Hoe kan ik een SD-kaart repareren die beschadigd is geraakt door onjuist uitwerpen?

Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart uitgeworpen zonder deze veilig te verwijderen, en nu kunnen mijn telefoon en computer deze niet lezen of zeggen ze dat deze beschadigd is. Er staan belangrijke foto's en bestanden op, dus ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik de gegevens kan herstellen en de SD-kaart kan repareren zonder het erger te maken.

Ik heb met genoeg kapotte SD-kaarten zitten klooien om me niet meer druk te maken om de pop-uptekst. De melding verandert. De volgende stap is belangrijker. Ik heb dit gezien bij camerakaarten, dronebeelden, telefoons en een paar paniekberichten van vrienden die dachten dat jaren aan foto's weg waren.

De fout die ik steeds zie is simpel. Mensen proberen eerst de kaart te repareren. Meestal een slechte zet. Je telefoon of pc gooit dingen eruit als “SD-kaart moet worden geformatteerd”, “Deze schijf herstellen” of “Tik om te repareren”. Ik sla dat in het begin allemaal over. Als je bestanden belangrijk zijn, formatteer de kaart dan nog niet.

Formatteren kan ervoor zorgen dat de kaart weer werkt. Het maakt herstel ook rommeliger. Ik zie dit als twee taken. Haal eerst de bestanden eraf. Regel daarna pas de kaart.

Herstel eerst de gegevens

Wanneer er corruptie optreedt, is het bestandssysteem vaak het onderdeel dat uit elkaar valt, niet de bestanden zelf. Daarom begin ik met herstelsoftware, niet met reparatietools.

Van alles wat ik heb geprobeerd, is Disk Drill meestal waar ik begin. Het heeft voor mij vaak goed gewerkt bij kaarten die als RAW verschijnen, kaarten die per ongeluk zijn geformatteerd, bestanden die ontbreken nadat een overdracht is mislukt, en de gebruikelijke gevallen van dit kaartje lijkt dood.

Het onderdeel dat ik het belangrijkst vind, is de byte-voor-byte back-upoptie. Sommige beschadigde kaarten worden erger naarmate je er meer aan prutst. Ik heb kaarten gezien die tien minuten prima leesbaar waren en daarna uit het systeem verdwenen. Eerst een image maken geeft je een veiligere kopie om mee te werken. De previewtool helpt ook. Je kunt controleren of de foto's of video's openen voordat je tijd verspilt aan het herstellen van waardeloze bestandsnamen met beschadigde inhoud.

Zodra je je bestanden hebt hersteld en ergens veilig hebt gekopieerd, kun je je daarna op de kaart zelf richten.

1. Probeer CHKDSK

Dit is meestal mijn eerste reparatiestap in Windows. Het controleert het bestandssysteem en herstelt wat het vindt.

Open de Opdrachtprompt als administrator en voer daarna uit:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter van je SD-kaart.

Ik heb dit zien werken op kaarten met mapfouten en lelijke schade aan het bestandssysteem. Ik heb ook meegemaakt dat het niets deed. Toch zijn die twee minuten het waard.

2. Gebruik TestDisk als de partitie verdwenen is

Als Windows de kaart als niet-toegewezen weergeeft, of de partitie is verdwenen, ga ik over op TestDisk.

Het ziet er oud uit en voelt oud aan. Het heeft geen zin om anders te doen. Toch is het een van de weinige tools die ik heb gebruikt die verloren partities vindt en kapotte partitietabellen opnieuw opbouwt zonder al te veel gedoe. Als de kaart onzichtbaar lijkt voor normale Windows-tools, is dit vaak het volgende dat ik probeer.

3. Formatteer de kaart als laatste

Als CHKDSK niet hielp en TestDisk hem niet terugbracht, dan kom ik uit op formatteren.

In dit stadium zouden je belangrijke bestanden al van de kaart af moeten zijn. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, kies Formatteren en selecteer daarna het bestandssysteem. Voor de meeste nieuwere SD-kaarten is exFAT meestal de veilige keuze, omdat het grote bestanden aankan en met veel apparaten werkt.

Test de kaart na het formatteren voordat je erop vertrouwt. Kopieer een paar bestanden ernaartoe. Verwijder ze. Schrijf opnieuw. Lees ze weer terug. Ik heb kaarten gehad die een formattering doorstonden en een uur later nog steeds vreemd deden.

Iets wat ik op de irritante manier heb geleerd: corruptie verschijnt vaak al vóór volledige uitval. Als een kaart dit meer dan één keer begint te doen, gebruik ik hem niet meer voor iets waar ik om geef. Foto’s, video, reisbeelden, klantwerk, niets daarvan gaat nog terug op die kaart. Ik vervang hem.

