Jag råkade radera semesterbilder från SD-kortet i min Nikon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag försöker ta reda på om återställning fortfarande är möjlig. Kortet innehåller viktiga familje- och resebilder, så jag behöver hjälp med det säkraste sättet att återställa raderade bilder från ett SD-kort i en Nikon-kamera utan att göra situationen värre.
Jag gick igenom det här med ett Nikon-kort för ett tag sedan, och jag skulle inte avskriva bilderna än. Raderade bilder kommer ofta tillbaka, även efter en snabbformatering. Det som spelade roll i mitt fall var inte hur filerna försvann. Det var om ny data skrevs över dem.
Först och främst, sluta använda SD-kortet nu. Ta inga fler bilder. Spela inte in video. Formatera det inte igen. Varje ny fil tar upp utrymme, och dina gamla NEF- eller JPEG-filer kan ligga i en del av samma utrymme.
Om detta var en snabbformatering är dina chanser fortfarande ganska goda. Om du körde en fullständig formatering eller någon typ av säker radering blir återställningen mycket besvärligare.
Om du inte har en säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag har använt Disk Drill för detta, främst eftersom det hittar Nikon RAW-format som NEF och NRW tillsammans med JPEG, och arbetsflödet är tillräckligt enkelt för att du inte ska behöva lägga en timme på att gissa.
Det jag gjorde:
- Tog ut SD-kortet ur kameran.
- Anslöt det till min dator med en kortläsare.
- Installerade Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
- Valde SD-kortet i appen och klickade på Sök efter förlorad data.
- Körde Universal Scan. För raderade eller formaterade kamerakort är detta vanligtvis det jag börjar med.
- Väntade tills skanningen blev klar och kontrollerade sedan förhandsvisningarna.
- Återställde filerna till min dator, aldrig tillbaka till samma kort.
En liten sak som folk missar: om RAW-filerna förhandsvisas fint under skanningen är det vanligtvis ett gott tecken. Jag har haft fall där namnen var borta och mappstrukturen var en röra, men själva bilddatan fortfarande var okej.
Om du saknar videor också, kör Advanced Camera Recovery efter huvudskanningen. Vissa videofiler från kameror blir fragmenterade, och standardgenomgången fångar dem inte alltid ordentligt.
Ett par irriterande saker är normala här.
Återställda RAW-filer förlorar ofta sina ursprungliga filnamn. Du kan se generiska namn i stället för kamerans vanliga numrering. Irriterande, ja, men det är inte ett bevis på att filerna är dåliga.
Dessutom är Windows Foto inte någon särskilt bra bedömare av Nikon RAW-filers skick. Jag har sett NEF-filer misslyckas där och öppnas fint någon annanstans. Så om en återställd NEF inte går att öppna i standardappen, prova programvara med ordentligt stöd för Nikon RAW innan du dömer ut den.
Innan du skannar, kontrollera de uppenbara säkerhetskopieringsplatserna också, eftersom folk glömmer sådant här hela tiden:
- din dator, om du kopierade resebilderna tidigare
- SnapBridge
- valfri molnsynkroniserad mapp
- en extern enhet från en tidigare import
Om kortet inte visas alls, tappar anslutningen under skanningen eller ser fysiskt skadat ut, skulle jag sluta pilla med det. Ett felande kort blir snabbt värre. Det är då en återställningsverkstad börjar vara mer vettig, även om det svider.
Så ja, återställning är fortfarande möjlig om bilderna raderades, försvann efter resan eller raderades av en snabbformatering. Tid spelar roll här. Ju mindre du använder kortet, desto bättre chans har du att få tillbaka filerna.
Ja, det är fortfarande möjligt, om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste poängen, risken för överskrivning är det som betyder mest. Jag håller dock inte med om en del. Jag skulle först skapa en avbild av SD-kortet, om din programvara stödjer det, och skanna avbilden i stället för att belasta kortet med upprepade omskanningar. Säkrare drag, särskilt om kortet är äldre eller opålitligt.
Några Nikon-specifika saker att kontrollera.
- Leta efter dolda säkerhetskopior.
Vissa Nikon-arbetsflöden lämnar kvar bilder i importmappar som du har glömt bort.
Kontrollera:
- Lightrooms katalogs importplats
- Windows mappen Bilder
- Nikon NX Studios importmapp
- telefonimporter från SnapBridge
- molnfotosynkens papperskorg eller mapp för borttaget
-
Testa kortet med en annan kortläsare.
En dålig kortläsare orsakar falsk korruption hela tiden. Jag har sett kort fallera i en billig USB-kortläsare och fungera fint i en annan. -
Om filer kommer tillbaka utan namn, sortera efter filsignatur.
