SD-kortet mitt sluttet plutselig å bli lest etter at jeg tok en haug med familiebilder, og nå vil verken datamaskinen eller kameraet åpne det. Jeg trenger virkelig hjelp til å gjenopprette bildene fordi de ikke var sikkerhetskopiert. Ser etter den beste måten å gjenopprette bilder fra et SD-kort på uten å gjøre ting verre.
Jeg har sett dette mange ganger med SD-kort. Kortet ser tomt ut, og så antar folk at bildene er borte for godt. Det stemmer som regel ikke. I mange tilfeller ligger filene fortsatt på kortet helt til nye data skriver over den samme plassen. Hvis du oppdaget det tidlig og sluttet å bruke kortet med en gang, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Hvis jeg skulle gjort dette på mitt eget kort, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på SD-kort fra kamera, microSD-kort fra telefoner, til og med et dronekort en gang etter at det begynte å oppføre seg rart og sluttet å bli lest riktig. Det er et av de enklere gjenopprettingsverktøyene jeg har prøvd, og det finner ofte mer enn bare ting som ble slettet for fem minutter siden.
Det som hjalp meg, er at det ikke bare håndterer vanlige slettede filer. Det skanner også kort etter formatering, kort som vises som RAW, og kort som oppfører seg som om de er korrupte. Det gjenkjenner vanlige bildeformater som JPG og PNG, i tillegg til RAW-formater fra kameraer som Canon, Nikon, Sony og lignende utstyr.
Dette er den vanlige prosessen jeg følger:
- Ta SD-kortet ut av enheten med en gang.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill og velg SD-kortet fra listen.
- Trykk på “Søk etter tapte data”.
- Vent til skanningen er ferdig, og sjekk deretter Bilder-delen.
- Forhåndsvis det som dukker opp.
- Lagre gjenopprettede bilder på en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
En ting jeg lærte på den harde måten, er at forhåndsvisninger betyr veldig mye. Hvis bildet åpnes fint i skanneresultatene, går gjenopprettingen som regel bedre. Når forhåndsvisninger er ødelagte eller tomme, er filen ofte skadet.
Hvis programvaren ikke får tilbake alt, ville jeg fortsatt sjekket noen andre steder før jeg ga opp:
- Se gjennom skysikkerhetskopier som Google Foto, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Sjekk om kameraet eller enheten lagrer noe i internminnet.
- Se på sikkerhetskopier som Windows Filhistorikk, Time Machine eller noe lignende du allerede bruker.
- Prøv en annen kortleser eller en annen datamaskin. Jeg har opplevd at dårlige lesere får et friskt kort til å se dødt ut.
- Hvis kortet har fysisk skade eller fortsetter å koble fra, send det til en gjenopprettingstjeneste.
Den viktigste feilen å unngå er å skrive noe nytt til kortet. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsverktøy ennå. Ikke kopier filer til det. Hvert eneste av disse stegene øker sjansen for å overskrive bildene du prøver å få tilbake.
Slutt å bruke kortet. Den delen er viktigst.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke startet med tilfeldige reparasjonsverktøy, og jeg ville heller ikke stolt på kameraet etter at det feilet én gang. Hvis kortet monteres, selv bare i ett minutt, lag et image av hele kortet først. Gjenoppretting fra imaget er tryggere enn å hamre løs på kortet med gjentatte skanninger.
Min rekkefølge ville vært:
- Prøv en annen kortleser. Billige lesere feiler ofte.
- På Windows, sjekk Diskbehandling. På Mac, sjekk Diskverktøy.
- Hvis kortet viser en størrelse som er nær det normale, klon det først.
- Deretter skanner du klonen med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp.
- Lagre filer på datamaskinen eller en ekstern disk, aldri på SD-kortet.
Hvis kortet viser 0 byte, ber om formatering eller kobler fra under lesing, hopp over gjør-det-selv etter ett eller to forsøk. På det punktet har profesjonell gjenoppretting best sjanse. Hver ekstra lesing belaster et sviktende kort.
Hvis bildene dine også var fra et DSLR- eller speilløst kamera, se etter RAW-sidecarfiler og skjulte DCIM-mapper. Jeg har sett tomme kort der mappetabellen var skadet, men bildedataene fortsatt var der.
