Mit SD-kort stoppede pludselig med at kunne læses, efter at jeg tog en masse familiebilleder, og nu kan hverken min computer eller mit kamera åbne det. Jeg har virkelig brug for hjælp til at gendanne billederne, fordi de ikke var sikkerhedskopieret. Søger den bedste måde at gendanne billeder fra et SD-kort på uden at gøre situationen værre.
Jeg har set det her mange gange med SD-kort. Kortet ser tomt ud, og så antager folk, at billederne er væk for altid. Det er som regel ikke sandt. I mange tilfælde ligger filerne stadig på kortet, indtil nye data skriver over det samme område. Hvis du opdagede det tidligt og stoppede med at bruge kortet med det samme, er dine chancer stadig rimelige.
Hvis jeg gjorde det her med mit eget kort, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har brugt det på SD-kort fra kameraer, microSD-kort fra telefoner og endda engang på et dronekort, efter det begyndte at opføre sig mærkeligt og ikke længere kunne læses ordentligt. Det er et af de mere enkle gendannelsesværktøjer, jeg har prøvet, og det finder ofte mere end bare det, der blev slettet for fem minutter siden.
Det, der hjalp mig, er, at det ikke kun håndterer almindeligt slettede filer. Det scanner også kort efter formatering, kort der vises som RAW, og kort der opfører sig korrupt. Det genkender almindelige billedtyper som JPG og PNG samt RAW-formater fra kameraer som Canon, Nikon, Sony og lignende udstyr.
Det her er den sædvanlige proces, jeg følger:
- Tag SD-kortet ud af enheden med det samme.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill, og vælg SD-kortet fra listen.
- Tryk på “Søg efter mistede data.”
- Vent på, at scanningen bliver færdig, og tjek derefter sektionen Billeder.
- Forhåndsvis det, der dukker op.
- Gem gendannede billeder på et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.
En ting, jeg lærte på den hårde måde, er, at forhåndsvisninger betyder rigtig meget. Hvis billedet åbner fint i scanningsresultaterne, går gendannelsen som regel bedre. Når forhåndsvisninger er ødelagte eller tomme, er filen ofte beskadiget.
Hvis softwaren ikke får alt tilbage, ville jeg stadig tjekke et par andre steder, før jeg giver op:
- Se i cloud-backups som Google Fotos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Tjek, om dit kamera eller din enhed gemmer noget i intern hukommelse.
- Se på sikkerhedskopier som Windows Filhistorik, Time Machine eller noget lignende, du allerede bruger.
- Prøv en anden kortlæser eller en anden computer. Jeg har oplevet, at dårlige kortlæsere får et sundt kort til at se dødt ud.
- Hvis kortet har fysisk skade eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, så send det til en gendannelsesservice.
Den vigtigste fejl at undgå er at skrive noget nyt til kortet. Lad være med at formatere det. Kør ikke reparationsværktøjer endnu. Kopiér ikke filer over på det. Hvert eneste af de trin øger risikoen for at overskrive de billeder, du prøver at få tilbage.
Stop med at bruge kortet. Den del betyder mest.
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke starte med tilfældige reparationsværktøjer, og jeg ville heller ikke stole på kameraet, efter at det fejlede én gang. Hvis kortet monteres bare et minut, så lav først et image af hele kortet. Gendannelse fra imaget er sikrere end at hamre løs på kortet med gentagne scanninger.
Min rækkefølge ville være:
- Prøv en anden kortlæser. Billige læsere fejler ofte.
- På Windows skal du tjekke Diskhåndtering. På Mac skal du tjekke Diskværktøj.
- Hvis kortet viser en størrelse, der er tæt på normal, så klon det først.
- Scan derefter klonen med Disk Drill eller en anden gendannelsesapp.
- Gem filer på din computer eller et eksternt drev, aldrig på SD-kortet.
Hvis kortet viser 0 byte, beder om formatering eller afbryder under læsning, så spring gør det selv over efter et eller to forsøg. På det tidspunkt har professionel gendannelse den bedste chance. Hver ekstra læsning belaster et svigtende kort.
Hvis dine fotos desuden var fra et DSLR- eller spejlløst kamera, så kig efter RAW-sidecarfiler og skjulte DCIM-mapper. Jeg har set tomme kort, hvor mappetabellen var beskadiget, men hvor billeddataene stadig var der.
