Ik heb per ongeluk verschillende belangrijke video’s van mijn SD-kaart verwijderd nadat ik bestanden van mijn camera had verplaatst, en nu zijn ze nergens meer te vinden. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste SD-kaartherstelsoftware voor video’s die verwijderde of verloren videobestanden veilig kan herstellen zonder de kaart te beschadigen of de videokwaliteit te verlagen.
Ik heb dit ooit meegemaakt met een microSD uit een oude camera, en het eerste wat ik leerde was simpel. Stop met het gebruiken van de kaart.
Wanneer bestanden van een SD-kaart worden verwijderd, wist de kaart de gegevens meestal niet meteen. Hij verwijdert de verwijzing naar het bestand, waardoor de foto’s en video’s vaak blijven staan totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Als je blijft fotograferen, kopiëren of bestanden naar de kaart verplaatsen, worden je kansen snel een stuk slechter.
Als je de korte versie wilt, zo zou ik de tools indelen.
Dit is degene die ik zou aanraden aan iemand die resultaat wil zonder met de software te hoeven worstelen. Ik vond het makkelijker in gebruik dan de meeste herstelapps, en het presteerde goed bij normaal verwijderde media, RAW-bestanden en kaarten die de computer ineens niet meer wilde lezen. De voorbeeldweergave helpt veel, omdat je kunt controleren of de scan bruikbare bestanden heeft gevonden voordat je iets herstelt.
Wat er voor mij uitsprong, was het cameraspecifieke herstel. Het gaat beter om met gefragmenteerde video dan veel tools die ik probeerde, vooral beelden van GoPro, DJI en systeemcamera’s. Dat is belangrijk als je clips op de kaart waren opgesplitst en in andere apps beschadigd terugkwamen. Het leest ook gangbare RAW-formaten zoals Canon CR2 en CR3, Sony ARW en Nikon NEF. Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel.
- UFS Explorer
Deze voelt meer als een tool voor mensen die geen bezwaar hebben tegen menu’s, opties en een steilere leercurve. Ik zou het niet gebruiksvriendelijk noemen. Toch is de scankwaliteit goed, en het gaat beter om met beschadigde opslag dan veel eenvoudigere apps. Als je kaart er slecht aan toe is, is dit er een waar mensen steeds op terugkomen. Ik heb techneuten het niet voor niets zien noemen.
- Recuva
Oud, simpel, nog steeds nuttig. Als je een handvol JPG’s of MP4’s op Windows hebt verwijderd, is dit vaak genoeg. Het is licht, snel te installeren en makkelijk te begrijpen. Ik zou er geen wonderen van verwachten bij kapotte kaarten, vreemde bestandssystemen of camerabestanden die rommelig worden, maar voor basisfouten verdient het nog steeds een plek.
- R-Photo
Als je focus op foto’s en video’s ligt en je een gratis Windows-tool wilt, dan is deze het bekijken waard. De miniatuurweergave maakt een groot verschil wanneer je door een stapel verwijderde media sorteert. Ik vond het prettig dat het gericht blijft in plaats van te proberen een alles-in-één-tool te zijn.
Eén ding waar mensen steeds de mist mee ingaan: opslaglocatie.
Herstel bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart. Sla ze op op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf. Als je herstelde gegevens opschrijft naar de kaart die je probeert te redden, loop je het risico precies de bestanden te overschrijven die je terug wilt. Ik heb mensen zo de tweede helft van hun herstelpoging zien verliezen. Geen fijn gevoel.
Als de kaart kuren heeft, willekeurig de verbinding verbreekt of leesfouten toont, zou ik eerst de veiligere route nemen en een byte-voor-byte-kopie van de kaart maken, ook wel een schijfkopie genoemd. Deze handleiding behandelt dat: schijfkopie
Herstelscans uitvoeren op de kopie in plaats van op de originele kaart belast defecte hardware minder. Als de kaart het begeeft, telt elke extra leesactie.
Dus de praktische volgorde is:
Stop met het gebruiken van de SD-kaart.
Plaats hem in een kaartlezer.
Scan hem met een van de bovenstaande tools.
Bekijk in de voorbeeldweergave wat er nog staat.
Herstel bestanden naar een andere schijf.
Als de kaart nog steeds wordt aangekoppeld, zijn je kansen vaak best redelijk. Ik zou daar beginnen voordat je aanneemt dat alles verloren is.
Voor verwijderde videobestanden zou ik ze iets anders rangschikken dan @mikeappsreviewer.
Mijn keuze blijft Disk Drill om één reden: videoherstel is rommelig. Grote bestanden raken gefragmenteerd. Veel goedkope herstelapps vinden de bestandsnaam, maar geven je een kapotte clip. Disk Drill doet het meestal beter met MOV, MP4, AVI en camerakaartbeelden van actioncams en drones. De preview is ook handig, omdat je snel ziet of het bestand afspeelbaar is of half kapot.
