Beste måte å gjenopprette slettede APFS-filer uten Time Machine?

Jeg slettet ved et uhell noen viktige filer fra en APFS-stasjon på Macen min og har ikke en Time Machine-sikkerhetskopi. Jeg prøver å finne ut den sikreste måten å gjenopprette slettede APFS-filer på uten å overskrive noe eller gjøre datatapet verre. Hvilke verktøy eller trinn fungerer faktisk?

bruker 1

Det er fortsatt en sjanse, men det kommer egentlig ned til to ting: hva du gjorde etter at du slettet filene, og om dette var en SSD, HDD, intern Mac-disk, ekstern disk osv.

Det viktigste er å slutte å bruke den disken med en gang. Ikke lagre noe på den, ikke installer gjenopprettingsapper på den, og ikke kjør Diskverktøy-reparasjoner ennå. Slettede filer blir ofte ikke slettet umiddelbart, men plassen de brukte kan bli tatt i bruk igjen. Jo mer du skriver til disken, desto dårligere blir sjansene dine.

Hvis dette var en formatering i Diskverktøy, betyr ikke det automatisk at dataene er borte heller. En hurtigformatering bygger vanligvis opp filsystemet på nytt i stedet for å overskrive alle biter av gamle data. Hvis du ikke har lagt mye nytt innhold på disken siden da, kan gjenoppretting fortsatt være mulig.

Det irriterende unntaket er SSD-er med TRIM. På de fleste moderne Mac-er bruker den interne SSD-en TRIM, og når de slettede blokkene først har blitt tømt, kan vanlige gjenopprettingsverktøy egentlig ikke gjøre noe med dem. Eksterne SSD-er er litt mer uforutsigbare fordi TRIM avhenger av kabinettet og tilkoblingen. Noen får TRIM-kommandoer, noen gjør ikke det, så en ekstern SSD kan noen ganger være lettere å gjenopprette fra hvis du slutter å bruke den raskt nok.

Jeg har vært i en lignende situasjon med en APFS-disk etter å ha slettet en mappe og tømt Papirkurv. Det som hjalp meg mest var å ikke få panikk og å ikke prøve en haug med tilfeldige løsninger på samme disk. Jeg endte opp med best resultat med Disk Drill.

Det jeg gjorde var ganske enkelt:

1. Installerte Disk Drill på en separat disk.
  2. Koblet til APFS-disken som hadde de slettede filene.
  3. Tillot Full Disk Access da macOS ba om det.
  4. Skannet hele APFS-volumet.
  5. Lot skanningen fullføres helt før jeg gjenopprettet noe.
  6. Brukte forhåndsvisning først, bare for å forsikre meg om at filene faktisk kunne leses.
  7. Gjenopprettet filene til en annen disk, ikke tilbake til problemdisken.

En nyttig ting var at mange av de gjenopprettede mappene beholdt de opprinnelige navnene sine. Det er mye bedre enn å få én stor haug med filer med tilfeldige navn og måtte sortere alt manuelt.

Hvis du ikke har en Time Machine-sikkerhetskopi, er gjenopprettingsprogramvare sannsynligvis det neste du bør prøve. Sjekk også etter APFS-øyeblikksbilder hvis dette var på en Mac. macOS kan noen ganger ha lokale øyeblikksbilder selv når Time Machine-disken ikke er koblet til. De er ikke alltid der, men det er verdt å sjekke før du antar at filene er borte.

Jeg ville ventet med Diskverktøy Førstehjelp og andre reparasjonsforsøk til etter at du har kopiert ut det du kan. Gjenopprett først, reparer senere. Å gjøre det andre veien kan gjøre ting verre.

Hvis disken oppfører seg fysisk dårlig, for eksempel ikke monteres, klikker, kobler fra, fryser under skanninger eller forsvinner tilfeldig, ville jeg ikke fortsatt å hamre løs på den med programvare. På det tidspunktet er et ordentlig datagjenopprettingslaboratorium den tryggere løsningen. Mange av dem vil evaluere disken gratis og bare ta betalt hvis de gjenoppretter data. Det koster mer, men hvis selve disken er i ferd med å svikte, er det vanligvis det bedre valget.

Ikke gjenopprett noe til samme APFS-volum, selv om gjenopprettingsappen tilbyr det som standard. Det er den enkle måten å overskrive akkurat plassen du prøver å redde. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe bruken, men for en intern Mac-SSD ville jeg vært enda strengere: slå den av hvis du kan, fordi macOS fortsetter å skrive logger, cacher, Spotlight-data, nettleserdata osv. Hvis filene er viktige, start fra en annen disk eller koble Mac-en/stasjonen til en annen Mac og skann derfra. Hvis du har nok lagringsplass, lag først et bilde av stasjonen og skann bildet i stedet for å skanne originalen gjentatte ganger. Disk Drill eller lignende verktøy er greie å prøve, men bruk forhåndsvisning som testen: Hvis filen forhåndsvises riktig, gjenopprett den til en annen fysisk stasjon. Hvis den bare vises som et navn uten forhåndsvisning, ikke anta at den faktisk kan gjenopprettes.

Ikke la iCloud-synkronisering fortsette å kjøre hvis de manglende filene lå i Skrivebord, Dokumenter, iCloud Drive eller en appmappe som synkroniseres. Før du bruker timevis på å skanne APFS-volumet, sjekk Nylig slettet på iCloud.com, Papirkurven på en annen Mac som bruker samme Apple-ID, og appens eget område for slettede/nylige filer hvis det var noe som Pages, Numbers, Bilder, Notater osv. Det er den kjedelige gjenopprettingsveien folk glemmer, og den er tryggere enn å røre disken. Hvis filene bare var lokale, er jeg enig i de generelle rådene ovenfor: slutt å bruke stasjonen, skann fra en annen oppstartsdisk eller en annen Mac, og gjenopprett til separat lagring. Disk Drill er greit å prøve, men jeg ville først behandlet det som et verktøy for kan det forhåndsvise de faktiske filene mine, ikke som et bevis på at alt som er oppført med navn kan gjenopprettes.