Gjenoppretting av SD-kortvideo for familievideoer, noen råd?

Jeg prøver å gjenopprette familievideoer fra et SD-kort etter at det plutselig sluttet å vise filene. Disse klippene er fra bursdager og ferier, og jeg vil virkelig ikke miste dem. Jeg trenger hjelp til å finne ut de tryggeste trinnene for videogjenoppretting fra SD-kort og hvilken programvare eller hvilke metoder som faktisk fungerer uten å gjøre ting verre.

Jeg mistet et klipp en gang, og min første tanke var den samme som de fleste har. Er det borte for godt?

Ut fra det jeg har sett, nei. Mange slettede videoer blir fortsatt liggende på kortet en stund.

Det som vanligvis fjernes først, er filoppføringen, ikke selve de rå videodataene. Kortet slutter å peke til klippet, men bytene blir ofte liggende til det kommer nytt innhold oppå dem. Derfor betyr de neste minuttene mer enn folk tror. Hvis du fortsetter å filme, synker sjansene dine raskt.

1. Slutt å bruke kortet

I det øyeblikket du merker at videoen mangler, stopp.

Ikke film mer. Ikke ta flere bilder. Ikke formater kortet fordi kameraet foreslo det. Ta ut kortet og legg det til side.

Jeg har sett folk miste et kort klipp, fortsette å ta opp i ti minutter, og så lure på hvorfor gjenopprettingen bare hentet tilbake halve filen og en haug med søppel. Skade fra overskriving skjer raskt.

2. Finn ut om programvare er nok

Noen tilfeller er greie for gjør-det-selv-gjenoppretting. Andre er ikke verdt å gamble på.

Programvaregjenoppretting gir vanligvis mening når:

1. Du slettet filene ved en feil.

2. Kortet ble formatert.

3. Kortet vises som RAW.

4. Du fikk en filsystemfeil fra kameraet eller datamaskinen.

5. Videoene forsvant selv om kortet fortsatt virker lesbart.

Jeg ville heller gått for en gjenopprettingstjeneste når:

1. Kortet er bøyd, sprukket eller har tydelig fysisk skade.

2. Datamaskinen din oppdager det ikke i det hele tatt.

3. Det fortsetter å koble fra under lesing.

4. Enheten rapporterer maskinvarefeil.

5. Opptakene er viktige nok til at du ikke vil lære ved prøving og feiling.

Hvis kortet er fysisk skadet, er gjentatte skanneforsøk et dårlig valg. Jeg ville ikke fortsatt å tukle med det.

3. Lag først et bilde av kortet

Denne delen blir ofte hoppet over, og jeg synes det er en feil.

Før gjenoppretting bør du lage et fullstendig diskbilde av minnekortet. Da får du en byte-for-byte-kopi av dets nåværende tilstand. Hvis første gjenopprettingsforsøk går galt, har du fortsatt originalen bevart.

Folk som jobber med dette til daglig, arbeider ofte fra diskbildet i stedet for å belaste kortet om og om igjen. Det reduserer risikoen. Det gir deg også mulighet til å prøve på nytt med andre innstillinger senere.

4. Gjenopprett videoen med Disk Drill

Bilder er som regel enklere. Video er mer rotete.

Mange kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer lagrer opptak i deler spredt over kortet. Grunnleggende gjenopprettingsverktøy kan finne biter, men klarer ikke å sette dem sammen igjen til en ren, spillbar fil. Jeg støtte på dette med actionkamera-opptak for en stund siden. Skanningen fant navnet, størrelsen så riktig ut, og filen spilte i seks sekunder før den frøs. Veldig irriterende.

En grunn til at Disk Drill ofte nevnes for videojobber, er modusen Advanced Camera Recovery. Den ble laget for fragmenterte opptak fra støttede kameraer og minnekort. I stedet for å behandle videoen som én ryddig blokk, går den gjennom fragmenter og prøver å bygge opp den opprinnelige strukturen igjen. Dette har ofte betydning for filer fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende enheter.

Prosessen er ganske rett fram:

1. Sett inn det originale minnekortet med en kortleser.

2. Åpne Disk Drill.

3. Velg minnekortet.

4. Velg Advanced Camera Recovery.

5. Kjør skanningen.

6. Vent til analysen er ferdig.

7. Forhåndsvis det som ble funnet.

8. Lagre gjenopprettede videoer på en annen disk.

Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Jeg vet det høres åpenbart ut. Folk gjør det fortsatt.

5. Test de gjenopprettede videoene før du anser det som ferdig

At en fil vises i resultatlisten betyr ikke at den er i orden.

Åpne noen av de gjenopprettede videoene. Spol gjennom dem. Sjekk midten, ikke bare det første sekundet. Noen ganger har et klipp riktig filnavn og størrelse, men har likevel korrupsjon, manglende bilder eller avspillingsfeil.

Hvis en ikke vil spille av, er det verdt å prøve VLC Media Player først. Et eget videoreparasjonsverktøy kan også hjelpe, avhengig av hva som ble skadet.

Hvis du vil ha den korte versjonen, er det dette. Slutt å bruke kortet, lag et image av det først, gjenopprett til en annen stasjon, og test deretter filene. Hvis kortet har fysisk skade, ville jeg hoppet over hjemmeløsninger og behandlet det som en engangssjanse.

