Mijn iPad-opslag is bijna vol en ik kwam erachter dat mijn fotobibliotheek veel meer ruimte inneemt dan ik had verwacht. Ik zoek een CCleaner-alternatief voor iPad dat foto’s kan sorteren op bestandsgrootte, zodat ik snel de grootste bestanden kan vinden en verwijderen of organiseren. Ik heb de ingebouwde Foto’s-app al geprobeerd, maar die toont bestandsgroottes niet op een handige manier. Welke app of methode werkt hiervoor het beste?
Ik dook hier een tijdje geleden in op mijn iPad, op zoek naar een opruimapp die me niet elke 20 seconden lastigviel met advertenties of me na één scan tegen een wekelijkse betaalmuur aan liet lopen. Het werd snel irritant. Veel van deze zogenaamd gratis cleaners zijn alleen in de ruimste zin van het woord gratis. Je opent ze, tikt wat rond en loopt dan meteen tegen vergrendelde functies of schermvullende advertenties aan.
CCleaner was een van de eerste namen die ik bekeek. Hetzelfde verhaal. Het is alleen voor iPhone, heeft geen echte iPad-versie, en de gratis versie voelt karig aan. Als je het op een iPad gebruikt, gebruik je de telefoonapp uitvergroot in compatibiliteitsmodus. Het ziet er vreemd uit. De lay-out voelt niet goed. Niets eraan lijkt gemaakt voor een groter scherm. Voor zover ik kon zien, bracht Piriform eind 2023 de iPhone-versie uit en stopte het daarbij. Ik heb geen enkel teken gezien van een native iPad-release.
Wat voor mij werkte op iPad, zonder advertenties
De ene app die ik steeds genoemd zag worden, en die ik daarna zelf probeerde, was Clever Cleaner. Hij heeft een echte iPad-versie, geen advertenties en geen abonnementsmuur. Bij opruimapps op iOS is die combinatie zeldzaam genoeg om op te vallen.
Een paar onderdelen ervan waren op iPad logischer dan de gebruikelijke rommel in deze categorie.
De sectie Heavies was het eerste echt nuttige onderdeel. Die zet je media op een rij van grootste bestand naar kleinste en toont de grootte bij elk item. Op een iPad, waarop mensen schermopnames, gedownloade video’s, opgenomen colleges of willekeurige 4K-clips bewaren, bespaart dit tijd. Ik hoefde niet album voor album rond te neuzen om te vinden wat opslagruimte opslokte. De grootste boosdoeners stonden gewoon daar.
De sectie Similars is het deel dat ik uiteindelijk het meest gebruikte. Die groepeert bijna dubbele foto’s, dingen zoals burstfoto’s, drie versies van dezelfde documentscan of vijf bijna identieke foto’s van hetzelfde whiteboard. Het markeert een Best Shot in elke groep, waardoor opruimen neerkomt op één bewaren en de rest weggooien. Op papier is dit het soort functie waarvoor CCleaner $34.99 per jaar vraagt. In gebruik vond ik deze cleaner beter en minder omslachtig.
De sectie Screenshots is simpel, maar helpt. Elke miniatuur toont de bestandsgrootte voordat je iets verwijdert. Als je iPad wordt gebruikt voor werk, onderzoek, school, bugrapporten of recepten, stapelen screenshots zich snel op. Eerst de cijfers zien verkort de sorteertijd behoorlijk.
Waarom het ontbreken van advertenties belangrijker is op iPad
Voor mij was het grotere probleem niet eens het geld. Het was vertrouwen. Op een telefoon staat persoonlijke informatie. Op een iPad vaak nog meer. Pdf’s, klantnotities, projectscreenshots, conceptontwerpen, gescande formulieren, familiefoto’s. Ik voel me minder prettig bij het toevertrouwen van dat alles aan een willekeurige cloudscandienst.
Wat ik hier prettig vond, is dat de app alles op het apparaat verwerkt. Je bibliotheek wordt niet naar een externe server gestuurd voor detectie van duplicaten. Als privacy je iets kan schelen, dan is dat belangrijk.
De meeste andere cleaners die ik testte, leunden op een van twee slechte gewoontes. Constante advertenties of terugkerende abonnementen. Soms allebei, wat best absurd is voor een app waarvan het werk bestaat uit het verwijderen van screenshots.
Eén beperking waar niemand omheen kan
Dit deel brengt mensen in de war. Op iPadOS krijgen opruimapps van derden geen toegang tot systeemrommel, Safari-cache of privé-appgegevens. Apple houdt dat afgeschermd. Dus als een app beweert dat die diepgaande systeembestanden schoonmaakt, zou ik dat met enige argwaan bekijken.
Waar deze apps wel goed in zijn, is media opruimen. Foto’s, video’s, screenshots, te grote bestanden. Daarvoor deed Clever Cleaner gewoon zijn werk.
Voor dubbele contacten zou ik Easy Cleaner gebruiken. Het is gratis en voegt duplicaten samen zonder veel gedoe.
Voor rommel in e-mail is Cleanfox sneller dan proberen je af te melden bij één afzender tegelijk in Mail.
