Mijn iPhone-fotobibliotheek is enorm geworden en de Foto’s-app is pijnlijk traag wanneer ik dubbele foto’s, screenshots en oude afbeeldingen probeer te verwijderen. Ik zoek een snellere, betrouwbare manier om foto’s op mijn iPhone op te schonen zonder iets belangrijks te verliezen.
Ik had vorig jaar precies dezelfde rommel en bleef het negeren omdat ik wist dat het irritant zou worden. Tegen de tijd dat ik er eindelijk iets aan deed, bevatte mijn Foto's-bibliotheek meer dan 10.000 foto's en video's. Uiteindelijk was ik het grootste deel van een zaterdag kwijt aan het opruimen.
Wat hielp, was het scheiden van de makkelijke dingen en de repetitieve dingen. Er is eigenlijk niet één perfecte manier om de fotobibliotheek van een iPhone op te ruimen. Schermafbeeldingen, duplicaten, vergelijkbare foto's, Live Photos en enorme video's vereisen allemaal een iets andere aanpak.
Begin met Apple Foto's voor de voor de hand liggende rommel
Voordat je iets anders gebruikt, zou ik eerst de dingen opruimen die je meteen kunt herkennen.
- Open Foto's en ga door albums in plaats van eindeloos door de hoofdbibliotheek te scrollen.
- Gebruik het veeg-om-te-selecteren-gebaar zodat je in één keer een heleboel foto's kunt pakken.
- Gebruik bij albums die Alles selecteren ondersteunen, zoals schermafbeeldingen, die optie en deselecteer daarna alles wat je toch wilt bewaren.
Dat werkt goed voor dingen waarvan je al weet dat ze weg kunnen. Oude schermafbeeldingen, per ongeluk gemaakte foto's, willekeurige opgeslagen afbeeldingen, wazige foto's, dat soort dingen.
Gebruik een app voor de saaie vergelijkingen
Hier heb ik de meeste tijd bespaard. Na de voor de hand liggende opruiming had ik nog steeds enorm veel verspilde ruimte door bijna-dubbelen, herhaalde foto's, screenshots, Live Photos en video's waarvan ik was vergeten dat ze er überhaupt waren.
Ik heb Clever Cleaner daarvoor gebruikt. Het handige is dat de app eerst alles groepeert, zodat je niet steeds opnieuw dezelfde vraag aan jezelf hoeft te stellen.
- Start Clever Cleaner.
- Loop de groepen met vergelijkbare foto's door.
- Verwijder duplicaten en extra versies die je niet nodig hebt.
- Wis oude screenshots.
- Sorteer op grote video's en verwijder degene die je was vergeten.
- Zet Live Photos om naar stilstaande foto's als het bewegende deel niet belangrijk is om te bewaren.
Voor een grote bibliotheek is die gegroepeerde controle een stuk minder pijnlijk dan alles handmatig vergelijken in Foto's.
Leeg Recent verwijderd als je klaar bent
Dit deel is gemakkelijk te missen. Verwijderde foto’s maken niet meteen alle ruimte vrij, omdat ze een tijdje in Recent verwijderd blijven staan.
- Open het album Recent verwijderd.
- Controleer het nog even, zodat je niet per ongeluk iets belangrijks wist.
- Maak het leeg.
Als je dit doet omdat de opslag van je telefoon of iCloud vol is, dan is die laatste stap belangrijk.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, bedenk dan ook dat je één gesynchroniseerde bibliotheek beheert. Als je iets van je iPhone verwijdert, wordt het ook verwijderd uit iCloud en van je andere Apple-apparaten die hetzelfde Apple-account gebruiken. Misschien is dat precies wat je wilt, maar het is goed om dat in gedachten te houden voordat je duizenden onderdelen verwijdert.
