Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå prøver jeg å finne ut om de fortsatt kan gjenopprettes. Minnekortet har ikke blitt brukt mye siden det skjedde, og disse bildene betyr virkelig mye for meg. Hva er de beste måtene å gjenopprette slettede bilder fra et Canon-kamera på uten å gjøre situasjonen verre?
Ja, slettede Canon-bilder kan ofte gjenopprettes. Jeg har opplevd dette selv, og det første jeg gjorde var å slutte å ta bilder med en gang. Det er den viktigste delen. Når et bilde blir slettet, fjerner kameraet vanligvis indeksoppføringen, ikke selve bildedataene. Filene blir ofte liggende på SD-kortet til nye bilder overskriver den samme plassen.
Ta SD-kortet ut av kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser. Hvis kortet ditt har den lille låsebryteren, sett den til låst før du gjør noe annet. Og hvis Windows eller macOS viser en formateringsadvarsel, ignorer den. Ikke formater kortet. Jeg har sett folk gjøre det i panikk og gjøre gjenoppretting vanskeligere helt uten grunn.
Hvis jeg skulle gjort dette fra bunnen av, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var enkelt å følge, det fant vanlige Canon-formater inkludert RAW, og forhåndsvisningen av bilder sparte meg for tid. Du kan sjekke om filene ser intakte ut før du gjenoppretter dem, noe som fjerner mye gjetting.
Her er den vanlige fremgangsmåten:
- Installer Disk Drill på datamaskinen.
- Koble Canon SD-kortet til via en kortleser.
- Velg SD-kortet i Disk Drill.
- Kjør en Universal Scan.
- Gå til resultatene for Deleted eller Lost.
- Filtrer resultatene til Pictures.
- Forhåndsvis filene du vil ha tilbake.
- Gjenopprett dem til datamaskinen, aldri til det samme SD-kortet.
Bruk også to minutter på å sjekke de åpenbare sikkerhetskopistedene. Jeg har funnet manglende bilder i Papirkurv, Trash, Time Machine, Filhistorikk, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-app etter å ha glemt at jeg synkroniserte dem tidligere. Noen ganger ser bildet ut til å være borte, og så dukker det opp i en tilfeldig mappe du ikke har åpnet på flere måneder. Litt dumt, men jeg tar det.
Sjansene dine er best hvis kortet ikke har blitt brukt siden slettingen. Hvis du fortsatte å ta bilder eller tok opp video etter feilen, blir sjansen for gjenoppretting lavere fordi nye data begynner å erstatte de gamle.
Ikke for sent hvis kortet har sett lite eller ingen ny bruk. Slettede bilder på Canon SD-kort kan ofte fortsatt gjenopprettes til nye data overskriver dem. Den delen betyr mer enn selve slettingen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, slutt å bruke kortet. Jeg er litt uenig i at sjekk av sikkerhetskopi bør være første steg, likevel. Hvis disse bildene betyr noe, ville jeg først laget et fullstendig bilde av kortet på en datamaskin, og deretter jobbet fra kopien. Færre risikoer, mindre panikkklikking.
Det jeg ville gjort:
- Ta ut SD-kortet.
- Bruk en kortleser, ikke kamerakabelen.
- Hvis mulig, lag et byte-for-byte-bilde med et verktøy som USB Image Tool eller dd.
- Skann bildet eller kortet med Disk Drill.
- Gjenopprett filer til datamaskinen din eller en annen disk, aldri tilbake til samme kort.
Disk Drill er et solid valg her fordi det håndterer JPG, CR2, CR3 og vanlige skanninger av slettede filer godt. Hvis målet ditt er den beste programvaren for bildegjenoppretting fra SD-kort, er det et av de enklere alternativene å starte med.
Én ting til folk ofte overser. Hvis du slettet i kameraet etter en delvis import, sjekk Canon EOS Utility, Lightroom-kataloger og telefonen din hvis du brukte Canon Camera Connect. Jeg fant tapte raw-filer der en gang. Følte meg dum, men sånn er det.
