Parameteren er forkert på min eksterne harddisk efter at have frakoblet den, nogle idéer?

Efter at have frakoblet min eksterne harddisk viser Windows nu “Parameteren er forkert”, når jeg prøver at åbne den. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan jeg får adgang til drevet uden at miste filer, og hvilke sikre løsninger eller datagendannelsestrin jeg bør prøve først.

Formatér den ikke endnu. Det er det vigtigste. Windows kan blive ved med at presse dig til at formatere, men hvis problemet er filsystemkorruption, kan dine filer stadig sagtens ligge der.

Jeg har oplevet det her med et ældre eksternt WD-drev. Windows blev ved med at vise 'Parameteren er forkert.', og jeg antog, at drevet var dødt. I mit tilfælde var det ikke. Filsystemet var ødelagt, men dataene kunne stadig gendannes.

Før du prøver at reparere noget, ville jeg lave et par grundlæggende tjek:

1. Skift USB-kablet.
  2. Prøv en anden USB-port.
  3. Tilslut drevet til en anden computer.
  4. Tjek Diskhåndtering og se, om drevet vises med den rigtige kapacitet.
  5. Se på SMART-status med noget som CrystalDiskInfo eller SMART-overvågningen i Disk Drill.

Hvis SMART viser en masse omfordelte sektorer, ventende sektorer eller andre alvorlige advarsler, ville jeg behandle drevet, som om det er ved at fejle. Bliv ikke ved med at pille ved det mere end nødvendigt.

Hvis drevet stadig registreres, ville jeg gendanne filerne først og bekymre mig om reparationer bagefter. CHKDSK kan hjælpe med logiske fejl, men jeg ville ikke køre det med det samme, medmindre de vigtige ting allerede er sikkerhedskopieret eller gendannet. På et hårdt beskadiget filsystem kan det gøre gendannelsen mere rodet.

Til gendannelse har Disk Drill fungeret godt for mig i den slags situationer. Det kan nogle gange læse et drev, selv når Windows nægter at åbne det på grund af fejlen med at parameteren er forkert.

Hvis drevet virker ustabilt, er den sikrere løsning først at lave et fuldt diskimage. Scan derefter imaget i stedet for det fysiske drev. På den måde belaster du ikke hardware, som måske allerede er på vej til at stå af, lige så meget. Kør derefter en Universal Scan, forhåndsvis filerne, og gendan dem til et andet drev. Gendan ikke filer tilbage til det samme problemramte drev.

Den gratis Windows-version lader dig gendanne op til 100 MB, hvilket i det mindste er nok til at bekræfte, om dine filer vises korrekt, før du betaler for noget.

Når dine filer er i sikkerhed, ville jeg begynde at prøve løsninger:

1. Hvis Windows stadig kan se filsystemet, så prøv CHKDSK med chkdsk X: /r.
  2. Hvis drevet vises som RAW, eller CHKDSK ikke vil køre, så prøv TestDisk. Det er ikke helt så begyndervenligt, men det har reddet mange beskadigede partitioner.

Hvis du allerede har kopieret alt vigtigt væk, og de reparationsforsøg ikke hjælper, er et hurtigformat normalt det næste, man bør prøve. Det genopbygger filsystemet og kan muligvis fjerne fejlen, hvis korruption var årsagen.

Men hvis fejlen kommer tilbage efter formatering, ville jeg ikke længere stole på det drev. På det tidspunkt er det sandsynligvis ikke kun et softwareproblem.

Hvis drevet også klikker, afbryder tilfældigt, forsvinder fra Diskhåndtering eller viser alvorlige SMART-advarsler, så spring gør det selv-løsningerne over og kontakt en professionel gendannelsesservice. Med et drev, der fejler fysisk, kan hver ekstra opstart gøre tingene værre.

Og ja, det er den slags, der får sikkerhedskopier til at føles langt mindre valgfrie. Eksterne drev er nyttige, men de er stadig hardware, og de kan fejle næsten uden varsel.

Hvis drevet afbrydes eller tager evigheder om at dukke op, så stop med at teste det i Windows, og kør ikke CHKDSK endnu. Den fejl kan være simpel skade på filsystemet, men det kan også være en ustabil USB-bro eller et drev, der falder ud midt under læsning. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at gendanne først, men jeg ville også prøve at fjerne én variabel: Hvis det er et 3,5’ eksternt drev, så tjek strømforsyningen, og hvis det er et kabinetbaseret drev, så prøv et andet kabinet eller en SATA-til-USB-adapter, hvis du kan. Du må ikke initialisere, formatere eller acceptere nogen Windows-reparationsmeddelelser, før de vigtige filer er kopieret et andet sted hen. Disk Drill/TestDisk/osv. er fine værktøjer, men ingen af dem løser en døende forbindelse, så sørg for, at hardwareforbindelsen er stabil, før du scanner i timevis.

Stop med at dobbeltklikke på drevet i Stifinder, hvis det bliver ved med at fryse eller vise den samme fejl, fordi Windows bliver ved med at forsøge at læse igen, og det kan gøre et svagt drev værre. En mere sikker hurtig kontrol er at se, om det viser den korrekte størrelse i Diskhåndtering, og derefter prøve kun at kopiere de vigtigste mapper først fra et gendannelsesværktøj eller fra en Linux live-USB, helst skrivebeskyttet hvis du ved hvordan. Jeg ville være forsigtig med scan og fix, selv hvis Windows tilbyder det, da det ændrer filsystemet, før du ved, hvad der stadig kan gendannes. Disk Drill eller lignende er fint til at se, om mappestrukturen er intakt, men gendan til en anden disk, ikke tilbage til den eksterne. Hvis drevet forsvinder under kopieringen, så behandl det som hardwareproblemer, ikke en Windows-fejl.