Hvordan kan jeg gratis gendanne data fra et beskadiget USB-drev?

Mit USB-drev holdt pludselig op med at åbne, efter jeg tilsluttede det til min bærbare computer, og nu står der, at drevet er beskadiget og skal formateres. Der ligger vigtige billeder og arbejdsfiler på det, så jeg prøver at finde gratis metoder til gendannelse af USB-data, før jeg mister det hele. Hvad er den sikreste måde at gendanne filer fra et beskadiget flashdrev på uden at gøre skaden værre?

Jeg har set det gå galt hurtigt, så jeg ville først sætte farten ned. Et USB-stik begynder at vise formateringsmeddelelser, holder op med at åbne eller viser mærkelige fejl, og det første forkerte træk er som regel at prøve at fikse det, før filerne bliver hentet ud. Jeg ville ikke formatere det endnu. Jeg ville ikke køre CHKDSK endnu. Jeg ville heller ikke kaste tilfældige reparationsapps efter det. Få dataene ud først, hvis drevet stadig viser tegn på liv.

De her ting fejler som regel af ret kedelige årsager. Jeg har haft et, der blev ødelagt efter at være blevet trukket ud midt i en kopiering. Jeg har også set filsystemskader efter strømsvigt, malware-oprydning der gik galt, ustabile USB-drivere og gammelt flashlager, der er slidt op. Billige stik ældes dårligt. Den ene dag virker de, næste dag opfører Windows sig, som om det aldrig har set dem før.

Det, du gør herefter, afhænger af, hvad drevet gør.

Hvornår jeg stadig ville prøve software først

1. USB-stikket vises i Diskhåndtering.
  2. Størrelsen ser rigtig ud.
  3. Windows bliver ved med at bede om at formatere det.
  4. Det vises som RAW, eller du åbner det og bliver blokeret.

Hvis du er i en af de situationer, ville jeg normalt starte med gendannelsessoftware, før jeg gør noget reparationsrelateret.

Hvornår jeg ville stoppe med at rode med det og give det videre

1. Drevet vises ingen steder.
  2. Det forbinder, afbryder, forbinder igen og afbryder igen.
  3. Stikket eller printkortet ser bøjet, revnet eller løst ud.
  4. Stikket bliver hurtigt varmt.
  5. Filerne er vigtige nok til, at ét dårligt forsøg ville gøre skade.

Den lærte jeg på den hårde måde for år tilbage. Hvis en USB-enhed bliver ved med at afbryde, mens den læses, føles hvert ekstra forsøg som at kaste terninger med dine data. Hvis filerne er vigtige, så stop tidligt.

Hvad jeg ville bruge til gendannelse

Jeg har haft rimeligt gode resultater med Disk Drill på ødelagte flashdrev, RAW-volumener og stik, som Windows nægtede at montere. Den del, jeg bedst kunne lide, var muligheden for at lave et byte-for-byte-image før scanning. Hvis drevet er ustabilt, er det sikrere at arbejde ud fra et image end at hamre løs på originalen igen og igen.

Den rækkefølge jeg ville følge

1. Installer Disk Drill på din pc. Ikke på USB-stikket.
  2. Sæt USB-stikket i.
  3. Åbn appen og vælg USB-enheden.
  4. Hvis det virker ustabilt, så lav først en byte-for-byte-sikkerhedskopi.
  5. Kør den fulde scanning.
  6. Forhåndsvis det, den finder.
  7. Gendan filerne til et andet drev.

Gem ikke gendannede filer tilbage på det samme USB-stik. Jeg gjorde dette én gang med et andet værktøj for lang tid siden. Dårlig idé. Det overskrev ting, jeg stadig havde brug for.

Efter filerne er i sikkerhed

Så ville jeg se på at reparere selve stikket. Før datagendannelse, nej. Efter, fint.

Ting der er værd at prøve:

1. Giv det et nyt drevbogstav i Diskhåndtering.
  2. Kør CHKDSK, hvis filsystemet ser beskadiget ud.
  3. Prøv Windows fejlkontrol.
  4. Fjern og geninstaller USB-enheden i Enhedshåndtering.
  5. Formater det, hvis korruptionen bliver ved med at komme tilbage.

