Ik probeer twee foto’s naast elkaar te combineren op mijn iPhone zodat ik ze als één afbeelding kan delen, maar ik kan geen eenvoudige ingebouwde optie vinden. Ik heb dit nodig voor een snelle vergelijkingspost, en ik zou eenvoudige stappen of app-aanbevelingen waarderen die goed werken op de iPhone.
Het sorteren van iPhone-foto's die op elkaar lijken klinkt eenvoudig, totdat je er 40 minuten later nog steeds mee bezig bent, inzoomt op iemands halfgesloten oog en vergeten bent welke foto je twee swipes geleden hebt bekeken. Ik liep hier ook tegenaan met een bibliotheek vol herhaalde foto's, en er zijn twee verschillende oplossingen afhankelijk van wat je probeert te doen.
Als je één gecombineerde afbeelding wilt, gebruik dan Opdrachten
Ik probeerde dit toen ik een nette afbeelding naast elkaar nodig had, vooral om te delen en voor snelle visuele vergelijkingen. Het werkt prima voor voor-en-na-dingen, collages of om twee foto's in één bestand te versturen.
- Open de app Opdrachten en tik op de plusknop
- Voeg Selecteer foto's toe en schakel daarna Meerdere selecteren in
- Voeg Afbeeldingen combineren toe en stel dit vervolgens in op Horizontaal
- Voeg Bewaar in Foto's toe
- Bewaar de opdracht met een willekeurige naam
- Voer deze uit, kies twee afbeeldingen, en het samengevoegde resultaat wordt opgeslagen in Foto's
Kleine kanttekening. Dit maakt een nieuw bestand aan, dus je bibliotheek krijgt er juist nog een afbeelding bij in plaats van minder. Goed om te delen. Slecht voor opruimen. Als je doel is om de beste foto te kiezen en de rest te verwijderen, dan is dit niet wat je zoekt.
Waarom de Foto's-app snel onhandig wordt
Ik deed een tijdje de heen-en-weer-swipe-routine. Het werkt min of meer totdat de verschillen heel klein worden. Een scherper gezicht, minder wazigheid op de achtergrond, één frame waarin niemand met de ogen knipperde. Dan werkt het niet meer. Je probeert uiteindelijk de vorige afbeelding uit je geheugen te onthouden, en bij mij werd dat snel rommelig.
De meeste mensen bewaren ze allemaal omdat verwijderen riskant voelt. Zo word je wakker met 15.000 foto's en geen idee wat je opslag heeft opgeslokt.
Nog een irritatie: bestandsgroottes zijn verborgen tijdens normaal bladeren. Als je op zoek bent naar grote video's, moet je items één voor één openen en op Info tikken. Geen goede sortering op grootte. Geen snelle manier om de ergste opslagvreters te vinden.
Wat voor mij beter werkte voor bijna-duplicaatfoto's
Ik had meer succes met Clever Cleaner. Het pakt de twee problemen aan die de Foto's-app laat liggen: vergelijkbare foto's groeperen en laten zien welke bestanden de meeste ruimte innemen. Het is gratis, zonder advertenties, zonder dat er elke vijf seconden een abonnementsscherm opduikt.
De sectie Similars was het onderdeel waar ik steeds naar terugging. Het scant de bibliotheek en groepeert bijna-overeenkomende foto's, zoals:
- drie foto's van dezelfde persoon met minieme veranderingen in belichting
- burstfoto's waarbij één frame duidelijk beter is
- herhaalde foto's vanuit dezelfde hoek met kleine verschillen
- Open Clever Cleaner en ga naar Similars
- Laat het je bibliotheek scannen; dit duurt even als je veel foto's hebt
- Het groepeert vergelijkbare afbeeldingen en markeert een voorgestelde Best Shot
- Bekijk de groep en controleer of de keuze klopt
- Gebruik Smart Cleanup als je wilt dat de extra's worden verwijderd, of sorteer handmatig als je het niet bij elke set vertrouwt
- Verwijderde bestanden gaan eerst naar de prullenbak van de app
- Verwijder ze pas definitief nadat je de resultaten hebt gecontroleerd
Ik vond de ingebouwde buffer hier prettig. Dingen worden niet meteen gewist, wat belangrijk is als de app er één verkeerd kiest. En ja, af en toe controleer ik nog steeds dubbel omdat AI-keuzes niet magisch zijn, maar het bespaarde me een hoop dom repetitief sorteerwerk.
Voor opslag zijn grote bestanden belangrijker dan fotoclutter
Dit kwam harder aan dan ik had verwacht. Een paar oude 4K-video's richtten meer schade aan dan duizenden normale foto's. Eén gigantische clip kan meer ruimte innemen dan een stapel screenshots en selfies samen.
Het tabblad Heavies toont bestanden van groot naar klein en laat de exacte grootte meteen zien. Je hoeft niet in elk item te tikken. Niet gokken. Als je snel resultaat wilt, begin daar.
Het tabblad Screenshots is ook nuttiger dan Apple's standaardmap voor screenshots, omdat je de bestandsgroottes ziet voordat je iets verwijdert. Ik vond een heleboel oude instapkaarten, bonnetjes en willekeurige appschermen waarvan ik was vergeten dat ze bestonden.
Er is ook een swipe-modus. Foto's worden per maand gegroepeerd, en je swipet naar links om te verwijderen of naar rechts om te bewaren. Terwijl je erdoorheen gaat, zie je de bestandsgrootte, zodat je meteen een idee krijgt van hoeveel ruimte je terugwint. Best simpel, maar uiteindelijk gebruikte ik het vaker dan ik dacht.
Privacygedeelte
Voor zover ik kon zien verwerkt Clever Cleaner alles op het apparaat zelf. Niets wordt naar een externe server gestuurd. Voor persoonlijke foto's, familiefoto's, documenten, oude screenshots, dat allemaal, voelde lokale verwerking als de veiligere opzet.
