Jeg tømte ved et uhell GoPro-SD-kortet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere noen viktige opptak, og nå er videoene borte. Jeg prøver å finne ut om gjenoppretting av slettede GoPro-videoer fortsatt er mulig etter at kortet ble tømt, og hvilke steg jeg bør ta med en gang for å unngå å gjøre det verre.
Jeg har brent meg på manglende GoPro-klipp mer enn én gang, og dette er en av de gjenopprettingene der detaljene betyr noe. Noen ganger ligger opptakene fortsatt på kortet. Noen ganger er filoppføringen borte, men datablockene er urørt. Den irriterende delen er dette: videogjenoppretting fra actionkamera er vanskeligere enn å hente tilbake en slettet JPG- eller Word-fil.
Start her, før du rører noe som helst
Ta ut SD-kortet og slutt å bruke det.
Jeg mener alvor. Ikke ta opp mer video. Ikke formater kortet. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy. Når nye data først havner oppå gamle videofragmenter, blir gjenoppretting fort stygt. Jeg lærte dette på den dumme måten for mange år siden etter å ha tatt opp noen ekstra klipp for å teste ting. Dårlig trekk.
Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket disse først:
- GoPro cloud-papirkurven eller Nylig slettet, hvis kontoen din inkluderer skylagringskopi
- Eventuelle kopier du la over på PC-en, den bærbare datamaskinen eller en ekstern disk
- LRV-filer på kortet, siden disse forhåndsvisningsklippene noen ganger er alt du har igjen
- Om kameraet ber deg reparere filen etter at du setter kortet inn igjen
Hvis ingenting av dette gir noe nyttig, så ja, er gjenopprettingsprogramvare neste steg.
Hvorfor disse filene er så vanskelige
Mange behandler slettet video som slettede bilder. Jeg gjorde det også i starten. Det er ikke samme type rot.
Nyere kameraer lager ikke alltid én ren MP4 i ett pent sammenhengende opptak. Et GoPro skriver ofte hovedvideoen, lavoppløselige forhåndsvisningsfiler, lyd, telemetri som GPS, miniatyrbilder og andre metadata omtrent samtidig. På kortet kan ett klipp være delt opp i en haug med fragmenter i stedet for én ryddig blokk.
Da får du dette rare resultatet der programvaren finner MP4-filen, gjenoppretter den, og så vil filen ikke åpnes, eller den spiller av et halvt sekund og stopper. Skanningen fant biter. Den bygde ikke opp sekvensen riktig.
Jeg ser dette stadig med:
- GoPro Hero-modeller
- DJI-droner
- Insta360-kameraer
- Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
- Dashbordkameraer
Dette er et av de få tilfellene der skanningen alene ikke er nok. Logikken for rekonstruksjon betyr svært mye.
Hva jeg ville prøvd først
Jeg ville startet med Disk Drill.
Grunnen er enkel. Den avanserte kameragjenopprettingsmodusen er laget for fragmentert video fra kameraer som GoPros. I stedet for å anta at filen ligger i én sammenhengende blokk, ser den etter spredte videofragmenter og prøver å sette dem sammen igjen til et avspillbart resultat. For actionkameraer, droner og dashbordkameraer gir den tilnærmingen mer mening enn en enkel filuttrekkingsskanning.
Den grove arbeidsflyten er slik:
- Koble SD-kortet til datamaskinen med en kortleser
- Åpne Disk Drill
- Velg SD-kortet
- Velg Advanced Camera Recovery
- Kjør skanningen
- Forhåndsvis det den finner
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på samme kort
Forhåndsvisningsdelen hjelper mye. Jeg liker å kunne sjekke om et gjenopprettet klipp er brukbart før jeg dumper en haug med filer til disken. Hvis kortet er ustabilt, er det tryggere å lage et byte-for-byte-bilde først. Fagfolk gjør dette av en grunn. Jeg begynte også å gjøre det etter at ett kort ble verre under skanningen. ikke gøy.
Andre verktøy folk nevner
PhotoRec fortjener å nevnes fordi det er gratis og finner fram et stort utvalg filtyper. Jeg har brukt det. Det fungerer, på en måte, hvis forventningene dine er under kontroll. Problemet er at det ikke har spesialisert rekonstruksjon for kameravideo, det forhåndsviser ikke resultater, og det har en tendens til å spytte ut et fjell av filer som du må sortere for hånd. Hvis du har tid og tålmodighet, greit. Hvis du vil ha en renere gjennomgang av ødelagte GoPro-opptak, føles det grovt.
UFS Explorer er noe helt annet. Et mer seriøst verktøy, flere innstillinger, mer dybde. I vanskeligere tilfeller kan det slå mange forbrukerapper. Ulempen er at grensesnittet og arbeidsflyten er tyngre, og det gir deg fortsatt ikke den samme dedikerte Advanced Camera Recovery-løsningen som er rettet mot fragmenterte opptak fra actionkamera.
