Ik heb veel berichten gezien met “mijn harde schijf is dood” terwijl de schijf helemaal niet dood was. De bestanden waren verborgen in het bestandssysteem, niet van de schijf gewist. Groot verschil. Ik heb eerder hetzelfde domme gedaan met foto’s, en ja, dan zakt je maag meteen in je schoenen. Ga toch niet zomaar rondklikken en willekeurige oplossingen proberen.
Wanneer foto’s van een interne of externe schijf worden verwijderd, verdwijnen ze meestal niet meteen. Het bestandssysteem verwijdert de verwijzingen naar die bestanden en markeert hun oude ruimte als vrij voor toekomstige schrijfacties. Totdat er nieuwe gegevens op die plek terechtkomen, staan delen of zelfs alle foto’s vaak nog steeds op de schijf.
Eerste stap: stop met het gebruiken van de schijf. Als het een externe schijf is, werp die dan uit en koppel hem los. Laat hem met rust tot je weet wat je volgende stap is. Als de foto’s op je interne hoofschijf stonden, neemt het risico snel toe. Je besturingssysteem blijft voortdurend tijdelijke gegevens, logboeken, cache, updates en kleine stukjes rommel wegschrijven. Hoe langer je vanaf die schijf blijft opstarten, hoe groter de kans dat je verwijderde bestanden worden overschreven. In het beste geval zet je de computer uit, haal je de schijf eruit en sluit je die als secundaire schijf aan op een andere computer. Intern of extern, dezelfde regel geldt. Als je blijft schrijven naar dezelfde schijf, kun je precies de sectoren overschrijven waar de foto’s nog bestaan. Daarna gaat software je niet meer redden. Dan is het klaar.
Als de schijf normaal klinkt, normaal wordt aangekoppeld, op toeren komt en geen tekenen van hardwarefalen vertoont, is herstelsoftware meestal de praktische route. Ik zou niet meteen naar een lab gaan bij een gewone verwijderactie.
Ik heb een hoop herstelapps geprobeerd op desktopschijven en draagbare externe schijven. Degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill. Voor foto’s werkte die voor mij beter dan de meeste. De indeling is makkelijk te volgen, wat belangrijk is als je al gestrest bent, en de scan doet goed werk bij het terugvinden van ruwe foto- en videobestanden. Je kunt eerst scannen en resultaten bekijken voordat je betaalt. Als de voorbeeldweergave opent en de afbeelding er goed uitziet, is het bestand meestal intact.
- Zet de software ergens anders neer. Installeer die op een andere schijf. Niet op de schijf waar de foto’s van zijn verwijderd. Schrijf geen extra ding naar de probleems schijf als je het kunt vermijden.
- Maak eerst een image. De veiligste zet. Maak een volledige byte-voor-byte-image van de schijf en sla die op een gezonde schijf op. Ik doe dit eerst wanneer de bestanden belangrijk zijn.
- Voer herstel uit op de image. Scan het imagebestand in plaats van de originele schijf zwaar te belasten. Minder risico, minder slijtage, minder kans om het erger te maken.
- Zet bestanden terug op een ander apparaat. Laat de scan afronden. Filter op afbeeldingen. Controleer de voorbeelden. Als je iets herstelt, sla het dan op een andere schijf op, niet terug op dezelfde. Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het nog steeds als ze in paniek zijn.
Er is ook een punt waarop zelf proberen geen zin meer heeft. Als een van de onderstaande signalen opduikt, stop dan met software proberen en stuur de schijf naar een herstel lab.
- De schijf maakt verkeerde geluiden. Klikken, malen, schrapen, piepen. Die geluiden wijzen meestal op interne mechanische problemen.
- De schijf gaat niet aan. Geen draaiing, geen lampjes, geen reactie. Het kan een defecte printplaat zijn of een ander kapot onderdeel.
- Het systeem detecteert hem helemaal niet. Als hij niet verschijnt in Schijfbeheer of vergelijkbare hulpmiddelen nadat je kabels en poorten hebt gewisseld, zou ik niet meer aannemen dat het alleen om bestandsverwijdering gaat.
- De corruptie is ernstig. Als software de structuur van de schijf niet goed genoeg kan lezen om ermee te werken, zit het probleem voorbij normaal thuisherstel.
Herstellabs gebruiken cleanroom-opstellingen en degelijke hardwaretools om falende schijven te openen en te repareren. Het kost meer, ja. Toch, als de foto’s belangrijk zijn en de schijf fysieke problemen heeft, is die route logischer dan ermee te gokken op je bureau.
Ik hoop dat je de foto’s terugkrijgt. Ik heb het meegemaakt, en het is rot. Als het je lukt ze te herstellen, stel daarna back-ups in. Twee kopieën zijn beter dan deze hele ellende de volgende keer. Laat in het topic weten wat er is gebeurd.