Hvordan gjenoppretter jeg data fra et CF-kort med manglende mapper?

Jeg prøver å gjenopprette bilder og videofiler fra et CompactFlash-kort etter at flere mapper plutselig forsvant. Kortet viser fortsatt brukt plass, men de manglende mappene og filene vises ikke på kameraet eller datamaskinen min. Disse filene er viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette data fra CF-kortet på uten å gjøre problemet verre.
# CF-kort ble uleselig? Dette ville jeg gjort først Ja, dette har skjedd meg etter en shoot. Du kommer hjem, kobler til kortleseren, og kortet gir feilmeldinger eller halve mappen er borte. Føles raskt skikkelig dårlig. Likevel, hvis CompactFlash-kortet ikke er fysisk ødelagt, ligger bildene og videoene dine ofte fortsatt på kortet. Det som vanligvis er ødelagt er filkartet, ikke selve dataene. Så de første minuttene betyr mer enn programvaren. ## Gjør disse tre tingene nå 1. Slutt å bruke kortet. Ta det ut av kameraet. Ikke ta flere bilder. Ikke test det ved å kopiere tilfeldige filer over på det. Hver skriving øker sjansen for at de gamle dataene dine blir erstattet. 2. Avvis formateringsmeldingen. Windows og macOS liker å vise en melding om at kortet må formateres. Ikke godta det. En formatering skriver om filsysteminformasjon og gjør gjenoppretting mer rotete. 3. Bruk en ordentlig CF-kortleser. Jeg ville hoppet over å koble kameraet til via USB. Etter min erfaring skjuler direkte kameratilkoblinger ofte lavnivå disktilgang som gjenopprettingsverktøy trenger. En dedikert leser fungerer bedre. ## Sjekk om datamaskinen ser kortet På Windows åpner du Diskbehandling. På Mac åpner du Diskverktøy. Hvis CF-kortet vises der med omtrent riktig kapasitet, har du fortsatt en grei sjanse til å klare dette selv. Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har fått fysisk skade, begynner du å nærme deg laboratoriegjenoppretting. Ett eksempel er CleverFiles recovery center. For programvare ble denne YouTube-lenken inkludert, så her er den uendret: https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw ## Om gjenopprettingsprogramvare Jeg har prøvd noen få over tid. Gratisalternativet finnes, men det blir fort irriterende. PhotoRec finner filer, ja, men arbeidsflyten er tungvinn. Den spytter ut gjenopprettede elementer i store hauger, og de opprinnelige filnavnene dine er borte. Hvis du tok bilder på et langt arrangement, er det ikke gøy å sortere det rotet. Recuva er enklere, men jeg har sett det bomme på eller håndtere RAW-formater fra proffkameraer dårlig. Den som er lenket i det opprinnelige innlegget er Disk Drill. Den nyttige delen for meg er forhåndsvisning av filer før gjenoppretting. Hvis du sitter og ser på CR2, NEF, ARW eller store videoklipp, sparer forhåndsvisning tid og reduserer antallet blinde gjenopprettinger. ## Gjenopprettingstrinnene jeg ville fulgt ### 1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinens disk Legg den på den interne disken, ikke på CF-kortet. Høres åpenbart ut, men folk gjør feil her når de er stresset. ### 2. Lag først et byte-for-byte-bilde hvis kortet virker ustabilt Dette betyr mer enn de fleste tror. Hvis kortet kobler fra, fryser eller leses sakte, klon det først og jobb fra bildet. Disk Drill inkluderer imaging til dette. Et fullstendig bilde gir deg én stabil kilde i stedet for å hamre løs på et kort som allerede oppfører seg merkelig. ### 3. Skann kortet, eller bildet Kjør full skanning og la den bli ferdig. Ikke stopp halvveis fordi de første resultatene ser tomme ut. Noen verktøy finner de enkle tingene tidlig og de mer skjulte tingene senere. ### 4. Forhåndsvis før du gjenoppretter Åpne noen bilder. Sjekk noen videoer. Sørg for at filene ikke bare viser navn med ødelagt innhold bak dem. Jeg lærte dette på den harde måten etter å ha gjenopprettet et bryllupssett der miniatyrbildene så fine ut, men flere klipp var døde. ### 5. Gjenopprett til en annen disk Send de gjenopprettede filene til datamaskinens hoveddisk eller en ekstern SSD. Ikke skriv dem tilbake til CF-kortet. Hvis du gjenoppretter til det samme kortet, risikerer du å overskrive de manglende filene du fortsatt ikke har hentet ut ennå. Ganske brutalt, men sant. ## Hvis videoene kommer tilbake ødelagte Denne delen snubler folk ofte i. Store videofiler blir lettere fragmentert enn stillbilder. Så hvis et gjenopprettet klipp ikke vil åpnes, betyr det ikke alltid at det er borte. VLC hjelper noen ganger. I innstillinger for input og codec setter du håndtering av ødelagte eller ufullstendige AVI-filer til “Always Fix”. For Windows er Untrunc et annet gratisverktøy folk bruker for å bygge opp skadede headere igjen. Ikke magi. Fortsatt verdt å prøve. ## Etter at filene er trygge Når bildene og videoene dine er kopiert til et trygt sted og du har sjekket dem, kan du se på selve kortet. På Windows kjører du CHKDSK. På Mac prøver du First Aid. Hvis kortet virker stabilt etter det, ville jeg fortsatt formatert det på nytt i kameraet før jeg brukte det igjen. Hvis kortet har feilet mer enn én gang, ville jeg pensjonert det. Flash-lagring blir upålitelig, og jeg liker ikke å gamble med betalt arbeid. ## Kortversjon Hvis CF-kortet ditt er uleselig: - slutt å bruke det - ikke formater det - bruk en dedikert leser - bekreft at det vises i Diskbehandling eller Diskverktøy - skann det med gjenopprettingsprogramvare - forhåndsvis filene - gjenopprett til en annen disk Den rekkefølgen betyr noe. Roter du til rekkefølgen, synker sjansene for gjenoppretting.

