Gendan slettede billeder fra Nikon-kameraets SD-kort efter ferien, er det stadig muligt?

Jeg kom ved et uheld til at slette feriebilleder fra SD-kortet i mit Nikon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde ud af, om gendannelse stadig er mulig. Kortet har vigtige familie- og rejsebilleder på det, så jeg har brug for hjælp til den sikreste måde at gendanne slettede billeder fra et Nikon-kamera SD-kort uden at gøre situationen værre.

Jeg var igennem det her med et Nikon-kort for noget tid siden, og jeg ville ikke afskrive billederne endnu. Slettede optagelser kommer ofte tilbage, selv efter en hurtig formatering. Det, der betød noget i mit tilfælde, var ikke, hvordan filerne forsvandt. Det var, om nye data blev skrevet ovenpå dem.

Første ting: stop med at bruge SD-kortet nu. Tag ikke flere billeder. Optag ikke video. Formatér det ikke igen. Hver ny fil optager plads, og dine gamle NEF- eller JPEG-filer ligger måske i noget af den samme plads.

Hvis det var en hurtig formatering, er dine chancer stadig rimelige. Hvis du kørte en fuld formatering eller en form for sikker sletning, bliver gendannelse meget grimmere.

Hvis du ikke har en backup, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Jeg har brugt Disk Drill til det her, mest fordi det finder Nikon RAW-formater som NEF og NRW sammen med JPEG, og arbejdsgangen er enkel nok til, at du ikke bruger en time på at gætte.

Det gjorde jeg:

1. Tog SD-kortet ud af kameraet.
  2. Forbandt det til min computer med en kortlæser.
  3. Installerede Disk Drill på computeren, ikke på SD-kortet.
  4. Valgte SD-kortet i appen og trykkede på Søg efter mistede data.
  5. Kørte Universal Scan. Ved slettede eller formaterede kamerakort er det som regel den, jeg starter med.
  6. Ventede på, at scanningen blev færdig, og tjekkede derefter forhåndsvisningerne.
  7. Gendannede filerne til min computer, aldrig tilbage på det samme kort.

En lille ting, folk overser: Hvis RAW-filerne kan forhåndsvises fint under scanningen, er det som regel et godt tegn. Jeg har haft tilfælde, hvor navnene var væk, og mappestrukturen var et rod, men selve billeddataene stadig var okay.

Hvis du også mangler videoer, så kør Advanced Camera Recovery efter hovedscanningen. Nogle kameravideofiler ender fragmenterede, og standardgennemgangen fanger dem ikke altid rent.

Et par irritationer er normale her.

Gendannede RAW-filer mister ofte deres oprindelige filnavne. Du ser måske generiske navne i stedet for kameraets sædvanlige nummerering. Irriterende, ja, men ikke et bevis på, at filerne er ødelagte.

Windows Fotos er heller ikke en god dommer over Nikon RAW-filers tilstand. Jeg har set NEF-filer fejle der og åbne fint andre steder. Så hvis en gendannet NEF ikke vil åbne i standardappen, så prøv software med ordentlig understøttelse af Nikon RAW, før du erklærer den død.

Før du scanner, så tjek også de oplagte backup-steder, fordi folk glemmer det her hele tiden:

• din computer, hvis du kopierede rejsebillederne tidligere
  • SnapBridge
  • en hvilken som helst cloud-synkroniseringsmappe
  • et eksternt drev fra en tidligere import

Hvis kortet slet ikke dukker op, mister forbindelsen under scanning eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe med at rode med det. Et kort, der er ved at fejle, bliver hurtigt værre. Det er dér, et gendannelsesværksted begynder at give mere mening, selv om det gør ondt.

Så ja, gendannelse er stadig mulig, hvis billederne blev slettet, forsvandt efter turen eller blev slettet af en hurtig formatering. Tid betyder noget her. Jo mindre du bruger kortet, jo bedre er dine chancer for at få filerne tilbage.

Ja, det er stadig muligt, hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt nok.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, overskrivningsrisikoen er det vigtigste. Jeg er dog uenig i én del. Jeg ville først lave et image af SD-kortet, hvis din software understøtter det, og scanne imaget i stedet for at belaste kortet med gentagne rescanninger. Mere sikkert, især hvis kortet er gammelt eller ustabilt.

Et par Nikon-specifikke ting at tjekke.

1. Se efter skjulte sikkerhedskopier.
    Nogle Nikon-workflows efterlader billeder i importmapper, som du har glemt.
    Tjek:
  • Lightroom-katalogets importplacering
  • Windows-billedmappen
  • Nikon NX Studio-importmappen
  • telefonimporter fra SnapBridge
  • papirkurv eller mappe med slettede filer i cloud-fotosynkronisering
  1. Test kortet med en anden kortlæser.
    En dårlig kortlæser forårsager hele tiden falsk korruption. Jeg har set kort fejle i en billig USB-kortlæser og fungere fint i en anden.

