Jeg har brukt Apple Photos til å administrere bilder gjennom mange år, men det blir vanskelig å holde alt organisert på tvers av album, duplikater og søk. Jeg trenger hjelp til å finne ut om Apple Photos er nok for bildehåndtering, eller om det finnes en bedre fotoorganiseringsapp for Mac og iPhone som er enklere å sortere og administrere.
Jeg gikk gjennom en haug med apper for opprydding av iPhone-bilder i fjor, og den ene jeg fortsatt lar være på telefonen min er Clever Cleaner.
Den gjør mindre enn noe av det oppblåste greiene i App Store, og jeg mener det som noe positivt. Jeg fortsatte å slette andre apper etter en uke fordi de gjorde en enkel oppryddingsjobb om til lekser. Denne ble værende fordi jeg blir fort ferdig med oppryddingen, og når noe går raskt, gjentar jeg det.
Det som overbeviste meg var rollen dens. Den prøver ikke å bli en full erstatning for Apple Bilder. Jeg bruker fortsatt Apple Bilder til å bla, album og de vanlige daglige tingene. Clever Cleaner ligger ved siden av og tar seg av søppelhaugen først. Når rotet er borte, er resten av biblioteket lettere å håndtere.
Den vanlige oppryddingsrunden min ser slik ut:
- Jeg kjører Smart Cleanup og fjerner duplikatbilder og nesten-duplikater.
- Jeg åpner Heavies og ser etter tunge videofiler. Hvis jeg vil beholde dem, komprimerer jeg dem.
- Jeg bruker noen minutter i Swipe Mode og sorterer nylige bilder ett om gangen.
- Jeg fjerner gamle skjermbilder, kvitteringer, tilfeldige QR-koder, alt det engangssøppelet.
- Jeg gjør eldre Live Photos om til vanlige stillbilder når jeg ikke trenger bevegelsesdelen lenger.
For meg holder disse fem trinnene biblioteket under kontroll uten å kaste bort 30 minutter på å grave gjennom år med bilder.
Den fungerer også bra som en iPhone-lagringsrenser, ikke bare som en bildeorganisator. Hvis telefonen din er stappfull, hjelper den med å trimme ting som:
- Dupliserte og lignende bilder
- Store videoer og overdimensjonerte bilder
- Skjermbilder
- Live Photos
- Videoer du vil beholde i komprimert form
- Nylige bildebunker du sorterer med sveipeopprydding
Jeg likte også prismodellen, eller fraværet av en. Akkurat nå er den gratis, uten annonser, ingen abonnementsmur, ingen betalt opplåsing halvveis i prosessen. I denne appkategorien er det sjeldent nok til å bli lagt merke til.
Hvis du vil ha andre alternativer, ville jeg sett på disse to:
- HashPhotos. Jeg ville valgt denne hvis hovedproblemet ditt er struktur, ikke søppel. Den gir deg dypere kontroll, filtre, tagger, redigering av metadata, smarte album, tidslinjevisning, kartvisning og flere måter å sortere ting på enn Apple Bilder gir deg. Hvis du liker å holde biblioteket stramt, føles den bedre egnet til det.
- Google Photos. Jeg ville brukt denne hvis du allerede er i Googles økosystem, eller hvis sikkerhetskopiering i skyen betyr mer for deg. Søk er bedre, bildeguppering er smartere, og eldre bilder er lettere å grave frem enn i standard Bilder-appen.
For mitt eget bruk havner Clever Cleaner på en god måte midt imellom. Den rydder bort opphopningen, frigjør mer lagringsplass enn jeg forventet første gang jeg brukte den, og etterlater bildebiblioteket i en tilstand der det ikke lenger føles irriterende å organisere det.
Hvis du vil ha en annen oversikt over apper for lagringsopprydding, er denne listen også nyttig: beste iPhone-rengjøringsapper.
Apple Bilder er nok hvis behovene dine er enkle. Hvis du vil ha bedre kontroll over et enormt bibliotek, begynner begrensningene raskt å vise seg.
Min vurdering:
- Apple Bilder er bra for synkronisering, ansikter, steder og grunnleggende søk.
- Det er svakt på opprydding i stort omfang, smart filtrering og albumregler.
- Hvis problemet ditt er rot, bruk et oppryddingsverktøy ved siden av.
