Gendannelse af video fra SD-kort til familievideoer, nogle råd?

Jeg prøver at gendanne familievideoer fra et SD-kort, efter at det pludselig holdt op med at vise filerne. Disse klip er fra fødselsdage og ferier, og jeg vil virkelig ikke miste dem. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af de sikreste trin til gendannelse af videoer fra SD-kort, og hvilken software eller hvilke metoder der faktisk virker uden at gøre tingene værre.

Jeg mistede engang et klip, og min første tanke var den samme, som de fleste har. Er det væk for altid?

Ud fra det, jeg har set, nej. Mange slettede videoer bliver stadig liggende på kortet et stykke tid.

Det, der normalt fjernes først, er filposten, ikke selve de rå videodata. Kortet peger ikke længere på klippet, men byteene bliver ofte liggende, indtil nye ting bliver skrevet oven på dem. Så de næste par minutter betyder mere, end folk tror. Hvis du bliver ved med at optage, falder dine chancer hurtigt.

1. Stop med at bruge kortet

I det øjeblik du opdager, at videoen mangler, så stop.

Optag ikke mere materiale. Tag ikke flere billeder. Formatér ikke kortet, bare fordi kameraet foreslog det. Tag kortet ud, og læg det til side.

Jeg har set folk miste et kort klip, fortsætte med at optage i ti minutter og så undre sig over, hvorfor gendannelsen kun fik halvdelen af en fil tilbage og en bunke skrammel. Skader fra overskrivning sker hurtigt.

2. Find ud af, om software er nok

Nogle tilfælde er fine til gør det selv-gendannelse. Nogle er ikke værd at satse på.

Softwaregendannelse giver normalt mening, når:

1. Du slettede filerne ved en fejl.

2. Kortet blev formateret.

3. Kortet vises som RAW.

4. Du fik en filsystemfejl fra kameraet eller computeren.

5. Videoerne forsvandt, selv om kortet stadig virker læsbart.

Jeg ville hælde mod en gendannelsesservice, når:

1. Kortet er bøjet, revnet eller har tydelige fysiske skader.

2. Din computer registrerer det slet ikke.

3. Det bliver ved med at afbryde under læsning.

4. Enheden rapporterer hardwarefejl.

5. Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil lære gennem forsøg og fejl.

Hvis kortet er fysisk beskadiget, er gentagne scanningsforsøg en dårlig idé. Jeg ville ikke blive ved med at pille ved det.

3. Lav først et image af kortet

Denne del bliver ofte sprunget over, og jeg synes, det er en fejl.

Før gendannelse skal du lave et fuldt diskimage af hukommelseskortet. Du ender med en byte-for-byte-kopi af dets nuværende tilstand. Hvis dit første gendannelsesforsøg går galt, har du stadig originalen bevaret.

Folk, der arbejder professionelt med den slags, arbejder ofte ud fra imaget i stedet for at belaste kortet igen og igen. Det reducerer risikoen. Det giver dig også mulighed for at prøve igen med andre indstillinger senere.

4. Gendan videoen med Disk Drill

Billeder er som regel nemmere. Video er mere rodet.

Mange kameraer, droner, dashcams og actionkameraer gemmer optagelser i stykker fordelt over kortet. Grundlæggende gendannelsesværktøjer kan måske finde fragmenter, men ikke få dem sat korrekt sammen igen til en ren, afspilbar fil. Jeg stødte selv på dette med optagelser fra et actionkamera for noget tid siden. Scanningen fandt navnet, størrelsen så rigtig ud, og filen afspillede i seks sekunder og frøs så. Superirriterende.

En af grundene til, at Disk Drill ofte bliver nævnt til videogendannelse, er dens tilstand Advanced Camera Recovery. Den er bygget til fragmenterede optagelser fra understøttede kameraer og hukommelseskort. I stedet for at behandle videoen som én pæn blok gennemgår den fragmenter og forsøger at genskabe den oprindelige struktur. Det har ofte betydning for filer fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende enheder.

Processen er ret ligetil:

1. Indsæt det originale hukommelseskort med en kortlæser.

2. Åbn Disk Drill.

3. Vælg hukommelseskortet.

4. Vælg Advanced Camera Recovery.

5. Kør scanningen.

6. Vent på, at analysen bliver færdig.

7. Forhåndsvis det, den fandt.

8. Gem de gendannede videoer på et andet drev.

Gendan ikke filer tilbage til det samme kort. Jeg ved godt, det lyder indlysende. Folk gør det stadig.

5. Test de gendannede videoer, før du erklærer arbejdet for færdigt

At en fil vises i resultatlisten betyder ikke, at den er i orden.

Åbn et par af de gendannede videoer. Spol gennem dem. Tjek midten, ikke kun det første sekund. Nogle gange har et klip det rigtige filnavn og den rigtige størrelse, men har stadig beskadigelse, manglende frames eller afspilningsfejl.

Hvis en af dem ikke vil afspille, er VLC Media Player værd at prøve først. Et separat videoreparationsværktøj kan også hjælpe, afhængigt af hvad der er blevet beskadiget.

Hvis du vil have den korte version, er det denne. Stop med at bruge kortet, lav først et image af det, gendan til et andet drev, og test derefter filerne. Hvis kortet har fysisk skade, ville jeg springe hjemmeløsninger over og behandle det som noget, man kun har ét forsøg med.

Hvis filerne holdt op med at blive vist, og du ikke slettede dem, ville jeg først tjekke de enkle ting, før jeg laver en dyb scanning.

