Is het te laat om verwijderde foto's van een Canon-camera te herstellen?

Ik heb per ongeluk belangrijke foto's van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu probeer ik uit te zoeken of ze nog kunnen worden hersteld. De geheugenkaart is sindsdien nauwelijks gebruikt, en deze foto's betekenen echt veel voor me. Wat zijn de beste manieren om verwijderde Canon-camerafoto's te herstellen zonder het erger te maken?

Ja, verwijderde Canon-foto's zijn vaak herstelbaar. Ik heb dit zelf meegemaakt, en het eerste wat ik deed was meteen stoppen met fotograferen. Dat is het belangrijkst. Wanneer een foto wordt verwijderd, verwijdert de camera meestal de indexvermelding, niet de fotogegevens zelf. De bestanden blijven vaak op de SD-kaart staan totdat nieuwe opnamen dezelfde ruimte overschrijven.

Haal de SD-kaart uit de camera en sluit hem met een kaartlezer aan op je computer. Als je kaart een klein vergrendellipje heeft, zet het dan op vergrendeld voordat je iets anders doet. En als Windows of macOS een waarschuwing geeft om te formatteren, negeer die dan. Formatteer de kaart niet. Ik heb mensen dat in paniek zien doen, waardoor herstel onnodig moeilijker werd.

Als ik dit helemaal vanaf nul zou doen, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de interface makkelijk te volgen was, het gangbare Canon-formaten oppikte, inclusief RAW, en de fotovoorvertoning me tijd bespaarde. Je kunt controleren of de bestanden er intact uitzien voordat je ze herstelt, wat veel giswerk scheelt.

Dit is de gebruikelijke werkwijze:

1. Installeer Disk Drill op je computer.
  2. Sluit de Canon SD-kaart aan via een kaartlezer.
  3. Kies de SD-kaart in Disk Drill.
  4. Voer een Universal Scan uit.
  5. Ga naar de resultaten Verwijderd of Verloren.
  6. Filter de resultaten op Afbeeldingen.
  7. Bekijk de bestanden die je wilt terughalen in de voorvertoning.
  8. Herstel ze naar je computer, nooit naar dezelfde SD-kaart.

Neem ook twee minuten om de voor de hand liggende back-uplocaties te controleren. Ik heb vermiste foto's teruggevonden in de Prullenbak, Trash, Time Machine, Bestandsgeschiedenis, Google Drive, OneDrive en Canon's image.canon-app nadat ik was vergeten dat ik ze eerder had gesynchroniseerd. Soms lijkt de foto weg, en duikt die dan op in een willekeurige map die je al maanden niet hebt geopend. Best stom, maar ik neem het graag.

Je kansen zijn het grootst als de kaart sinds het verwijderen niet meer is gebruikt. Als je na de fout bent blijven fotograferen of video hebt opgenomen, neemt de kans op herstel af omdat nieuwe gegevens de oude beginnen te vervangen.