Jeg bliver ikke ved med at stole på et USB-stik efter gentagne fejl. Hvis filer forsvinder, skrivninger fejler, det mister forbindelsen midt i en overførsel, eller korruptionen vender tilbage efter en formatering, så udskifter jeg det. Lagerplads er billig. Mistede billeder, arbejdsdokumenter eller gamle sikkerhedskopier er ikke. Lærte den på den hårde måde med et dødt 32GB-stik med skattefiler på. Aldrig igen.

Formater det ikke. Ikke endnu.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om ét stort punkt, spring CHKDSK over først. Jeg er kun lidt uenig om timingen. Hvis USB’en er stabil og viser den rigtige størrelse, ville jeg bruge 2 minutter på at tjekke den på en anden USB-port og en anden pc før nogen scanning. Dårlige porte og ustabil strøm fra bærbare gør mærkelige ting.

Gratis fremgangsmåde jeg ville prøve:

1. Sæt den i en anden port, uden hub.
  2. Tjek Diskhåndtering.
  3. Hvis den vises med korrekt kapacitet, så brug gendannelsessoftware først.
  4. Gendan filer til dit interne drev eller et andet eksternt drev.
  5. Formater først USB’en efter dine filer er i sikkerhed.

Til gratis gendannelse er PhotoRec grimt, men stærkt. Det ignorerer det ødelagte filsystem og henter filer ud fra signatur. Fantastisk til fotos, dokumenter og PDF’er. Ulempen er, at filnavne og mapper ofte kommer tilbage som rod. Recuva er nemmere, men svagere på RAW eller alvorligt beskadigede USB-drev.

Disk Drill er også værd at kigge på, selv hvis du starter gratis. Det er nemmere at sortere forhåndsvisninger, og ved gendannelse af fotos og arbejdsfiler fra en beskadiget USB betyder brugervenlighed noget. Hvis stikken bliver ved med at falde ud, så lad være med at rode mere med den. Gentagne læsninger kan gøre et døende drev værre. Ja, det er surt.

Hvis du vil have en enkel gennemgang, er denne videoguide til gendannelse af USB-filer fra beskadigede flashdrev lettere at følge end tilfældig blogspam.

En ting mere. Hvis USB’en viser 0 byte, bliver varm eller kobler fra hvert par sekunder, så hjælper software ikke meget. På det tidspunkt skal du stoppe.

Jeg ville tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @hoshikuzu virkelig lagde nok vægt på: hvis filerne er vigtige, så lav først et image af USB’en med et helt gratis værktøj, før du laver nogen dyb gendannelsesscanning. Ikke alle behøver at gå direkte til at scanne den fysiske USB-pind igen og igen.

Hvis du er på Windows, så prøv USB Image Tool eller endda HDD Raw Copy Tool for at klone flashdrevet til en imagefil eller en anden disk. Hvis USB’en stadig kan læses overhovedet, giver det dig én mere sikker arbejdskopi. Så kan du kaste gendannelsesapps efter imaget i stedet for at belaste den døende USB-pind. Det betyder mere, end folk tror.

Derefter ville min gratis-rækkefølge være:

1. TestDisk hvis partitionen/filsystemet bare er beskadiget, og du vil have en chance for at gendanne adgangen.
  2. PhotoRec hvis du kun går op i at få filerne tilbage og ikke har noget imod grimme filnavne.
  3. Windows Security-scanning på pc’en, fordi korruption nogle gange faktisk er malware eller genvejsvirus-skrammel.
  4. Først efter gendannelse, overvej reparations-/formateringsværktøjer.

Jeg er en smule uenig i den aldrig CHKDSK-stemning, folk nogle gange poster. Det er ikke ondt, det er bare risikabelt før gendannelse. Når dine filer er sikre, så ja, test det. Før det, nej.

Hvis du vil have noget, der er lettere at navigere i end de oldschool gratisværktøjer, er Disk Drill stadig en af de mere brugervenlige muligheder til USB-gendannelse, især til forhåndsvisning af fotos og dokumenter før gendannelse. For flere sammenligninger er denne tråd om anbefalinger til den bedste software til gendannelse af flashdrev værd at skimme.

En anden hård sandhed: hvis drevet viser 0 byte, forsvinder tilfældigt eller tager evigheder om at blive registreret, kan gratis software måske ikke redde dig. På det tidspunkt er hvert nyt forsøg lidt af et sats.