Om jag var i din situation skulle jag börja med dataåterställningsprogram, förutsatt att flashminnet fortfarande beter sig som en vanlig enhet. Om det saknas i systemet, visar 0 byte, tappar anslutningen varannan sekund eller blir varmt utan tydlig anledning skulle jag stanna där och behandla det som ett hårdvaruproblem. I den vanliga situationen, raderade filer, enheten fortfarande läsbar, är programvara det billigare första steget och oftast det vettiga.
Först och främst, och ja detta spelar större roll än folk tror, sluta skriva något till USB-enheten. Klistra inte in filer på den. Formatera den inte. Kör inte någon slumpmässig städning. På USB-enheter hamnar raderade filer vanligtvis inte i den vanliga Papperskorgen. Filsystemet markerar utrymmet som tillgängligt, och dina gamla data ligger kvar där tills nya data skrivs ovanpå dem. När du väl skriver över det sjunker chanserna snabbt.
Innan du skannar skulle jag ändå göra en tråkig kontroll eftersom jag sett folk svära på att filer raderats när de i själva verket var dolda, flyttade eller kopierade någon annanstans för flera veckor sedan.
- Visa dolda filer på USB-enheten och gå igenom den manuellt.
- Leta efter mappar som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes om enheten har använts med en Mac.
- Titta i datorns Hämtade filer, Skrivbord, Dokument och eventuella synkmappar.
- Kontrollera säkerhetskopior och molntjänster, Filhistorik, OneDrive, Google Drive, Dropbox, vad du än använder.
Om inget av detta ger något skulle jag gå vidare till återställningsprogram.
Verktygen har alla sina egna egenheter. Olika skanningsmetoder, olika filstöd, olika bra förhandsvisning. Ändå är arbetsflödet i stort sett detsamma:
- Installera återställningsappen på datorn, inte på USB-enheten.
- Anslut USB-enheten och välj den i appen.
- Kör en skanning efter raderade eller förlorade filer.
- Låt skanningen bli klar. Att avbryta den i förtid är så folk missar det de faktiskt brydde sig om.
- Använd filter om appen stöder det, filtyp, namn, datum, storlek.
- Förhandsgranska filer när det är möjligt.
- Välj det du behöver.
- Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-enhet.
Jag upprepar den sista delen eftersom folk gör det ändå. Att återställa tillbaka till samma flashminne riskerar att skriva över andra raderade filer som du ännu inte har fått ut. Jag gjorde detta en gång för flera år sedan med ett billigt minne fullt av foton. Dåligt beslut. Jag gjorde den andra halvan av återställningen sämre genom att försöka vara snabb.
När det gäller programvara är det här de jag skulle titta på först.
- Disk Drill. Det här är den jag skulle prova först i ett normalt fall med raderade filer. Den hanterar FAT32, exFAT och NTFS bra, upplägget är lätt att följa och förhandsvisningsfunktionen sparar tid. Om ett dokument eller foto öppnas i förhandsvisningen ser jag det som ett ganska bra tecken på att återställningsresultatet blir användbart. Jag har också sett att den fungerar okej när filsystemet är lite trasigt, inte dött, bara inte helt rätt.
- PhotoRec. Gratis, ful, effektiv. Om filsystemet är skadat får den här ändå ut saker oftare än folk förväntar sig. Nackdelen är röran efteråt. Filnamn och mappstruktur kommer ofta tillbaka förstörda eller försvunna, så du får sitta och sortera en hög med filer för hand. Bra räddningsverktyg. Inte roligt.
- Data Rescue. Tillräckligt stabilt utifrån vad jag har sett. Jag har aldrig gillat gränssnittet särskilt mycket, det kändes långsammare att jobba igenom och mindre självklart för nya användare. Fortfarande värt att prova om din första skanning missar saker eller om du vill göra en andra genomgång med ett annat verktyg.
- Recuva. Gammalt, endast för Windows, fortfarande användbart för enkla återställningar. Om du förlorade vanliga Office-dokument, PDF:er, JPG-filer och liknande är det fortfarande värt ett försök. Jag skulle inte förvänta mig lika mycket av det när det gäller nyare specialformat eller värre problem med filsystemet.
En sak jag skulle hoppa över i början är CHKDSK eller något reparationskommando som första steg. De verktygen är till för att fixa problem i filsystemet. De är inte gjorda för att återställa raderade filer. Ibland hjälper de. Andra gånger flyttar de runt tillräckligt mycket för att göra återställningen svårare. Min regel har varit densamma i flera år, återställ först, reparera senare.
Så, ett rakt svar. Om USB-enheten fortfarande monteras och verkar stabil skulle jag först skanna den med Disk Drill, spara allt viktigt på en annan enhet och sedan ta itu med själva USB-enheten efteråt. Om enheten beter sig instabilt på ett fysiskt sätt, kopplar ifrån, överhettas, inte dyker upp som den ska, skulle jag avsluta gör det själv-spåret och lämna in den till ett återställningslaboratorium.