Hvis jeg var i din situation, ville jeg starte med datagendannelsessoftware, forudsat at flashdrevet stadig opfører sig som et normalt drev. Hvis det mangler i systemet, viser 0 byte, mister forbindelsen hvert par sekunder eller bliver varmt uden nogen tydelig grund, ville jeg stoppe der og betragte det som et hardwareproblem. I den almindelige situation, slettede filer, drevet kan stadig læses, er software det billigere første skridt og som regel det fornuftige.
Det første, og ja det betyder mere end folk tror, er stop med at skrive noget som helst til USB-drevet. Lad være med at kopiere filer over på det. Lad være med at formatere det. Lad være med at køre tilfældige oprydningsværktøjer. På USB-drev havner slettede filer som regel ikke i den normale Papirkurv. Filsystemet markerer pladsen som ledig, og dine gamle data bliver liggende der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Når du først overskriver dem, falder chancerne hurtigt.
Før du scanner, ville jeg alligevel lave et kedeligt tjek, fordi jeg har set folk sværge på, at filer var slettet, når de i virkeligheden var skjulte, flyttet eller kopieret et andet sted hen for flere uger siden.
- Vis skjulte filer på USB-drevet og gennemgå det manuelt.
- Tjek efter mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes, hvis drevet har været tilsluttet en Mac.
- Kig i din computers Downloads, Skrivebord, Dokumenter og eventuelle synkroniseringsmapper.
- Tjek sikkerhedskopier og cloudtjenester, Filhistorik, OneDrive, Google Drive, Dropbox, hvad du nu bruger.
Hvis ingen af de ting giver noget, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.
Værktøjerne har alle deres egne særheder. Forskellige scanningsmetoder, forskellig filunderstøttelse, forskellig kvalitet af forhåndsvisning. Alligevel er arbejdsgangen stort set den samme:
- Installer gendannelsesappen på din computer, ikke på USB-drevet.
- Tilslut USB-drevet og vælg det i appen.
- Kør en scanning efter slettede eller mistede filer.
- Lad scanningen blive færdig. At afbryde den for tidligt er sådan folk går glip af det, de faktisk ville redde.
- Brug filtre, hvis appen understøtter det, filtype, navn, dato, størrelse.
- Forhåndsvis filer, når det er muligt.
- Vælg det, du har brug for.
- Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev, aldrig tilbage på den samme USB.
Jeg gentager den sidste del, fordi folk gør det alligevel. Gendannelse tilbage til det samme flashdrev risikerer at overskrive andre slettede filer, som du endnu ikke har fået trukket ud. Jeg gjorde det selv en gang for flere år siden med en billig USB-nøgle fuld af billeder. Dårligt valg. Jeg gjorde den anden halvdel af gendannelsen værre ved at prøve at være hurtig.
Hvad angår software, er det her dem, jeg ville kigge på først.
- Disk Drill. Det er den, jeg ville prøve først i et normalt tilfælde med slettede filer. Den håndterer FAT32, exFAT og NTFS fint, layoutet er let at følge, og forhåndsvisningsfunktionen sparer tid. Hvis et dokument eller billede kan åbnes i forhåndsvisningen, ser jeg det som et rimeligt tegn på, at gendannelsesresultatet vil være brugbart. Jeg har også set den klare sig okay, når filsystemet er lidt rodet, ikke dødt, bare skævt.
- PhotoRec. Gratis, grim, effektiv. Hvis filsystemet er beskadiget, får den stadig trukket ting ud oftere, end folk forventer. Ulempen er rodet bagefter. Filnavne og mappestruktur kommer ofte tilbage ødelagte eller helt væk, så du ender med at sortere en bunke filer manuelt. Godt redningsværktøj. Ikke sjovt.
- Data Rescue. Solidt nok ud fra det, jeg har set. Jeg har aldrig rigtig kunnet lide brugerfladen, den føltes langsommere at arbejde sig igennem, og mindre oplagt for nye brugere. Stadig værd at prøve, hvis din første scanning overser ting, eller du vil lave et ekstra forsøg med et andet værktøj.
- Recuva. Gammelt, kun til Windows, stadig nyttigt til simple gendannelser. Hvis du har mistet almindelige kontordokumenter, PDF-filer, JPG-filer og lignende, er det stadig værd at prøve. Jeg ville ikke forvente lige så meget af det med nyere specialformater eller mere besværlige filsystemproblemer.
Én ting, jeg ville springe over i starten, er CHKDSK eller enhver kommando, der prøver at reparere først. De værktøjer er til at rette filsystemproblemer. De er ikke lavet til at gendanne slettede filer. Nogle gange hjælper de. Andre gange flytter de rundt på tingene nok til at gøre gendannelse sværere. Min regel har været den samme i årevis, gendan først, reparer bagefter.
Så, det enkle svar. Hvis USB-drevet stadig monteres og virker stabilt, ville jeg først scanne det med Disk Drill, gemme alt vigtigt på et andet drev og derefter tage mig af selve USB-drevet. Hvis drevet opfører sig ustabilt fysisk, mister forbindelsen, overopheder, ikke vises korrekt, ville jeg stoppe gør det selv-sporet og overlade det til et gendannelseslaboratorium.