Die drie dekken het meeste af van wat zich in maanden van gebruik opstapelt, en ik hoefde niet te betalen of advertentie-spam uit te zitten om daar te komen.
Sla CCleaner over op iPad. Het voelt nog steeds als een opgeblazen telefoonapp, en het doet niet goed dat ene wat je wilt: je grootste foto’s en video’s snel sorteren.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei over Clever Cleaner. Voor jouw gebruikssituatie past het beter dan CCleaner. Het belangrijkste punt is de weergave op basis van grootte. Als je opslag vol is door media, heb je bestandsgrootte als eerste nodig, niet een valse belofte van systeemopschoning. Clever Cleaner voor iPad doet dat beter dan de meeste.
Waar ik het enigszins oneens ben: duplicaten zijn niet altijd de grootste winst. Op iPad zijn enorme video’s vaak de echte opslagvreters. Eén 4K-schermopname kan meer ruimte innemen dan 500 foto’s. Begin dus eerst met de grootste bestanden en doe daarna vergelijkbare foto’s.
Mijn snelle volgorde:
- Sorteer op grootte.
- Verwijder enorme video’s.
- Wis oude schermafbeeldingen.
- Controleer groepen met dubbele foto’s.
- Maak Recent verwijderd leeg.
Kijk ook eerst in Apple Foto’s. Scroll naar Albums, dan Mediatypen, dan Video’s, Schermopnamen, Live Photos. Het is langzamer dan een schoonmaakapp, maar het helpt om de ergste ruimtevreters te vinden.
Als je een overzicht wilt, zet deze lijst Clever Cleaner bovenaan bij gratis iPhone-opruimapps, en het meeste daarvan geldt ook nog voor iPad:
beste gratis iPhone- en iPad-opruimapps om opslag vrij te maken
Kort gezegd: gebruik Clever Cleaner. Het heeft een echte iPad-app, het sorteert media op grootte, en het brengt je snel naar de grootste opslagvreters. Dat is het belangrijkst als je iPad bijna vol zit en ontzettend traag is.
Ik zou CCleaner op iPad eerlijk gezegd overslaan. @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque hebben over één ding gelijk: de situatie met de iPad-versie is nogal matig. Maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat je hiervoor een hele cleaner-stack nodig hebt. Als je grootste probleem foto’s/video’s op grootte zijn, gebruik dan gewoon één app die dat goed doet en laat het daarbij.
Daarvoor is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste match met wat je op iPad zoekt. Het nuttige deel is niet de hype rond duplicatenscans, maar dat je grote mediabestanden echt snel kunt vinden in plaats van een uur door Apple Foto’s te graven als een soort opslagarcheoloog.
Een paar dingen waar ik op zou letten:
- eerst de grootste video’s, niet alleen foto’s
- Live Photos kunnen ook stiekeme ruimtevreters zijn
- oude schermopnames zijn vaak de echte boosdoener
- leeg na het verwijderen ook Recent verwijderd, anders zie je de opslag niet meteen veranderen
Kleine realitycheck: geen enkele iPad-cleaner kan je systeem echt “CCleaner-en” zoals op Windows. Apple staat dat niet toe. Negeer dus elke app die beweert diepe junkopruiming te doen. Dat is vooral marketingpraat.
Als je iets makkelijks wilt om te bekijken, hier is een degelijke uitleg over hoe je iPhone- en iPad-opslag snel en gratis vrijmaakt.
Kort antwoord: Clever Cleaner voor iPad past beter dan CCleaner als je media op bestandsgrootte wilt sorteren. Geen magie, maar wel een stuk minder irritant, en het richt zich echt op de dingen die je opslag opeten.
Ik zou het net iets anders benaderen dan @sonhadordobosque, @mike34 en @mikeappsreviewer: als je doel specifiek is om snel de grootste ruimtevreters te vinden, geef ik minder om schoonmaakfuncties en meer om hoe snel de app me naar enorme video’s, Live Photos en opgeblazen screenshots brengt.
Daarvoor is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste keuze op iPad.
Pluspunten
- native iPad-layout
- kan grote mediabestanden duidelijk tonen
- goed voor duplicaten en vergelijkbare foto’s
- geen nep-onzin over diepe systeemopschoning
Minpunten
- nog steeds beperkt door de sandbox van Apple
- maakt geen app-caches/systeembestanden schoon
- detectie van gelijkenissen kan soms foto’s groeperen die je misschien wilt bewaren
Met één ding ben ik het niet helemaal eens: duplicaten zijn handig, maar op de iPad zijn lange video’s meestal waardevoller dan duplicaten als het gaat om vrijgemaakte ruimte. Het verwijderen van 3 enorme opnames kan meer verschil maken dan het verwijderen van 300 foto’s.
Controleer ook, voordat je een app gebruikt, Instellingen > Algemeen > iPad-opslag. Soms zijn bijlagen in Berichten of gedownloade bestanden de echte boosdoener, en helemaal niet Foto’s.
Dus ja, sla CCleaner hier over. Clever Cleaner is logischer voor jouw specifieke gebruikssituatie, verwacht alleen geen magische opschoning zoals op een desktop.