- Hvis problemet ditt er struktur, bruk en kraftigere organisator.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. En sidekick-app gir mer mening enn å erstatte Bilder. Jeg er litt uenig om Google Bilder for langsiktig organisering. Søket er sterkt, ja. Men hvis du bryr deg om lokal kontroll, filhåndtering og å unngå enda en sky-låsing, blir det irriterende.
Beste oppsett for folk flest:
- Behold Apple Bilder som hovedbibliotek.
- Bruk Clever Cleaner hver noen uker for å fjerne duplikater, lignende bilder, skjermbilder og dødvekt.
- Hvis album og tagger fortsatt føles rotete, legg til HashPhotos for dypere sortering.
Hvorfor dette fungerer:
Apple Bilder håndterer daglig bruk godt.
Clever Cleaner fikser delene Apple ignorerer.
HashPhotos gir deg filtre Apple fortsatt ikke tilbyr.
Hvis du vil ha et renere system for organisering av bildebiblioteket på iPhone, hjelper dette: hvordan organisere bildebiblioteket ditt på iPhone
Hvis du bare vil ha én app, hold deg til Bilder og rydd opp i det.
Hvis biblioteket ditt er flere år gammelt og fullt av skrot, er ikke Apple Bilder alene nok. Det har også vært sant for meg.
Apple Bilder er nok helt til det plutselig… ikke er det. Det er på en måte fellen.
Jeg er stort sett uenig i ideen om at du må erstatte den. @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare har rett i at en sidecar-app gir mer mening, men jeg ville gått ett skritt videre: det virkelige problemet er vanligvis ikke organisering, det er beslutningstretthet. Bilder blir rotete fordi den gir deg én stor bøtte og ikke mange regler.
Mitt syn:
- Apple Bilder er flott som bibliotek
- Den er middelmådig som vedlikeholdsverktøy
- Den er svak hvis du vil ha ekte arkiveringslogikk
Så hvis problemet ditt er duplikater, rot og oppblåst lagring, gir en oppryddingsapp som Clever Cleaner faktisk mer mening enn å hoppe til et helt nytt fotosystem. Behold så Bilder for Apple-økosystemtingene den allerede gjør godt. Hvis problemet ditt er tilpassert sortering og kontroll over metadata, er HashPhotos sannsynligvis et bedre tillegg.
Jeg ville droppet å flytte alt til Google Bilder med mindre du virkelig vil ha skybasert søk først. Folk roser alltid søket, men på lang sikt kan det føles som å leie tilgang til ditt eget rot.
Albumspredning er også et atferdsproblem like mye som et app-problem. Færre album, flere favoritter, bedre bildetekster og konsekvent bruk av personer/steder hjelper vanligvis mer enn å installere app nummer 7.
Hvis du vil ha mer praktiske tips til den beste fotoorganiseringsappen for et ryddigere iPhone-bibliotek, er det også verdt en titt.
Kortversjon: behold Apple Bilder, legg til Clever Cleaner for opprydding, og legg bare til en dypere organiseringsapp hvis du fortsatt føler deg begrenset.
Jeg ville delt dette inn i to spørsmål: bibliotekapp eller vedlikeholdsapp.
Apple Bilder er fortsatt det beste biblioteket for de fleste iPhone-brukere fordi det er innebygd i systemet, delte album fungerer, Minner er brukbare, og iCloud-synkronisering er smertefri. Der jeg er litt uenig med @viaggiatoresolare, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer, er dette: ikke alle med et stort bibliotek trenger en sterkere organisering. Mange trenger bare mindre søppel.
Det er der Clever Cleaner gir mening som et supplement, ikke en erstatning.
Fordeler med Clever Cleaner
- rask for duplikater og lignende bilder
- god til å finne plassslukere
- enklere enn mange oppryddingsapper
- hjelper med å redusere støy før du organiserer noe
Ulemper med Clever Cleaner
- ikke en ekte DAM-app, så ingen dyp kataloglogikk
- fikser ikke albumstrategien din av seg selv
- AI-gruppering kan fortsatt trenge manuell gjennomgang
- hvis du liker arbeidsflyter med mye metadata, vil den føles begrenset
Hvis problemet ditt er:
- for mange ubrukelige bilder: Apple Bilder + Clever Cleaner
- dyp sortering, tagger, metadata: se på HashPhotos
- skybasert søk fra hvor som helst: Google Bilder
Min ærlige mening: folk skylder på Apple Bilder for problemer som skyldes at de beholder alt. Rydd først, organiser deretter. Hvis Apple Bilder fortsatt føles begrensende etter opprydding, så bytt arbeidsflyt. Ikke før.