Ik heb mijn iPhone-foto’s naar mijn computer geïmporteerd, maar ze nemen nog steeds veel opslagruimte in op mijn telefoon. Ik heb hulp nodig om de veiligste manier te vinden om geïmporteerde foto’s van mijn iPhone te verwijderen zonder iets te verliezen, omdat ik bijna geen ruimte meer heb en die meteen moet vrijmaken.
Ik heb hier veel te veel tijd aan verspild, dus hier is de simpele versie. Foto’s verwijderen van je iPhone heeft geen simpel eenduidig antwoord als je Mac ook meespeelt. Alles hangt ervan af of iCloud-foto’s aanstaat. Als dat zo is, bewerk je één gedeelde bibliotheek. Verwijder je iets op de telefoon, dan verdwijnt het ook van de Mac. Ik heb dat op de stressvolle manier geleerd, met mijn vinger boven Verwijder en nul vertrouwen in Apple’s formulering.
Zo werkt het. Open Instellingen > Foto’s op je iPhone. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, blijven je iPhone en Mac gesynchroniseerd alsof ze van dezelfde plank lezen. Verwijder je een afbeelding van de telefoon, dan stuurt iCloud die verwijdering ook door naar de Mac. Handig als je gelijke bibliotheken wilt. Minder handig als je alleen ruimte op je telefoon wilt vrijmaken.
Als je de bestanden van de iPhone wilt verwijderen maar ze wel op de Mac wilt bewaren, zet dan eerst de synchronisatie uit. Ga op de iPhone naar Instellingen > Foto’s en schakel iCloud-foto’s uit. Je krijgt dan een melding met opties zoals “Verwijder van iPhone” of “Download foto’s en video’s.” Als je foto’s al met een USB-import naar de Mac zijn gekopieerd, is verwijderen van de telefoon de veiligere keuze. Zodra synchronisatie uitstaat, blijft de kopie op de Mac gewoon staan.
Over de ontbrekende optie “Verwijder onderdelen na importeren” in Foto’s op Mac: ja, ik heb daar ook naar gezocht. Die verschijnt vaak niet zolang iCloud-foto’s actief is. Apple lijkt ervan uit te gaan dat iCloud het beheer doet. Wat voor mij beter werkte, was Image Capture, de oude ingebouwde app in Programma’s. Sluit de iPhone met USB aan, open Image Capture, en je krijgt direct toegang tot de afbeeldingsbestanden. Importeer ze naar een map en druk daarna op de kleine verwijderknop, de rode cirkel, om ze van de telefoon te verwijderen.
Een deel dat mensen missen, ik ook, is Recent verwijderd. Als je foto’s wist, komt de opslagruimte meestal niet meteen terug omdat iOS ze daar ongeveer 30 tot 40 dagen bewaart. Dus als je telefoon nog steeds zegt dat de opslag vol is, ga dan naar Albums > Recent verwijderd en wis alles met Verwijder alles. Tot je dat doet, nemen die bestanden nog steeds ruimte in.
En ja, een volle iPhone wordt snel vervelend. Die van mij werd enorm traag zodra de vrije ruimte laag werd. Apps begonnen af te sluiten, de camera aarzelde en video opnemen werd een gok. Ik liep hier een tijd geleden tegenaan toen ik mijn kind probeerde te filmen en de telefoon zo vol zat dat hij nauwelijks nog werkte. Met de hand door 15.000 foto’s gaan voelde eindeloos, veel duplicaten, veel oude schermafbeeldingen, veel rommel die ik maanden eerder al had moeten weggooien.
Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan proberen nadat ik het eerst een tijdje had uitgesteld. Ik vertrouw schoonmaakapps meestal niet, omdat de meeste vol advertenties zitten of je twee tikken later in een abonnement duwen. Deze voelde anders dan wat ik zag. Hij was gratis toen ik hem gebruikte, zonder advertenties, zonder betaalmuur die elke minuut opdook.
Het onderdeel dat ik bleef gebruiken was het tabblad Heavies. Dat sorteerde foto’s en video’s op bestandsgrootte, zodat die enorme vergeten 4K-clips meteen bovenaan kwamen te staan. Er is ook een onderdeel Similars, dat bijna dubbele opnamen groepeert, die gebruikelijke reeks van tien foto’s waarvan er maar één de moeite waard is om te bewaren. Nog een detail dat ik fijn vond: de scan draait op het apparaat zelf, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd. Na één opruimronde maakte ik ongeveer 12 GB vrij, genoeg om de telefoon te laten stoppen met zich kapot te gedragen. Voelde weer normaal.
