Ik heb dit ooit verpest op mijn Mac, de Prullenmand geleegd, voelde me ongeveer tien seconden misselijk, en kwam er toen achter dat het niet altijd het einde was. Het deel dat mensen het meest pijn doet, is de Mac gebruiken alsof er niets is gebeurd. Op een SSD vreten nieuwe schrijfacties snel door oude ruimte heen. Wanneer macOS die blokken opnieuw gebruikt, wordt herstel lelijk.
Ik zou het zo aanpakken.
1. Controleer eerst Time Machine en iCloud
Dit is de snelle route. Als je back-ups bestaan, ben je misschien binnen een paar minuten klaar.
- Open de map waar het bestand vroeger stond en ga daarna naar Time Machine.
- Spring naar een back-up van voordat je de Prullenmand leegde.
- Zet het bestand terug.
- Controleer daarna iCloud.com en kijk bij Recent verwijderd voor bestanden, foto's of andere gesynchroniseerde dingen.
Ik zou hier beginnen voordat je iets installeert. Minder risico, minder rommel.
2. Controleer op APFS-snapshots
Veel Mac-gebruikers missen deze. macOS bewaart vaak lokale APFS-snapshots, zelfs wanneer Time Machine nooit volledig is ingesteld. Open Schijfhulpprogramma, kies je APFS-gegevensvolume en kijk of er snapshots bestaan van vóór het verwijderen. Als er een is, staan je ontbrekende bestanden er misschien nog steeds in.
3. Als back-ups niet helpen, voer herstelsoftware uit
Op dit punt zou ik stoppen met rondneuzen en een scan doen. Disk Drill is degene die de meeste mensen zonder veel gedoe aan de praat krijgen op nieuwere Macs, inclusief Apple Silicon-modellen. De gebruikelijke volgorde ziet er zo uit:
- Installeer de app.
- Selecteer de schijf waarop de verwijderde bestanden waren opgeslagen.
- Voer de scan uit.
- Bekijk een voorbeeld van wat er is gevonden.
- Herstel bestanden naar een andere schijf als je die hebt.
Als je een gratis route wilt, bestaat PhotoRec. Ik heb het ooit gebruikt. Het werkt, min of meer, maar de uitvoer was rommelig. Bestandsnamen waren weg, mappen waren weg, en het sorteren van de resultaten duurde eeuwig.
Nog iets, SSD's op Macs gebruiken TRIM. Dit is belangrijk. TRIM wist verwijderde gegevens veel sneller dan oude draaiende schijven deden, dus tijd is belangrijker dan mensen denken. Als je apps blijft installeren, dingen downloadt of bestanden verplaatst, nemen je kansen af.
Dus mijn volgorde zou simpel zijn. Controleer Time Machine. Controleer iCloud. Zoek naar APFS-snapshots. Als geen van die dingen je redt, voer dan meteen een herstelscan uit. Ik heb gezien dat bestanden terugkwamen nadat de Prullenmand was geleegd, vooral wanneer de persoon de Mac onmiddellijk niet meer gebruikte en vroeg met herstel begon.