Hvis filene «sluttet å vises» og du ikke slettet dem, ville jeg sjekket de enkle tingene først før jeg kjørte en dyp skanning.

Prøv en annen kortleser.
Prøv en annen USB-port.
Prøv en annen PC.
Sjekk Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac. Hvis SD-kortet viser riktig størrelse, er det et ganske godt tegn. Hvis det ber om formatering, ikke gjør det.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å skrive noe som helst til kortet. Jeg er ikke helt enig i å hoppe rett til avansert gjenopprettingsmodus først, likevel. Hvis problemet er et skadet filsystem, henter en vanlig skrivebeskyttet skanning ofte tilbake mappestrukturen og de opprinnelige navnene bedre.

Min rekkefølge ville vært:

1. Test kortet i en annen leser.
  2. Lag et fullstendig bilde hvis kortet leses stabilt.
  3. Skann bildet, ikke kortet.
  4. Start med en standard dyp skanning.
  5. Hvis videoer kommer tilbake ødelagte eller oppdelte, bruk deretter Disk Drills kamerafokuserte gjenopprettingsalternativer.

Disk Drill er et solid valg for videogjenoppretting fra SD-kort, spesielt for MP4- og MOV-klipp fra kameraer og telefoner. Recuva er greit for enkle slettinger, men det kommer til kort med fragmentert video. PhotoRec finner mye, men filnavn og mapper er ofte et rot.

Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller blir varmt, stopp. Da er det labarbeid som gjelder.

Dette er også verdt å se på hvis du sammenligner verktøy for SD-kort og slettede filer:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for å få tilbake slettede videoer og bilder

En ting til. Etter gjenoppretting, kopier alt til 2 disker. Familievideoer er den typen ting du bare mister én gang.

Jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sa: sjekk om filene faktisk er skjulte før du går helt i gjenopprettingsmodus. Jeg har sett SD-kort med en ødelagt filtabel der videoene forsvinner i kameraet, men fortsatt vises med en ordentlig filutforsker på en datamaskin. På Windows slår du på visning av skjulte filer. På Mac bruker du Kommando + Shift + . i Finder. Det høres grunnleggende ut, men grunnleggende ting redder opptak noen ganger.

Jeg ville heller ikke kjørt CHKDSK eller First Aid med en gang, selv om folk elsker å foreslå det. Noen ganger hjelper det, noen ganger fikser det kortet til en verre tilstand for gjenoppretting. For familievideoer ville jeg heller bevare først, reparere senere.

Min vurdering:

• Hvis kortet monteres normalt, kopier alt synlig av det først
  • Hvis videoer mangler, bruk skrivebeskyttet gjenoppretting på bildet
  • Hvis klippene kommer tilbake korrupte, prøv deretter Disk Drill, spesielt hvis de kom fra et kamera som tar opp i fragmenter
  • Hvis kortet oppfører seg rart, er tregt eller fortsetter å koble fra, slutt å tukle med det

Et annet triks: sorter gjenopprettede filer etter størrelse. Små MP4-filer er ofte søppel. De større filene har som regel best sjanse.

Hvis du vil ha et annet eksempel på gjenoppretting av tapte familievideoer fra et korrupt SD-kort, er den tråden verdt å lese.

Og ja, gjenopprett til datamaskinen eller en ekstern disk, ikke tilbake til SD-kortet. Høres åpenbart ut, men panikk får folk til å gjøre dumme ting lol.

En ting jeg ville gjort som ikke ble understreket nok ovenfor: sjekk kortets tilstand før du stoler på noen lang skanning. På Windows vil CrystalDiskInfo ikke hjelpe mye for SD-kort, men verktøy som H2testw eller F3 kan avsløre falske eller sviktende kort. Viktig hake likevel: gjør det bare på en klon eller etter gjenopprettingsforsøk, fordi skrivetesting kan ødelegge data som kan gjenopprettes. Så jeg er litt uenig med folk som hopper rett inn i alle diagnostiske verktøy.

Dessuten, hvis videoene forsvant men mappestrukturen fortsatt ser noenlunde normal ut, prøv å bla gjennom kortet med en hex-sikker filbehandler eller i det minste et annet operativsystem. Jeg har sett exFAT-katalogkorrupsjon vise filer på Linux som Windows nektet å liste opp.

Min vurdering av Disk Drill:

Fordeler

• God på skanning av SD-kort
  • Bedre med videoformater enn enklere verktøy for gjenoppretting av slettede filer
  • Forhåndsvisning er nyttig
  • Kan fungere bra når filsystemet er skadet

Ulemper

• Ikke magisk hvis kortet svikter elektrisk
  • Dypskanninger kan gi mange filer med endrede navn
  • Betalt gjenoppretting for full bruk
  • Store videojobber kan ta en stund

Så ja, jeg er enig med @chasseurdetoiles, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer om delen med ikke skriv til kortet. Der jeg skiller lag er dette: hvis kortet fortsatt er lesbart, ville jeg heller gjort én forsiktig gjennomgang for å hente DCIM- eller private kameramapper manuelt før jeg kjører gjenoppretting. Noen ganger ligger de manglende videoene i rare undermapper eller har ødelagte tidsstempler, ikke faktisk borte.

Hvis manuell kopiering mislykkes, så lag først en klon og skann klonen med Disk Drill. Hvis selv kloning gir lesefeil tidlig, stopp før kortet blir verre. Det er vanligvis punktet der gjør det selv slutter å være smart.