Hvordan kan jeg gjenopprette data fra en skadet USB-stasjon gratis?

USB-stasjonen min sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg koblet den til den bærbare PC-en min, og nå står det at stasjonen er skadet og må formateres. Den inneholder viktige bilder og arbeidsfiler, så jeg prøver å finne gratis metoder for gjenoppretting av USB-data før jeg mister alt. Hva er den tryggeste måten å gjenopprette filer fra en skadet minnepinne på uten å gjøre skaden verre?

Jeg har sett dette gå galt fort, så jeg ville først ha tatt det rolig. En USB-pinne begynner å be om formatering, slutter å åpne seg, eller viser rare feil, og det første feilgrepet pleier å være å prøve reparasjoner før man får hentet ut filene. Jeg ville ikke formatert den ennå. Jeg ville ikke kjørt CHKDSK ennå. Jeg ville heller ikke kastet tilfeldige reparasjonsapper på den. Få ut dataene først hvis stasjonen fortsatt viser tegn til liv.

Disse tingene svikter som regel av ganske kjedelige grunner. Jeg har hatt en som ble korrupt etter å ha blitt trukket ut under en kopiering. Jeg har også sett filsystemskader etter strømbrudd, opprydding etter skadevare som gikk galt, ustabile USB-drivere og gammel flashlagring som er utslitt. Billige pinner eldes dårlig. Den ene dagen fungerer de, neste dag oppfører Windows seg som om den aldri har sett dem før.

Hva du gjør videre avhenger av hva stasjonen gjør.

Når jeg fortsatt ville prøvd programvare først

1. USB-enheten vises i Diskbehandling.
  2. Størrelsen ser riktig ut.
  3. Windows fortsetter å be om å formatere den.
  4. Den vises som RAW, eller du åpner den og blir blokkert.

Hvis du er i et av disse tilfellene, ville jeg vanligvis startet med gjenopprettingsprogramvare før jeg gjorde noe reparasjonstrinn.

Når jeg ville sluttet å tukle med den og overlatt den til noen andre

1. Stasjonen vises ikke noe sted.
  2. Den kobler til, kobler fra, kobler til igjen og kobler fra igjen.
  3. Kontakten eller kretskortet ser bøyd, sprukket eller løst ut.
  4. Pinnen blir fort varm.
  5. Filene er viktige nok til at ett dårlig forsøk ville gjort skade.

Dette lærte jeg på den harde måten for mange år siden. Hvis en USB-enhet fortsetter å koble fra mens den blir lest, føles hvert ekstra forsøk som å kaste terning om dataene dine. Hvis filene er viktige, stopp tidlig.

Hva jeg ville brukt til gjenoppretting

Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill på ødelagte flashstasjoner, RAW-volumer og pinner som Windows nektet å montere. Det jeg likte best var muligheten til å lage et byte-for-byte-bilde før skanningen. Hvis stasjonen er ustabil, er det tryggere å jobbe fra et bilde enn å hamre løs på originalen om og om igjen.

Rekkefølgen jeg ville fulgt

1. Installer Disk Drill på PC-en din. Ikke på USB-pinnen.
  2. Koble til USB-pinnen.
  3. Åpne appen og velg USB-enheten.
  4. Hvis den virker ustabil, lag en byte-for-byte-sikkerhetskopi først.
  5. Kjør full skanning.
  6. Forhåndsvis det den finner.
  7. Gjenopprett filene til en annen stasjon.

Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på samme USB-pinne. Jeg gjorde dette én gang med et annet verktøy for lenge siden. Dårlig idé. Det overskrev ting jeg fortsatt trengte.

Etter at filene er trygge

Da ville jeg sett på å fikse pinnen selv. Før datagjenoppretting, nei. Etterpå, greit.

Ting det er verdt å prøve:

1. Gi den en ny stasjonsbokstav i Diskbehandling.
  2. Kjør CHKDSK hvis filsystemet ser skadet ut.
  3. Prøv Windows-feilkontroll.
  4. Fjern og installer USB-enheten på nytt i Enhetsbehandling.
  5. Formater den hvis korrupsjonen stadig kommer tilbake.