Denne videoen hjelper også hvis du vil ha en rask gjennomgang:
se denne guiden for gjenoppretting av bilder fra SD-kort
Hvis kortet ble formatert, er gjenoppretting fortsatt mulig, men sjansene blir mindre hvis du fortsatte å ta bilder etterpå.
Ikke for sent, sannsynligvis. Hvis kortet virkelig «ikke har blitt brukt mye», er sjansene dine fortsatt ganske gode. Slettede bilder på Canon-kameraer blir vanligvis ikke ødelagt med en gang, de blir bare merket som ledig plass. Den virkelige synderen er fortsatt fotografering, spesielt seriebilder eller video.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist, men jeg er litt mindre opptatt av å lage et fullstendig bilde først med mindre bildene er superkritiske og du er komfortabel med å gjøre det. For mange legger det trinnet bare til forvirring og panikkklikking. Den største gevinsten er ganske enkelt: slutt å bruke kortet, ikke formater det, og gjenopprett til en annen disk.
En ting jeg vil legge til som folk hopper over: sjekk om kameraet var satt til å skrive dupliserte filer hvis du brukte 2 kort, eller om Canons programvare allerede importerte mindre forhåndsvisninger et sted på datamaskinen din. Hvis du tok RAW+JPEG, er det også noen ganger slik at én versjon kan gjenopprettes selv når den andre ikke kan.
Disk Drill er et solid alternativ for gjenoppretting av Canon-bilder fordi det kan identifisere Canon RAW-formater og lar deg sortere gjennom bildresultater uten for mye styr. Hvis miniatyrbildene forhåndsvises riktig, er det vanligvis et ganske godt tegn.
Også verdt å lese: Råd om gjenoppretting av Canon-bilder fra ekte brukere på Facebook
Så ja, slett ikke håpløst. Bare ikke fortsett å fikle med kortet, for det er slik noe som kan gjenopprettes blir til borte.
Ikke for sent, mest sannsynlig. Jeg ville protestert litt mot rådet om å bare skanne det nå fra @viajantedoceu og @mikeappsreviewer. Hvis disse bildene virkelig er viktige, er det smartere å først sjekke kortets helse med noe enkelt som H2testw eller f3read, fordi et sviktende SD-kort kan bli verre under en lang gjenopprettingsskanning.
Et par ting folk ikke har understreket nok:
- Hvis kortet ble slettet i kameraet, etterlater Canon noen ganger skade på mappestrukturen som gjør at vanlig surfing mislykkes selv når bildedataene fortsatt er der.
- Gjenoppretting av RAW kan se dårligere ut enn gjenoppretting av JPEG i starten fordi filnavn og datoer kan være tapt, men bildene i seg selv kan fortsatt være helt fine.
- Hvis du brukte seriebildemodus, kan filer som kan gjenopprettes komme tilbake fragmentert eller delvis korrupte.
Disk Drill er et rimelig valg her.
Fordeler:
- God støtte for Canon-formater som CR2/CR3 og JPG
- Forhåndsvisning hjelper med å skille intakte bilder fra søppel
- Enklere enn mange verktøy i rettsmedisinsk stil
Ulemper:
- Dype skanninger kan returnere mange filer uten navn
- Ikke det billigste alternativet
- Mindre ideelt hvis kortet har fysiske problemer
Jeg er enig med @waldgeist om én ting: gjenopprett et annet sted, aldri tilbake til SD-kortet.
Hvis Disk Drill ikke finner alt, er alternativer folk prøver PhotoRec eller R-Studio, men de er mindre nybegynnervennlige. Hvis kortet begynner å koble fra eller lese smertefullt sakte, stopp gjør-det-selv og vurder et gjenopprettingslaboratorium før kontrolleren dør helt.