Efter att jag kopplade ur min externa hårddisk visar Windows nu ”Parametern är felaktig” när jag försöker öppna den. Jag behöver hjälp att ta reda på hur jag kan komma åt disken utan att förlora filer och vilka säkra åtgärder eller steg för dataåterställning jag bör prova först.
Formatera den inte än. Det är det viktigaste. Windows kan fortsätta uppmana dig att formatera, men om problemet är filsystemskorruption kan dina filer fortfarande ligga där helt oskadda.
Det här hände mig med en äldre WD extern hårddisk. Windows fortsatte att visa The parameter is incorrect. och jag antog att disken var död. I mitt fall var den inte det. Filsystemet var skadat, men datan gick fortfarande att återställa.
Innan du försöker reparera något skulle jag göra några grundläggande kontroller:
- Byt USB-kabel.
- Prova en annan USB-port.
- Anslut disken till en annan dator.
- Kontrollera Diskhantering och se om disken visas med rätt kapacitet.
- Titta på SMART-statusen med något som CrystalDiskInfo, eller SMART-övervakningen i Disk Drill.
Om SMART visar en massa omallokerade sektorer, väntande sektorer eller andra allvarliga varningar skulle jag behandla disken som om den håller på att gå sönder. Fortsätt inte peta på den mer än nödvändigt.
Om disken fortfarande upptäcks skulle jag återställa filerna först och oroa mig för reparationer senare. CHKDSK kan hjälpa med logiska fel, men jag skulle inte köra det direkt om inte det viktiga redan är säkerhetskopierat eller återställt. På ett svårt skadat filsystem kan det göra återställningen rörigare.
För återställning har Disk Drill fungerat bra för mig i den här typen av situation. Det kan ibland läsa en disk även när Windows vägrar öppna den på grund av felet parameter is incorrect.
Om disken verkar instabil är det säkrare att först skapa en fullständig diskavbild. Skanna sedan avbilden i stället för den fysiska disken. På så sätt utsätter du inte hårdvara som kanske redan håller på att ge upp för lika mycket belastning. Efter det kör du en Universal Scan, förhandsgranskar filerna och återställer dem till en annan disk. Återställ inte filer tillbaka till samma problemdisk.
Gratisversionen för Windows låter dig återställa upp till 100 MB, vilket åtminstone räcker för att bekräfta om dina filer visas korrekt innan du betalar för något.
När dina filer är säkra skulle jag börja prova åtgärder:
- Om Windows fortfarande ser filsystemet, prova CHKDSK med
chkdsk X: /r. - Om disken visas som RAW, eller om CHKDSK inte går att köra, prova TestDisk. Det är inte lika nybörjarvänligt, men det har räddat många skadade partitioner.
Om du redan har kopierat bort allt viktigt och de reparationsförsöken inte hjälper, är en snabbformatering vanligtvis nästa sak att prova. Det bygger upp filsystemet på nytt och kan rensa bort felet om korruption var orsaken.
Men om felet kommer tillbaka efter formatering skulle jag inte lita på den disken längre. Då är det förmodligen inte bara ett programvaruproblem.
Om disken dessutom klickar, kopplar från slumpmässigt, försvinner från Diskhantering eller visar allvarliga SMART-varningar, hoppa över gör det själv-lösningarna och kontakta en professionell återställningstjänst. Med en fysiskt felande disk kan varje extra uppstart göra saker värre.
Och ja, det här är just den sortens sak som gör att säkerhetskopior känns mycket mindre valfria. Externa diskar är användbara, men de är fortfarande hårdvara, och de kan gå sönder nästan utan förvarning.
Om enheten kopplas från eller tar väldigt lång tid på sig att dyka upp, sluta testa den i Windows och kör inte CHKDSK än. Det felet kan vara enkel skada i filsystemet, men det kan också vara en opålitlig USB-brygga eller en enhet som kopplas bort mitt under läsning. Jag håller med @mikeappsreviewer om att återställa först, men jag skulle också försöka ta bort en variabel: om det är en extern 3.5-tumsenhet, kontrollera nätadaptern, och om det är en enhet i kapslingstyp, prova en annan kapsling eller en SATA-till-USB-adapter om du kan. Initiera inte, formatera inte och acceptera inga reparationsuppmaningar från Windows förrän de viktiga filerna har kopierats någon annanstans. Disk Drill/TestDisk osv. är bra verktyg, men inget av dem fixar en döende anslutning, så se till att hårdvarukedjan är stabil innan du skannar i timmar.
Sluta dubbelklicka på enheten i Utforskaren om den fortsätter att frysa eller ge samma fel, eftersom Windows då fortsätter att försöka läsa och det kan göra en svag enhet sämre. En säkrare snabb kontroll är att se om den visar rätt storlek i Diskhantering, och sedan försöka kopiera bara de viktigaste mapparna först från ett återställningsverktyg eller från en Linux live-USB, helst skrivskyddat om du vet hur man gör. Jag skulle vara försiktig med skanna och reparera även om Windows erbjuder det, eftersom det ändrar filsystemet innan du vet vad som fortfarande går att återställa. Disk Drill eller liknande fungerar bra för att se om mappstrukturen är intakt, men återställ till en annan disk, inte tillbaka till den externa. Om enheten försvinner under kopieringen, behandla det som hårdvaruproblem, inte ett Windows-fel.