Bedste måde at gendanne slettede APFS-filer uden Time Machine?

Jeg kom ved et uheld til at slette nogle vigtige filer fra et APFS-drev på min Mac og har ikke en Time Machine-sikkerhedskopi. Jeg prøver at finde ud af den sikreste måde at gendanne slettede APFS-filer på uden at overskrive noget eller gøre datatabet værre. Hvilke værktøjer eller trin virker faktisk?

bruger 1

Der er stadig en chance, men det afhænger virkelig af to ting: hvad du gjorde efter at have slettet filerne, og om dette var en SSD, HDD, intern Mac-disk, ekstern disk osv.

Det vigtigste er at stoppe med at bruge den disk med det samme. Gem ikke noget på den, installer ikke gendannelsesapps på den, og kør ikke Diskværktøj-reparationer endnu. Slettede filer bliver ofte ikke slettet med det samme, men den plads, de brugte, kan blive genbrugt. Jo mere du skriver til disken, desto dårligere bliver dine chancer.

Hvis dette var en formatering i Diskværktøj, betyder det heller ikke automatisk, at dataene er væk. En hurtig formatering genopbygger normalt filsystemet i stedet for at overskrive hver eneste bit af gamle data. Hvis du ikke har lagt ret meget nyt på disken siden da, kan gendannelse stadig være mulig.

Den irriterende undtagelse er SSD'er med TRIM. På de fleste moderne Macs bruger den interne SSD TRIM, og når de slettede blokke først er blevet ryddet, kan normale gendannelsesværktøjer ikke rigtig gøre noget med dem. Eksterne SSD'er er lidt mere hit-or-miss, fordi TRIM afhænger af kabinettet og forbindelsen. Nogle får TRIM-kommandoer, andre gør ikke, så en ekstern SSD kan nogle gange være lettere at gendanne fra, hvis du stopper med at bruge den hurtigt nok.

Jeg har været i en lignende situation med en APFS-disk efter at have slettet en mappe og tømt Papirkurven. Det, der hjalp mig mest, var ikke at gå i panik og ikke prøve en masse tilfældige løsninger på den samme disk. Jeg endte med at få de bedste resultater med Disk Drill.

Det, jeg gjorde, var ret simpelt:

1. Installerede Disk Drill på en separat disk.
  2. Tilsluttede APFS-disken, der havde de slettede filer.
  3. Tillod Fuld diskadgang, da macOS bad om det.
  4. Scannede hele APFS-diskenheden.
  5. Lod scanningen blive helt færdig, før jeg gendannede noget.
  6. Brugte forhåndsvisning først, bare for at sikre mig, at filerne faktisk kunne læses.
  7. Gendannede filerne til en anden disk, ikke tilbage på problemdisken.

En nyttig ting var, at mange af de gendannede mapper beholdt deres oprindelige navne. Det er meget bedre end at få én kæmpe bunke filer med tilfældige navne og skulle sortere det hele manuelt.

Hvis du ikke har en Time Machine-sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware sandsynligvis det næste, du bør prøve. Tjek også efter APFS-snapshots, hvis dette var på en Mac. macOS kan nogle gange have lokale snapshots, selv når din Time Machine-disk ikke er tilsluttet. De er der ikke altid, men det er værd at tjekke, før du går ud fra, at filerne er væk.

Jeg ville vente med Diskværktøj Førstehjælp og andre reparationsforsøg, indtil efter du har kopieret det ud, du kan. Gendan først, reparer senere. Gør du det omvendt, kan det gøre tingene værre.

Hvis disken opfører sig fysisk dårligt, f.eks. ikke monterer, klikker, afbryder forbindelsen, fryser under scanninger eller forsvinder tilfældigt, ville jeg ikke blive ved med at presse den med software. På det tidspunkt er et rigtigt datagendannelseslaboratorium den sikrere løsning. Mange af dem vil vurdere disken gratis og kun tage betaling, hvis de gendanner data. Det koster mere, men hvis selve disken er ved at fejle, er det som regel det bedre valg.

Gendan ikke noget til den samme APFS-diskenhed, selv hvis gendannelsesappen tilbyder det som standard. Det er den nemme måde at overskrive præcis det område, du prøver at redde. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen, men for en intern Mac SSD ville jeg være endnu mere streng: sluk den, hvis du kan, fordi macOS bliver ved med at skrive logfiler, caches, Spotlight-data, browserdata osv. Hvis filerne er vigtige, så start fra en anden disk eller tilslut Macen/drevet til en anden Mac og scan derfra. Hvis du har nok lagerplads, så lav først et image af drevet og scan imaget i stedet for gentagne gange at scanne originalen. Disk Drill eller lignende værktøjer er fine at prøve, men brug forhåndsvisning som testen: hvis filen forhåndsvises korrekt, så gendan den til et andet fysisk drev. Hvis den kun vises som et navn uden forhåndsvisning, så gå ikke ud fra, at den faktisk kan gendannes.

Lad ikke iCloud-synkronisering fortsætte med at køre, hvis de manglende filer lå i Skrivebord, Dokumenter, iCloud Drive eller en appmappe, der synkroniserer. Før du bruger timevis på at scanne APFS-diskenheden, så tjek Senest slettet på iCloud.com, Papirkurven på enhver anden Mac, der bruger samme Apple-id, og appens eget område for slettede/seneste filer, hvis det var noget som Pages, Numbers, Fotos, Noter osv. Det er den kedelige gendannelsesvej, folk glemmer, og den er sikrere end at røre disken. Hvis filerne kun var lokale, så er jeg enig i det generelle råd ovenfor: stop med at bruge drevet, scan fra en anden opstartsdisk eller en anden Mac, og gendan til separat lagring. Disk Drill er fin at prøve, men jeg ville først betragte det som et værktøj til kan det forhåndsvise mine faktiske filer, ikke som bevis på, at alt, der er angivet med navn, kan gendannes.