NEF-filer återställs ofta via headern, inte via den ursprungliga mappstrukturen. Återställningsprogram som Disk Drill är användbara här eftersom det upptäcker Nikon RAW-format väl, även när filsystemet är helt trasigt. -
Håll koll på filstorlekar.
Återställda JPEG-filer under några få KB är skräp. NEF-filer bör ligga nära det som din kamera normalt skapar. Om din Nikon vanligtvis tar RAW-filer på 20 till 30 MB och de återställda filerna är 200 KB, är de trasiga. -
Återställ till en hårddisk och verifiera sedan i Nikon-programvara.
Windows förhandsvisning ljuger ibland. NX Studio eller Lightroom ger dig ett bättre svar på om NEF-filerna är intakta.
Om du vill ha en tydlig guide täcker den här steg för steg-guiden för återställning av SD-kortsbilder det grundläggande flödet på enkel engelska.
Om kortet ber om att formateras, klicka inte på det. Det ställer till det för folk hela tiden.
Japp, fortfarande möjligt. Den stora faktorn är inte själva raderingen, utan om kortet har återanvänts sedan dess. Om du inte har tagit fler bilder är chanserna vanligtvis ganska goda.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @viajantedoceu, men jag är lite mindre optimistisk när folk säger att snabbformatering är okej. Ibland är det det, ibland förstör det verkligen mappstrukturen och gör återställningen riktigt rörig. Du kan fortfarande få tillbaka bilderna, men de kan komma tillbaka som generiska filer med konstiga namn.
En sak jag skulle lägga till som de inte riktigt betonade nog: kontrollera själva kameran. Vissa Nikon-hus med dubbla kortplatser, internt cachebeteende eller överföringsappar kan få folk att tro att filer är borta när de faktiskt finns någon annanstans i arbetsflödet. Kontrollera också om SnapBridge automatiskt skickade mindre kopior till din telefon.
Om kortet är läsbart på en dator, återställ det nu och oroa dig för organiseringen senare. Disk Drill är ett bra alternativ eftersom det hanterar Nikons fotoformat som NEF ganska bra och är tillräckligt enkelt så att du inte fumlar runt i panik. Jag skulle återställa allt till datorn först, även de fula filerna, och sedan sortera det som ska sparas efteråt.
Bedöm inte heller återställda filer för snabbt. Ett foto som inte går att förhandsvisa i Windows kan fortfarande öppnas i Lightroom, NX Studio eller en annan app som kan hantera RAW. Har sett det mer än en gång.
Om du vill ha fler åsikter om rekommendationer för bästa programvara för återställning av SD-kort för raderade bilder, har den tråden också några användbara jämförelser.
Om SD-kortet kopplas från, får kortläsaren att frysa eller ber om att formateras varje gång, sluta hålla på med det. Det är punkten där gör det själv kan göra saker värre tbh.
En extra vinkel utöver det som @viajantedoceu, @himmelsjager och @mikeappsreviewer tog upp: kontrollera om kortet är SDXC och formaterat med exFAT. Många återställningsappar kan hitta bilderna, men vissa är sämre på att återskapa exFAT-mappmetadata, så du kan återställa bilderna men förlora datum och namn. Det är inte ett misslyckande, bara en rörig återställning.
Jag håller lite mindre med om tankesättet “skanna allt upprepade gånger tills något dyker upp” som folk lätt hamnar i. Om kortet börjar bli gammalt är varje ominmontering och omskanning ännu en chans för det att krångla. En noggrann genomgång är smartare än tio hoppfulla försök.
Disk Drill är ett rimligt val här.
Fördelar:
- bra stöd för Nikon-format som NEF och JPEG
- enkelt förhandsgranskningssystem
- duglig för kortbaserad fotoåterställning även när mappar är trasiga
Nackdelar:
- återställda filnamn kan vara generiska
- djupskanningar kan ta en stund
- full återställning innebär oftast att man måste betala
Ett praktiskt tips till: efter återställningen, jämför EXIF-tidsstämplar. Även om namnen är borta låter tidsstämplarna dig snabbt återskapa resan i rätt ordning. Jämför också antalet återställda filer med vad Nikon-visningsräknaren ungefär visade före raderingen. Det hjälper dig att upptäcka sådant som tyst har missats.
Om kortet läses plågsamt långsamt, blir varmt eller försvinner mitt under läsning, hoppa över gör det själv och gå direkt till ett återställningslabb. Det betyder oftast hårdvaruproblem, inte bara raderade filer.