Är det för sent att återställa raderade foton från Canon-kameran?

Jag råkade radera viktiga bilder från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och nu försöker jag ta reda på om de fortfarande kan återställas. Minneskortet har inte använts mycket sedan det hände, och de här bilderna betyder verkligen mycket för mig. Vilka är de bästa sätten att återställa raderade bilder från en Canon-kamera utan att göra situationen värre?

Japp, raderade Canon-bilder går ofta att återställa. Jag har varit med om det här, och det första jag gjorde var att sluta fotografera direkt. Den delen är viktigast. När en bild raderas tar kameran vanligtvis bort indexposten, inte själva bilddatan. Filerna ligger ofta kvar på SD-kortet tills nya bilder skriver över samma utrymme.

Ta ut SD-kortet ur kameran och anslut det till datorn med en kortläsare. Om kortet har den lilla låsfliken, ställ den i låst läge innan du gör något annat. Och om Windows eller macOS visar en formateringsvarning, ignorera den. Formatera inte kortet. Jag har sett folk göra det i panik och försvåra återställningen helt i onödan.

Om jag skulle göra detta från början skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget var lätt att följa, det hittade vanliga Canon-format inklusive RAW, och förhandsvisningen av bilder sparade tid åt mig. Du kan kontrollera om filerna ser intakta ut innan du återställer dem, vilket tar bort mycket av gissandet.

Här är det vanliga flödet:

1. Installera Disk Drill på din dator.
  2. Anslut Canon SD-kortet via en kortläsare.
  3. Välj SD-kortet i Disk Drill.
  4. Kör en universell skanning.
  5. Gå till resultaten för Raderade eller Förlorade filer.
  6. Filtrera resultaten till Bilder.
  7. Förhandsgranska filerna du vill få tillbaka.
  8. Återställ dem till din dator, aldrig till samma SD-kort.

Ta också två minuter och kontrollera de uppenbara backup-platserna. Jag har hittat saknade bilder i Papperskorgen, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive och Canons image.canon-app efter att ha glömt att jag synkade dem tidigare. Ibland ser bilden ut att vara borta, och sedan dyker den upp i någon slumpmässig mapp som du inte har öppnat på flera månader. Lite dumt, men jag tar det.

Dina chanser är bäst om kortet inte har använts sedan raderingen. Om du fortsatte fotografera eller spelade in video efter misstaget minskar möjligheten till återställning eftersom ny data börjar ersätta det gamla innehållet.

Inte för sent om kortet har använts lite eller inte alls efteråt. Raderade foton på Canon SD-kort går ofta fortfarande att återställa tills ny data skriver över dem. Den delen är viktigare än själva raderingen. Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta använda kortet. Jag håller dock inte helt med om att kontroll av backup ska vara första steget. Om de här bilderna är viktiga skulle jag först skapa en fullständig avbildning av kortet på en dator och sedan arbeta från kopian. Färre risker, mindre panikklickande. Det jag skulle göra: 1. Ta ut SD-kortet. 2. Använd en kortläsare, inte kamerakabeln. 3. Om möjligt, skapa en byte-för-byte-avbildning med ett verktyg som USB Image Tool eller dd. 4. Skanna avbildningen eller kortet med Disk Drill. 5. Återställ filer till din dator eller en annan enhet, aldrig tillbaka till samma kort. Disk Drill är ett bra val här eftersom det hanterar JPG, CR2, CR3 och vanliga skanningar av raderade filer väl. Om ditt mål är den bästa programvaran för fotoåterställning för SD-kort är det ett av de enklare alternativen att börja med. En sak till som folk missar. Om du raderade i kameran efter en delvis genomförd import, kontrollera Canon EOS Utility, Lightroom-kataloger och din telefon om du använde Canon Camera Connect. Jag hittade förlorade raw-filer där en gång. Kände mig dum, men så är det. Den här videon hjälper också om du vill ha en snabb genomgång: titta på den här guiden för fotoåterställning från SD-kort Om kortet formaterades är återställning fortfarande möjlig, men chanserna minskar om du fortsatte fotografera efteråt.
Är det för sent att återställa raderade foton från Canon-kamera?
Inte för sent, förmodligen. Om kortet verkligen “inte har använts mycket” är dina chanser fortfarande ganska goda. Raderade bilder på Canon-kameror förstörs vanligtvis inte direkt, de markeras bara som ledigt utrymme. Den verkliga boven är fortsatt fotografering, särskilt seriebilder eller video. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @waldgeist, men jag är lite mindre fixerad vid att först göra en fullständig avbildning om inte bilderna är superviktiga och du känner dig bekväm med att göra det. För många innebär det steget bara mer förvirring och panikklickande. Den största vinsten är helt enkelt: sluta använda kortet, formatera det inte och återställ till en annan enhet. En sak jag skulle lägga till som folk ofta hoppar över: kontrollera om kameran var inställd på att skriva duplicerade filer om du använde 2 kort, eller om Canons programvara redan har importerat mindre förhandsvisningar någonstans på din dator. Om du fotograferade i RAW+JPEG går det dessutom ibland att återställa den ena versionen även när den andra inte gör det. Disk Drill är ett bra alternativ för återställning av Canon-bilder eftersom det kan identifiera Canons RAW-format och låter dig gå igenom bildresultat utan alltför mycket krångel. Om miniatyrbilderna förhandsvisas korrekt är det vanligtvis ett ganska gott tecken. Också värt att läsa: Råd om återställning av Canon-bilder från riktiga användare på Facebook Så ja, det är inte hopplöst alls. Fortsätt bara inte att pilla med kortet, för det är så något återställningsbart förvandlas till borta.
Är det för sent att återställa raderade bilder från Canon-kamera?
Förmodligen inte för sent. Jag skulle invända lite mot rådet att bara skanna den nu från @viajantedoceu och @mikeappsreviewer. Om de här bilderna verkligen är viktiga är det smartare att först kontrollera kortets hälsa med något enkelt som H2testw eller f3read, eftersom ett SD-kort som håller på att ge upp kan bli sämre under en lång återställningsskanning. Ett par saker som folk inte har betonat tillräckligt: - Om kortet raderades i kameran lämnar Canon ibland skador i mappstrukturen som gör att vanlig bläddring misslyckas även när bilddatan fortfarande finns kvar. - RAW-återställning kan först se sämre ut än JPEG-återställning eftersom filnamn och datum kan ha gått förlorade, men själva bilderna kan fortfarande vara helt okej. - Om du använde serietagning kan återställbara filer komma tillbaka fragmenterade eller delvis korrupta. Disk Drill är ett rimligt val här. Fördelar: - Bra stöd för Canon-format som CR2/CR3 och JPG - Förhandsgranskning hjälper till att skilja intakta bilder från skräp - Enklare än många verktyg i forensisk stil Nackdelar: - Djupa skanningar kan ge många namnlösa filer - Inte det billigaste alternativet - Mindre lämpligt om kortet har fysiska problem Jag håller dock med @waldgeist om en sak: återställ till en annan plats, aldrig tillbaka till SD-kortet. Om Disk Drill missar saker är alternativ som folk provar PhotoRec eller R-Studio, men de är mindre nybörjarvänliga. Om kortet börjar koppla från eller läsa plågsamt långsamt, sluta med gör det själv och överväg ett återställningslabb innan kontrollern dör helt.