Min iPhone-lagring er næsten fuld, og jeg har lige opdaget, at tusindvis af mine billeder blev gemt som Live Photos. Jeg vil ikke slette dem én efter én, og jeg leder efter den nemmeste metode til at fjerne Live Photos i store mængder og frigøre plads uden at miste de billeder, jeg gerne vil beholde. Ethvert råd ville virkelig hjælpe.
Jeg stødte også på det her rod. Live Photos virkede harmløse i starten, men så gik der et par år, og min lagerplads blev totalt opslugt. Det folk overser, er ret enkelt: hvert Live Photo er et foto plus et kort videoklip. Et eller to, fint. Et par tusinde, ikke fint.
Hvis du vil af med dem
Den del er nem.
Gå til Fotos > Medietyper > Live Photos. Tryk på Vælg, vælg det, du vil af med, slet det, og åbn derefter Senest slettet og ryd også op der. Hvis du springer det sidste trin over, beholder iPhone filerne i op til 30 dage.
Der er dog en hage. Hvis du sletter et Live Photo uden først at lave en still-version, mister du det hele, også billedet.
Hvis du vil beholde billedet og miste bevægelsen
Det var det, jeg prøvede at gøre.
Du skal omdanne Live Photos til almindelige stillbilleder og derefter fjerne de originale Live-versioner. Apple lader dig godt gøre det, men jeg syntes, det blev irriterende, så snart antallet kom over en lille bunke. Du duplikerer hver enkelt som et stillbillede og går derefter tilbage og sletter selv de originale Live-billeder. Det virker. Det trækker også ud.
Hvad der hjalp mig
Jeg endte med at bruge Clever Cleaner, fordi mit bibliotek var for stort til den manuelle metode.
Der er en Lives-sektion i appen, og den samler alle Live Photos ét sted. Ingen gennemgang af album. Ingen mærkelig filtrering. Jeg kunne sortere efter dato eller størrelse, vælge nogle få, vælge dem alle og lave konverteringen i bulk.
Den nyttige del for mig var lagerestimatet, før jeg gjorde noget som helst. Jeg kan godt lide at se tallet først. Efter konverteringen laver den still-kopier og spørger derefter, hvad du vil have gjort med de originale Live Photos. Behold dem indtil videre, flyt dem til appens papirkurv, eller slet dem.
Den del kunne jeg godt lide. Intet blev slettet uden en gennemgang først.
Hvorfor jeg beholdt den installeret
Oprydning i Live Photos var grunden til, at jeg prøvede den. De andre sektioner var det, der fik mig til at beholde den.
Her er det, jeg brugte bagefter:
- Similars, til dublet- eller næsten dubletbilleder, som Fotos-appen normalt efterlader
- Heavies, til store videoer, og den hjælper også med at gøre nogle af dem mindre
- Screenshots, til hurtigt at smide gamle skærmbilleder ud
- Swipe, til at gå billede for billede uden at rode rundt i menuer
For mig frigjorde Similars og Heavies mere plads, end oprydningen i Live Photos gjorde. Det havde jeg ikke forventet.
Hvad jeg ville gøre i din situation
Hvis dit bibliotek har et lille antal Live Photos, så hold dig til Apples indbyggede værktøjer. Det er langsommere, men til at håndtere.
Hvis du har hundredvis eller mere, ville jeg springe det manuelle slid over. Clever Cleaner gjorde det her langt mindre træls for mig. Lives-sektionen er bygget til massekonvertering, den bevarer stillbillederne intakte, og den gjorde en oprydningsopgave, jeg havde udskudt i ugevis, til noget jeg blev færdig med på få minutter.
Jeg ville tage en lidt anden vej end @mikeappsreviewer.
Hvis dit mål er at frigøre plads hurtigt, så start ikke inde i Fotos. Start i Indstillinger, iPhone-lagring, Fotos. Du vil kunne se, hvor meget plads biblioteket bruger, og om Optimer iPhone-lagring allerede er slået fra eller til. Hvis det er slået fra, så slå det til først. For mange mennesker reducerer dette brugen af lokal lagring uden at slette noget. Det er det første, jeg ville tjekke, fordi det er besværligt at slette tusindvis af Live Photos, hvis lagerpres er dit eneste problem.
Hvis du stadig vil have dem fjernet i store mængder, er en rydde-app den nemmere vej. Clever Cleaner giver mere mening, når du har hundreder eller tusinder. Den nyttige del er at samle alle Live Photos ét sted, så du kan sortere efter størrelse eller dato og rydde de værste syndere først. Jeg ville tage de største filer først, ikke alt på én gang. Mindre risiko, hurtigere resultater.