En ting til folk overser, rengjør kortkontaktene med en tørr mikrofiberklut. Høres dumt ut, men jeg har sett det fungere. Litt støv er noen ganger nok.
For en rask visuell guide dekker denne reelen om bildegjenoppretting fra SD-kort med enkle gjenopprettingstrinn det grunnleggende på en måte som er lett å følge.
Først av alt, slutt å prøve kortet i kameraet om og om igjen. Jeg vet at @mikeappsreviewer og @espritlibre allerede har dekket gjenoppretting/skanning, men jeg vil legge til én ting før noen dypskanning: sjekk om problemet bare er kortets partisjonsinformasjon, ikke selve bildedataene.
Hvis du bruker Windows, åpne Enhetsbehandling og Diskbehandling. Hvis SD-kortet vises der med riktig kapasitet, er det faktisk et ganske godt tegn selv om Utforsker ikke vil åpne det. Samme idé på Mac med Systeminformasjon. Hvis systemet fortsatt kan se maskinvaren, kan bildene fortsatt være mulig å gjenopprette.
Jeg er også litt uenig i å bruke CHKDSK eller Førstehjelp med en gang. Noen ganger fikser disse verktøyene filsystemet ved å fjerne de nøyaktig ødelagte referansene som gjenopprettingsapper trenger. De er greie senere, ikke først.
Dette ville jeg gjort:
- Test i en fungerende USB-kortleser
- Se om datamaskinen oppdager kortstørrelsen
- Hvis ja, gjenopprett fra det med Disk Drill
- Lagre alt til SSD-en/HDD-en din, aldri tilbake til SD-kortet
- Etter gjenoppretting kan du prøve reparasjoner hvis du vil
Disk Drill er et av de bedre alternativene her fordi det kan finne bilder etter filsignatur selv når mappestrukturen er ødelagt. Det betyr mye med kamerakort. Du kan som regel se hva som kan reddes ved å forhåndsvise resultatene før du gjenoppretter.
Sjekk også rare ting som at skrivebeskyttelsesbryteren står halvveis, eller at kontaktene er skitne. Høres dumt ut, men jeg har sett at det har vært hele problemet lol.
Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne Disk Drill-anmeldelsen og demoen for gjenoppretting av SD-kort lett å følge.
Hvis kortet fortsetter å koble fra, viser 0 byte, blir varmt eller får kortleseren til å oppføre seg merkelig, slutt med gjør det selv. Det er punktet der profesjonell gjenoppretting sannsynligvis er verdt det.
Jeg er enig med @espritlibre og @waldgeist om én viktig ting: ikke prøv å reparere kortet først. Men jeg vil gå litt lenger. Hvis kortet faktisk er i ferd med å svikte, kan selv gjentatt forhåndsvisning og ny skanning gjøre ting verre, så begrens forsøkene dine.
Et par ting som ikke nevnes ofte nok:
- Prøv å lese det på en telefon/nettbrett med en SD-adapter hvis du har en. Noen ganger monterer mobile enheter ustabile kort som stasjonære maskiner nekter å lese.
- På Linux kan en skrivebeskyttet montering noen ganger lykkes der Windows/macOS stadig maser om å initialisere eller reparere det.
- Hvis kortet er et microSD i en SD-adapter, bytt adapteren også. De svikter hele tiden.
Om Disk Drill: et solid valg hvis kortet fortsatt kan oppdages.
Fordeler:
- lett å bruke
- god signaturskanning for bilder
- forhåndsvisning hjelper med å vurdere filhelsen
- fungerer bra når mappestrukturen er ødelagt
Ulemper:
- dype skanninger kan ta en stund
- gjenopprettede filnavn/mapper kan være rotete
- hvis kortet kobler seg fra, kan programvaregjenoppretting hende ikke fullføres i det hele tatt
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer bare i denne forstand: programvare er ikke alltid det naturlige første steget. Stabil oppdagelse er viktigst først. Hvis kortet forsvinner, blir RAW, rapporterer meningsløs kapasitet eller blir uvanlig varmt, stopp gjør-det-selv-forsøk og gå til et laboratorium. Det er vanligvis problemer med flashminnet eller kontrolleren, ikke bare korrupsjon.
Hvis det derimot forblir synlig lenge nok, så ja, er Disk Drill et fornuftig neste steg etter at du har minimert lesingene.