Mijn iPhone-fotobibliotheek is uit de hand gelopen en ik raak door duplicaten, wazige foto’s en willekeurige screenshots door mijn opslagruimte heen. Ik heb hulp nodig om de beste manier te vinden om iPhone-foto’s te organiseren en tegelijkertijd wazige foto’s te verwijderen zonder de belangrijke kwijt te raken.
Een enorme fotobibliotheek ziet er erger uit dan die is. Ik liet de mijne jarenlang opstapelen en merkte toen dat het sneller ging zodra ik niet meer alles tegelijk probeerde op te lossen en een volgorde gebruikte die logisch was.
Albums maken geen extra kopieën
Nee. Een foto in een album zetten maakt geen kopie van het bestand. Het werkt meer als een afspeellijst. Eén afbeelding staat in je bibliotheek, en je kunt die in vijf verschillende albums plaatsen als je wilt. Het opslaggebruik blijft hetzelfde.
Waar mensen over struikelen, is verwijderen. Als je de foto uit je hoofdbibliotheek verwijdert, verdwijnt die ook uit elk album. Als je alleen één album wilt opschonen, kies dan Verwijderen uit album. Druk niet op Verwijderen tenzij je wilt dat het bestand van de telefoon verdwijnt.
Eerst opschonen, daarna sorteren
Ik probeerde te organiseren voordat ik opschoonde. Slecht idee. Het was traag, rommelig en eigenlijk nogal zinloos, omdat ik tijd besteedde aan het ordenen van wazige foto's, overgebleven burst-opnames, willekeurige screenshots en rommel die ik niet eens wilde hebben.
Er is ook nog het opslagprobleem. Wanneer je telefoon bijna vol zit, nemen de prestaties af. Apps pauzeren, opslaan gaat vreemd, alles voelt stroperig. Ik zag het bij die van mij. Vrije ruimte is belangrijk, omdat de telefoon ook ruimte nodig heeft voor tijdelijke gegevens.
Voor het opschonen was dit de snelste aanpak die ik vond. Clever Cleaner is gratis, heeft geen advertenties, geen abonnementsgedoe, en kan oude bibliotheken aan zonder veel gedoe.
-
Begin in het tabblad Similars. Het groepeert foto's die bijna overeenkomen, niet alleen exacte duplicaten. Dus als je acht foto's hebt gemaakt van dezelfde hond die zijn kop elke keer een halve centimeter draaide, pakt het die ook mee. Het markeert ook een Best Shot, wat tijd bespaart. Ik ging groep voor groep langs en gooide de extra's weg.
-
Controleer daarna Heavies. Deze sorteert bestanden op grootte, grootste eerst, met exacte cijfers. Bij mij stonden een paar oude 4K-video's bijna bovenaan, en die verwijderen maakte meer ruimte vrij dan massa's gewone foto's wissen. Als je opslag krap is, begin dan hier.
-
Open daarna Screenshots. Dit was het deel dat ik maandenlang bleef negeren. De app toont de grootte van elke screenshot vóór verwijdering, waardoor het opschonen minder blind voelde. Toen ik zag hoeveel gigabytes vastzaten in oude bestelbevestigingen, kaarten en memes, stopte ik ermee ze te hamsteren.
-
Gebruik de Swipe-modus voor de oude achterstand. Die verdeelt foto's in maandelijkse blokken, wat minder straf voelt dan naar het totale aantal in je bibliotheek staren. Links om te verwijderen, rechts om te bewaren. Ik deed steeds een paar maanden terwijl ik ergens op wachtte, en het schoot snel op.
Eén ding dat ik prettig vond: alle verwerking blijft op het apparaat. Niets wordt ergens anders naartoe gestuurd. Als je bibliotheek jaren aan familiefoto's, bonnetjes, documenten en privérommel bevat, maakt dat uit.