Prøv en anden kortlæser.
Prøv en anden USB-port.
Prøv en anden pc.
Tjek Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac. Hvis SD-kortet viser den rigtige størrelse, er det et rimeligt godt tegn. Hvis det beder om at blive formateret, så gør det ikke.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, stop med at skrive noget som helst til kortet. Jeg er dog ikke helt enig i at springe direkte til avanceret gendannelsestilstand først. Hvis problemet er et beskadiget filsystem, får en normal skrivebeskyttet scanning ofte mappestrukturen og de oprindelige navne bedre tilbage.

Min rækkefølge ville være:

1. Test kortet i en anden læser.
  2. Lav et fuldt image, hvis kortet læses stabilt.
  3. Scan imaget, ikke kortet.
  4. Start med en standard dyb scanning.
  5. Hvis videoer kommer tilbage ødelagte eller opdelt, så brug Disk Drills kamerafokuserede gendannelsesmuligheder.

Disk Drill er et solidt valg til videogendannelse fra SD-kort, især for MP4- og MOV-klip fra kameraer og telefoner. Recuva er fin til simple sletninger, men kommer til kort ved fragmenteret video. PhotoRec finder meget, men filnavne og mapper er ofte noget rod.

Hvis kortet afbrydes, viser 0 byte eller bliver varmt, så stop. Så er det noget for et laboratorium.

Det her er også værd at se på, hvis du sammenligner værktøjer til SD-kort og slettede filer:
bedste software til gendannelse af SD-kort til at få slettede videoer og billeder tilbage

Én ting mere. Efter gendannelse skal du kopiere alt til 2 drev. Familievideoer er den slags, man kun mister én gang.

Jeg vil tilføje én ting til det, @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sagde: tjek, om filerne faktisk er skjulte, før du går helt i recovery-tilstand. Jeg har set SD-kort med en ødelagt filtabel, hvor videoerne forsvinder i kameraet, men stadig vises i en rigtig filbrowser på en computer. På Windows skal du slå skjulte filer til. På Mac skal du bruge Command + Shift + . i Finder. Det lyder basalt, men det basale redder nogle gange optagelser.

Jeg ville heller ikke køre CHKDSK eller First Aid med det samme, selvom folk elsker at foreslå det. Nogle gange hjælper det, nogle gange fixer det kortet til en værre tilstand for gendannelse. For familievideoer ville jeg hellere bevare først og reparere senere.

Min vurdering:

• Hvis kortet monteres normalt, så kopier først alt synligt væk
  • Hvis videoerne mangler, så brug skrivebeskyttet gendannelse på imaget
  • Hvis klippene kommer tilbage korrupte, så prøv Disk Drill, især hvis de var fra et kamera, der optager i fragmenter
  • Hvis kortet opfører sig mærkeligt, er langsomt eller bliver ved med at falde ud, så stop med at rode med det

Et andet trick: sorter de gendannede filer efter størrelse. Små MP4-filer er ofte skrammel. De større filer har som regel den bedste chance.

Hvis du vil have endnu et eksempel på gendannelse af mistede familievideoer fra et beskadiget SD-kort, er den tråd værd at læse.

Og ja, gendan til din computer eller eksterne harddisk, ikke tilbage til SD-kortet. Det lyder indlysende, men panik får folk til at gøre dumme ting lol.

En ting, jeg ville gøre, som ikke blev understreget nok ovenfor: tjek kortets tilstand, før du stoler på en lang scanning. På Windows hjælper CrystalDiskInfo ikke meget med SD-kort, men værktøjer som H2testw eller F3 kan afsløre falske eller svigtende kort. Vigtig detalje dog: gør kun det på en klon eller efter gendannelsesforsøg, fordi skrivetest kan ødelægge data, der ellers kunne gendannes. Så jeg er en smule uenig med folk, der springer direkte til alle diagnoseværktøjer.

Hvis videoerne også er forsvundet, men mappestrukturen stadig ser nogenlunde normal ud, så prøv at gennemse kortet med en hex-sikker filhåndtering eller i det mindste et andet operativsystem. Jeg har set exFAT-mappekorruption vise filer på Linux, som Windows nægtede at vise.

Min vurdering af Disk Drill:

Fordele

• God til scanning af SD-kort
  • Bedre til videoformater end enklere værktøjer til gendannelse af slettede filer
  • Forhåndsvisning er nyttig
  • Kan fungere godt, når filsystemet er beskadiget

Ulemper

• Ikke magisk, hvis kortet er ved at fejle elektrisk
  • Dybe scanninger kan returnere mange omdøbte filer
  • Betalt gendannelse for fuld brug
  • Store videojobs kan tage et stykke tid

Så ja, jeg er enig med @chasseurdetoiles, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer om delen med ikke at skrive til kortet. Der, hvor jeg adskiller mig, er dette: hvis kortet stadig kan læses, ville jeg hellere lave én forsigtig gennemgang for at hente DCIM- eller private kameramapper manuelt, før jeg kører gendannelse. Nogle gange ligger de manglende videoer i mærkelige undermapper eller har ødelagte tidsstempler, og er ikke faktisk væk.

Hvis manuel kopiering mislykkes, så lav først en klon og scan klonen med Disk Drill. Hvis selv kloning giver læsefejl tidligt, så stop, før kortet bliver værre. Det er som regel det punkt, hvor gør det selv ikke længere er smart.