Ik heb met genoeg kapotte SD-kaarten zitten klooien om me niet meer druk te maken om de pop-uptekst. De melding verandert. De volgende stap is belangrijker. Ik heb dit gezien bij camerakaarten, dronebeelden, telefoons en een paar paniekberichten van vrienden die dachten dat jaren aan foto's weg waren.
De fout die ik steeds zie is simpel. Mensen proberen eerst de kaart te repareren. Meestal een slechte zet. Je telefoon of pc gooit dingen eruit als “SD-kaart moet worden geformatteerd”, “Deze schijf herstellen” of “Tik om te repareren”. Ik sla dat in het begin allemaal over. Als je bestanden belangrijk zijn, formatteer de kaart dan nog niet.
Formatteren kan ervoor zorgen dat de kaart weer werkt. Het maakt herstel ook rommeliger. Ik zie dit als twee taken. Haal eerst de bestanden eraf. Regel daarna pas de kaart.
Herstel eerst de gegevens
Wanneer er corruptie optreedt, is het bestandssysteem vaak het onderdeel dat uit elkaar valt, niet de bestanden zelf. Daarom begin ik met herstelsoftware, niet met reparatietools.
Van alles wat ik heb geprobeerd, is Disk Drill meestal waar ik begin. Het heeft voor mij vaak goed gewerkt bij kaarten die als RAW verschijnen, kaarten die per ongeluk zijn geformatteerd, bestanden die ontbreken nadat een overdracht is mislukt, en de gebruikelijke gevallen van dit kaartje lijkt dood.
Het onderdeel dat ik het belangrijkst vind, is de byte-voor-byte back-upoptie. Sommige beschadigde kaarten worden erger naarmate je er meer aan prutst. Ik heb kaarten gezien die tien minuten prima leesbaar waren en daarna uit het systeem verdwenen. Eerst een image maken geeft je een veiligere kopie om mee te werken. De previewtool helpt ook. Je kunt controleren of de foto's of video's openen voordat je tijd verspilt aan het herstellen van waardeloze bestandsnamen met beschadigde inhoud.
Zodra je je bestanden hebt hersteld en ergens veilig hebt gekopieerd, kun je je daarna op de kaart zelf richten.
1. Probeer CHKDSK
Dit is meestal mijn eerste reparatiestap in Windows. Het controleert het bestandssysteem en herstelt wat het vindt.
Open de Opdrachtprompt als administrator en voer daarna uit:
chkdsk X: /r
Vervang X door de stationsletter van je SD-kaart.
Ik heb dit zien werken op kaarten met mapfouten en lelijke schade aan het bestandssysteem. Ik heb ook meegemaakt dat het niets deed. Toch zijn die twee minuten het waard.
2. Gebruik TestDisk als de partitie verdwenen is
Als Windows de kaart als niet-toegewezen weergeeft, of de partitie is verdwenen, ga ik over op TestDisk.
Het ziet er oud uit en voelt oud aan. Het heeft geen zin om anders te doen. Toch is het een van de weinige tools die ik heb gebruikt die verloren partities vindt en kapotte partitietabellen opnieuw opbouwt zonder al te veel gedoe. Als de kaart onzichtbaar lijkt voor normale Windows-tools, is dit vaak het volgende dat ik probeer.
3. Formatteer de kaart als laatste
Als CHKDSK niet hielp en TestDisk hem niet terugbracht, dan kom ik uit op formatteren.
In dit stadium zouden je belangrijke bestanden al van de kaart af moeten zijn. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, kies Formatteren en selecteer daarna het bestandssysteem. Voor de meeste nieuwere SD-kaarten is exFAT meestal de veilige keuze, omdat het grote bestanden aankan en met veel apparaten werkt.
Test de kaart na het formatteren voordat je erop vertrouwt. Kopieer een paar bestanden ernaartoe. Verwijder ze. Schrijf opnieuw. Lees ze weer terug. Ik heb kaarten gehad die een formattering doorstonden en een uur later nog steeds vreemd deden.
Iets wat ik op de irritante manier heb geleerd: corruptie verschijnt vaak al vóór volledige uitval. Als een kaart dit meer dan één keer begint te doen, gebruik ik hem niet meer voor iets waar ik om geef. Foto’s, video, reisbeelden, klantwerk, niets daarvan gaat nog terug op die kaart. Ik vervang hem.