Hvordan gendanner jeg data fra et CF-kort med manglende mapper?

Jeg prøver at gendanne fotos og videofiler fra et CompactFlash-kort, efter at flere mapper pludselig forsvandt. Kortet viser stadig brugt plads, men de manglende mapper og filer vises ikke på mit kamera eller min computer. Disse filer er vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af den sikreste måde at gendanne data fra CF-kortet på uden at gøre problemet værre.
# CF-kort blev ulæseligt? Det ville jeg gøre først Ja, jeg har oplevet det her efter en optagelse. Man kommer hjem, sætter kortlæseren i, og kortet giver fejl, eller halvdelen af mappen er væk. Det føles hurtigt rigtig skidt. Alligevel, hvis CompactFlash-kortet ikke er fysisk ødelagt, ligger dine billeder og videoer ofte stadig på kortet. Det, der som regel er gået i stykker, er filoversigten, ikke selve dataene. Så de første par minutter betyder mere end softwaren. ## Gør de her tre ting nu 1. Stop med at bruge kortet. Tag det ud af kameraet. Tag ikke flere billeder. Test det ikke ved at kopiere tilfældige filer over på det. Hver skrivning øger risikoen for, at dine gamle data bliver erstattet. 2. Afvis formateringsprompten. Windows og macOS kan godt lide at vise en besked om, at kortet skal formateres. Accepter det ikke. En formatering omskriver filsystemoplysninger og gør gendannelse mere rodet. 3. Brug en rigtig CF-kortlæser. Jeg ville springe over at forbinde kameraet via USB. Efter min erfaring skjuler direkte kameraforbindelser ofte den lave diskadgang, som gendannelsesværktøjer har brug for. En dedikeret kortlæser virker bedre. ## Tjek om computeren kan se kortet På Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du åbne Diskværktøj. Hvis CF-kortet vises der med nogenlunde den rigtige kapacitet, har du stadig en rimelig chance for at klare det selv. Hvis det slet ikke vises, eller kortet har taget fysisk skade, er du ovre i laboratoriegendannelse. Et eksempel er CleverFiles recovery center. Til software var dette YouTube-link inkluderet, så her er det uændret: https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw ## Om gendannelsessoftware Jeg har prøvet nogle stykker gennem tiden. Den gratis vej findes, men den bliver hurtigt irriterende. PhotoRec finder godt nok filer, men arbejdsgangen er grov. Det smider gendannede elementer i store bunker, og dine oprindelige navne er væk. Hvis du har dækket et langt event, er det ikke sjovt at sortere i det rod. Recuva er nemmere, selvom jeg har set det overse eller håndtere RAW-formater fra professionelle kameraer dårligt. Den, der er linket i det oprindelige opslag, er Disk Drill. Den nyttige del for mig er filforhåndsvisning før gendannelse. Hvis du sidder med CR2, NEF, ARW eller store videoklip, sparer forhåndsvisning tid og reducerer blinde gendannelser. ## De gendannelsestrin, jeg ville følge ### 1. Installer gendannelsesappen på computerens drev Læg den på dit interne drev, ikke på CF-kortet. Det lyder åbenlyst, men folk fejler her, når de er stressede. ### 2. Lav først et byte-for-byte-billede, hvis kortet virker ustabilt Det her betyder mere, end de fleste tror. Hvis kortet kobler fra, fryser eller læser langsomt, så klon det først og arbejd ud fra billedet. Disk Drill inkluderer imaging til det her. Et fuldt billede giver dig én stabil kilde i stedet for at hamre løs på et kort, der allerede opfører sig mærkeligt. ### 3. Scan kortet eller billedet Kør den fulde scanning, og lad den blive færdig. Stop ikke halvvejs, bare fordi de første resultater ser tomme ud. Nogle værktøjer finder det nemme tidligt og det mere begravede senere. ### 4. Forhåndsvis før du gendanner Åbn nogle billeder. Tjek nogle videoer. Sørg for, at filerne ikke bare viser navne med ødelagt indhold bagved. Den lærte jeg på den hårde måde efter at have gendannet et bryllupssæt, hvor miniaturerne så fine ud, men flere klip var døde. ### 5. Gendan til et andet drev Send de gendannede filer til computerens hoveddrev eller en ekstern SSD. Skriv dem ikke tilbage til CF-kortet. Hvis du gendanner til det samme kort, risikerer du at overskrive de manglende filer, du stadig ikke har fået ud endnu. Lidt brutalt, men sandt. ## Hvis videoerne kommer tilbage ødelagte Den her del snubler folk over. Store videofiler fragmenteres lettere end stillbilleder. Så hvis et gendannet klip ikke vil åbne, betyder det ikke altid, at det er væk. VLC hjælper nogle gange. I dets input- og codec-indstillinger skal du sætte håndtering af ødelagte eller ufuldstændige AVI-filer til “Always Fix”. Til Windows er Untrunc et andet gratis værktøj, folk bruger til at genopbygge beskadigede headers. Ikke magi. Stadig værd at prøve. ## Efter filerne er sikre Når dine billeder og videoer er kopieret til et sikkert sted, og du har tjekket dem, kan du så kigge på selve kortet. På Windows skal du køre CHKDSK. På Mac kan du prøve First Aid. Hvis kortet virker stabilt efter det, ville jeg stadig formatere det i kameraet, før jeg brugte det igen. Hvis kortet har fejlet mere end én gang, ville jeg pensionere det. Flashmedier bliver upålidelige, og jeg har ikke lyst til at gamble med betalt arbejde. ## Kort version Hvis dit CF-kort er ulæseligt: - stop med at bruge det - formater det ikke - brug en dedikeret kortlæser - bekræft, at det vises i Diskhåndtering eller Diskværktøj - scan det med gendannelsessoftware - forhåndsvis filer - gendan til et andet drev Den rækkefølge betyder noget. Hvis du roder rundt i rækkefølgen, falder chancerne for gendannelse.