Haal de kaart niet steeds eruit en stop hem er weer in. Elke koppelingspoging schrijft logs, cache of herhaalgegevens. Op onbetrouwbare flashmedia betekenen meer lees- en schrijfacties = slechtere kansen. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer over eerst reparatie overslaan, maar ik zou vóór elk hulpmiddel nog één ding toevoegen. Probeer een andere lezer. Een slechte USB-lezer of telefoonsleuf veroorzaakt veel nepgevallen van corruptie. Ik heb goedkope adapters vaker zien falen dan de kaart zelf. Mijn volgorde zou zijn: 1. Vergrendel de SD-kaart, als die een fysieke schakelaar heeft. 2. Probeer een kaartlezer waarvan je weet dat die goed werkt op een computer, niet op de telefoon. 3. Als hij ook maar één keer wordt gekoppeld, kopieer dan eerst de hele kaart met een schijfkopiehulpmiddel. 4. Als je bestandsherstel nodig hebt, is Disk Drill een goede keuze omdat het verwijderde bestanden, RAW-kaarten en beschadigde bestandssystemen aankan zonder eerst een reparatie af te dwingen. 5. Probeer op Linux of macOS eerst alleen-lezen te koppelen vóór reparatie. Beter dan Windows er meteen op los te laten. 6. Controleer de gezondheid van de kaart na herstel met H2testw of F3. Als capaciteitstests mislukken, gooi hem weg. Op één punt wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer: CHKDSK is prima op een kaart waar je toch niet meer om geeft, maar ik gebruik het niet graag vroegtijdig op fotokaarten. Het repareert de structuur van het bestandssysteem, wat soms verweesde bestanden en hernoemde mappen betekent. Beter om een volume weer te laten koppelen, slechter als je doel netjes herstel is. Als de kaart 0 bytes aangeeft, willekeurig de verbinding verbreekt of heet wordt, sla software dan over en ga naar een professioneel lab. Flashstoringen worden snel lelijk. Voor extra stappen voor fotoherstel van SD-kaarten en tips voor corrupte geheugenkaarten heeft deze thread een paar nuttige ideeën per situatie: meer tips voor het herstellen van een corrupte SD-kaart met belangrijke foto s Als je de bestanden herstelt, vervang dan de kaart. Onjuist uitwerpen legt soms een bestaand kaartprobleem bloot, het veroorzaakt niet altijd in zijn eentje de hele puinhoop.
Probeer niet zomaar willekeurige oplossingen op de kaart uit. Zo verandert een nog herstelbare rommel in een dode kaart. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viaggiatoresolare over niet meteen met reparatie beginnen, maar bij telefoons ben ik iets voorzichtiger. Als de kaart in een Android-telefoon heeft gezeten, stop hem daar dan niet opnieuw in. Telefoons bieden graag meldingen aan om iets te “repareren”, en soms maken ze het bestandssysteem alleen maar nog lelijker. Wat ik zou doen: 1. Gebruik een full-size SD-adapter of een degelijke USB-kaartlezer op een computer. 2. Als de kaart überhaupt verschijnt, kopieer dan eerst de makkelijke bestanden. Wacht niet op een perfect herstelplan. 3. Als mappen niet openen of de kaart als RAW wordt weergegeven, gebruik dan eerst herstelsoftware in plaats van reparatietools. Disk Drill is meestal een prima plek om te beginnen voor herstel van een corrupte SD-kaart, omdat het beschadigde of onleesbare kaarten kan scannen en foto’s, video’s en documenten kan terughalen zonder dat je eerst hoeft te formatteren. Dat is hier erg belangrijk. Ook iets dat niet vaak genoeg wordt genoemd: controleer Schijfbeheer in Windows. Als de kaart de juiste capaciteit toont maar geen stationsletter heeft, wijs er dan handmatig een toe. Ik heb “corrupte” kaarten alleen daardoor alweer zien werken. Als de kaart de verkeerde grootte toont, 0 bytes aangeeft of steeds de verbinding verbreekt, lijkt dat eerder op hardwarefalen dan op een slechte uitwerping. Als je een goed overzicht van SD-kaart-herstelapps wilt, is dit het bekijken waard: beste SD-kaart-herstelsoftware getest voor echt herstel van foto’s en bestanden. Formatteer de kaart na het herstel volledig opnieuw, niet met snel formatteren, en test hem. Als hij weer kuren vertoont, gooi hem dan weg. Kaarten zijn goedkoop. Verloren foto’s niet.
Ik zou nog één controle toevoegen die niemand genoeg heeft benadrukt: zoek uit of dit een bestandssysteemprobleem of een versleutelingsprobleem was. Als die SD-kaart door je telefoon is geformatteerd als interne/geadopteerde opslag, kan een computer altijd onzin zien of vragen om te formatteren. In dat geval is normale pc-herstelsoftware veel minder nuttig, tenzij de telefoon er nog delen van kan lezen. Waar ik het licht oneens ben met @mikeappsreviewer: eerst de makkelijke bestanden pakken is alleen prima als de kaart stabiel leesbaar is. Als de verbinding wegvalt, is eerst een image van de kaart maken veiliger dan selectief bestanden eruit halen. Extra dingen om te proberen: - Maak de contacten voorzichtig schoon met isopropylalcohol en laat het drogen. - Controleer Logboeken in Windows of Console op Mac op I/O-fouten. Dat vertelt je of de lezer op hardwareniveau faalt. - Op Linux is `ddrescue` vaak beter dan gewoon kopiëren voor instabiele kaarten, omdat het slechte gebieden overslaat en er later op terugkomt. - Als foto’s je prioriteit zijn, probeer dan na het maken van een image fotospecifiek herstel, niet alleen algemeen bestandsherstel. Disk Drill past hier goed, zolang de kaart überhaupt wordt gedetecteerd. Voordelen: - goede preview voor foto’s en video’s - kan werken met beschadigde of RAW-kaarten - back-up/imaging op byte-niveau is nuttig Nadelen: - geen wondermiddel als de kaart steeds de verbinding verliest - diepere scans kunnen traag zijn - herstelde bestandsnamen/mapstructuur kunnen rommelig zijn Ook goed om te weten: TestDisk en PhotoRec kunnen in sommige uitzonderlijke gevallen beter presteren dan betaalde tools, vooral wanneer het bestandssysteem volledig kapot is. Als herstel lukt, gebruik de kaart dan niet meer. Onjuist uitwerpen kan dit probleem veroorzaken, maar meestal was de kaart al half op weg om te falen.