Niet te laat als de kaart weinig of helemaal niet opnieuw is gebruikt. Verwijderde foto's op Canon SD-kaarten blijven vaak herstelbaar totdat nieuwe gegevens ze overschrijven. Dat deel is belangrijker dan het verwijderen zelf. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met het gebruiken van de kaart. Ik ben het wel een beetje oneens over het feit dat het controleren van de back-up de eerste stap zou moeten zijn. Als deze opnamen belangrijk zijn, zou ik eerst op een computer een volledige image van de kaart maken en daarna vanaf de kopie werken. Minder risico, minder paniekerig geklik. Wat ik zou doen: 1. Verwijder de SD-kaart. 2. Gebruik een kaartlezer, niet de camerakabel. 3. Maak indien mogelijk een byte-voor-byte-image met een tool zoals USB Image Tool of dd. 4. Scan de image of de kaart met Disk Drill. 5. Herstel bestanden naar je computer of een andere schijf, nooit terug naar dezelfde kaart. Disk Drill is hier een goede keuze omdat het goed overweg kan met JPG, CR2, CR3 en veelvoorkomende scans van verwijderde bestanden. Als je op zoek bent naar de beste software voor fotoherstel van SD-kaarten, is dit een van de makkelijkere opties om mee te beginnen. Nog iets wat mensen vaak missen. Als je in de camera hebt verwijderd na een gedeeltelijke import, controleer dan Canon EOS Utility, Lightroom-catalogi en je telefoon als je Canon Camera Connect hebt gebruikt. Ik heb daar ooit verloren raws gevonden. Voelde me dom, maar goed. Deze video helpt ook als je een snelle uitleg wilt: bekijk deze gids voor fotoherstel van SD-kaarten Als de kaart is geformatteerd, is herstel nog steeds mogelijk, maar de kans wordt kleiner als je daarna bent blijven fotograferen.
Is het te laat om verwijderde foto
Waarschijnlijk niet te laat. Als de kaart echt niet veel is gebruikt, zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed. Verwijderde foto’s op Canon-camera’s worden meestal niet meteen vernietigd, ze worden alleen gemarkeerd als vrije ruimte. De echte boosdoener is doorgaan met fotograferen, vooral burst-opnamen of video. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @waldgeist, maar ik ben iets minder gefixeerd op eerst een volledige image maken, tenzij de foto’s superbelangrijk zijn en je je daar prettig bij voelt. Voor veel mensen zorgt die stap alleen maar voor extra verwarring en paniekgeklik. De grootste winst is simpelweg: stop met het gebruiken van de kaart, formatteer hem niet en herstel naar een andere schijf. Eén ding dat ik zou toevoegen en dat mensen vaak overslaan: controleer of de camera was ingesteld om dubbele bestanden weg te schrijven als je 2 kaarten gebruikte, of dat de software van Canon al kleinere voorbeelden ergens op je computer heeft geïmporteerd. Als je bovendien RAW+JPEG hebt gefotografeerd, is soms de ene versie nog herstelbaar terwijl de andere dat niet is. Disk Drill is een goede optie voor herstel van Canon-foto’s omdat het Canon RAW-formaten kan herkennen en je zonder al te veel gedoe door de afbeeldingsresultaten laat bladeren. Als de miniaturen correct worden weergegeven, is dat meestal een vrij goed teken. Ook de moeite waard om te lezen: Advies over herstel van Canon-foto’s van echte gebruikers op Facebook Dus ja, helemaal hopeloos is het niet. Blijf alleen niet rommelen met de kaart, want zo verandert herstelbaar in verdwenen.
Is het te laat om verwijderde foto’s van een Canon-camera te herstellen?
Waarschijnlijk nog niet te laat. Ik zou het advies van @viajantedoceu en @mikeappsreviewer om het gewoon nu te scannen wel enigszins nuanceren. Als deze foto’s echt belangrijk zijn, is het slimmer om eerst de gezondheid van de kaart te controleren met iets eenvoudigs zoals H2testw of f3read, omdat een defecte SD-kaart tijdens een lange herstelscan verder achteruit kan gaan. Een paar dingen die mensen nog niet genoeg hebben benadrukt: - Als de kaart in de camera is gewist, laat Canon soms schade aan de mapstructuur achter waardoor normaal bladeren mislukt, zelfs wanneer de afbeeldingsgegevens er nog wel zijn. - Herstel van RAW-bestanden kan er in eerste instantie slechter uitzien dan herstel van JPEG-bestanden omdat bestandsnamen en datums verloren kunnen zijn gegaan, maar de foto’s zelf kunnen nog steeds prima zijn. - Als je continu-opnamen hebt gebruikt, kunnen herstelbare bestanden gefragmenteerd of gedeeltelijk beschadigd terugkomen. Disk Drill is hier een redelijke keuze. Voordelen: - Goede ondersteuning voor Canon-formaten zoals CR2/CR3 en JPG - De voorbeeldweergave helpt om intacte foto’s van rommel te onderscheiden - Makkelijker dan veel forensische tools Nadelen: - Diepe scans kunnen veel naamloze bestanden opleveren - Niet de goedkoopste optie - Minder ideaal als de kaart fysieke problemen heeft Ik ben het wel met @waldgeist eens over één ding: herstel naar een andere locatie, nooit terug naar de SD-kaart. Als Disk Drill dingen mist, zijn alternatieven die mensen proberen PhotoRec of R-Studio, maar die zijn minder beginnersvriendelijk. Als de kaart verbindingen begint te verliezen of pijnlijk langzaam leest, stop dan met doe-het-zelf en overweeg een herstelbedrijf voordat de controller volledig uitvalt.