Ik heb hulp nodig bij het herstellen van bestanden van een USB-stick nadat ze plotseling verdwenen zijn. De stick wordt nog steeds door mijn computer herkend, maar al mijn documenten en foto’s lijken weg te zijn. Ik heb deze bestanden echt terug nodig en zou advies waarderen over veilige stappen of hulpmiddelen voor gegevensherstel van een USB-stick die kunnen helpen.
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik beginnen met dataherstelsoftware, ervan uitgaande dat de flashdrive zich nog steeds als een normale schijf gedraagt. Als hij ontbreekt in het systeem, 0 bytes aangeeft, om de paar seconden de verbinding verbreekt of zonder duidelijke reden warm wordt, zou ik daar stoppen en het als een hardwareprobleem behandelen. Voor de gebruikelijke situatie, verwijderde bestanden, schijf nog leesbaar, is software de goedkopere eerste stap en meestal ook de verstandigste.
Het eerste, en ja dit is belangrijker dan mensen denken, is: stop met iets naar de USB-drive schrijven. Plak er geen bestanden op. Formatteer hem niet. Voer geen willekeurige opschoonacties uit. Op USB-drives belanden verwijderde bestanden meestal niet in de normale Prullenbak. Het bestandssysteem markeert de ruimte als beschikbaar, en je oude gegevens blijven daar staan totdat nieuwe gegevens erbovenop terechtkomen. Zodra je ze overschrijft, dalen de kansen snel.
Voordat je scant, zou ik toch een saaie controle doen, want ik heb mensen stellig zien beweren dat bestanden waren verwijderd terwijl ze verborgen waren, verplaatst waren of weken geleden ergens anders naartoe waren gekopieerd.
- Toon verborgen bestanden op de USB en kijk er handmatig doorheen.
- Controleer op mappen zoals $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED of .Trashes als de schijf met een Mac in aanraking is geweest.
- Kijk in Downloads, Bureaublad, Documenten en alle synchronisatiemappen op je computer.
- Controleer back-ups en cloudzaken, Bestandsgeschiedenis, OneDrive, Google Drive, Dropbox, wat je ook gebruikt.
Als geen van die dingen iets oplevert, zou ik doorgaan met herstelsoftware.
De tools hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Verschillende scanmethoden, verschillende bestandsondersteuning, verschillende kwaliteit van de voorvertoning. Toch blijft de werkwijze vrijwel hetzelfde:
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de USB-drive.
- Sluit de USB aan en selecteer deze in de app.
- Voer een scan uit naar verwijderde of verloren bestanden.
- Laat de scan voltooien. Hem voortijdig afbreken is hoe mensen de dingen missen waar ze juist om gaven.
- Gebruik filters als de app die ondersteunt, bestandstype, naam, datum, grootte.
- Bekijk bestanden waar mogelijk in de voorvertoning.
- Selecteer wat je nodig hebt.
- Sla herstelde bestanden op op je computer of een andere schijf, nooit terug op dezelfde USB.
Ik herhaal dat laatste deel omdat mensen het toch doen. Terugzetten op dezelfde flashdrive brengt het risico met zich mee dat je andere verwijderde bestanden overschrijft die je nog niet hebt veiliggesteld. Ik heb dit jaren geleden eens gedaan met een goedkope stick vol foto's. Slechte keuze. Ik maakte de tweede helft van het herstel erger door snel te willen zijn.
Wat software betreft, dit zijn de opties waar ik als eerste naar zou kijken.
- Disk Drill. Dit is degene die ik als eerste zou proberen voor een normaal geval van verwijderde bestanden. Het gaat prima om met FAT32, exFAT en NTFS, de indeling is makkelijk te volgen en de voorvertoningsfunctie bespaart tijd. Als een document of foto opent in de voorvertoning, zie ik dat als een redelijk teken dat het herstelresultaat bruikbaar zal zijn. Ik heb ook gezien dat het redelijk presteert wanneer het bestandssysteem een beetje in de war is, niet dood, alleen niet helemaal goed.
- PhotoRec. Gratis, lelijk, effectief. Als het bestandssysteem beschadigd is, haalt deze nog steeds vaker dingen terug dan mensen verwachten. De keerzijde is de rommel achteraf. Bestandsnamen en mapstructuur komen vaak verminkt terug of zijn verdwenen, dus je eindigt met het handmatig sorteren van een berg bestanden. Goed reddingshulpmiddel. Niet leuk.
- Data Rescue. Behoorlijk degelijk voor zover ik heb gezien. Ik vond de interface nooit erg prettig, voelde trager om doorheen te werken en minder duidelijk voor nieuwe gebruikers. Toch het proberen waard als je eerste scan dingen mist of als je een tweede poging wilt doen met een andere tool.
- Recuva. Oud, alleen voor Windows, nog steeds bruikbaar voor eenvoudige herstelacties. Als je gewone Office-documenten, pdf's, JPG's en vergelijkbare bestanden bent kwijtgeraakt, is het nog steeds het proberen waard. Ik zou er niet zoveel van verwachten bij nieuwere randgeval-formaten of lastigere problemen met het bestandssysteem.
