Mit USB-drev formateret som exFAT blev pludselig beskadiget efter at være blevet frakoblet, og Windows beder mig nu om at formatere det før brug. Jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne filerne på uden at gøre skaden værre. Hvilke exFAT-gendannelsesværktøjer eller trin bør jeg prøve først?
gendannelse af exFAT er stadig mulig i mange tilfælde, så jeg ville ikke afskrive kortet, bare fordi det pludselig ser korrupt ud, eller Windows beder om at formatere det.
Det vigtigste er at lade være med at røre kortet. Formatér det ikke. Kør ikke CHKDSK. Forsøg ikke først at reparere det. Hvis der er tale om skade på filsystemet eller slettede filer, kan de løsninger gøre gendannelsen sværere. En hurtig formatering sletter som regel filsystemets poster i stedet for selve indholdet, så filerne kan stadig være der, indtil noget nyt overskriver dem.
Da jeg slettede nogle kameravideoer fra et exFAT SD-kort, fjernede jeg kortet med det samme og brugte en kortlæser på min pc. Jeg er ret sikker på, at det hjalp mere end noget andet, eftersom kameraet aldrig fik mulighed for at skrive nye data til det.
Jeg brugte Disk Drill til det. Det grundlæggende forløb er ret ligetil:
- Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet eller USB-drevet.
- Tilslut exFAT-kortet eller USB-enheden.
- Vælg enheden, og klik på Søg efter mistede data.
- Brug Universal Scan i de fleste tilfælde.
- Vent, til scanningen er færdig, og tjek forhåndsvisningerne.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev. Gendan dem ikke tilbage på det samme kort eller USB-stik.
På Windows lader det dig gendanne op til 100 MB gratis, hvilket i det mindste er nok til at bekræfte, om filerne vises, før du betaler for noget. En anden nyttig mulighed er diskafbildning. Hvis SD-kortet bliver ved med at forsvinde, tager en evighed at læse eller virker ustabilt, så lav først et image og scan det i stedet. Det belaster den oprindelige enhed mindre.
Til kameraoptagelser, især fra noget som en DJI-drone, GoPro, Canon, Sony eller et lignende kamera, ville jeg også prøve Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler kan være opdelt i fragmenter på kortet, og almindelige scanninger genskaber dem ikke altid korrekt. ACR er beregnet til den slags fragmenteret kameravideo, så det er værd at tjekke, før man antager, at klippene er væk.
Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er TestDisk en anden mulighed. Det er gratis og mere teknisk, men det kan være meget godt, når problemet er en ødelagt partitionstabel eller et korrupt filsystem snarere end en almindelig sletning.
Den eneste gang, jeg ikke ville blive ved med at rode med gør det selv-værktøjer, er når enheden virker fysisk defekt. Hvis den ikke vises på flere computere, afbryder forbindelsen konstant, har synlige skader eller bliver usædvanligt varm, så stop med at bruge den og tal med et gendannelseslaboratorium. Mange af dem laver gratis vurderinger. Afhængigt af skaden kan gendannelse koste et par hundrede dollars eller langt over 1.000 $, men hvis hardwaren er fejlet, løser software det som regel ikke.
Så ja, det kan godt lade sig gøre at gendanne filer fra et exFAT SD-kort eller USB-drev uden en sikkerhedskopi. Du skal bare stoppe med at bruge enheden med det samme, gendanne filerne først og først tænke på at formatere eller reparere den, når dine data er i sikkerhed.
Lad ikke Windows initialisere, formatere eller køre en reparation på den bare for at se, hvad der sker. Jeg er enig i rådet om ingen CHKDSK, men jeg ville være endnu mere forsigtig med gentagne scanninger på selve USB-stikket, hvis det blev beskadiget efter at være blevet trukket ud. Tjek først, om det viser sin korrekte størrelse i Diskhåndtering. Hvis det viser 0 byte, en meningsløs kapacitet eller bliver ved med at genoprette forbindelsen, så stop og spild ikke skrive-/læseoperationer på gendannelsesapps. Hvis det viser den rigtige kapacitet, så lav et sektorbillede til et andet drev og kør derefter gendannelse på det billede i stedet. Disk Drill eller TestDisk kan være nyttige, men den sikrere arbejdsgang er først at lave et billede, derefter gendanne, og aldrig formatere, før filerne allerede er kopieret et andet sted hen.