Als je er een eenvoudige kijk op wilt, geeft deze snelle review van Disk Drill voor videoherstel een behoorlijk overzicht.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om Recuva bijna bovenaan te zetten voor videowerk. Voor foto’s, zeker. Voor grote verwijderde video’s voelt het verouderd aan en mist het vaker dingen op exFAT-kaarten in mijn ervaring.
Mijn lijst voor videoherstel:
- Disk Drill, beste balans tussen scankwaliteit en gebruiksgemak.
- R-Studio, sterker als de kaart bestandssysteembeschadiging heeft.
- PhotoRec, lelijke interface, degelijke raw carving, gratis.
- UFS Explorer, geweldig hulpmiddel, maar overdreven voor de meeste mensen.
Beste tip die niemand opvolgt: herstel eerst op bestandsgrootte en formaat. Zoek naar je grootste MOV- of MP4-bestanden. Dat zijn meestal je ontbrekende clips. Sla herstelde bestanden op je computer op, niet op de SD-kaart. Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, maak er dan eerst een image van, anders maak je het snel erger.
Ik zou op één punt een beetje anders neigen dan @mikeappsreviewer en @espritlibre. Voor verwijderde videobestanden is de beste app meestal degene die een clip kan herstellen die daadwerkelijk helemaal afspeelt, niet alleen degene die de meeste bestandsnamen vindt.
Daarom is Disk Drill meestal de veiligste eerste keuze voor videoherstel van SD-kaarten. Het is eenvoudiger dan de meer forensische tools, maar nog steeds behoorlijk sterk met MP4- en MOV-bestanden van camera’s, drones en actioncams. De voorbeeldfunctie is bij video belangrijker dan mensen denken, omdat een hersteld bestand dat niet opent in principe nutteloos is.
Waar ik het enigszins oneens ben met de gebruikelijke ranglijsten is PhotoRec. Mensen raden het aan omdat het gratis is, en ja, het kan veel gegevens terughalen, maar voor video kan het je ook achterlaten met een stapel gigantische mysteriebestanden zonder mapstructuur of namen. Als je maar een paar belangrijke clips hebt, kan dat snel irritant worden.
Mijn grove volgorde voor videoklussen:
- Disk Drill voor de gemakkelijkste en meest betrouwbare eerste poging
- R-Studio als de kaartstructuur beschadigd is
- PhotoRec als je een gratis laatste redmiddel wilt
- Recuva alleen voor heel eenvoudige verwijderingen
Ook, als de video’s zijn verplaatst en daarna verdwenen, controleer dan eerst of het verplaatsen halverwege is mislukt en tijdelijke gegevens op de computer heeft achtergelaten. Dat gebeurt vaker dan mensen toegeven.
Als je meer meningen wilt die specifiek gericht zijn op het herstellen van verwijderde camerabeelden, dan is deze thread echt nuttig: beste manieren om verwijderde video’s van een SD-kaart te herstellen.
Korte versie: voor software voor videoherstel van SD-kaarten is Disk Drill waarschijnlijk de beste plek om te beginnen, tenzij de kaart zich fysiek vreemd gedraagt.
Ik ben het hier grotendeels eens met @espritlibre en @sterrenkijker, maar ik zou nog één extra punt willen benadrukken: voor herstel van video’s is bestandsintegriteit belangrijker dan het aantal herstelde bestanden. Tien zogenaamd herstelde clips die haperen of na 3 seconden stoppen, zijn slechter dan twee complete clips.
Dus mijn praktische kijk:
- Disk Drill is voor de meeste mensen de beste eerste poging.
- Voordelen: makkelijk in gebruik, goede ondersteuning voor voorbeelden, meestal beter dan basisprogramma’s bij grote MP4/MOV-bestanden, werkt goed met gangbare SD-kaartformaten.
- Nadelen: niet de goedkoopste optie, diepe scans kunnen veel rommel opleveren, en als de kaart fysiek defect raakt is het geen wondermiddel.
- R-Studio is sterker wanneer het bestandssysteem van de kaart beschadigd is.
- PhotoRec is nog steeds nuttig, maar ik ben het niet eens met mensen die het behandelen als de beste standaardkeuze voor video’s. Het is meer een bot instrument.
- Recuva is prima voor eenvoudige verwijderingen, maar ik zit in dit opzicht dichter bij @mikeappsreviewer: het verliest snel terrein zodra de situatie rommelig wordt.
Nog iets dat niemand genoeg heeft benadrukt: als dit video’s van een camera waren, kunnen sommige verdeeld zijn over allocatieblokken op manieren die ruw herstel lelijk maken. Daarom is het belangrijk om herstelde clips vooraf te bekijken voordat je alles opslaat.
Controleer ook de tijdelijke mappen van je computer en de oorspronkelijke importbestemming. Verplaatste bestanden verdwijnen soms omdat de overdrachtsapp is mislukt, niet omdat de SD-kaart ze netjes heeft gewist.