Hvis den brugte plads stadig vises, er dine filer ofte stadig der. Det, der mangler, er mappeposten, skjulte attributter eller en beskadiget DCIM-struktur. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe alle skrivninger. Jeg vil dog tilføje én ting først: tjek, om mapperne blev markeret som skjulte. På Windows: Åbn Stifinder, vælg Vis, og aktivér derefter Skjulte elementer. Åbn så Kommandoprompt og kør: attrib -h -r -s /s /d X:\*.* Erstat X med bogstavet for dit CF-kort. Jeg har set CF-kort gå fra tomme til normale igen efter det. Ingen scanning nødvendig. Hvis det ikke virker, ville jeg springe CHKDSK over på dette stadie. Her er jeg lidt uenig. CHKDSK reparerer nogle gange et dårligt filsystem ved at flytte mistede poster til FOUND.000, hvilket ikke er ideelt før gendannelse. Gendan først, reparer senere. Tjek også kortet på Linux, hvis du har adgang til det. En live-USB plus ls, fdisk eller testdisk viser ofte filer, som Windows skjuler eller ødelægger. TestDisk er værd at prøve før filudtrækning, fordi det gendanner mappestrukturen bedre end værktøjer som PhotoRec. Min rækkefølge ville være: 1. Vis skjulte filer. 2. Fjern skjult-/systemattributter. 3. Lav et image af CF-kortet. 4. Prøv TestDisk på imaget. 5. Hvis strukturen er væk, så scan med Disk Drill for gendannelse af fotos og videoer. 6. Gem output på et andet drev. Disk Drill hjælper, når mapperne er væk, men RAW-filer og videoklip stadig findes via signatur. Forhåndsvisning betyder meget ved CF-gendannelse. Denne korte video dækker også processen godt: Tips til datagendannelse fra CF-kort ved manglende mapper og skjulte filer Én ting mere. Hvis dit kamera stadig kan læse nogle filer, så kopiér dem først manuelt. Vent ikke. Kort går fra ustabile til døde ret hurtigt.
Hvis kortet stadig viser brugt plads, ville jeg også tjekke én ting, som ingen gør, før det er for sent: om selve partitionen er blevet mærkelig, ikke kun mapperne. @mikeappsreviewer dækkede delen om at stoppe med at bruge det, og @andarilhonoturno har ret i, at skjulte attributter kan få et kort til at se tomt ud. Hvor jeg er en smule uenig, er at gå i gang med filsystemrettelser for tidligt. Jeg ville ikke køre noget reparationsværktøj, og jeg ville heller ikke stole på, at kameraet kan se hvad der er der. Kameraer er elendige diagnostiske værktøjer. Det ville jeg gøre: - sæt CF-kortet i en kortlæser - tjek om det viser den korrekte størrelse i Diskhåndtering eller Diskværktøj - notér filsystemtypen, eller om det vises som RAW/ikke-allokeret - hvis det monteres, så prøv at gennemse det med en anden filhåndtering før scanning - hvis det ikke monteres korrekt, så lav først et image og arbejd kun ud fra det En anden ting, der er værd at prøve, er en hex-/sektorviser eller endda en Linux live-USB. Nogle gange er DCIM-mappen ødelagt, men de faktiske filposter er stadig delvist der, og Linux vil vise mere, end Windows gør. Hvis partitionen ser beskadiget ud, men stadig findes, kan TestDisk nogle gange genopbygge mappestrukturen bedre end rene carving-værktøjer. Hvis gendannelse af strukturen mislykkes, så ja, Disk Drill er nok det praktiske valg til gendannelse af CompactFlash-kort. Det er bedre til at hente foto- og videofiler, når mapperne er forsvundet, men de underliggende data stadig findes. Forhåndsvisning er den vigtige del. Hvis dine RAW-filer eller klip vises korrekt i forhåndsvisning, er dine chancer rimelige. Et ekstra tip: sortér gendannede filer efter signatur/oprettelsestid efter gendannelsen, ikke kun efter filnavn. Opgaver med manglende mapper kommer ofte tilbage rodet og i forkert rækkefølge. Hvis du også vil have flere anbefalinger fra fællesskabet om software til gendannelse af CF-kort, er denne tråd ret relevant: anbefalinger til den bedste software til gendannelse af CF-kortdata Hvis kortet mister forbindelsen, klikker, bliver brændende varmt eller forsvinder tilfældigt, så stop med gør det selv-forsøgene. Det er her, folk som regel forvandler et kort, der kunne gendannes, til et dødt kort.