Tilslut det til en stabil USB-port direkte på computeren, og kontroller kun, om enheden rapporterer den korrekte størrelse. Brug ikke en frontport, hub, tv, printer eller noget ustabilt, mens du udfører gendannelse. En dårlig forbindelse kan ligne filsystemkorruption, og gentagne afbrydelser under scanninger kan gøre situationen værre.
Jeg er enig med @boswandelaar i at tage et image først, men jeg ville være forsigtig med, hvad tag et image først betyder her. Klon det ikke til en anden USB-stick af samme størrelse og begynd derefter at eksperimentere på originalen. Lav en rå imagefil på et sundt internt drev eller en ekstern harddisk med masser af ledig plads. Hvis du er fortrolig med Linux, er ddrescue normalt det bedre værktøj til en tvivlsom stick, fordi det kan springe dårlige områder over og genoptage ved hjælp af en logfil. Foretag en let første gennemgang, før du lader noget køre med gentagne forsøg i timevis.
Derefter skal du scanne imaget med gendannelsessoftware. Disk Drill er fint til en mere brugervenlig scanning, og TestDisk er værd at prøve, hvis exFAT-bootsektoren eller partitionstabellen er hovedproblemet. Det vigtige er, at ethvert reparationsforsøg bør udføres på en kopi, ikke på den eneste original. Hvis filerne er forretningskritiske eller uerstattelige familiefiler, ville jeg faktisk stoppe før imaging-trinnet, hvis sticken afbryder forbindelsen, bliver varm eller viser skiftende kapacitet. USB-flashdrev kan fejle på grimme måder, og software kan ikke reparere en døende controller eller NAND.
Forvent, at gendannelsen bliver rodet, selv hvis det meste af dataene stadig er der. Med exFAT kan en forkert frakobling efterlade allokeringsoplysningerne eller mappeposterne i en mærkelig tilstand, så du kan måske få filer tilbage, men miste mappenavne, oprindelige filnavne eller nogle delvist skrevne filer. Det betyder ikke, at gendannelsen mislykkedes. Det betyder bare, at filsystemets metadata blev ramt.
Jeg ville følge rådet om først at lave et image, som allerede er givet, men jeg ville afstemme forventningerne, før jeg bruger timer på værktøjer. Hvis USB-stikket kun blev brugt til kopierede dokumenter, billeder, installationsfiler osv., har gendannelsessoftware en rimelig chance. Hvis der aktivt blev skrevet noget til det, da det blev trukket ud, som en videoeksport, backupopgave, VM, database eller arkivdownload, kan netop de filer være beskadigede, selv hvis alt andet kommer fint tilbage.
En lille praktisk ting, folk glemmer: sørg for, at destinationsdrevet har mere ledig plads end USB-stikket, ikke bare mere plads end de filer, du kan huske. At lave et image af et 256 GB-stik kræver omtrent 256 GB ledig plads til imaget og derefter igen mere plads til gendannede filer. Peg ikke Disk Drill, PhotoRec, R-Studio eller noget andet mod et næsten fyldt C:-drev og undr dig så over, hvorfor gendannelsen er ufuldstændig, eller pc’en bliver ustabil.
Jeg ville undgå at bedømme værktøjer alene ud fra, om de viser den oprindelige mappestruktur. Hvis filsystemets struktur er beskadiget, kan en dyb scanning i stedet finde filer ud fra signaturer, hvilket kan give generiske navne som file000123.jpg. Irriterende, men nogle gange er det det bedste, du får ud af et exFAT-drev, der blev trukket ud. Forhåndsvis et udvalg af vigtige filtyper, før du betaler for noget, især Office-filer og videoer, for det at se filnavne i en scanning er ikke det samme som at have brugbare gendannede filer.
Efter gendannelsen skal du ikke stole på det stik igen til noget vigtigt. Du kan omformatere det senere til test, men et USB-drev, der én gang blev korrupt efter en frakobling, er nu højst et billigt kladdedrev. Den sikreste langsigtede løsning er kedelig: kopier de gendannede filer til to steder, og udskift derefter stikket.