Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn externe harde schijf verwijderd, en nu probeer ik de beste software voor gegevensherstel te vinden voordat er iets wordt overschreven. Er zijn zoveel opties, en ik weet niet zeker welke eigenlijk veilig, effectief en het waard is om voor te betalen. Ik heb echt hulp nodig bij het kiezen van een betrouwbaar hulpmiddel voor gegevensherstel dat verwijderde bestanden snel kan herstellen.
Ik heb lang apps voor bestandsherstel getest, en de meeste doen grote beloften, maar storten in zodra je ze probeert op een echte schijf met echte schade. Een paar zijn prima voor dingen die je per ongeluk hebt verwijderd. Een paar zijn meer gebouwd voor reparatietechnici dan voor gewone mensen. Een paar voelen als straf. Als je de korte versie wilt, is Disk Drill nog steeds degene waar ik mensen als eerste naar verwijs.
Wat me steeds weer terugbracht bij Disk Drill was simpel. Ik hoefde er niet mee te worstelen, en het leverde nog steeds degelijke resultaten op. Ik heb het gebruikt op verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-partities, defecte SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven en sommige camerakaarten. Het kon meer gevallen aan dan ik had verwacht. De indeling is overzichtelijk genoeg dat je niet het gevoel hebt dat één verkeerde klik alles erger maakt. Bestandsvoorbeeld helpt ook enorm. Ik haat het om 40 GB aan rommel te herstellen om er vervolgens achter te komen dat de bestanden die ik nodig had verloren waren. De byte-voor-byte back-upoptie is belangrijker dan mensen denken. Wanneer een schijf zich vreemd begint te gedragen, maak ik eerst een kloon en scan ik de kopie. Minder risico, minder spijt. Op Windows krijg je ook 100 MB gratis, wat genoeg is voor een kleine testrun.
Een paar andere tools verdienen ook nog vermelding.
PhotoRec. Gratis, koppig en beter dan zijn oude uiterlijk doet vermoeden. Ik heb het bestanden zien terughalen van media waarvan ik dacht dat het voorbij was. De keerzijde is de werkwijze. Het is niet gebruiksvriendelijk. Je krijgt stapels bestanden terug met afgekorte namen en zonder mapstructuur, dus het opruimen wordt een klus op zich.
Windows File Recovery. Dit is Microsofts eigen tool. Gratis, maar je werkt via de Opdrachtprompt. Ik zou het niet geven aan iemand die vastloopt bij een terminalvenster. Voor eenvoudige verwijderingen op NTFS werkt het prima. Als je een kleine ingebouwde optie wilt en geen extra software wilt, is het het proberen waard.
GetDataBack. Oude naam, nog steeds aanwezig met een reden. Ik heb er meer succes mee gehad bij lelijke bestandssysteembeschadiging en partitieproblemen dan met sommige nieuwere apps. Het voelt technischer aan en de interface is ruw, maar ik heb gezien dat het schijven kon lezen die Windows nauwelijks begreep. Goede keuze voor NTFS- en FAT-herstel wanneer de schade verder gaat dan een normale verwijderde-bestanden-terughaalactie.
Het eerste wat ik elke keer zou doen, is stoppen met het gebruiken van de getroffen schijf. Meteen. Als gegevens zijn verwijderd, staan ze daar meestal nog totdat iets ze overschrijft. Elke installatie, elke download, elke update, elk nieuw bestand verkleint je kansen.
Installeer de herstelapp ook niet op dezelfde schijf waarvan je gegevens probeert te redden. Zet hem op een andere interne schijf, een externe SSD of zelfs een USB-stick. Ik heb mensen hun eigen herstelkansen zien verpesten door tools op de beschadigde schijf te installeren. Harde manier om het te leren.
Nog één ding. Als de schijf klikt, schuurt, steeds wel en niet verschijnt, of ontbreekt in BIOS en Schijfbeheer, zou ik software overslaan. Stuur hem naar een herstelbedrijf. Software helpt bij logische schade. Fysiek falen is een heel ander probleem. Herhaalde scans op een stervende schijf kunnen een slechte dag snel nog erger maken.
Laat nog weten wat er is gebeurd. Ik ben benieuwd hoe jouw geval afloopt.
Als de schijf nog steeds zichtbaar is en het om verwijderen ging, niet om een defecte schijf, dan zou ik het simpel houden. Disk Drill is een sterke eerste keuze voor bestandsherstel van externe harde schijven. @mikeappsreviewer behandelde veel van de algemene punten, en ik ben het grotendeels eens, maar ik denk dat mensen PhotoRec overschatten voor gewone gebruikers. Het herstelt ontzettend veel, zeker, maar daarna beland je in een sorteer-nachtmerrie. Voor familiefoto’s of werkdocumenten gaat dat snel vervelen.
Waar ik op zou letten is dit:
- Alleen-lezen scan-gedrag.
- Voorbeeldweergave vóór herstel.
- Ondersteuning voor exFAT, NTFS, HFS+, APFS, als je schijf tussen systemen is verplaatst.