Eén ding dat ik in het begin zou overslaan is CHKDSK of welk reparatiecommando-dan-ook als eerste stap. Die tools zijn bedoeld om problemen met het bestandssysteem te repareren. Ze zijn niet gemaakt om bestanden terug te halen. Soms helpen ze. Andere keren herschikken ze dingen genoeg om herstel moeilijker te maken. Mijn regel is al jaren hetzelfde gebleven, eerst herstellen, later repareren.
Dus, het eenvoudige antwoord. Als de USB nog steeds aankoppelt en stabiel lijkt, zou ik hem eerst scannen met Disk Drill, alles wat belangrijk is op een andere schijf opslaan en daarna pas de USB zelf aanpakken. Als de schijf zich fysiek instabiel gedraagt, de verbinding verbreekt, oververhit raakt, niet goed verschijnt, dan zou ik stoppen met de doe-het-zelfaanpak en hem overdragen aan een herstelbedrijf.
Als de USB nog steeds met de juiste grootte wordt weergegeven, zou ik eerst controleren of de bestanden zijn omgezet in verborgen of systeembestanden. Dit gebeurt vaak na malware of een verkeerde ontkoppeling. Open de opdrachtprompt en voer uit:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Vervang X door de letter van je USB. Ik heb gezien dat hierdoor hele mappen binnen 30 seconden terugkomen. Geen scan nodig.
Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet te lang willekeurige lokale mappen controleren voordat je de verborgen-bestandenhoek test, omdat dit bij flashdrives een van de meest voorkomende oorzaken is wanneer ineens alles tegelijk verdwijnt.
Kijk vervolgens in Schijfbeheer. Controleer of de partitie nog bestaat en of de capaciteit er normaal uitziet. Als de schijf RAW toont in plaats van FAT32 of exFAT, formatteer deze dan niet. Gebruik op dat moment herstelsoftware. Disk Drill is een goede keuze voor het herstellen van USB-bestanden, omdat het verloren partities en verwijderde bestanden in één interface afhandelt. Als Disk Drill je foto’s vindt en de voorbeeldweergave werkt, zijn je kansen redelijk goed.
Nog één ding. Als dit begon nadat je de schijf op een openbare pc hebt aangesloten, scan dan je computer en de USB op malware voordat je deze opnieuw gebruikt. Rommel van het shortcut-virus bestaat helaas nog steeds.
Ook deze videogids over bestandsherstel van flashdrives is het bekijken waard:
bekijk deze videogids over bestandsherstel van flashdrives
Als je vermeldt welk bestandssysteem de USB gebruikt, exFAT, FAT32, NTFS, en of mappen zichtbaar maar leeg zijn, kunnen mensen hier het snel beperken.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @techchizkid zeiden: controleer de USB op een tweede computer, en als het kan ook met een ander besturingssysteem. Ik heb meegemaakt dat flashdrives leeg leken op de ene Windows-machine door een vreemd driver-/cacheprobleem, en daarna de bestanden gewoon normaal toonden op een andere pc. Klinkt dom, maar het kan je veel tijd besparen.
Ook zou ik vermijden om de USB te “repareren” in Windows als dat wordt voorgesteld. Veel mensen klikken uit gewoonte op scannen/herstellen en vragen zich daarna af waarom recovery rommeliger werd. Die melding is nu niet je vriend.
Als de schijf opent maar leeg lijkt, let dan op deze signalen:
- mappen zijn er nog maar er staan geen bestanden in
- vreemde snelkoppelingen in plaats van echte mappen
- bestandsnamen veranderd in onzin
- capaciteit lijkt deels gebruikt, ook al staat er “niets”
Als gebruikte ruimte nog steeds op de schijf wordt weergegeven, betekent dat meestal dat de gegevens fysiek nog aanwezig kunnen zijn. Dat is een redelijk goed teken.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om eerst te diep in gratis tools te duiken als de bestanden veel waarde hebben. Gratis software is prima om te testen, maar als je mapstructuur, bestandsnamen, previews en minder chaos wilt, is Disk Drill meestal de makkelijkere eerste poging op een USB-stick. Vooral voor foto’s en documenten. Voer de scan uit, bekijk een preview van wat je kunt, en herstel naar je interne schijf of een andere externe schijf, uiteraard niet terug naar dezelfde stick.
Als de USB midden in de scan de verbinding verbreekt, extreem traag wordt, of het systeem laat vastlopen, stop dan. Dan zit je eigenlijk niet meer in het gebied van “normaal verwijderde bestanden”.
Voor extra informatie is deze thread over aanbevelingen voor de beste software om USB-flashdrives te herstellen ook de moeite waard om even door te nemen.
Reageer als je kunt met 3 dingen:
- het bestandssysteem dat voor de USB wordt weergegeven
- of gebruikte ruimte er nog steeds op zichtbaar is
- of de bestanden in één keer verdwenen of na gebruik op een andere pc
Daarmee kun je het vrij snel beperken.