Nadat ik de mijne eindelijk had opgeruimd, ben ik gestopt met het weer te laten opstapelen. Nu besteed ik misschien tien minuten per week aan het verwijderen van nieuwe screenshots, wazige foto’s en dubbele opnamen. Dat is veel makkelijker dan wachten tot de bibliotheek weer een project voor een hele dag wordt.
Als de bibliotheek al enorm is, zou ik de Foto’s-app nog steeds gebruiken voor een snelle, voor de hand liggende opschoning, maar ik zou er niet voor alles op vertrouwen. Voor duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en grote video’s maakt iets zoals Clever Cleaner het proces een stuk minder vervelend.
Maak een back-up voordat je begint met massaal verwijderen, vooral als iCloud-foto’s aan staat. De snelste opruimactie kan veranderen in de snelste spijt als je later merkt dat een heel gesynchroniseerd album ook van je Mac of iPad is verdwenen. Ik zou op zijn minst zorgen dat alles wat belangrijk is ergens buiten de Foto’s-bibliotheek is geback-upt voordat je een grote opschoning doet.
Voor snelheid zou ik niet proberen de hoofdweergave Recent te schonen. Die hapert te veel en het is te makkelijk om kwijt te raken waar je was. Gebruik eerst Zoeken in Foto’s en het gedeelte Mediatypen: Video’s, Schermafbeeldingen, Schermopnamen, Reeksen en Duplicaten. Verwijder in delen in plaats van duizenden tegelijk te selecteren, want Foto’s kan traag worden of daar maar blijven zitten alsof er niets is gebeurd terwijl iCloud-synchronisatie bezig is met bijwerken.
Ik vind het prima om iets als Clever Cleaner te gebruiken voor groepen met vergelijkbare foto’s, maar ik zou het behandelen als een beoordelingshulpmiddel, niet als een magische verwijderknop. Apps kunnen handig zijn om vijf versies van dezelfde foto te vinden, maar ze weten niet altijd welke jij echt mooi vindt. De echte tijdwinst zit erin dat de app kandidaten verzamelt en jij daarna snel ja/nee-beslissingen neemt in plaats van handmatig door je hele filmrol te zoeken.
Je zult dit waarschijnlijk niet pijnloos maken als de bibliotheek al enorm groot is. De snellere versie is meestal minder tikken en minder scrollen, niet druk op één knop en alles wordt veilig opgeschoond.
Als je toegang hebt tot een Mac, zou ik serieus overwegen om het rommelige deel daar te doen in plaats van op de iPhone. Foto’s op een groter scherm met een toetsenbord zijn veel makkelijker voor bulkselectie, vooral voor video’s, bursts, screenshots en willekeurig opgeslagen afbeeldingen. Je kunt sorteren, zoeken gebruiken, bereiken selecteren met Shift en vergelijkbare opnames vergelijken zonder dat de kleine iPhone-interface je de hele tijd tegenwerkt. Als iCloud-foto’s aanstaat, worden de verwijderingen toch terug gesynchroniseerd naar de telefoon.
De keerzijde is dat synchronisatie het een tijdje kan laten lijken alsof er niets is gebeurd. Verwijder een paar duizend items en de iPhone kan nog steeds hetzelfde opslagnummer tonen, Foto’s kan nog steeds traag aanvoelen en iCloud kan op de achtergrond nog steeds bezig zijn met wijzigingen verwerken. Dat betekent niet altijd dat het is mislukt. Het kan gewoon tijd, wifi, opladen en genoeg vrije ruimte nodig hebben om de bibliotheekwijzigingen te verwerken.
Voor de alleen-iPhone-route zou ik vermijden om het in één keer te perfect te willen doen. Doe eerst een grove ronde per categorie:
Screenshots die je duidelijk niet nodig hebt
Schermopnames
Grote video’s
Gedownloade memes en opgeslagen afbeeldingen
Duplicaten
Bursts en herhaalde opnames van hetzelfde evenement
Stop dan. Laat de telefoon bijwerken. Kom later terug voor vergelijkbare foto’s. Proberen om elke slechte foto, elk duplicaat en elke oude video in één sessie op te ruimen is hoe je moe wordt en slordige verwijderkeuzes maakt.