2. Hvis filer kommer tilbage uden navne, så sorter efter filsignatur.
    NEF-filer gendannes ofte ud fra headeren, ikke ud fra den oprindelige mappestruktur. Gendannelsessoftware som Disk Drill er nyttig her, fordi den registrerer Nikon RAW-formater godt, selv når filsystemet er ødelagt.

3. Hold øje med filstørrelser.
    Gendannede JPEG-filer på kun få KB er værdiløse. NEF-filer bør ligge tæt på det, dit kamera normalt laver. Hvis dit Nikon normalt tager RAW-filer på 20 til 30 MB, og de gendannede filer er 200 KB, så er de ødelagte.

4. Gendan til en harddisk, og bekræft derefter i Nikon-software.
    Windows-forhåndsvisning tager nogle gange fejl. NX Studio eller Lightroom giver dig et bedre svar på, om NEF-filerne er intakte.

Hvis du vil have en enkel guide, dækker denne trin for trin-guide til gendannelse af fotos fra SD-kort det grundlæggende forløb på almindeligt engelsk.

Hvis kortet beder om at blive formateret, så klik ikke på det. Det snubler folk over hele tiden.

Ja, det er stadig muligt. Den store faktor er ikke selve sletningen, men om kortet er blevet genbrugt siden da. Hvis du ikke har taget flere billeder, er dine chancer som regel ret gode.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg er lidt mindre optimistisk, når folk siger hurtig formatering er fint. Nogle gange er det det, og andre gange ødelægger det fuldstændigt mappestrukturen og gør gendannelsen pokkers rodet. Du kan stadig få billederne tilbage, men de kan komme tilbage som generiske filer med mærkelige navne.

En ting, jeg vil tilføje, som de ikke rigtig understregede nok: tjek selve kameraet. Nogle Nikon-huse med dobbelte kortpladser, intern cache-adfærd eller overførselsapps kan få folk til at tro, at filer er væk, når de faktisk findes et andet sted i arbejdsgangen. Tjek også, om SnapBridge automatisk har sendt mindre kopier til din telefon.

Hvis kortet kan læses på en computer, så gendan det nu og bekymr dig om organiseringen senere. Disk Drill er en solid mulighed, fordi det håndterer Nikon-fotoformater som NEF ret godt, og det er nemt nok til, at du ikke fumler rundt i panik. Jeg ville først gendanne alt til din computer, selv de grimme filer, og derefter sortere de billeder, der skal gemmes.

Døm heller ikke gendannede filer for hurtigt. Et foto, der ikke kan forhåndsvises i Windows, kan stadig åbnes i Lightroom, NX Studio eller en anden app, der kan håndtere RAW. Har set det mere end én gang.

Hvis du vil have flere meninger om anbefalinger til den bedste software til gendannelse af SD-kort til slettede billeder, har den tråd også nogle nyttige sammenligninger.

Hvis SD-kortet afbrydes, får kortlæseren til at fryse eller beder om at blive formateret hver gang, så stop med at rode med det. Det er punktet, hvor gør det selv kan gøre tingene værre tbh.

En ekstra vinkel ud over det, som @viajantedoceu, @himmelsjager og @mikeappsreviewer dækkede: tjek, om kortet er SDXC og formateret med exFAT. Mange gendannelsesapps kan finde billederne, men nogle er dårligere til at genskabe exFAT-mappedata, så du kan gendanne billederne, men miste datoer og navne. Det er ikke en fejl, bare en rodet gendannelse.

Jeg er en smule uenig i tankegangen “scan alt gentagne gange, indtil noget dukker op”, som folk ofte falder ind i. Hvis kortet er ved at blive slidt, er hver genmontering og genscanning endnu en chance for, at det fejler. Én forsigtig gennemgang er smartere end ti håbefulde.

Disk Drill er et rimeligt valg her.

Fordele:

• god understøttelse af Nikon-formater som NEF samt JPEG
  • enkelt forhåndsvisningssystem
  • rimelig god til fotogendannelse fra kort, selv når mapper er ødelagte

Ulemper:

• gendannede filnavne kan være generiske
  • dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • fuld gendannelse betyder som regel betaling

Et praktisk tip mere: sammenlign EXIF-tidsstempler efter gendannelsen. Selv hvis navnene er væk, gør tidsstemplerne det muligt hurtigt at genskabe turen i den rigtige rækkefølge. Sammenlign også antallet af gendannede filer med det, som Nikon-afspilningstælleren nogenlunde viste før sletningen. Det hjælper med at opdage stille mangler.

Hvis kortet læses smerteligt langsomt, bliver varmt eller forsvinder midt under læsning, så spring gør det selv over og gå direkte til et gendannelseslaboratorium. Det betyder som regel hardwareproblemer, ikke bare slettede filer.