Als je opslag nu helemaal vol zit, zou ik het in deze volgorde doen. Maak eerst nog één laatste handmatige import naar je Mac zodat je zeker weet dat de bestanden buiten de telefoon bestaan. Maak daarna Recent verwijderd leeg. Ruim vervolgens de overgebleven rommel op met iets als Clever Cleaner als handmatig sorteren te lang duurt. Met de hand doen werkt natuurlijk ook, maar dat gaat snel vervelen als je bibliotheek enorm is.
Als je foto’s al op je computer staan, is het veiligst om eerst de import te controleren. Open een paar willekeurige foto’s en video’s uit de gekopieerde map. Controleer bestandsgroottes, datums en Live Photos als je dat belangrijk vindt. Veel mensen slaan dit deel over en krijgen daar later spijt van.
Ik zou één ding anders doen dan @mikeappsreviewer. Ik zou niet eerst massaal verwijderen uit de Foto’s-app als je hebt geïmporteerd met Verkenner of een gewone USB-kopie. Gebruik op Windows Verkenner, open de DCIM-map van je iPhone en verwijder in batches nadat je hebt bevestigd dat de bestanden op de pc staan. Op Mac is Finder hiervoor nutteloos, dus Image Capture of Foto’s werkt beter.
Forceer daarna de ruimte terug. Ga naar Foto’s, Albums, Recent verwijderd, en wis die map. Als je dit overslaat, komt de opslagruimte niet meteen terug. Start daarna ook de telefoon opnieuw op. De opslagcijfers van iOS lopen soms achter.
Als Systeemgegevens er nog steeds opgeblazen uitzien, sluit de iPhone dan een tijdje aan op stroom en wifi. iOS herberekent de opslag vaak later, wat irritant maar normaal is.
Als het probleem dubbele opnamen en enorme video’s zijn die ruimte innemen, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het sorteert zware bestanden snel. Dit helpt na het importeren, wanneer je wilt inkorten wat op de telefoon is gebleven. Ook laat deze handleiding voor Clever Cleaner voor het wissen van grote iPhone-video’s de werkwijze behoorlijk goed zien.
Als je ze al hebt geïmporteerd, dan is het enige dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas zeiden dit: controleer waar de import daadwerkelijk terecht is gekomen. Veel mensen importeren naar de Foto’s-bibliotheek op de Mac of de Foto’s-app van Windows, en nemen dan aan dat ze normale bestanden hebben waar ze voor altijd doorheen kunnen bladeren. Niet altijd. Als je echt gerust wilt zijn, zorg er dan voor dat de geïmporteerde foto’s in een normale map staan of volledig zijn geback-upt met Time Machine, OneDrive, een externe schijf, wat dan ook.
Ook ben ik het er niet helemaal mee eens om direct uit DCIM te verwijderen als eerste keuze wanneer je duizenden items hebt. Het kan rommelig worden, en soms vertoont de iPhone vreemd bestands- of mapgedrag. Ik denk dat de veiligere route is:
- Bevestig dat de foto’s op de computer staan en correct openen
- Maak een tweede back-up van de geïmporteerde map
- Verwijder van de iPhone
- Maak Recent verwijderd leeg
- Wacht even tot de opslag opnieuw is berekend
Nog iets wat mensen vaak missen: als je Gedeelde albums, WhatsApp of opgeslagen bijlagen gebruikt, kunnen die nog steeds ruimte innemen, zelfs nadat je filmrol is opgeschoond. Controleer dus iPhone-opslag, niet alleen Foto’s.
Als je doel is ‘nu meteen ruimte vrijmaken’, dan zijn video’s meestal de echte opslagvreters. Clever Cleaner is daar eigenlijk handig voor omdat het de grootste bestanden snel naar voren haalt in plaats van je een uur te laten scrollen als een holbewoner. Hun werkwijze lijkt op deze videohandleiding voor het wissen van grote bestanden en het optimaliseren van telefoonopslag.
En ja, start de telefoon opnieuw op nadat je hebt verwijderd. Klinkt dom, werkt verrassend vaak.