Ik ben dit op Macs vaker tegengekomen dan ik wil toegeven. De schijf lijkt dood, Finder toont niets, en het lijkt altijd te gebeuren wanneer je de bestanden juist nu nodig hebt. Meestal staan de gegevens nog steeds op de schijf. macOS weigert die te koppelen omdat er iets mis lijkt met het bestandssysteem.
Eerst zou ik de saaie dingen uitsluiten voordat je iets anders aanraakt.
Probeer een andere kabel. Sla de USB-hub over en sluit de schijf rechtstreeks aan op de Mac. Test een andere poort. Open daarna de Finder-instellingen en controleer of externe schijven zijn ingesteld om te verschijnen onder Algemeen en Navigatiekolom. Als het lampje van de schijf brandt, of je hoort hem opstarten, zou ik nog niet aannemen dat de schijf weg is.
De botte oplossing is de schijf formatteren. Daarmee wordt alles gewist, dus dat doe ik alleen als ik de bestanden niet nodig heb. Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan even met het najagen van willekeurige reparatietrucs en herstel eerst de bestanden.
Wat ik heb gezien is eenvoudig. macOS wordt snel kieskeurig. Een klein beetje corruptie is al genoeg om het koppelen te weigeren. In zulke gevallen werkt herstelsoftware meestal beter dan een uur lang vechten met Finder of Schijfhulpprogramma. Ik heb redelijke resultaten gehad met Disk Drill, vooral omdat het schijven nog steeds detecteert wanneer Schijfhulpprogramma ze grijs weergegeven, niet gekoppeld of niet geïnitialiseerd toont.
Als je het gebruikt, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up. Dat heb ik ooit op de harde manier geleerd met een oude externe SSD die slechter werd tijdens herhaalde scans. Eerst een kloon van de schijf maken haalt de druk van de originele hardware. Scan daarna de kloon, bekijk een voorbeeld van de bestanden en herstel ze vervolgens ergens anders. Zodra de bestanden veilig zijn, heb je ruimte om met de originele schijf te experimenteren.
Wat ik meestal probeer voordat ik formatteer
Ik ga van het minst vervelende naar het meest technische.
Methode 1: Toon de volledige apparatenlijst in Schijfhulpprogramma
Soms is het probleem het volume, niet de hele schijf. Schijfhulpprogramma verbergt dit meer dan het zou moeten.
1. Open Schijfhulpprogramma.
2. Klik op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.
3. Kies in de zijbalk de fysieke schijf op het hoogste niveau, niet alleen het ingesprongen volume. Vaak wordt de naam van de fabrikant weergegeven, zoals WD of Seagate.
4. Voer EHBO uit op dat item op het hoogste niveau.
Ik heb meegemaakt dat schijven direct werden gekoppeld nadat EHBO de partitie-indeling had hersteld. Niet elke keer, maar vaak genoeg dat ik hier altijd eerst kijk.
Methode 2: Een vastgelopen fsck-proces beëindigen
Als de schijf is losgekoppeld zonder deze eerst uit te werpen, start macOS soms op de achtergrond een bestandssysteemcontrole en blijft die vervolgens hangen. De schijf blijft onbeschikbaar terwijl fsck niets staat te doen.
1. Open Terminal.
2. Voer sudo pkill -f fsck uit
3. Typ het wachtwoord van je Mac. Je ziet de tekens niet terwijl je typt.
4. Wacht een paar seconden en kijk of de schijf verschijnt.
Ik heb gezien dat dit het probleem bijna meteen oplost. Voelt een beetje stom, maar ja, het gebeurt.
Methode 3: Reset NVRAM en SMC op Intel-Macs
Hier begin ik alleen aan als het USB-gedrag op meerdere apparaten onbetrouwbaar lijkt, niet alleen bij één schijf. Op Macs met Apple silicon is een normale herstart meestal voldoende.
Voor NVRAM:
1. Schakel de Mac uit.
2. Zet hem aan en houd Option + Command + P + R ongeveer 20 seconden ingedrukt.
Voor SMC op Intel:
1. Schakel uit.
2. Koppel de stroom 15 seconden los.
3. Sluit hem weer aan.
4. Wacht 5 seconden.
5. Zet hem aan.
Op sommige MacBooks is de toetsencombinatie Shift + Control + Option + Power gedurende 10 seconden. Apple heeft dit vaak genoeg gewijzigd om het irritant te maken.
Methode 4: Koppel het handmatig in Terminal
Schijfhulpprogramma geeft het soms op voordat de opdrachtregel dat doet.
1. Open Terminal.
2. Voer diskutil list uit
3. Zoek de identificatie van je schijf, iets als disk4s1
4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit met je eigen identificatie
Als het wordt gekoppeld, laat Terminal je dat weten. Als het mislukt, is de foutmelding vaak nuttiger dan wat Schijfhulpprogramma toont. Ik heb die fouten gebruikt om uit te zoeken of het probleem APFS-schade, een slechte partitietabel of een schijf was die het systeem niet langer vertrouwde.
Wanneer ik stop met probleemoplossing
Als geen van de bovenstaande stappen werkt, stop ik met proberen de schijf te redden en ga ik over op formatteren, maar pas nadat het herstel is voltooid.
Selecteer in Schijfhulpprogramma de schijf, klik op Wis en kies het bestandssysteem op basis van hoe je het gebruikt:
APFS voor alleen Mac-gebruik.
exFAT als je bestanden tussen Mac en Windows verplaatst.
Daarmee wordt in de meeste gevallen logische schade aan het bestandssysteem verholpen. Het belangrijkste is de volgorde. Eerst herstellen. Later wissen. Als je die stappen omdraait, maak je het jezelf moeilijker.