SD-kortet mitt sluttet plutselig å vise bildene og videoene mine på Mac-en min etter at jeg fjernet det for raskt, og nå vil ikke Finder åpne det. Disse filene er viktige personlige minner, og jeg trenger virkelig hjelp med sikker datagjenoppretting fra SD-kort på Mac uten å gjøre ting verre.
Jeg støtte på dette med et Sony SD-kort på Mac-en min. Først av alt, ikke behandle det som håpløst ennå.
De fleste slettede filer på SD-kort blir fjernet fra filtabelen, ikke slettet fra selve kortet. Hvis ingenting nytt har blitt skrevet over dem, er det fortsatt en sjanse for gjenoppretting. Det er hele grunnen til at verktøy som Disk Drill, UFS Explorer og R-Studio finnes.
På Mac ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var lett å forstå raskt, og jeg slapp å kjempe med appen for å få i gang en ordentlig skanning. Det håndterer kameraets RAW-formater, viser resultater på en ryddig måte, og forhåndsvisningsfunksjonen sparte meg for tid. Hvis en bildeforhåndsvisning åpnet fint, tok jeg det vanligvis som et godt tegn på at den gjenopprettede filen også ville åpne. Ikke perfekt, men et solid filter før man gjenoppretter en haug med skrot.
En ting jeg lærte på den irriterende måten, bruk en ekte SD-kortleser. Ikke la kortet sitte i kameraet og koble til kameraet. Hopp også over ustabile USB-huber. Lange skanninger på større kort mislykkes oftere med dårlige tilkoblinger, og det er bortkastet å miste en time når kortleseren kobler ut på 82 prosent. Hold også Mac-en våken. Dvalemodus midt i en skanning er dumt og lett å unngå.
Hvis kortet ble formatert, ville jeg fortsatt ikke fått panikk. En hurtigformatering tømmer ofte kataloginformasjonen og lar fildataene bli liggende der til noe annet erstatter dem. Sjansene for gjenoppretting synker når du fortsetter å ta bilder, formaterer på nytt eller kjører tilfeldige reparasjonsapper fra søkeresultater. Jeg har sett folk gjøre alle tre, og så lure på hvorfor halvparten av filene kommer tilbake ødelagt.
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
- Slutt å bruke SD-kortet med en gang.
- Sett det i en kortleser og koble det til Mac-en din.
- Installer og åpne Disk Drill.
- Kjør en full skanning på kortet.
- La skanningen fullføres. Ikke avbryt den.
- Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
- Gjenopprett alt til Mac-ens interne disk eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til det samme SD-kortet.
Hvis du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec den folk stadig vender tilbake til. Det fungerer, men ja, det føles tungvint. Tastaturstyrt, ikke brukervennlig, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med endrede filnavn og uten mappestruktur. Helt greit hvis du bryr deg mer om å få bildedataene tilbake enn om å holde ting organisert.
Før du bruker halve natten på å skanne, sjekk sikkerhetskopiene dine. Jeg har sett bilder som manglet fra kortet dukke opp i iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox fordi synkronisering allerede hadde skjedd og personen hadde glemt det. Det tar to minutter å sjekke, og noen ganger løser det hele problemet.
Hvis Finder henger, ville jeg først sjekket kortet på disknivå. @mikeappsreviewer dekket skanneverktøy godt, men jeg ville ikke gått rett til reparasjoner i Diskverktøy. Førstehjelp skriver til kortet. På et kort som ble trukket ut for raskt, er ikke det mitt første trekk.
Gjør dette på Mac-en din.
- Åpne Diskverktøy.
- Se om SD-kortet vises i venstre sidefelt.
- Hvis det vises, ikke monter eller reparer det ennå.
- Åpne Terminal og kjør diskutil list.
- Finn identifikatoren til SD-kortet, for eksempel /dev/disk4.
- Lag først et bilde av kortet, ikke av filene, men av hele kortet.