Én ting mere, som folk overser: Rens kortets kontakter med en tør mikrofiberklud. Det lyder dumt, men jeg har set det virke. Lidt støv er nogle gange nok.
For en hurtig visuel guide dækker denne reel om fotogendannelse fra SD-kort med enkle gendannelsestrin det grundlæggende på en måde, der er nem at følge.
Først og fremmest, stop med at prøve kortet i kameraet igen og igen. Jeg ved, at @mikeappsreviewer og @espritlibre allerede har dækket gendannelse/scanning, men jeg vil tilføje én ting før nogen dyb scanning: tjek, om problemet kun er kortets partitionsoplysninger og ikke selve fotodataene.
Hvis du er på Windows, så åbn Enhedshåndtering og Diskhåndtering. Hvis SD-kortet vises der med den korrekte kapacitet, er det faktisk et ret godt tegn, selv hvis Stifinder ikke vil åbne det. Samme idé på Mac med Systemoplysninger. Hvis systemet stadig kan se hardwaren, kan billederne stadig være mulige at gendanne.
Jeg er også lidt uenig i at bruge CHKDSK eller First Aid med det samme. Nogle gange fikser de værktøjer filsystemet ved at fjerne præcis de ødelagte referencer, som gendannelsesapps har brug for. De er fine senere, bare ikke først.
Det ville jeg gøre:
- Test i en USB-kortlæser, som du ved virker
- Se, om computeren registrerer kortets størrelse
- Hvis ja, gendan fra det med Disk Drill
- Gem alt på din SSD/HDD, aldrig tilbage på SD-kortet
- Efter gendannelse kan du så rode med reparationer, hvis du vil
Disk Drill er en af de bedre muligheder her, fordi det kan finde billeder ud fra filsignatur, selv når mappestrukturen er smadret. Det betyder meget med kamerakort. Du kan som regel se, hvad der kan reddes, ved at forhåndsvise resultaterne før gendannelse.
Tjek også mærkelige ting som, om skrivebeskyttelsesfanen står halvt forskudt, eller om kontakterne er beskidte. Det lyder fjollet, men jeg har set, at det var hele problemet lol.
Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er denne Disk Drill-anmeldelse og demo af gendannelse af SD-kort nem at følge.
Hvis kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen, viser 0 byte, bliver varmt eller får kortlæseren til at gå amok, så stop med gør det selv. Det er punktet, hvor professionel gendannelse sandsynligvis er det værd.
Jeg er enig med @espritlibre og @waldgeist om én vigtig ting: forsøg ikke først at reparere kortet. Men jeg vil gå lidt videre. Hvis kortet faktisk er ved at fejle, kan selv gentagne forhåndsvisninger og genscanninger gøre tingene værre, så hold dine forsøg på et minimum.
Et par ting, der ikke bliver nævnt nok:
- Prøv at læse det på en telefon/tablet med en SD-adapter, hvis du har en. Nogle gange monterer mobile enheder ustabile kort, som stationære computere nægter at læse.
- På Linux kan en skrivebeskyttet montering nogle gange lykkes, hvor Windows/macOS bliver ved med at plage dig om at initialisere eller reparere det.
- Hvis kortet er et microSD i en SD-adapter, så skift også adapteren. De fejler hele tiden.
Om Disk Drill: et solidt valg, hvis kortet stadig kan registreres.
Fordele:
- let at bruge
- god signaturscanning af fotos
- forhåndsvisninger hjælper med at vurdere filernes tilstand
- fungerer godt, når mappestrukturen er ødelagt
Ulemper:
- dybe scanninger kan tage et stykke tid
- gendannede filnavne/mapper kan være rodede
- hvis kortet kobler fra, bliver softwaregendannelse muligvis slet ikke færdig
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer, men kun i denne forstand: software er ikke altid det første sted, man skal starte. Stabil registrering er vigtigst først. Hvis kortet forsvinder, bliver til RAW, rapporterer meningsløs kapacitet eller bliver usædvanligt varmt, så stop gør-det-selv-forsøgene og send det til et laboratorium. Det er normalt problemer med flashhukommelsen eller controlleren, ikke bare korruption.
Hvis det forbliver synligt længe nok, så ja, er Disk Drill et fornuftigt næste skridt, efter du har minimeret læsningerne.