Hur återställer man filer från tömd Papperskorg på Mac — vad fungerar egentligen?

Jag råkade tömma papperskorgen på min Mac och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver för arbete och personliga dokument. Jag letar efter vad som faktiskt fungerar för att återställa raderade Mac-filer efter att papperskorgen tömts, inklusive säkra metoder eller återställningsverktyg som inte förvärrar situationen.

Jag har gjort detta en gång, och de första minuterna var viktigare än allt annat. Om du tömde Papperskorgen på din MacBook, sluta använda den nu. Öppna inga appar. Spara inga filer. Surfa inte. Låt den vara.

Det som hände bakom kulisserna är mindre dramatiskt än det ser ut. macOS raderar vanligtvis inte fildatan direkt. Det tar bort referensen till filerna och markerar utrymmet som tillgängligt. Så datan ligger ofta fortfarande kvar på disken tills ny aktivitet skriver över den. Om du fortsätter använda Macen ökar du risken att skriva över det du vill få tillbaka.

Det finns en ful detalj på nyare MacBooks. SSD-enheter använder TRIM, och TRIM börjar rensa bort raderade block i bakgrunden så att disken förblir snabb. Den frågar inte. På Apples bärbara datorer betyder det att ditt återställningsfönster kan vara kort.

Om du vill ha bästa möjliga chans, kontrollera de enkla ställena först.

1. Molntjänster
    Om filerna någon gång fanns i iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, kontrollera från din telefon eller en annan dator. Håll din Mac offline medan du gör det. De tjänsterna har vanligtvis egna områden för borttagna objekt, ofta sparade i omkring 30 dagar, separat från Macens Papperskorg.
  2. Bilder och Anteckningar
    Om du raderade bilder eller anteckningar, öppna de apparna och titta i deras mappar för Senast raderade. Apple behåller objekt där i ungefär 30 till 40 dagar.
  3. Time Machine
    Om du har använt Time Machine tidigare, gå tillbaka till mappen där filerna fanns. Även utan att säkerhetskopieringsdisken är ansluten behåller macOS ibland lokala ögonblicksbilder från det senaste dygnet på den interna disken. Jag har sett folk ha tur här.

Om inget av det ger något resultat, gå vidare till återställningsprogram.

Använd en återställningsapp snabbt, men installera den inte på MacBooken du försöker rädda.

Jag skulle använda Disk Drill i det här fallet. På nyare Macar, särskilt modeller med Apple Silicon och maskiner med T2-chippet, är den interna diskuppsättningen mer låst än folk förväntar sig. Många slumpmässiga återställningsverktyg kör fast där.

Det säkra sättet att hantera det:

1. Installera inte programvaran på den interna disken
    Det är här folk gör fel. Att installera programvara skriver ny data. Ny data betyder större risk att dina raderade filer skrivs över. Ladda ner appen på en annan dator, lägg den på en USB-enhet och kör den därifrån om möjligt.
  2. Skapa först en diskavbild
    Det här steget hoppas över hela tiden, och jag tycker att det är ett misstag. Skapa en fullständig avbild av disken och spara den på en extern disk. Skanna sedan avbilden i stället för att belasta originaldisken om och om igen. Om den första omgången missar något har du fortfarande samma frysta kopia att arbeta med.
  3. Kör skanningen
    Skanna den interna disken, eller ännu bättre, avbilden du skapade. Låt verktyget söka igenom rått lagringsutrymme efter filer som går att återställa.
  4. Förhandsgranska resultaten innan du betalar
    En sak jag gillar här är möjligheten att förhandsgranska filer först. Om dina bilder, dokument eller videor öppnas i förhandsgranskningen vet du att återställningen har en chans innan du lägger pengar på den.
  5. Återställ till extern lagring
    Spara återställda filer på en extern disk eller USB-enhet. Skriv inte tillbaka dem till MacBookens interna SSD.

Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec den vanliga reservlösningen. Jag har använt det, och det får faktiskt tillbaka filer. Men det är ganska grovt. Inget polerat gränssnitt. Ursprungliga namn och mappar är ofta borta. Du får sitta och sortera igenom en hög konstigt namngivna filer för hand. Det fungerar, men det känns som arbete.

Om programvara misslyckas är ett dataåterställningsföretag nästa steg. De här ställena hanterar förlorad data varje dag. De flesta erbjuder först en utvärdering och berättar sedan vad de tror går att återställa och vad det kommer att kosta. Vanliga uppdrag hamnar ofta någonstans runt 300 till 1 500 dollar. Allvarliga fysiska skador driver upp det ytterligare. Leveranstiden är vanligtvis några dagar, ibland en vecka.

