Behöver råd om ExFAT-återställning för ett korrupt USB-minne

Mitt USB-minne formaterat som exFAT blev plötsligt skadat efter att ha kopplats ur, och Windows ber nu om att jag ska formatera det innan användning. Jag behöver hjälp att hitta det säkraste sättet att återställa filerna utan att förvärra skadan. Vilka exFAT-återställningsverktyg eller steg bör jag prova först?

återställning från exFAT är fortfarande möjlig i många fall, så jag skulle inte döma ut kortet bara för att det plötsligt ser skadat ut eller för att Windows ber dig formatera det.

Det viktigaste är att sluta röra kortet. Formatera det inte. Kör inte CHKDSK. Försök inte reparera det först. Om det här handlar om filsystemsskador eller raderade filer kan sådana åtgärder göra återställningen svårare. En snabbformatering raderar vanligtvis filsystemsposterna snarare än själva innehållet, så filerna kan fortfarande finnas kvar tills något nytt skriver över dem.

När jag raderade några kameravideor från ett exFAT-SD-kort tog jag ut kortet direkt och använde en kortläsare på min PC. Jag är ganska säker på att det hjälpte mer än något annat, eftersom kameran aldrig fick en chans att skriva ny data till det.

Jag använde Disk Drill för det. Det grundläggande flödet är ganska enkelt:

1. Installera Disk Drill på din dator, inte på SD-kortet eller USB-enheten.
  2. Anslut exFAT-kortet eller USB-enheten.
  3. Välj enheten och klicka på Sök efter förlorad data.
  4. Använd Universal Scan i de flesta fall.
  5. Vänta tills skanningen är klar och kontrollera förhandsvisningarna.
  6. Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet. Återställ dem inte tillbaka till samma kort eller USB-minne.

I Windows låter det dig återställa upp till 100 MB gratis, vilket åtminstone räcker för att bekräfta om filerna dyker upp innan du betalar för något. Ett annat användbart alternativ är diskavbildning. Om SD-kortet fortsätter att kopplas från, tar evigheter att läsa eller verkar opålitligt, skapa först en avbild och skanna den i stället. Det belastar originalenheten mindre.

För kameramaterial, särskilt från något som en DJI-drönare, GoPro, Canon, Sony eller liknande kamera, skulle jag också prova Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler kan vara uppdelade i fragment på kortet, och vanliga skanningar bygger inte alltid upp dem korrekt. ACR är avsett för den typen av fragmenterad kameravideo, så det är värt att kontrollera innan du antar att klippen är borta.

Om Disk Drill inte hittar det du behöver är TestDisk ett annat alternativ. Det är gratis och mer tekniskt, men det kan vara mycket bra när problemet är en trasig partitionstabell eller ett skadat filsystem snarare än en vanlig radering.

Den enda gången jag inte skulle fortsätta pilla med gör det själv-verktyg är när enheten verkar fysiskt skadad. Om den inte visas på flera datorer, kopplas från hela tiden, har synliga skador eller blir märkligt varm, sluta använda den och kontakta ett återställningslaboratorium. Många av dem gör kostnadsfria utvärderingar. Beroende på skadan kan återställning kosta några hundra dollar eller långt över 1 000 dollar, men om hårdvaran har gått sönder löser programvara det vanligtvis inte.

Så ja, det kan fungera att återställa filer från ett exFAT-SD-kort eller USB-minne utan en säkerhetskopia. Sluta bara använda enheten omedelbart, återställ filerna först och tänk på formatering eller reparation först efter att din data är säker.

Låt inte Windows “initiera”, formatera eller köra en reparation på den bara för att se vad som händer. Jag håller med om rådet att inte köra CHKDSK, men jag skulle vara ännu mer försiktig med upprepade skanningar på själva USB-minnet om det blev skadat efter att ha ryckts ut. Kontrollera först om det visar rätt storlek i Diskhantering. Om det visar 0 byte, orimlig kapacitet eller fortsätter att återansluta, stoppa och slösa inte läsningar/skrivningar på återställningsappar. Om det visar rätt kapacitet, skapa en sektoravbildning till en annan enhet och kör återställning mot den avbildningen i stället. Disk Drill eller TestDisk kan vara användbara, men det säkrare arbetsflödet är avbildning först, återställning därefter, formatering aldrig förrän filerna redan har kopierats någon annanstans.