Jeg fortsetter ikke å stole på en USB-pinne etter gjentatte feil. Hvis filer forsvinner, skriving mislykkes, den mister forbindelsen midt under overføring, eller korrupsjonen kommer tilbake etter formatering, bytter jeg den ut. Lagring er billig. Tapte bilder, arbeidsdokumenter eller gamle sikkerhetskopier er det ikke. Lærte den på den harde måten fra en død 32GB-pinne med skattefiler på. Aldri igjen.

Ikke formater den. Ikke ennå.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, hopp over CHKDSK først. Jeg er bare litt uenig om tidspunktet. Hvis USB-en er stabil og viser riktig størrelse, ville jeg brukt 2 minutter på å sjekke den i en annen USB-port og på en annen PC før noen skanning. Dårlige porter og ustabil strøm fra bærbare PC-er kan gi rare utslag.

Gratis fremgangsmåte jeg ville prøvd:

1. Koble den til en annen port, uten hub.
  2. Sjekk Diskbehandling.
  3. Hvis den vises med riktig kapasitet, bruk gjenopprettingsprogramvare først.
  4. Gjenopprett filer til den interne disken din eller en annen ekstern disk.
  5. Formater USB-en først etter at filene dine er trygge.

For gratis gjenoppretting er PhotoRec stygt, men kraftig. Det ignorerer det ødelagte filsystemet og henter ut filer etter signatur. Flott for bilder, dokumenter, PDF-er. Ulempen er at filnavn og mapper ofte kommer tilbake rotete. Recuva er enklere, men svakere på RAW eller kraftig korrupte USB-stasjoner.

Disk Drill er også verdt en titt, selv om du starter gratis. Det er enklere å sortere forhåndsvisninger, og for gjenoppretting av bilder og arbeidsfiler fra en korrupt USB betyr brukervennlighet noe. Hvis minnepinnen fortsetter å koble ut, slutt å rote med den. Gjentatte lesinger kan gjøre en døende disk verre. Ja, det suger.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting av USB-filer fra korrupte minnepinner lettere å følge enn tilfeldig bloggspam.

En ting til. Hvis USB-en viser 0 byte, blir varm eller kobler fra hvert par sekunder, vil programvare ikke hjelpe mye. På det punktet, stopp.

Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @hoshikuzu egentlig la nok vekt på: hvis filene er viktige, lag et image av USB-en først med et helt gratis verktøy før du gjør noen grundig gjenopprettingsrunde. Ikke alle trenger å hoppe rett til å skanne den fysiske minnepinnen om og om igjen.

Hvis du er på Windows, prøv USB Image Tool eller til og med HDD Raw Copy Tool for å klone flash-stasjonen til en imagefil eller en annen disk. Hvis USB-en fortsatt kan leses i det hele tatt, gir dette deg én tryggere arbeidskopi. Deretter kan du kjøre gjenopprettingsapper på imaget i stedet for å belaste den døende minnepinnen. Det betyr mer enn folk tror.

Etter det ville min gratis-rekkefølge vært:

1. TestDisk hvis partisjonen/filsystemet bare er skadet og du vil ha en sjanse til å gjenopprette tilgangen.
  2. PhotoRec hvis du bare bryr deg om å få tilbake filer og ikke har noe imot stygge filnavn.
  3. Windows-sikkerhetsskanning på PC-en, fordi noen ganger er korrupsjon faktisk skadevare eller søppel fra shortcut-virus.
  4. Først etter gjenoppretting, vurder reparasjon-/formateringsgreier.

Jeg er litt uenig i den aldri CHKDSK-stemningen folk noen ganger poster. Det er ikke ondt, det er bare risikabelt før gjenoppretting. Etter at filene dine er trygge, klart, test det. Før det, nei.

Hvis du vil ha noe enklere å navigere enn de gammeldagse gratisverktøyene, er Disk Drill fortsatt et av de mer brukervennlige alternativene for USB-gjenoppretting, spesielt for forhåndsvisning av bilder og dokumenter før gjenoppretting. For flere sammenligninger er denne tråden på anbefalinger for beste programvare for gjenoppretting av flash-stasjoner verdt å skumme gjennom.

Én brutal sannhet til: hvis stasjonen viser 0 byte, forsvinner tilfeldig eller bruker evigheter på å bli oppdaget, kan gratis programvare kanskje ikke redde deg. På det tidspunktet er hvert nytt forsøk litt som gambling.