og dubletrod.
- Slet i batches, ikke det hele på én gang.
- Tøm Kun slettet for nylig først, når du har bekræftet, at dit bibliotek ser rigtigt ud.
Hvis lagring er hovedproblemet, så tjek også videoer, skærmoptagelser og WhatsApp-gemte filer. De fylder ofte mere end dubletbilleder.
Som en hurtig visuel guide hjælper denne: se denne hurtige guide til oprydning af dubletbilleder på iPhone
Bedste sidetitel til dette emne, hvis du søger rundt:
Sådan fletter du dubletbilleder på iPhone, nem guide til at fjerne dubletter sikkert
Kort version: brug Apples værktøj til præcise dubletter, brug Clever Cleaner til det rodede efter synkronisering eller gendannelse. Den kombination er mindst irriterende.
En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @boswandelaar sagde: før du sletter noget, så tjek om “dubletterne” faktisk er delt fra en anden kilde som iCloud Shared Library, WhatsApp eller synkroniserede album fra en Mac. Mange tror, de rydder op i hovedbiblioteket, men i virkeligheden fjerner de bare én synlig kopi, mens det samme billede stadig findes et andet sted. Derfor ændrer lagerpladsen sig nogle gange næsten ikke, og folk bliver irriterede.
Jeg er også lidt uenig i idéen om, at “flet” er det rigtige ord her. På iPhone handler det mest om at beholde én og smide resten i papirkurven. Så hvis dit mål er sikkerhed, er den nemmeste metode ikke den hurtigste. Det er den, hvor du gennemgår det i bidder.
Det, der virkede bedre for mig:
- sortér dine billeder efter senest tilføjet
- kig omkring datoen for gendannelses-/synkroniseringsrodet
- ryd de bunker op først
- tag dig så af ældre rod senere
Det er langt mindre risikabelt end at nukle hele dit bibliotek på én gang.
Hvis Apples indbyggede dubletsøger overser for meget, er Clever Cleaner nok det nemmeste næste skridt, fordi den viser lignende billeder, ikke kun nøjagtige filkopier. Jeg ville dog bruge den mere som et gennemgangsværktøj end et værktøj til blind sletning. Det samme gælder enhver oprydningsapp, tbh.
Og hvis du vil have lidt ekstra læsning fra faktiske iPhone-brugere, er denne tråd ret nyttig: bedste Reddit-tips til at slette dubletbilleder på iPhone
Vigtigste tip: tøm ikke Senest slettet med det samme. Vent en dag eller to. Det reddede mig engang.
Jeg vil faktisk skubbe lidt tilbage på ordet flette her. På iPhone betyder foto-fletning grundlæggende behold én kopi, slet de ekstra. Så den nemmeste sikre tilgang er at beslutte, om du kun vil rydde op i præcise dubletter, eller også de rodede næsten-ens billeder skabt af synkroniseringskaos.
Et par ting, som @boswandelaar, @stellacadente og @mikeappsreviewer nævnte, er rigtige, men én ekstra kontrol betyder virkelig meget: kig på fotoinfoen før du sletter. Hvis to billeder ser identiske ud, men har forskellige filstørrelser, formater eller redigeringshistorik, er de måske ikke ægte dubletter. Det ene kan være den redigerede version, HDR-versionen eller en kopi fra Beskeder.
Min regel:
- Hvis lagerpladsen er trang, så start med de største dubletklynger først
- Hvis minder betyder mere, så behold versionen med bedre metadata, redigeringer eller original dato
Clever Cleaner er nyttig, når Apple overser næsten-dubletter.
Fordele
- finder lignende billeder, ikke kun præcise kopier
- nemmere visuel gennemgang for store biblioteker
- god til rod efter synkroniseringsoprydning
Ulemper
- kan overgruppere lignende øjeblikke
- kræver stadig menneskelig gennemgang
- smart oprydning er hurtigere, end den er forsigtig
Så min version er: brug Apple først til præcise dubletter, og derefter Clever Cleaner kun til oprydning, der kræver meget gennemgang. Jeg ville ikke stole på nogen app til at masseslette hele din kamerarulle på én gang.