Min angrepsrekkefølge
Hvis jeg hadde håndtert slettet opptak fra et nyere GoPro, en DJI-drone eller en lignende enhet, ville jeg gått frem i denne rekkefølgen:
- Sjekk papirkurven i skyen, sikkerhetskopier, LRV-filer og eventuelle reparasjonsvarsler i kameraet
- Bruk Disk Drill først
- Bruk PhotoRec hvis jeg trengte et gratis alternativ
- Gå videre til UFS Explorer hvis saken så verre ut og jeg trengte mer kontroll
Hvis opptakene dine er viktige, er det viktigste hastighet og tilbakeholdenhet. Slutt å skrive til kortet. Arbeid med kortet via en kortleser. Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Små feil hoper seg raskt opp med disse kameraene, og ja, det fant jeg ut på den harde måten.
Ja, det er fortsatt mulig, selv etter å ha tømt GoPro-kortet. Det virkelige spørsmålet er hva slags tømming som skjedde. Slette alt / hurtigformatere? Sjansene for gjenoppretting er vanligvis fortsatt ganske gode. Full formatering eller mye nytt opptak etterpå? Ja … det blir fort stygt.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men jeg er litt mindre optimistisk når det gjelder gjør-det-selv hvis opptakene var sterkt fragmentert. GoPro-filer kan komme tilbake som halvt fungerende søppel selv når gjenopprettingsprogramvaren sier suksess. Den delen irriterer folk noe helt enormt.
En ekstra ting jeg ville sjekket som de egentlig ikke la så mye vekt på: datamaskinens skjulte importbuffer. Hvis du noen gang koblet GoPro til Quik, Bilder, Lightroom, Finder, Windows Bilder osv., finnes det noen ganger midlertidige importer, forhåndsvisninger eller delvise kopier som ligger igjen. Søk etter filtype og dato, ikke bare filnavn.
Hvis du også gjenoppretter MP4-filer og de ikke vil spille av, ikke anta at de er døde. Noen ganger er videodataene der, men beholderen er ødelagt. Et reparasjonsverktøy kan av og til bygge opp headeren igjen. Ikke alltid, men det er verdt et forsøk før du gir opp.
Når det gjelder programvare, gir Disk Drill mening her fordi GoPro SD-kort videogjenoppretting er et av de tilfellene der kameratilpasset skanning hjelper mer enn generiske verktøy for å angre sletting. Jeg ville fortsatt unngå å røre det originale kortet hvis du kan.
Også relevant hvis du vil ha flere innspill fra fellesskapet: Diskusjon om gjenoppretting av GoPro-opptak og tips til gjenoppretting
Kortversjon: slutt å bruke kortet, sjekk for skjulte importer/buffer, prøv Disk Drill, og hvis gjenopprettede filer er ødelagte, test videoreparasjon før du antar at det mislyktes.
Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig etter at du tømte kortet, hvis du sluttet å bruke det med en gang. Den store faktoren er overskriving. Hvis GoPro-en din skrev bare noen få nye klipp etter slettingen, faller sjansene dine raskt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å røre kortet. Jeg er litt uenig i å sette det tilbake i kameraet for å se om det tilbyr reparasjon. Det ville jeg ikke gjort først. Noen kameraer skriver små filer ved innsetting, og det er en unødvendig risiko når opptakene betyr noe.
Det jeg ville gjort:
- Lås SD-kortet hvis det har en fysisk bryter.
- Bruk en kortleser, ikke kameraets USB-tilkobling.
- Lag først et fullstendig bilde av kortet hvis opptakene betyr mye.
- Skann bildet, ikke det originale kortet, hvis mulig.
- Gjenopprett til datamaskinen din eller en annen stasjon, aldri tilbake til SD-kortet.
For GoPro-filer er Disk Drill verdt å prøve fordi det håndterer slettet SD-kortvideo bedre enn mange generiske filverktøy. Hvis kortet ble hurtigformatert, er gjenopprettingsratene ofte fortsatt ganske gode. Hvis det ble fullformatert, blir sjansene dårligere. På flash-lagring er TRIM vanligvis ikke aktivt slik som på SSD-er, så slettede opptak blir ofte liggende til de blir overskrevet. Det hjelper.
Sjekk også etter .LRV- og .THM-filer. De er ikke de fullverdige opptakene dine, men de kan noen ganger redde dagen hvis MP4-filen er ødelagt.
Hvis du vil ha en rask forklaring, er denne raske guiden til gjenoppretting av slettede videofiler fra SD-kort grei.
Kortversjonen er ja, gjenoppretting av slettet GoPro-video fungerer fortsatt i mange tilfeller. Stopp bruken nå. Lag et bilde av kortet. Skann med Disk Drill. Gjenopprett et annet sted. Hvis klippene er oppdragskritiske, er et profesjonelt laboratorium neste steg.