Hoe los ik op dat een externe harde schijf niet wordt gekoppeld op een Mac na macOS Tahoe?

Ik heb mijn Mac geüpgraded naar macOS Tahoe, en nu verschijnt mijn externe harde schijf wel in Schijfhulpprogramma maar wordt deze niet gekoppeld op mijn Mac. Voor de update werkte alles prima, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een compatibiliteitsprobleem met macOS Tahoe is, een bestandssysteemprobleem, of iets dat ik veilig kan repareren zonder gegevens te verliezen.

Ik ben dit op Macs vaker tegengekomen dan ik wil toegeven. De schijf lijkt dood, Finder toont niets, en het lijkt altijd te gebeuren wanneer je de bestanden juist nu nodig hebt. Meestal staan de gegevens nog steeds op de schijf. macOS weigert die te koppelen omdat er iets mis lijkt met het bestandssysteem.

Eerst zou ik de saaie dingen uitsluiten voordat je iets anders aanraakt.

Probeer een andere kabel. Sla de USB-hub over en sluit de schijf rechtstreeks aan op de Mac. Test een andere poort. Open daarna de Finder-instellingen en controleer of externe schijven zijn ingesteld om te verschijnen onder Algemeen en Navigatiekolom. Als het lampje van de schijf brandt, of je hoort hem opstarten, zou ik nog niet aannemen dat de schijf weg is.

De botte oplossing is de schijf formatteren. Daarmee wordt alles gewist, dus dat doe ik alleen als ik de bestanden niet nodig heb. Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan even met het najagen van willekeurige reparatietrucs en herstel eerst de bestanden.

Wat ik heb gezien is eenvoudig. macOS wordt snel kieskeurig. Een klein beetje corruptie is al genoeg om het koppelen te weigeren. In zulke gevallen werkt herstelsoftware meestal beter dan een uur lang vechten met Finder of Schijfhulpprogramma. Ik heb redelijke resultaten gehad met Disk Drill, vooral omdat het schijven nog steeds detecteert wanneer Schijfhulpprogramma ze grijs weergegeven, niet gekoppeld of niet geïnitialiseerd toont.

Als je het gebruikt, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up. Dat heb ik ooit op de harde manier geleerd met een oude externe SSD die slechter werd tijdens herhaalde scans. Eerst een kloon van de schijf maken haalt de druk van de originele hardware. Scan daarna de kloon, bekijk een voorbeeld van de bestanden en herstel ze vervolgens ergens anders. Zodra de bestanden veilig zijn, heb je ruimte om met de originele schijf te experimenteren.

Wat ik meestal probeer voordat ik formatteer

Ik ga van het minst vervelende naar het meest technische.

Methode 1: Toon de volledige apparatenlijst in Schijfhulpprogramma

Soms is het probleem het volume, niet de hele schijf. Schijfhulpprogramma verbergt dit meer dan het zou moeten.

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.

3. Kies in de zijbalk de fysieke schijf op het hoogste niveau, niet alleen het ingesprongen volume. Vaak wordt de naam van de fabrikant weergegeven, zoals WD of Seagate.

4. Voer EHBO uit op dat item op het hoogste niveau.

Ik heb meegemaakt dat schijven direct werden gekoppeld nadat EHBO de partitie-indeling had hersteld. Niet elke keer, maar vaak genoeg dat ik hier altijd eerst kijk.

Methode 2: Een vastgelopen fsck-proces beëindigen

Als de schijf is losgekoppeld zonder deze eerst uit te werpen, start macOS soms op de achtergrond een bestandssysteemcontrole en blijft die vervolgens hangen. De schijf blijft onbeschikbaar terwijl fsck niets staat te doen.

1. Open Terminal.

2. Voer sudo pkill -f fsck uit

3. Typ het wachtwoord van je Mac. Je ziet de tekens niet terwijl je typt.

4. Wacht een paar seconden en kijk of de schijf verschijnt.

Ik heb gezien dat dit het probleem bijna meteen oplost. Voelt een beetje stom, maar ja, het gebeurt.

Methode 3: Reset NVRAM en SMC op Intel-Macs

Hier begin ik alleen aan als het USB-gedrag op meerdere apparaten onbetrouwbaar lijkt, niet alleen bij één schijf. Op Macs met Apple silicon is een normale herstart meestal voldoende.

Voor NVRAM:

1. Schakel de Mac uit.

2. Zet hem aan en houd Option + Command + P + R ongeveer 20 seconden ingedrukt.

Voor SMC op Intel:

1. Schakel uit.

2. Koppel de stroom 15 seconden los.

3. Sluit hem weer aan.

4. Wacht 5 seconden.

5. Zet hem aan.

Op sommige MacBooks is de toetsencombinatie Shift + Control + Option + Power gedurende 10 seconden. Apple heeft dit vaak genoeg gewijzigd om het irritant te maken.