Anslut den direkt till en stabil USB-port på datorn och kontrollera bara om enheten rapporterar rätt storlek. Använd inte en port på frontpanelen, en hubb, TV, skrivare eller något opålitligt medan du gör återställningen. En dålig anslutning kan se ut som filsystemskada, och upprepade frånkopplingar under skanningar kan förvärra situationen.

Jag håller med @boswandelaar om att först skapa en avbild, men jag skulle vara försiktig med vad först skapa en avbild betyder här. Klona den inte till ett annat USB-minne av samma storlek och börja sedan experimentera med originalet. Skapa en rå avbildsfil på en frisk intern disk eller extern hårddisk med gott om ledigt utrymme. Om du är bekväm med Linux är ddrescue vanligtvis det bättre verktyget för ett tveksamt USB-minne eftersom det kan hoppa över dåliga områden och återuppta med hjälp av en loggfil. Gör en lätt första genomgång innan du låter något mala på med återförsök i timmar.

Därefter skannar du avbilden med återställningsprogram. Disk Drill fungerar bra för en mer användarvänlig skanning, och TestDisk är värt att prova om exFAT-startsektorn eller partitionstabellen är huvudproblemet. Det viktiga är att varje reparationsförsök ska göras på en kopia, inte på det enda originalet. Om filerna är affärskritiska eller oersättliga familjefiler skulle jag faktiskt stoppa redan före avbildningssteget om USB-minnet kopplas från, blir varmt eller visar förändrad kapacitet. USB-flashminnen kan gå sönder på fula sätt, och programvara kan inte fixa en döende styrenhet eller NAND.

Förvänta dig att återställningen blir rörig även om det mesta av datan fortfarande finns kvar. Med exFAT kan en felaktig urkoppling lämna allokeringsinformationen eller katalogposterna i ett konstigt tillstånd, så du kan få tillbaka filer men förlora mappnamn, ursprungliga filnamn eller vissa delvis skrivna filer. Det betyder inte att återställningen misslyckades. Det betyder bara att filsystemets metadata fick smällen.

Jag skulle följa rådet som redan getts om att skapa en avbild först, men jag skulle sätta förväntningarna innan jag lägger timmar på verktyg. Om USB-minnet bara användes för kopierade dokument, foton, installationsfiler och liknande, har återställningsprogram en ganska god chans. Om något aktivt skrev till det när det drogs ur, som en videoexport, säkerhetskopiering, virtuell maskin, databas eller arkivnedladdning, kan just de filerna vara korrupta även om allt annat kommer tillbaka utan problem.

En liten praktisk sak som folk glömmer: se till att målenheten har mer ledigt utrymme än USB-minnet, inte bara mer utrymme än filerna du minns. Att skapa en avbild av ett 256 GB-minne kräver ungefär 256 GB ledigt för avbilden, och sedan ännu mer utrymme för återställda filer. Peka inte Disk Drill, PhotoRec, R-Studio eller något annat mot en nästan full C:-enhet och undra sedan varför återställningen är ofullständig eller datorn blir instabil.

Jag skulle undvika att bedöma verktyg enbart efter om de visar den ursprungliga mappstrukturen. Om filsystemets struktur är skadad kan en djupskanning i stället hitta filer via signaturer, vilket kan ge generiska namn som file000123.jpg. Irriterande, men ibland är det det bästa du kommer att få från en urdragen exFAT-enhet. Förhandsgranska ett urval av viktiga filtyper innan du betalar för något, särskilt Office-filer och videor, eftersom att se filnamn i en skanning inte är samma sak som att ha användbara återställda filer.

Efter återställningen ska du inte lita på det minnet igen för något viktigt. Du kan formatera om det senare för testning, men en USB-enhet som blev korrupt en gång efter en urkoppling är nu högst en billig slit-och-släng-enhet. Den säkraste långsiktiga lösningen är tråkig: kopiera de återställda filerna till två platser och byt sedan ut minnet.