Zodra de rommel weg was, werd de bibliotheek snel kleiner en voelde de telefoon weer normaal aan. Foto's in albums sorteren was veel makkelijker nadat ik de stapel spullen had verwijderd die ik toch nooit van plan was te bewaren.
Foto's vinden zonder eindeloos te graven
Na het opschonen maakten een paar gewoontes het geheel een stuk minder irritant.
-
Gebruik Favorieten alleen voor je beste foto's. Niet elke redelijke foto. Alleen de foto's waarvan je weet dat je ze opnieuw wilt bekijken. Zo worden Favorieten een korte lijst in plaats van nog een rommellade.
-
Gebruik zoeken. De ingebouwde zoekfunctie voor foto's is beter dan mensen denken. Ik typte dingen als hond, strand, bonnetje, zonsondergang, taart, en kreeg bruikbare resultaten zonder iets handmatig te taggen.
-
Zet albums in mappen. Als je albums maakt voor reizen, evenementen, huisdieren, werk en familie, raakt de lijst met albums snel vol. Een map zoals Vakanties met daarin aparte albums voor elke reis voorkomt dat het weer een rommeltje wordt.
Voorkomen dat je filmrol opnieuw in een stortplaats verandert
Dit deel is belangrijker dan de eerste opschoonbeurt. Als je één gigantische schoonmaak doet en daarna weer alles blijft bewaren, kom je op precies dezelfde plek uit.
Wat voor mij werkte, was een korte wekelijkse ronde van ongeveer tien minuten. Ik verwijderde de duidelijke rommel van die week, hield de goede foto's, verplaatste er een paar naar albums, klaar. Korte sessies waren makkelijker vol te houden dan één gigantische zondagramp.
Voor oudere foto's gebruikte ik de zoektruc Op deze dag. Zoek op de datum van vandaag en de Foto's-app haalt afbeeldingen naar voren die op die datum in voorgaande jaren zijn gemaakt. Ik besteedde er dagelijks een paar minuten aan om die uit te dunnen. Zo werkte ik beetje bij beetje aan het archief zonder dat de hele klus eindeloos aanvoelde.
Ik zou dit in twee sporen doen: opruimen en structureren.
@mikeappsreviewer heeft gelijk over eerst schoonmaken voordat je zwaar gaat organiseren, maar ik ben het er niet helemaal mee eens om te lang te wachten met sorteren. Als je bibliotheek chaos is, maak dan eerst 4 tot 6 kernalbums. Familie, Werk, Reizen, Bonnetjes, Huisdieren, Favorieten. Dat geeft je een plek voor blijvers terwijl je rommel verwijdert.
Voor wazige foto’s gebruik je eerst de ingebouwde Foto’s-app:
Instellingen, Camera, zet Toon buiten het kader alleen aan als je het gebruikt.
Foto’s-app, zoom in op verdachte opnamen voordat je ze bewaart.
Gebruik Mediatypen om snel bij Screenshots, Schermopnames, Live Photos en Reeksen te komen.
Reeksen zijn op veel telefoons een verborgen rommelhoop.
Gebruik daarna een opschoonapp voor bulkbeoordeling. Clever Cleaner is een van de betere opties als je dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, wazige foto’s en grote video’s wilt vinden zonder urenlang door je bibliotheek te slepen. Deze pagina legt de functies goed uit: bekijk hoe Clever Cleaner helpt dubbele en wazige iPhone-foto’s te verwijderen.
Mijn regel:
- Verwijder eerst screenshots.
- Verwijder dubbele en bijna dubbele opnamen.
- Bekijk video’s van meer dan 200 MB.
- Verplaats de beste foto’s naar albums.
- Markeer alleen je allerbeste foto’s als favoriet.
Gebruik ook zoektermen zoals bonnetje, whiteboard, menu, hond, strand. De iPhone-zoekfunctie is nu best behoorlijk.
Laatste punt, maak Recent verwijderd leeg. Veel mensen vergeten die stap en vragen zich af waarom de opslagruimte niet terugkwam.