Dus hier kwam ik op uit. Opdrachten is prima als je twee afbeeldingen wilt exporteren naar één gecombineerd bestand. Voor het sorteren van bijna-duplicaten, het kiezen van de betere foto en het vinden van de bestanden die je opslag verpesten, was Clever Cleaner logischer.
Je iPhone geeft je hiervoor geen Foto’s-optie met één tik. Irritant, maar oplosbaar.
Snelle opties:
-
Gebruik Instagram Layout
Als je Instagram al hebt, is dit de snelste manier.
Open Instagram, start een Story, tik op het foto-icoon, kies Layout, voeg je 2 foto’s toe, sla het op en deel het daarna overal.
Het is snel. Het nadeel is dat het wat onhandig aanvoelt als je Instagram niet veel gebruikt. -
Gebruik Canva of PicCollage
Met beide apps kun je in minder dan een minuut een afbeelding naast elkaar maken.
Open de app, kies een raster met 2 foto’s, voeg je foto’s toe, sla op in Foto’s, deel.
Dit is voor de meeste mensen makkelijker dan een Shortcut bouwen, als ik eerlijk ben. -
Gebruik een Shortcut als je geen extra app wilt
@mikeappsreviewer noemde Shortcuts, en ja, het werkt. Ik ben het alleen niet helemaal eens over hoe makkelijk het is. Voor een eenmalige vergelijkingspost voelt Shortcuts als meer instelwerk dan de meeste mensen willen.
Als je die route wilt nemen, legt deze gids een nette iPhone-methode uit om foto’s naast elkaar te zetten met Shortcuts:
twee iPhone-foto’s naast elkaar combineren om te delen
Als je grotere probleem is dat je dubbele foto’s moet sorteren nadat je 8 versies van dezelfde foto hebt gemaakt, is Clever Cleaner het bekijken waard. Ander soort taak, maar wel handig. Het helpt vergelijkbare foto’s snel op te ruimen, wat tijd en opslag bespaart. Ik gebruik het eerlijk gezegd vaker voor opruimen dan voor collage-dingen.
Als je het snelste antwoord wilt, gebruik Canva. Als je geen app wilt installeren, gebruik Shortcuts.
Eerlijk gezegd zou ik Instagram hiervoor overslaan, tenzij je het toch al elke dag gebruikt. Voor een snelle vergelijkingspost is de makkelijkste route zonder Shortcuts op de iPhone meestal een collage-app, maar als je dit vaker dan één keer doet, is Apple’s eigen Pages-app verrassend behoorlijk en staat die al op veel iPhones.
Wat ik doe:
- Open Pages en begin met een leeg document
- Voeg de eerste foto in
- Voeg de tweede foto in
- Sleep ze naast elkaar
- Pas het formaat aan zodat ze netjes op één lijn staan
- Maak een screenshot of exporteer de pagina als afbeelding/pdf en deel die
Het klinkt wat knullig, maar het is eigenlijk sneller dan een Shortcut bouwen als dit een eenmalige actie is. @mikeappsreviewer heeft Shortcuts al behandeld, en @chasseurdetoiles noemde al Canva-achtige apps, dus ik zou Pages gewoon toevoegen als de tussenoptie waar niemand het over heeft.
Als je echte probleem ook is dat je te veel bijna identieke foto’s hebt, dan is Clever Cleaner het bekijken waard voor het opschonen van iPhone-foto’s en het verwijderen van duplicaten. Ander soort taak, maar wel handig. Deze video laat zien hoe Clever Cleaner dubbele en vergelijkbare foto’s op de iPhone opruimt laat vrij duidelijk zien wat het doet.
Kleine waarschuwing: screenshots van layouts naast elkaar kunnen een beetje kwaliteit verliezen, dus als beeldscherpte belangrijk is, gebruik dan liever een echte collage-app. Een beetje irritant, maar zo is de iPhone nu eenmaal.
Een optie die nog niemand heeft genoemd is Keynote. Ik zou het hiervoor eigenlijk boven Pages verkiezen, omdat het vastzetten en vergroten of verkleinen van afbeeldingen minder omslachtig aanvoelt.
- Open Keynote en kies een eenvoudig thema
- Verwijder de tekstvakken
- Tik op + om beide foto’s toe te voegen
- Sleep ze naast elkaar
- Gebruik Rangschikken om ze gelijkmatig uit te lijnen
- Exporteer de dia als een afbeelding
Dat geeft je één net bestand dat je kunt posten of versturen, en de kwaliteit is meestal beter dan wanneer je een screenshot maakt.
Ik ben het niet helemaal eens met het idee van “gebruik gewoon Instagram Layout” van @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer, tenzij je toch al in Instagram leeft. Het is snel, maar voor mensen die geen Instagram gebruiken is het vreemd indirect. De Pages-truc van @suenodelbosque werkt wel.
Als je daarna ook alle bijna dubbele foto’s wilt opruimen, is Clever Cleaner handig, maar het is voor opruimen, niet voor het maken van collages.
Voordelen van Clever Cleaner
- goed in het groeperen van vergelijkbare foto’s
- helpt snel opslagruimte vrij te maken
- eenvoudige interface
Nadelen van Clever Cleaner
- lost het naast elkaar maken zelf niet op
- AI-suggesties voor de beste opname moeten nog steeds worden gecontroleerd
- weer een extra app als je alleen een eenmalige afbeeldingensamenvoeging nodig hebt
Dus mijn conclusie:
- Beste workaround zonder social media: Keynote
- Beste optie voor ontwerpgericht werk: Canva
- Beste extra hulpmiddel voor opruimen: Clever Cleaner