Om filerna är viktiga, sluta skriva till Macen och börja med molntjänster, apparnas mappar för borttagna objekt och Time Machine. Om de inte ger något, använd återställningsprogram försiktigt och skriv allt till extern lagring. Den ordningen gav mig bäst resultat.

Om Papperskorgen har tömts beror dina bästa chanser på en sak: var filerna fanns innan de raderades.

Några saker jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa.

Först, kontrollera appspecifik versionshistorik. För arbetsdokument hjälper detta oftare än rå återställning. Pages, Numbers, Keynote, Word, Excel, Google Docs och Adobe-appar sparar ofta autosparade versioner eller molnhistorik. Om du förlorade en fil som du redigerade nyligen, öppna appen först och leta efter versionsåterställning. Jag har sett detta fungera när filåterställning inte hittade någonting.

För det andra, leta efter kopior i e-post och meddelandeappar. Många förlorade PDF:er, dokument och foton finns fortfarande kvar i Slack, Teams, Mail-bilagor, WhatsApp-exporter eller AirDrop-mappar. Sök efter filnamn och filtyp. Det låter dumt, men det fungerar.

För det tredje, om din Mac har FileVault aktiverat och SSD:n har hunnit bearbeta raderingen, sjunker återställningsgraden kraftigt. På moderna Mac-datorer, när raderade block har trimmats, returnerar många verktyg filnamn med skadad data eller inget användbart alls. Så om raderingen skedde för flera dagar sedan och du fortsatte använda Macen, sänk dina förväntningar. Den delen suger, men det är sant.

Ett litet ställe där jag inte håller med @mikeappsreviewer: lokala snapshots är värda att kontrollera, men jag skulle inte räkna särskilt mycket med dem efter tung diskaktivitet. En trevlig bonus om de finns, inte en plan.

Om du provar programvara är Disk Drill ett av få Mac-alternativ som folk fortsätter återvända till eftersom förhandsvisningarna är bra och gränssnittet inte är rörigt. Testa förhandsvisningarna först. Om dina DOCX-, PDF-, JPG- eller MOV-förhandsvisningar öppnas är dina chanser bättre. Om förhandsvisningarna misslyckas, sluta slösa tid.

Ignorera inte heller detta om du vill ha en kort och användbar guide för återställning av raderade filer på Mac:
titta på den här genomgången av filåterställning på Mac

Snabb triageordning som jag skulle använda:

1. Appens versionshistorik.
  2. Molnpapperskorg på en annan enhet.
  3. Mail, Slack, Teams, hämtade filer, bilagor.
  4. Time Machine.
  5. Disk Drill-skanning till extern enhet.
  6. Återställningslabb om filerna är värda riktiga pengar.

Om det tömdes under den senaste timmen har du fortfarande en chans. Om du fortsatte installera saker och surfa i en halv dag sjunker chanserna snabbt. Irriterande, men så är det.

En sak jag skulle invända lite mot från @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas: folk går över till filkarvning alldeles för snabbt. Ibland är den återställda filen en äldre cachad kopia, en delvis sparad temporär fil eller en dubblett från en annan app, inte det exakta originalet. Så innan du lägger timmar på att skanna, kolla de ställen där macOS gömmer saker.

Titta i dessa mappar från Finder > Gå > Gå till mapp:

• ~/Library/Containers
  • ~/Library/Group Containers
  • ~/Library/Application Support
  • ~/Library/Mobile Documents
  • /private/var/folders

En förvånansvärt stor mängd appars temporära data, autosparningar, exporterade PDF-filer och utkast hamnar där. Jag har återställt arbete i Numbers och Word på det här sättet när återställning från Papperskorgen i princip inte hittade någonting.

Kolla också Terminal om du känner dig bekväm:

• tmutil listlocalsnapshots /
  • mdfind 'filename'
  • find ~/ -name '*part_of_filename*'

Spotlight känner ibland fortfarande till saker även efter att du tror att de är borta. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att det ska vara värt 2 minuter.

Om du behöver programvara, ja, Disk Drill är förmodligen det mest praktiska Mac-alternativet för vanliga användare. Jag gillar det mest för att förhandsgranska före återställning, inte för att det gör mirakel. Och om du återställer, spara bara till en extern enhet. Den delen är viktig.

Om filerna var små dokument och inte enorma videor, finns det en ganska bra chans att en appcache eller synkroniserad kopia fortfarande finns någonstans. Folk glömmer det och går in i full panik alldeles för snabbt.

Dessutom är den här tråden ganska relevant om du vill ha mer Mac-specifik diskussion om återställning: praktiska tips för att återställa raderade Mac-filer efter att ha tömt Papperskorgen