Methode 4: Koppel het handmatig in Terminal

Schijfhulpprogramma geeft het soms op voordat de opdrachtregel dat doet.

1. Open Terminal.

2. Voer diskutil list uit

3. Zoek de identificatie van je schijf, iets als disk4s1

4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit met je eigen identificatie

Als het wordt gekoppeld, laat Terminal je dat weten. Als het mislukt, is de foutmelding vaak nuttiger dan wat Schijfhulpprogramma toont. Ik heb die fouten gebruikt om uit te zoeken of het probleem APFS-schade, een slechte partitietabel of een schijf was die het systeem niet langer vertrouwde.

Wanneer ik stop met probleemoplossing

Als geen van de bovenstaande stappen werkt, stop ik met proberen de schijf te redden en ga ik over op formatteren, maar pas nadat het herstel is voltooid.

Selecteer in Schijfhulpprogramma de schijf, klik op Wis en kies het bestandssysteem op basis van hoe je het gebruikt:

APFS voor alleen Mac-gebruik.

exFAT als je bestanden tussen Mac en Windows verplaatst.

Daarmee wordt in de meeste gevallen logische schade aan het bestandssysteem verholpen. Het belangrijkste is de volgorde. Eerst herstellen. Later wissen. Als je die stappen omdraait, maak je het jezelf moeilijker.