- Sessie-opslag, zodat je niet urenlang opnieuw hoeft te scannen.
- Herstel naar een andere schijf.
Disk Drill voldoet beter aan die punten dan de meeste. R-Studio is ook sterk, maar het voelt als overkill als je niet gewend bent aan hersteltools. Recuva is eenvoudig, al heb ik wisselende resultaten gehad op grotere externe schijven en beschadigde bestandssystemen.
Als je bestanden erg belangrijk zijn, kloon dan eerst de externe schijf en scan daarna de kloon. Die stap voorkomt dat mensen een vervelende situatie nog erger maken.
Ook de moeite waard om te bekijken als je tools en herstelmethoden vergelijkt, videogids voor de beste dataherstelsoftware.
Als het gewoon een per ongeluk verwijderen was en de externe schijf nog steeds normaal wordt aangekoppeld, zou ik de shortlist eigenlijk vrij klein houden. @mikeappsreviewer en @sognonotturno hebben al veel van de gebruikelijke keuzes genoemd, maar ik zou één ding wat sterker benadrukken: de kwaliteit van het herstel is belangrijk, maar ook hoe makkelijk het is om te voorkomen dat je in paniek een tweede fout maakt.
Daarom zou ik beginnen met Disk Drill. Niet omdat het magisch is, maar omdat het gebruiksgemak en daadwerkelijke herstelprestaties beter in balans brengt dan de meeste alternatieven. De preview en scanindeling zijn een groot pluspunt op externe schijven met jaren aan willekeurige rommel erop. Je wilt de bestanden snel identificeren, alleen herstellen wat belangrijk is, en die ergens anders wegschrijven.
Ik ben het eigenlijk niet echt eens met mensen die Recuva nog steeds in elke aanbevelingsthread gooien. Het is prima voor eenvoudige verwijderde bestanden terughalen, zeker, maar zodra de schijf ook maar enige bestandssysteemproblemen heeft, kan het erg wisselvallig zijn. R-Studio is uitstekend, maar voor een simpel geval van per ongeluk verwijderen is het vaak meer gereedschap dan de meeste mensen nodig hebben.
Mijn ranglijst voor gewone gebruikers:
- Disk Drill
- R-Studio als je je prettig voelt bij meer technische opties
- PhotoRec alleen als je wanhopig en geduldig bent
Eén ding dat bijna niemand vaak genoeg noemt: controleer eerst de SMART-gezondheid als de externe HDD traag is of de verbinding verbreekt. Als de gezondheid slecht lijkt, stop dan met scannen en maak eerst een kloon. Dat deel is een beetje saai, maar het redt gegevens.
Als je nog een andere vergelijkingsbron wilt, dan is deze vergelijking van de beste dataherstelsoftware en tips voor herstel ook de moeite waard om te bekijken.
Herstel bovendien niet terug naar dezelfde externe schijf. Een heel veelgemaakte fout.
Als de schijf gezond is en dit een gewone verwijdering was, zou ik software op één punt beoordelen dat de anderen slechts zijdelings aanstipten: hoe goed de oorspronkelijke bestandsnamen en mappaden behouden blijven. Daar worden veel “goede” herstelapps snel irritant.
Ik ben het grotendeels eens met @sognonotturno, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer dat de lijst kort moet blijven. Mijn kleine bezwaar is dat ruwe signatuurherstel te vroeg naar voren wordt geschoven. Op een externe schijf vol gemengde documenten, video’s en projectmappen is het technisch indrukwekkend om 20.000 hernoemde fragmenten terug te krijgen, maar in de praktijk is het ellendig.
Dus ja, Disk Drill is een verstandige eerste poging.
Voordelen van Disk Drill
- Goede interface wanneer je gestrest bent en niet op het verkeerde wilt klikken
- Meestal behoorlijk goed in het reconstrueren van mapstructuren, in plaats van alleen losse bestanden te dumpen
- Voorvertoningen zijn handig voor foto’s, documenten en media
- Gaat goed om met gangbare bestandssystemen van externe schijven
- Laat je scanresultaten opslaan, wat belangrijk is bij grote schijven
Nadelen van Disk Drill
- Niet de goedkoopste optie als je een volledig herstel nodig hebt
- Diepe scans kunnen nog steeds veel rommel opleveren
- Bij zwaar beschadigde schijven is het niet de meest geavanceerde tool die er is
Mijn persoonlijke regel:
- Gezonde schijf + per ongeluk verwijderd: Disk Drill
- Vreemde partitie-/bestandssysteembeschadiging: R-Studio of GetDataBack
- Alles-uitgraven-als-laatste-redmiddel aanpak: PhotoRec
Eén ding dat ik zou toevoegen: als de verwijderde bestanden klein en recent waren, sorteer de herstelbare resultaten dan eerst op oorspronkelijk pad/datum. Daarmee kom je vaak sneller bij de echte doelbestanden dan met brede typefilters.
Ook: als dit een SMR externe HDD is, kunnen herhaalde volledige scans pijnlijk traag zijn. Geduld is belangrijker dan mensen verwachten.