Ik zou dit eigenlijk opdelen in ordenen + archiveren, niet alleen ordenen + verwijderen waar @mikeappsreviewer en @ombrasilente naar neigen. Verwijderen is geweldig, maar sommige mensen verwijderen te veel en krijgen daar later spijt van.
Wat mij hielp:
- Maak één album aan met de naam Nog sorteren
- Ga in kleine stukjes door Recent
- Verplaats alles wat het bewaren waard is eerst naar dat album
- Verwijder daarna de overduidelijke rommel: wazige foto’s, broekzakfoto’s, screenshots, per ongeluk gemaakte video’s
Maak daarna slechts een paar permanente albums. Te veel albums wordt heel snel een rommeltje op zich. Ik gebruik:
- Mensen
- Reizen
- Belangrijke documenten
- Favorieten
Voor het opruimen van wazige/dubbele foto’s is de ingebouwde Foto’s-app eerlijk gezegd nogal zwak voor bulkcontrole. Daar helpt Clever Cleaner, vooral als je iPhone-foto’s wilt organiseren en tegelijk wazige foto’s wilt verwijderen zonder er je hele weekend aan kwijt te zijn. Ik zou niet alleen op albums vertrouwen voor “organisatie” als de bibliotheek zelf nog steeds vol rommel staat.
Met één ding ben ik het een beetje oneens: besteed niet eindeloos veel tijd aan het handmatig sorteren van screenshots. De meeste zijn wegwerpmateriaal. Gooi ze eerst weg, stel later pas vragen. Hetzelfde geldt voor tien versies van dezelfde zonsondergangfoto. Wees meedogenloos lol.
Als je je ook zorgen maakt over privacy, dan is dit de moeite waard om te lezen voordat je een iPhone-opruimapp gebruikt: zie waarom Clever Cleaner als veilig wordt beschouwd voor het opschonen van iPhone-foto’s.
Een kleine gewoonte die belangrijker is dan mensen denken: sorteer eens per maand op oudste eerst en ruim slechts één maand op. Veel minder pijnlijk dan in één keer 40.000 foto’s aanpakken.
Ik ben het op één punt een beetje oneens met @ombrasilente en @espritlibre: als je te vroeg een album To Sort maakt, kan het een tweede rommella worden. Ik zou eerst hulpmiddelen en filters gebruiken en daarna alleen de foto’s in een album zetten die het echt overleven.
Wat voor mij beter werkt:
- Bekijk in Foto’s Burstfoto’s, Live Photos, Video’s en Schermafbeeldingen apart
- Gebruik het Info-paneel veel. Wazige foto’s duiken vaak op door weinig licht, rare belichting of per ongeluk gemaakte opnames
- Orden je blijvers met trefwoorden in bijschriften voor belangrijke dingen zoals bonnen, garantie, paspoort, huisdiergegevens. Zo vind je ze later via zoeken veel sneller dan via diepe albumstructuren
- Maak albums op basis van doel, niet voor elke gebeurtenis. Te veel gebeurtenisalbums worden snel rommelig
Aan de kant van opschoon-apps is Clever Cleaner handig als je echte probleem dubbele foto’s, vergelijkbare opnames en wazige beelden zijn die door elkaar staan.
Voordelen
- snelle bulkscan
- goed voor vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
- helpt wazige rommel en zware bestanden naar boven te halen
- makkelijker dan 20k foto’s met de hand opschonen
Nadelen
- AI-suggesties hebben nog steeds menselijke controle nodig
- kan je verleiden om te veel te verwijderen
- minder nuttig als je bibliotheek al behoorlijk netjes is
Dus ik zou de inzichten van @mikeappsreviewer, @ombrasilente en @espritlibre combineren, maar albums minimaal houden en zoeken meer van het werk laten doen. Dat is het deel dat mensen onderschatten.