Gjenopprett slettede bilder fra Nikon-kameraets SD-kort etter ferien, er det fortsatt mulig?

Jeg slettet ved et uhell feriebilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne ut om gjenoppretting fortsatt er mulig. Kortet har viktige familie- og reisebilder på seg, så jeg trenger hjelp med den tryggeste måten å gjenopprette slettede bilder fra et Nikon-kamera SD-kort uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg gikk gjennom dette med et Nikon-kort for en stund siden, og jeg ville ikke avskrevet bildene ennå. Slettede bilder kommer ofte tilbake, selv etter en hurtigformatering. Det som betydde noe i mitt tilfelle var ikke hvordan filene forsvant. Det var om nye data ble skrevet over dem.

Første ting, slutt å bruke SD-kortet nå. Ikke ta flere bilder. Ikke ta opp video. Ikke formater det igjen. Hver nye fil tar plass, og de gamle NEF- eller JPEG-filene dine kan ligge i noe av den samme plassen.

Hvis dette var en hurtigformatering, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Hvis du kjørte en full formatering eller en form for sikker sletting, blir gjenoppretting mye vanskeligere.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har brukt Disk Drill til dette, mest fordi det finner Nikon RAW-formater som NEF og NRW sammen med JPEG, og arbeidsflyten er enkel nok til at du ikke bruker en time på å gjette.

Dette gjorde jeg:

1. Tok SD-kortet ut av kameraet.
  2. Koble det til datamaskinen med en kortleser.
  3. Installerte Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet.
  4. Valgte SD-kortet i appen og trykket på Søk etter tapte data.
  5. Kjørte Universal Scan. For slettede eller formaterte kamerakort er dette vanligvis den jeg starter med.
  6. Ventet på at skanningen skulle bli ferdig, og sjekket deretter forhåndsvisningene.
  7. Gjenopprettet filene til datamaskinen, aldri tilbake til det samme kortet.

En liten ting folk overser, er at hvis RAW-filene forhåndsvises fint under skanningen, er det vanligvis et godt tegn. Jeg har hatt tilfeller der navnene var borte og mappestrukturen var et rot, men selve bildedataene fortsatt var i orden.

Hvis du også mangler videoer, kjør Advanced Camera Recovery etter hovedskanningen. Noen kameravideofiler ender opp fragmentert, og standardskanningen fanger dem ikke alltid opp ordentlig.

Et par irritasjonsmomenter er normale her.

Gjenopprettede RAW-filer mister ofte de opprinnelige filnavnene. Du kan se generiske navn i stedet for kameraets vanlige nummerering. Irriterende, ja, men ikke bevis på at filene er dårlige.

Dessuten er Windows Bilder ikke en god dommer for Nikon RAW-helse. Jeg har sett NEF-filer feile der og åpne fint andre steder. Så hvis en gjenopprettet NEF ikke vil åpne i standardappen, prøv programvare med ordentlig støtte for Nikon RAW før du avskriver den.

Før du skanner, sjekk også de åpenbare stedene for sikkerhetskopier, fordi folk glemmer dette hele tiden:

• datamaskinen din, hvis du kopierte feriebildene tidligere
  • SnapBridge
  • en hvilken som helst sky-synkroniseringsmappe
  • en ekstern disk fra en tidligere import

Hvis kortet ikke vises i det hele tatt, mister tilkoblingen under skanning, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg sluttet å rote med det. Et sviktende kort blir fort verre. Det er da et gjenopprettingsverksted begynner å gi mer mening, selv om det svir.

Så ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis bildene ble slettet, forsvant etter turen eller ble slettet av en hurtigformatering. Tid betyr noe her. Jo mindre du bruker kortet, desto bedre er sjansen din for å få filene tilbake.

Ja, det er fortsatt mulig, hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, overskrivingsrisiko er det som betyr mest. Jeg er likevel uenig i én del. Jeg ville først laget et bilde av SD-kortet, hvis programvaren din støtter det, og skannet bildet i stedet for å belaste kortet med gjentatte skanninger. Et tryggere valg, spesielt hvis kortet er gammelt eller ustabilt.

Noen Nikon-spesifikke ting å sjekke.

1. Se etter skjulte sikkerhetskopier.
    Noen Nikon-arbeidsflyter legger igjen bilder i importmapper du har glemt.
    Sjekk:
  • importplassering i Lightroom-katalogen
  • Windows Bilder-mappen
  • importmappe i Nikon NX Studio
  • telefonimporter fra SnapBridge
  • papirkurv eller slettet mappe i skysynkronisering for bilder
  1. Test kortet med en annen kortleser.
    En dårlig kortleser forårsaker falsk korrupsjon hele tiden. Jeg har sett kort feile i en billig USB-kortleser og fungere fint i en annen.