Hvis den brukte plassen fortsatt vises, er filene dine ofte fortsatt der. Det som mangler er katalogoppføringen, skjulte flagg eller en skadet DCIM-struktur. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å stoppe all skriving. Jeg ville lagt til én ting først: sjekk om mappene ble merket som skjulte. På Windows: Åpne Filutforsker, Vis, og aktiver deretter Skjulte elementer. Åpne så Ledetekst og kjør: attrib -h -r -s /s /d X:\*.* Bytt ut X med stasjonsbokstaven til CF-kortet. Jeg har sett CF-kort gå fra tomme til normale igjen etter dette. Ingen skanning nødvendig. Hvis det ikke fungerer, ville jeg hoppet over CHKDSK på dette stadiet. Liten uenighet der. CHKDSK fikser noen ganger et dårlig filsystem ved å flytte tapte oppføringer til FOUND.000, noe som ikke er ideelt før gjenoppretting. Gjenopprett først, reparer senere. Sjekk også kortet på Linux hvis du har tilgang til det. En live-USB pluss ls, fdisk eller testdisk viser ofte filer som Windows skjuler eller ødelegger. TestDisk er verdt å prøve før filgjenoppretting ved signatur, fordi det gjenoppretter mappestrukturen bedre enn verktøy som PhotoRec. Min rekkefølge ville vært: 1. Vis skjulte filer. 2. Fjern skjult/system-attributter. 3. Lag et bilde av CF-kortet. 4. Prøv TestDisk på bildet. 5. Hvis strukturen er borte, skann med Disk Drill for gjenoppretting av bilder og video. 6. Lagre resultatet på en annen disk. Disk Drill hjelper når mappene er borte, men RAW-filer og videoklipp fortsatt finnes via signatur. Forhåndsvisning betyr mye ved CF-gjenoppretting. Denne korte videoen dekker også prosessen godt: Tips for datagjenoppretting fra CF-kort ved manglende mapper og skjulte filer En ting til. Hvis kameraet ditt fortsatt leser noen filer, kopier dem først manuelt. Ikke vent. Kort går fra ustabile til døde ganske fort.
Hvis kortet fortsatt viser brukt plass, ville jeg også sjekket én ting som ingen gjør før det er for sent: om selve partisjonen har blitt rar, ikke bare mappene. @mikeappsreviewer dekket delen om å slutte å bruke det, og @andarilhonoturno har rett i at skjulte attributter kan få et kort til å se tomt ut. Der jeg er litt uenig, er å hoppe inn i filsystemreparasjoner for tidlig. Jeg ville ikke kjørt noe reparasjonsverktøy, og jeg ville heller ikke stolt på at kameraet kan se hva som finnes der. Kameraer er elendige diagnoseverktøy. Det jeg ville gjort: - koble CF-kortet til en kortleser - sjekk om det viser riktig størrelse i Diskbehandling eller Diskverktøy - merk deg filsystemtypen, eller om det vises som RAW/ikke-allokert - hvis det monteres, prøv å bla gjennom det med en annen filbehandler før du skanner - hvis det ikke monteres riktig, lag et image først og jobb kun fra det En annen ting som er verdt å prøve, er en hex-/sektorviser eller til og med en Linux live-USB. Noen ganger er DCIM-mappen ødelagt, men de faktiske filpostene er fortsatt delvis der, og Linux vil vise mer enn Windows gjør. Hvis partisjonen ser skadet ut, men fortsatt finnes, kan TestDisk noen ganger gjenoppbygge katalogtreet bedre enn rene carving-verktøy. Hvis gjenoppretting av strukturen mislykkes, så ja, Disk Drill er sannsynligvis det praktiske valget for gjenoppretting av CompactFlash-kort. Det er bedre til å hente ut bilder og videofiler når mappene har forsvunnet, men de underliggende dataene fortsatt finnes. Forhåndsvisning er nøkkeldelen. Hvis RAW-filene eller klippene dine forhåndsvises riktig, er sjansene dine ganske gode. Ett tips til: sorter gjenopprettede filer etter signatur/opprettet tid etter gjenopprettingen, ikke bare etter filnavn. Jobber med manglende mapper kommer ofte tilbake rotete og i feil rekkefølge. Hvis du også vil ha flere anbefalinger fra fellesskapet om programvare for gjenoppretting av CF-kort, er denne tråden ganske relevant: anbefalinger for den beste programvaren for gjenoppretting av CF-kortdata Hvis kortet mister tilkoblingen, klikker, blir glovarmt eller forsvinner tilfeldig, stopp med gjør-det-selv-forsøkene. Det er da folk vanligvis gjør et kort som kan gjenopprettes om til et dødt kort.