Ik gebruik iCloud-foto’s op mijn iPhone, iPad en Mac, en ik heb enkele foto’s in het Verborgen album. Als ik verborgen foto’s op mijn iPhone verwijder, worden ze dan ook verwijderd uit iCloud en van mijn andere Apple-apparaten? Ik probeer ruimte vrij te maken zonder per ongeluk iets te verwijderen dat ik nog nodig heb.
Het eerste wat je moet controleren, is of het Verborgen-album überhaupt mag worden weergegeven. Apple heeft daar een aparte instelling voor, en na iOS-updates kan het aanvoelen alsof het album gewoon is verdwenen.
Ga naar Instellingen, vervolgens naar Foto's, en schakel Toon verborgen album in. Als die schakelaar uit staat, staan de foto's nog steeds op de telefoon, maar verschijnt het album helemaal niet in Foto's. Zodra het is ingeschakeld, zou je Verborgen weer onderaan op het tabblad Albums onder Hulpprogramma's moeten zien.
Als Face ID het Verborgen-album niet opent
Sinds iOS 16 hoort het Verborgen-album vergrendeld te zijn met Face ID, Touch ID of je toegangscode. Als je erop tikt en er niets gebeurt, of als de ontgrendelingsprompt nooit verschijnt, probeer dan een geforceerde herstart. Dat verhelpt meestal wat er is vastgelopen.
Er is hiervoor eigenlijk geen workaround in de Foto's-app. De vergrendeling is in het systeem ingebouwd, dus je moet de biometrische prompt werkend krijgen in plaats van die te omzeilen.
Alles sneller uit Verborgen verwijderen
Zodra je in het album kunt komen, hoef je niet elke foto één voor één aan te tikken. Tik rechtsboven op Selecteer en veeg dan met je vinger over het fotoraster om snel hele rijen te selecteren. Tik daarna op het prullenbakpictogram.
Maar daarmee komt de opslag nog niet vrij. Verwijderde foto's gaan naar Recent verwijderd, ook onder Hulpprogramma's, en blijven daar 30 dagen ruimte innemen tenzij je ze daar ook verwijdert. Dus ga na het leegmaken van Verborgen naar Recent verwijderd en tik op Verwijder alles als je de opslagruimte echt terug wilt.
Wat er gebeurt met iCloud-foto's
Als iCloud-foto's is ingeschakeld, wordt iets dat je uit Verborgen verwijdert ook uit de gedeelde iCloud-bibliotheek verwijderd, niet alleen van die ene iPhone. Het zou vrij snel van andere apparaten met dezelfde Apple ID moeten verdwijnen.
Als dezelfde foto's steeds weer terugkomen, is het waarschijnlijk een synchronisatieprobleem. iCloud-foto's in Instellingen uit- en daarna weer inschakelen kan de bibliotheek dwingen opnieuw te indexeren, wat dat terugkerende verwijderprobleem meestal stopt.
Verborgen is meestal maar een deel van de rommel
Een groot Verborgen-album betekent vaak dat de rest van de bibliotheek hetzelfde probleem heeft, alleen meer verspreid. Oude screenshots, reeksen met tien bijna identieke opnamen, enorme video's die je was vergeten, willekeurige schermopnames, het telt allemaal op.
Dat is belangrijk omdat iOS vrije ruimte nodig heeft om normaal te werken. Wanneer de opslag te dicht bij vol raakt, kunnen eenvoudige dingen traag aanvoelen, waaronder de camera, het toetsenbord en het wisselen tussen apps. Verborgen leegmaken helpt, maar het is misschien niet genoeg als de hoofdbibliotheek ook vol zit.
De rest van de fotobibliotheek opruimen
Eerst een aandachtspunt: Clever Cleaner heeft geen toegang tot het Verborgen-album. Apple blokkeert apps van derden om die map te lezen, dus het opruimen van Verborgen moet handmatig gebeuren.
Voor de normale bibliotheek kan het echter veel tijd besparen. De app is gratis, zonder advertenties, abonnementen of vergrendelde opruimfuncties.
Het tabblad Soortgelijke is handig nadat je Verborgen hebt leeggemaakt, omdat het vaak hetzelfde soort rommel in de hoofdbibliotheek vindt: meerdere bijna identieke foto's die vlak na elkaar zijn gemaakt. Het groepeert ze samen, kiest de scherpste als degene die je bewaart en laat je de extra's met één tik verwijderen.
Het tabblad Grote bestanden is ook handig omdat het bestanden sorteert op werkelijke grootte. In plaats van jarenlang door foto's en video's te zoeken, staan de grootste ruimtevreters meteen bovenaan.
Bij screenshots wordt de bestandsgrootte getoond voordat je iets verwijdert, waardoor je gemakkelijker kunt beslissen wat de moeite waard is om te bewaren.
Het scannen en opruimen gebeuren op de telefoon zelf. Er wordt tijdens het proces niets geüpload.
Verwijderen uit Verborgen verwijdert nog steeds de daadwerkelijke foto, en haalt deze niet alleen uit het album Verborgen. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, synchroniseert die verwijdering met iCloud en je andere apparaten, maar de foto kan in Onlangs verwijderd blijven staan totdat je hem daar ook verwijdert.
Een foto verbergen en een foto verwijderen zijn twee heel verschillende handelingen, en iCloud behandelt de tweede als een wijziging in de bibliotheek. Als de foto in Verborgen staat en je op verwijder tikt, haal je die niet alleen uit die map weg. Je verwijdert het oorspronkelijke onderdeel uit je iCloud-fotobibliotheek, dus het verdwijnt ook van je iPad en Mac zodra ze synchroniseren.
De vervelende kanttekening is de timing. Een Mac of iPad die offline is, gepauzeerd is, een bijna lege batterij heeft of Foto’s nog niet synchroniseert, kan de afbeelding nog een tijdje tonen. Dat betekent niet dat die daar apart is opgeslagen. Zodra dat apparaat weer met iCloud communiceert, zou de verwijdering moeten worden bijgewerkt. Hetzelfde geldt voor Recent verwijderd: als het daar nog staat, kan het meestal vanaf elk van je apparaten worden teruggezet totdat de bewaartermijn verloopt of je het handmatig leegt.
Als er iets is dat je later misschien nog wilt hebben, exporteer het dan eerst in plaats van te vertrouwen op Verborgen als een soort privéback-up. Bewaar het buiten Foto’s, bijvoorbeeld in Bestanden, op een externe schijf of bij een andere cloudservice, en verwijder het daarna uit Foto’s. Verborgen is alleen een zichtbaarheidsinstelling binnen dezelfde bibliotheek, geen aparte kluis.
Als je Mac originelen heeft gedownload, betekent dat niet dat ze een afzonderlijke reservekopie binnen Foto’s zijn. Als je de verborgen foto op je iPhone verwijdert, wordt het iCloud Foto’s-item verwijderd, dus het zou na synchronisatie ook van de Mac en iPad moeten verdwijnen; alleen een geëxporteerde kopie buiten de Foto’s-bibliotheek zou blijven bestaan.