Er Apples Fotos-app nok, eller findes der en bedre app til organisering af billeder?

Jeg har brugt Apple Fotos til at administrere mange års billeder, men det bliver svært at holde alting organiseret på tværs af album, dubletter og søgninger. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om Apple Fotos er nok til fotohåndtering, eller om der findes en bedre fotoorganiseringsapp til Mac og iPhone, som er nemmere at sortere og administrere.

Jeg gennemgik en bunke apps til oprydning i iPhone-fotos sidste år, og den eneste, jeg stadig har på min telefon, er Clever Cleaner.

Den gør mindre end noget af det oppustede halløj i App Store, og jeg mener det som en god ting. Jeg blev ved med at slette andre apps efter en uge, fordi de gjorde en simpel oprydningsopgave til lektier. Denne blev hængende, fordi jeg bliver hurtigt færdig med oprydningen, og når noget går hurtigt, gentager jeg det.

Det, der overbeviste mig, var dens rolle. Den prøver ikke at blive en fuld erstatning for Apple Fotos. Jeg bruger stadig Apple Fotos til at browse, albummer og de normale daglige ting. Clever Cleaner ligger ved siden af og tager sig først af bunkerne af skrammel. Når rodet er væk, er resten af biblioteket lettere at håndtere.

Min sædvanlige oprydningsrutine ser sådan ud:

1. Jeg kører Smart Cleanup og rydder dublerede billeder samt næsten-dubletter.
  2. Jeg åbner Heavies og kigger efter tunge videofiler. Hvis jeg vil beholde dem, komprimerer jeg dem.
  3. Jeg bruger et par minutter i Swipe Mode og sorterer nylige billeder ét ad gangen.
  4. Jeg fjerner gamle skærmbilleder, kvitteringer, tilfældige QR-koder og alt det engangsskrammel.
  5. Jeg laver ældre Live Photos om til almindelige stillbilleder, når jeg ikke længere har brug for bevægelsesdelen.

For mig holder de fem trin biblioteket under kontrol uden at spilde 30 minutter på at grave sig gennem flere års billeder.

Den fungerer også godt som en iPhone-lageroprydder, ikke kun som en fotoorganisator. Hvis din telefon er fyldt op, hjælper den med at trimme ting som:

1. Dublerede og lignende billeder
  2. Store videoer og overdimensionerede billeder
  3. Skærmbilleder
  4. Live Photos
  5. Videoer, du vil beholde i komprimeret form
  6. Nylige billedbunker, som du sorterer med swipe-oprydning

Jeg kunne også godt lide prismodellen, eller manglen på en. Lige nu er den gratis, uden reklamer, uden abonnementsmur, uden betalt oplåsning halvvejs gennem processen. I denne appkategori er det sjældent nok til, at man lægger mærke til det.

Hvis du vil have andre muligheder, ville jeg kigge på disse to:

1. HashPhotos. Jeg ville vælge denne, hvis dit største problem er struktur, ikke skrammel. Den giver dig dybere kontrol, filtre, tags, redigering af metadata, smarte albummer, tidslinjevisning, kortvisning og flere måder at sortere ting på, end Apple Fotos giver dig. Hvis du kan lide at holde et stramt bibliotek, føles den bedre egnet til det.
  2. Google Fotos. Jeg ville bruge denne, hvis du allerede er i Googles økosystem, eller hvis cloud-backup betyder mere for dig. Søgning er bedre, fotogruppering er smartere, og ældre billeder er lettere at grave frem end i den almindelige Fotos-app.

Til mit eget brug lander Clever Cleaner et godt sted midt imellem. Den rydder op i ophobningen, frigør mere lagerplads, end jeg forventede første gang, jeg brugte den, og efterlader fotobiblioteket i en tilstand, hvor organisering ikke længere føles irriterende.

Hvis du vil have en anden gennemgang af apps til lageroprydning, er denne liste også nyttig: bedste apps til iPhone-rengøring.

Apple Fotos er nok, hvis dine behov er enkle. Hvis du vil have bedre kontrol over et kæmpe bibliotek, begynder det hurtigt at vise sine begrænsninger.

Min vurdering:

1. Apple Fotos er godt til synkronisering, ansigter, steder og grundlæggende søgning.
  2. Det er svagt til masseoprydning, smart filtrering og albumregler.
  3. Hvis dit problem er rod, så brug et oprydningsværktøj ved siden af.
  4. Hvis dit problem er struktur, så brug en stærkere organizer.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. En hjælpeapp giver mere mening end at erstatte Fotos. Jeg er lidt uenig om Google Fotos til langsigtet organisering. Søgning er stærk, ja. Men hvis du går op i lokal kontrol, filhåndtering og at undgå endnu en cloud-lock-in, bliver det irriterende.