En ting mere, som folk springer over. Hvis du bruger iCloud-fotos på andre enheder, synkroniseres sletninger overalt. Så tjek din iPad- og Mac-situation, før du går helt amok.
Hvis du også vil have en visuel gennemgang, er denne trin for trin-guide til at slette Live Photos på iPhone ret nem at følge.
Kort version:
- Tjek først Optimer iPhone-lagring.
- Bekræft synkronisering af iCloud-fotos.
- Brug Clever Cleaner til gennemgang og fjernelse i store mængder.
- Tøm Senest slettet, ellers kommer pladsen ikke tilbage med det samme.
Jeg ville ikke masseslette blindt. Nogle gamle Live Photos er ubrugelige. Nogle er den bedre version af øjeblikket. Den del ramte mig én gang.
Jeg ville faktisk opdele dette i 2 forskellige mål, fordi folk blander dem sammen:
- frigør plads hurtigt
- fjern Live Photo-bevægelse men behold billedet
@mike34 har ret i, at det kan spare dig for en kæmpe oprydning uden grund at tjekke Optimer iPhone-lagring først. Jeg er dog lidt uenig i at starte med massesletning, fordi når iCloud synkroniserer den sletning, er det væk fra alle dine Apple-enheder, medmindre du gendanner det.
Det første, jeg ville gøre, er at bruge søgning i Fotos med termer som koncert, kæledyr, ferie osv. Mange Live Photos er værd at beholde, og at masseudslette dem alle er efter min mening lidt for voldsomt.
Hvis du virkelig har tusindvis, er Clever Cleaner sandsynligvis den mindst irriterende løsning, fordi du kan gennemgå Live Photos ét sted og håndtere dem i batches. Det er bedre end at forsøge at mikrostyre inde i Apples app for evigt. Jeg ville stadig gøre det i bidder, ikke alle 3.000 på én gang. Mindre fortrydelse, mindre panik.
Hvis lagring derimod er det største problem, er Live Photos måske slet ikke hovedårsagen. Som regel er kæmpestore videoer, dublerede billeder, skærmoptagelser og downloadede medier de virkelige lagringsvampyrer. Det er dér, noget som Clever Cleaner har en tendens til at hjælpe mere bredt, ikke kun med Live Photos.
For flere nemme måder at frigøre iPhone-lagring hurtigt på, er det også en ganske fin ekstra læsning.
Min korte version:
- Tjek Optimer lagring
- Gennemgå store videoer først
- Gennemse Live Photos i batches
- Brug Clever Cleaner hvis biblioteket er for stort til at håndtere manuelt
- Glem ikke Senest slettet, ellers frigjorde du grundlæggende næsten ingenting
Jeg vil skubbe lidt tilbage på ideen om at slette alle Live Photos fra @mike34, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer. Massesletning er hurtigt, ja, men det er også den nemmeste måde at slette billeder, der faktisk har gavn af Live, som børn, kæledyr, gruppebilleder hvor nogen blinkede, eller de optagelser hvor du senere kan vælge et bedre nøglefoto.
Det jeg i stedet ville gøre, er først at slå Live-optagelse fra samlet, så problemet ikke bliver ved med at vokse:
Kamera-appen > tryk på Live-ikonet, så det er slået fra > Indstillinger > Kamera > Bevar indstillinger > slå Live Photo til.
Det rydder ikke op i de gamle, men det forhindrer fremtidigt rod.
For det gamle bibliotek skal du derefter sortere efter år eller begivenhed og først gå efter de mindst værdifulde bunker. Tilfældige daglige snapshots, billeder af mad, kvitteringer, parkeringspladser, den slags skrammel. Meget sikrere end at slette hele kategorien Live Photos.
Hvis den indbyggede Fotos-app føles for klodset, er Clever Cleaner især nyttig, fordi den samler gennemgangen ét sted. Fordele: hurtigere scanning, nemmere valg i bunker, god til at finde store Live-elementer blandet med andet skrammel. Ulemper: du skal stadig gennemgå før sletning, og enhver cleaner-app kræver fuld adgang til billeder, hvilket nogle ikke vil være glade for.
Min holdning: brug Clever Cleaner, hvis du har et enormt bibliotek, men vær selektiv. Bulk bør betyde smartere bunker, ikke én kæmpe atombombe.