Als Schijfhulpprogramma de schijf ziet, communiceert macOS Tahoe met de hardware. Dat wijst eerder op een probleem met het bestandssysteem, machtigingen of drivers dan op een defecte schijf. Een paar dingen die ik zou controleren die @mikeappsreviewer niet heeft behandeld. 1. Controleer Systeeminformatie. Open het Apple-menu, Over deze Mac, Systeemrapport en daarna USB of Thunderbolt. Als de schijf daar met volledige capaciteit wordt weergegeven, werken de poort en de bridgeprint nog. Als hij hier verdwijnt maar af en toe wel in Schijfhulpprogramma verschijnt, zou ik eerst de behuizing verdenken. Ik heb oudere SATA-naar-USB-bridgechips zien uitvallen na een macOS-update omdat het nieuwe OS strenger wordt. 2. Kijk naar de uitvoer in Terminal. Voer uit: diskutil info /dev/diskX Vervang X door je schijfnummer. Let op: Bestandssysteempersoonlijkheid Alleen-lezen-medium Blokgrootte van apparaat Protocol Als er staat dat het medium alleen-lezen is terwijl dat eerder niet zo was, kan Tahoe de veilige modus afdwingen op een beschadigd bestandssysteem. 3. Probeer alleen-lezen te koppelen. Dit is belangrijk als je de bestanden harder nodig hebt dan reparaties. sudo mkdir /Volumes/testdrive sudo mount -o rdonly -t exfat /dev/diskXs1 /Volumes/testdrive Als het APFS of HFS+ is, gebruik dan het bijpassende type. Als alleen-lezen werkt, kopieer dan eerst de gegevens weg. Voer nog geen wisactie uit. 4. Controleer Privacy en beveiliging. Sommige externe schijven worden na upgrades geblokkeerd door beveiligingstools. Kijk in Systeeminstellingen, Privacy en beveiliging naar schijftoegang, verwisselbare volumes of endpointsoftware van derden. Antivirus- en schijfhulpprogramma-apps zijn veelvoorkomende oorzaken. CleanMyMac, NTFS-tools, oude WD- of Seagate-hulpprogramma's, dingen zoals dat. 5. Als het NTFS is, kan Tahoe een oud probleem zichtbaar maken. macOS kan NTFS lezen, maar schrijft er niet goed native naar via hacks of oude drivers. Als je vóór de upgrade een NTFS-driver gebruikte, werk die dan bij of verwijder hem. Ik heb Paragon en oudere Tuxera-versies mounts zien breken na grote macOS-wijzigingen. 6. Test op een andere Mac of een Windows-pc. Dit is de snelste split-test. Als de schijf elders mount, is Tahoe het probleem. Als hij overal faalt, is het bestandssysteem beschadigd. Ik ben het er niet helemaal mee eens om vroeg al naar fsck-afbreken te grijpen. Op nieuwere macOS-builds is het onderbreken van controles op een instabiele schijf niet mijn eerste keuze. Ik zou er liever eerst een image van maken als de gegevens belangrijk zijn. Disk Drill is hier sterk in, omdat het een back-up op byte-niveau kan maken en vanaf de image kan scannen in plaats van de originele schijf zwaar te belasten. Bewaar dit ook als je duidelijkere stappen wilt om een externe harde schijf te repareren die niet mount op Mac na een macOS-update: externe schijf mount niet op Mac, praktische oplossingen en gebruikerservaringen Als Schijfhulpprogramma laat zien dat S.M.A.R.T. faalt, een vreemde grootte toont of geen partitietabel heeft, stop dan met willekeurige reparaties proberen. Herstel eerst de bestanden. Vervang daarna de behuizing of de schijf.
Als Schijfhulpprogramma de schijf ziet maar Finder deze na Tahoe niet wil koppelen, zou ik ook controleren of Tahoe heeft veranderd hoe het omgaat met **eigendom en koppelingsrechten** op dat volume. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Voer in Terminal uit: ```bash log show --last 10m --predicate 'process == 'diskarbitrationd' ``` Dat kan de daadwerkelijke reden van de geweigerde koppeling tonen, niet de vage fout van Schijfhulpprogramma. Ik heb zo meldingen gezien als unsupported filesystem features en weigeringen door rechtenproblemen. Probeer ook één keer op te starten in **Veilige modus** en sluit daarna de schijf opnieuw aan. Niet omdat Veilige modus magisch is, maar omdat het bestandssysteemextensies van derden en opstartrommel uitschakelt. Als de schijf daar wel koppelt, is Tahoe zelf misschien in orde en is een oude helper-app het echte probleem. Daar ben ik het niet helemaal mee eens om meteen eerst diepergaande reparatiestappen te doen. Nog één ding: als de schijf een **draaiende HDD** is, laat die dan 10 tot 15 minuten aangesloten voordat je opnieuw probeert te koppelen. Tahoe lijkt iets minder geduldig met trage externe schijven tijdens het opstarten. Irritant, maar echt waar. @mikeappsreviewer en @reveurdenuit hebben het gebruikelijke reparatiepad al behandeld, dus ik zou deze volgorde aanhouden: 1. Test in Veilige modus 2. Controleer `diskarbitrationd`-logs 3. Probeer een andere behuizing als het een kale SATA-schijf in een USB-behuizing is 4. Herstel gegevens voordat je wist Als de bestanden belangrijk zijn, gebruik dan **Disk Drill** om eerst een back-upimage te maken en herstel daarvan in plaats van de originele schijf kapot te blijven prikken. Als je een korte uitleg wilt, is deze handleiding voor herstel van externe schijven met Disk Drill voor Mac vrij makkelijk te volgen. Als de schijf in Veilige modus of in een andere behuizing koppelt, zou ik Tahoe de schuld geven van het blootleggen van een oud compatibiliteitsprobleem, niet dat de schijf meteen aan het doodgaan is.
Als Schijfhulpprogramma de schijf ziet maar aankoppelen mislukt, zou ik één ding controleren waar de anderen niet echt op hebben gelet: **of het partitieschema zelf vreemd gemarkeerd is door Tahoe**. In Terminal: ```bash diskutil list sudo gpt -r show /dev/diskX ``` Als de GUID-kaart beschadigd lijkt, overlapt of vermeldingen mist, zal EHBO op alleen het volume het mogelijk nooit oplossen. Dat is iets anders dan gewone bestandssysteemcorruptie. Ik zou me ook nog niet te veel op Tahoe als schuldige richten. Updates leggen vaak een schijf bloot die al op het randje zat. @reveurdenuit, @sognonotturno en @mikeappsreviewer hebben de gebruikelijke invalshoeken rond aankoppelen, kabels, Veilige modus en herstel al goed behandeld, maar ik zou deze tweedeling toevoegen: - **Volume zichtbaar, container gezond, aankoppelen mislukt** = bestandssysteemprobleem - **Volledige schijf zichtbaar, partitie-indeling vreemd** = partitietabelprobleem - **Schijfgrootte onjuist of bijna nul** = behuizings- of bridgeprobleem Nog een nuttige controle: ```bash sudo dmesg | tail -50 ``` Let op I/O-fouten, verbrekingen van de verbinding of leesfouten van media precies op het moment dat je probeert aan te koppelen. Dat kan je snel vertellen of macOS het aankoppelen om veiligheidsredenen weigert. Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan een kloon of image vóór reparatiepogingen. Daar is **Disk Drill** daadwerkelijk nuttig voor. **Voordelen van Disk Drill** - eenvoudig imaging voor instabiele schijven - goed in het zien van volumes die macOS weigert aan te koppelen - eenvoudiger dan ruwe Terminal-hulpmiddelen **Nadelen** - niet gratis voor volledig herstel - kan zwaar aanvoelen als je alleen snelle diagnostiek wilt - geen vervanging voor hardwareherstel of professionele recovery bij falende schijven Als de partitie-indeling slecht is maar de hardware stabiel, zou ik eerst bestanden herstellen en daarna het hele apparaat opnieuw partitioneren en formatteren vanaf de schijf op het hoogste niveau, niet alleen het volume.