Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg fik taget backup af dem, og nu prøver jeg at finde ud af, om de stadig kan gendannes. Hukommelseskortet er ikke blevet brugt ret meget siden det skete, og de her billeder betyder virkelig meget for mig. Hvad er de bedste måder at gendanne slettede billeder fra et Canon-kamera på uden at gøre situationen værre?
Ja, slettede Canon-fotos kan ofte gendannes. Jeg har selv oplevet det, og det første, jeg gjorde, var straks at stoppe med at tage billeder. Den del er vigtigst. Når et foto bliver slettet, fjerner kameraet som regel indeksopføringen, ikke selve fotodataene. Filerne bliver ofte liggende på SD-kortet, indtil nye billeder overskriver den samme plads.
Tag SD-kortet ud af kameraet, og slut det til din computer med en kortlæser. Hvis dit kort har den lille låseknap, så skub den til låst, før du gør noget andet. Og hvis Windows eller macOS viser en advarsel om formatering, så ignorer den. Formater ikke kortet. Jeg har set folk gøre det i panik og gøre gendannelsen sværere uden nogen god grund.
Hvis jeg skulle gøre det her helt fra bunden, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi opsætningen var nem at følge, det fandt almindelige Canon-formater inklusive RAW, og forhåndsvisningen af billeder sparede mig tid. Du kan tjekke, om filerne ser intakte ud, før du gendanner dem, hvilket fjerner en masse gætteri.
Her er det normale forløb:
- Installer Disk Drill på din computer.
- Tilslut Canon SD-kortet via en kortlæser.
- Vælg SD-kortet i Disk Drill.
- Kør en Universal Scan.
- Gå ind i resultaterne for Deleted eller Lost.
- Filtrer resultaterne til Pictures.
- Forhåndsvis de filer, du vil have tilbage.
- Gendan dem til din computer, aldrig til det samme SD-kort.
Brug også lige to minutter på at tjekke de oplagte backup-steder. Jeg har fundet manglende billeder i Papirkurv, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-app efter at have glemt, at jeg synkroniserede dem tidligere. Nogle gange ser billedet ud til at være væk, og så dukker det op i en tilfældig mappe, du ikke har åbnet i flere måneder. Lidt dumt, men jeg tager gerne imod det.
Dine chancer er bedst, hvis kortet ikke er blevet brugt siden sletningen. Hvis du fortsatte med at tage billeder eller optog video efter fejlen, falder chancen for gendannelse, fordi nye data begynder at erstatte de gamle.
Ikke for sent, hvis kortet blev brugt lidt eller slet ikke efterfølgende. Slettede billeder på Canon SD-kort kan ofte stadig gendannes, indtil nye data overskriver dem. Den del betyder mere end selve sletningen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i et vigtigt punkt: stop med at bruge kortet. Jeg er dog lidt uenig i, at backup-tjek skal være første skridt. Hvis de her billeder betyder noget, ville jeg først lave et komplet image af kortet på en computer og derefter arbejde ud fra kopien. Færre risici, mindre panikklik.
Det ville jeg gøre:
- Fjern SD-kortet.
- Brug en kortlæser, ikke kamerakablet.
- Lav om muligt et byte-for-byte-image med et værktøj som USB Image Tool eller dd.
- Scan imaget eller kortet med Disk Drill.
- Gendan filer til din computer eller et andet drev, aldrig tilbage til det samme kort.
Disk Drill er et solidt valg her, fordi det håndterer JPG, CR2, CR3 og almindelige scanninger af slettede filer godt. Hvis dit mål er den bedste software til gendannelse af billeder fra SD-kort, er det en af de nemmere muligheder at starte med.
Én ting mere, som folk overser. Hvis du slettede i kameraet efter en delvis import, så tjek Canon EOS Utility, Lightroom-kataloger og din telefon, hvis du brugte Canon Camera Connect. Jeg fandt engang mistede raw-filer der. Følte mig dum, men altså.
Denne video hjælper også, hvis du vil have en hurtig gennemgang:
se denne guide til gendannelse af billeder fra SD-kort
Hvis kortet blev formateret, er gendannelse stadig mulig, men chancerne falder, hvis du fortsatte med at tage billeder bagefter.
Ikke for sent, sandsynligvis. Hvis kortet virkelig “ikke er blevet brugt meget,” er dine chancer stadig ret gode. Slettede billeder på Canon-kameraer bliver som regel ikke øjeblikkeligt ødelagt, de bliver bare markeret som ledig plads. Den virkelige synder er fortsat fotografering, især seriebilleder eller video.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist, men jeg er lidt mindre optaget af at lave et fuldt image først, medmindre billederne er superkritiske, og du er tryg ved at gøre det. For mange mennesker skaber det trin bare mere forvirring og panikklik. Den største gevinst er ganske enkelt: stop med at bruge kortet, formater det ikke, og gendan til et andet drev.
En ting, jeg vil tilføje, som folk springer over: tjek om kameraet var indstillet til at skrive duplikerede filer, hvis du brugte 2 kort, eller om Canons software allerede har importeret mindre forhåndsvisninger et sted på din computer. Hvis du også tog RAW+JPEG, kan den ene version nogle gange gendannes, selv når den anden ikke kan.
Disk Drill er en solid mulighed til gendannelse af Canon-billeder, fordi det kan identificere Canon RAW-formater og lader dig sortere i billedresultaterne uden alt for meget besvær. Hvis miniaturebillederne vises korrekt i forhåndsvisningen, er det som regel et ret godt tegn.
Også værd at læse: Råd om gendannelse af Canon-billeder fra rigtige brugere på Facebook
Så ja, det er slet ikke håbløst. Bare lad være med at blive ved med at pille ved kortet, for sådan går noget, der kan gendannes, til at være væk.