2. Hvis filer kommer tilbake uten navn, sorter etter filsignatur.
    NEF-filer kan ofte gjenopprettes etter topptekst, ikke etter den opprinnelige mappestrukturen. Gjenopprettingsprogramvare som Disk Drill er nyttig her fordi det oppdager Nikon RAW-formater godt, selv når filsystemet er ødelagt.

3. Se på filstørrelsene.
    Gjenopprettede JPEG-er på bare noen få KB er søppel. NEF-filer bør være ganske like det kameraet ditt vanligvis lager. Hvis Nikon-kameraet ditt vanligvis tar RAW-filer på 20 til 30 MB og de gjenopprettede filene er på 200 KB, er de ødelagte.

4. Gjenopprett til en harddisk, og verifiser deretter i Nikon-programvare.
    Windows-forhåndsvisning lyver noen ganger. NX Studio eller Lightroom gir deg et bedre svar på om NEF-filene er intakte.

Hvis du vil ha en ryddig guide, dekker denne trinnvise guiden for gjenoppretting av bilder fra SD-kort grunnflyten på enkelt engelsk.

Hvis kortet ber om å bli formatert, ikke klikk på det. Det snubler folk i hele tiden.

Ja, fortsatt mulig. Den store faktoren er ikke selve slettingen, men om kortet har blitt gjenbrukt siden da. Hvis du ikke har tatt flere bilder, er sjansene dine vanligvis ganske gode.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg er litt mindre optimistisk når folk sier at hurtigformatering er greit. Noen ganger er det det, noen ganger ødelegger det mappe­strukturen fullstendig og gjør gjenopprettingen skikkelig rotete. Du kan fortsatt få bildene tilbake, men de kan komme tilbake som generiske filer med rare navn.

En ting jeg ville lagt til som de ikke egentlig understreket nok: sjekk selve kameraet. Noen Nikon-hus med doble kortspor, intern cache-oppførsel eller overføringsapper kan få folk til å tro at filer er borte når de faktisk finnes et annet sted i arbeidsflyten. Sjekk også om SnapBridge automatisk sendte mindre kopier til telefonen din.

Hvis kortet kan leses på en datamaskin, gjenopprett det nå, og bekymre deg for organiseringen senere. Disk Drill er et solid alternativ fordi det håndterer Nikon-bildeformater som NEF ganske bra, og det er enkelt nok til at du ikke roter rundt mens du får panikk. Jeg ville gjenopprettet alt til datamaskinen først, selv de filene som ser stygge ut, og deretter sortert det som skal beholdes.

Ikke døm gjenopprettede filer for raskt heller. Et bilde som ikke kan forhåndsvises i Windows, kan fortsatt åpnes i Lightroom, NX Studio eller en annen app som støtter RAW. Har sett det mer enn én gang.

Hvis du vil ha flere meninger om anbefalinger for beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for slettede bilder, har den tråden også noen nyttige sammenligninger.

Hvis SD-kortet kobler fra, får kortleseren til å fryse, eller ber om å bli formatert hver gang, slutt å tukle med det. Det er punktet der gjør-det-selv faktisk kan gjøre ting verre tbh.

En ekstra vinkel utover det @viajantedoceu, @himmelsjager og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om kortet er SDXC og formatert som exFAT. Mange gjenopprettingsapper kan finne bildene, men noen gjør en dårligere jobb med å bygge opp exFAT-mappemetadata på nytt, så du kan få tilbake bildene, men miste datoer og navn. Det er ikke en feil, bare rotete gjenoppretting.

Jeg er litt uenig i tankegangen om å skanne alt gjentatte ganger til noe dukker opp, som folk ofte faller inn i. Hvis kortet begynner å bli slitt, er hver ny tilkobling og skanning enda en sjanse for at det skal svikte. Én forsiktig gjennomgang er smartere enn ti håpefulle.

Disk Drill er et rimelig valg her.

Fordeler:

• god støtte for Nikon-formater som NEF og JPEG
  • enkelt forhåndsvisningssystem
  • ganske god til fotogjenoppretting fra kort selv når mapper er ødelagt

Ulemper:

• gjenopprettede filnavn kan være generiske
  • dypskanninger kan ta en stund
  • full gjenoppretting betyr vanligvis at du må betale

Ett praktisk tips til: etter gjenoppretting, sammenlign EXIF-tidsstempler. Selv om navnene er borte, lar tidsstemplene deg raskt bygge opp turen i riktig rekkefølge. Sammenlign også antallet gjenopprettede filer med det Nikon-avspillings telleren omtrent viste før sletting. Det hjelper med å oppdage ting som stille mangler.

Hvis kortet leses smertefullt sakte, blir varmt eller forsvinner midt under lesing, hopp over gjør-det-selv og gå rett til et gjenopprettingslaboratorium. Det betyr vanligvis maskinvareproblemer, ikke bare slettede filer.