Bruk dette:
sudo dd if=/dev/disk4 of=~/Desktop/sdcard.img bs=4m
Hvis macOS sier at disken er montert, avmonter den først:
diskutil unmountDisk /dev/disk4
Hvorfor gjøre dette. Fordi gjenoppretting fra et diskbilde er tryggere enn å belaste det sviktende kortet om og om igjen. Hvis kortet kobles fra, har du i det minste lagret ett stabilt kopiforsøk. Det tar lengre tid, men det er den tryggere veien etter min mening.
Etter at du har diskbildet, skann bildet med Disk Drill i stedet for det fysiske kortet. Disk Drill på Mac håndterer diskbilder fint, og det reduserer slitasje på SD-kortet. Hvis kortet ikke holder seg tilkoblet lenge nok til å lage et bilde, så prøv Disk Drill på selve kortet som en siste utvei.
Hvis SD-kortet ikke vises i Diskverktøy eller diskutil list i det hele tatt, er problemet ofte maskinvare, kortleser, adapter eller kortkontrolleren. I så fall, prøv en annen leser og en annen Mac hvis du har en. Hvis det fortsatt forblir usynlig, blir programvaregjenoppretting fort stygt.
Sjekk også Bildeoverføring. Merkelig tips, men jeg har hatt kort som feilet i Finder og fortsatt viste medier der.
Hvis du vil ha en kort visuell guide, er denne videoveiledningen for gjenoppretting av SD-kort på Mac enklere å følge enn en haug med tekst.
Viktig ting, gjenopprett filer til Mac-en din eller en annen disk. Ikke tilbake til SD-kortet. Den delen ødelegger gjenopprettinger hele tiden. Liten skrivefeil her, men ja, ikke skriv noe nytt til det.
Ikke klikk på Førstehjelp bare fordi Finder oppfører seg dumt. Her heller jeg mer mot @vrijheidsvogel enn det vanlige rådet om å reparere først, men jeg ville heller ikke alltid brydd meg med rå dd-avbildning med mindre kortet er ustabilt eller kobler fra. Hvis kortet fortsatt vises i Diskverktøy, er et enklere grep på Mac å sjekke om filsystemet bare ikke monteres riktig.
Prøv dette før noe reparasjonsgreier:
- Åpne Systeminformasjon > USB/Kortleser og se om Mac-en oppdager SD-maskinvaren i det hele tatt.
- Åpne Bildeoverføring. Seriøst. Noen ganger sliter Finder, men Bildeoverføring ser fortsatt bildene.
- Kjør
diskutil listi Terminal, og deretterdiskutil info /dev/diskXfor kortet. Hvis det viser en gyldig partisjon men ikke vil monteres, forteller det deg mye.
Hvis kortet blir oppdaget, men er uleselig, gjenopprett først, diagnostiser etterpå. Det er der Disk Drill er praktisk på macOS fordi det kan skanne enheter Finder ikke klarer å åpne ordentlig, og det kan også fungere med en bildefil hvis du lager en først. Jeg liker det mest for å forhåndsvise resultater raskt så du kan se om JPG/MP4-filene dine er ekte eller bare skannerusk.
En liten uenighet med den typen råd folk ofte gir som @mikeappsreviewer: ikke fortsett å prøve å montere om igjen og om igjen. Hver mislykkede remontering, reparasjonsforsøk eller gjenkobling er mer belastning på et kort som kanskje allerede er ustabilt.
Sjekk også om bildene allerede ble importert et sted dumt og glemt:
- Bilder-appbiblioteket
- iCloud-bilder
- Adobe Lightroom-buffer/katalog
- Google Drive / Dropbox-kameraopplastinger
Hvis ingenting ser kortet, bytt kortleseren, ikke bare porten. Adaptere svikter hele tiden.
Hvis du vil ha en grunnleggende gjennomgang før du gjør noe risikabelt, er denne grei: se denne gjennomgangen av gjenoppretting av Mac SD-kort
Det viktigste: gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til SD-kortet. Det er slik folk gjør manglende filer om til faktisk borte.