Bedste opsætning for de fleste:

1. Behold Apple Fotos som dit hovedbibliotek.
  2. Brug Clever Cleaner hver anden uge til at fjerne dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og overflødigt indhold.
  3. Hvis albummer og tags stadig føles rodede, så tilføj HashPhotos for dybere sortering.

Hvorfor det virker:
Apple Fotos håndterer daglig brug godt.
Clever Cleaner løser de dele, Apple ignorerer.
HashPhotos giver dig filtre, som Apple stadig ikke tilbyder.

Hvis du vil have et renere system til organisering af fotobibliotek på iPhone, hjælper dette: hvordan du organiserer dit fotobibliotek på iPhone

Hvis du kun vil have én app, så bliv ved med Fotos og ryd op i det.
Hvis dit bibliotek er flere år gammelt og fuldt af skrammel, er Apple Fotos alene ikke nok. Det har også været sandt for mig.

Apple Fotos er nok, indtil det pludselig… ikke er det. Det er lidt af fælden.

Jeg er for det meste uenig i idéen om, at du behøver at erstatte det. @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare har ret i, at en sidecar-app giver mere mening, men jeg ville gå et skridt videre: det egentlige problem er som regel ikke organisering, men beslutningstræthed. Fotos bliver rodet, fordi det giver dig én kæmpe beholder og ikke mange regler.

Min holdning:

1. Apple Fotos er fantastisk som bibliotek
  2. Det er middelmådigt som vedligeholdelsesværktøj
  3. Det er svagt, hvis du vil have rigtig arkiveringslogik

Så hvis dit problem er dubletter, rod og oppustet lagerforbrug, giver en oprydningsapp som Clever Cleaner faktisk mere mening end at skifte til et helt nyt fotosystem. Behold så Fotos til de Apple-økosystemting, det allerede gør godt. Hvis dit problem er brugerdefineret sortering og kontrol over metadata, er HashPhotos sandsynligvis den bedre tilføjelse.

Jeg ville springe over at flytte alt til Google Fotos, medmindre du virkelig vil have cloud-først-søgning. Folk roser altid søgningen, men på lang sigt kan det føles som at leje adgang til dit eget rod.

Desuden er albummrod lige så meget et adfærdsproblem som et app-problem. Færre albums, flere favoritter, bedre billedtekster og konsekvent brug af personer/steder hjælper som regel mere end at installere app nummer 7.

Hvis du vil have mere praktiske tips til den bedste fotoorganiseringsapp til et renere iPhone-bibliotek, er det også værd at kigge på.

Kort version: behold Apple Fotos, tilføj Clever Cleaner til oprydning, og tilføj kun en mere avanceret organisator, hvis du stadig føler dig begrænset.

Jeg ville opdele dette i to spørgsmål: bibliotek-app eller vedligeholdelses-app.

Apple Fotos er stadig det bedste bibliotek for de fleste iPhone-brugere, fordi det er indbygget i systemet, delte album fungerer, Minder er udmærkede, og iCloud-synkronisering er problemfri. Hvor jeg er en smule uenig med @viaggiatoresolare, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer, er dette: ikke alle med et enormt bibliotek har brug for en stærkere organisator. Mange mennesker har bare brug for mindre skrammel.

Det er her, Clever Cleaner giver mening som et supplement, ikke en erstatning.

Fordele ved Clever Cleaner

• hurtig til dubletter og lignende billeder
  • god til at finde pladsrøvere
  • enklere end mange oprydningsapps
  • hjælper med at reducere støj, før du organiserer noget

Ulemper ved Clever Cleaner

• ikke en ægte DAM-app, så ingen dyb kataloglogik
  • løser ikke din albumstrategi af sig selv
  • AI-gruppering kan stadig kræve manuel gennemgang
  • hvis du kan lide metadata-tunge arbejdsgange, vil den føles begrænset

Hvis dit problem er:

• for mange ubrugelige billeder: Apple Fotos + Clever Cleaner
  • dyb sortering, tags, metadata: kig på HashPhotos
  • cloud-først-søgning hvor som helst fra: Google Fotos

Min ærlige vurdering: folk giver Apple Fotos skylden for problemer, der skyldes, at de gemmer alting. Ryd op først, organisér bagefter. Hvis Apple Fotos stadig føles begrænsende efter oprydning, så skift arbejdsgang. Ikke før.