Ik ben wat sceptischer over opschoonapps dan sommige mensen, maar ze hebben wel een plek. Clever Cleaner of vergelijkbare apps zijn handig wanneer ze foto’s groeperen die op elkaar lijken, want dat is het deel waar Apple Foto’s nog steeds onhandig in is. Ik zou geen enkele opschoonapp definitieve keuzes laten maken zonder te controleren, vooral niet voor baby’s foto’s, reisfoto’s, documenten, bonnetjes, huisdierfoto’s of iets waarbij de beste versie subjectief is. De technisch scherpste afbeelding is niet altijd degene die je echt wilt.
Nog een saaie maar belangrijke snelheidstruc: verwijder niet in enorme batches. 8.000 dingen selecteren en op verwijderen tikken klinkt efficiënt, maar als Foto’s vastloopt of iCloud achterop raakt, heb je het proces moeilijker gemaakt om te volgen. Kleinere batches voelen eerst langzamer, maar ze zijn makkelijker ongedaan te maken, makkelijker te controleren en veroorzaken minder snel dat de app tergend traag wordt.
Als opslag het hoofdprobleem is, pak dan eerst video’s aan. Tien saaie video’s kunnen meer ruimte innemen dan honderden foto’s. Een opschoonapp kan helpen om grote bestanden zichtbaar te maken, maar je kunt ook Foto’s-zoektermen zoals videos gebruiken of het gedeelte Mediatypen gebruiken. Oude schermopnames zijn meestal de makkelijkste winst, omdat ze groot zijn en later vaak nutteloos.
Wat mensen vergeten, is dat opgeruimd niet klaar is totdat Recent verwijderd is geleegd, maar maak het niet meteen leeg als je twijfelt. Ik zou het na een grote opschoning een dag laten staan, er één keer doorheen scrollen en het dan legen wanneer je zeker bent. Als je al zonder opslagruimte zit en nu ruimte nodig hebt, dan is het legen ervan inderdaad wat de ruimte echt vrijmaakt.
Dus de snelste betrouwbare aanpak is: verwijder duidelijke rommel in Foto’s, gebruik alleen een groeperingsapp voor het repetitieve vergelijkingswerk, verwijder in verstandige batches en laat iCloud afronden voordat je het resultaat beoordeelt. Als je een Mac hebt, gebruik die dan. De iPhone is prima voor onderhoud, maar het is een behoorlijk irritant hulpmiddel om een bibliotheek te redden die jarenlang is verwaarloosd.
Een enorme Foto’s-bibliotheek zal op de telefoon nooit echt direct aanvoelen, vooral als iCloud-foto’s en Optimaliseer iPhone-opslag meespelen. Soms zit de traagheid niet in het verwijderen zelf, maar in het feit dat de telefoon voortdurend miniaturen ophaalt, de iCloud-status controleert en albums bijwerkt terwijl jij beslissingen probeert te nemen.
De Mac-suggestie hierboven is waarschijnlijk de netste route, maar als je op de iPhone blijft, zou ik het werk mechanischer aanpakken. Begin niet met slechte foto’s. Begin met categorieën die weinig emotionele waarde hebben. Screenshots ouder dan een maand, schermopnamen, dubbele downloads, wazige documentscans, mislukte QR-codefoto’s, willekeurige foto’s van bonnetjes. Dat zijn snellere keuzes dan twintig vakantiefoto’s vergelijken waarbij het je echt kan schelen welke blijft.
Clever Cleaner of een vergelijkbare app kan helpen bij het vergelijkingsdeel, maar ik zou die pas gebruiken na die saaie eerste opschoning, niet ervoor. Als je er een enorme rommelige bibliotheek in stopt, moet je nog steeds een enorme rommelige reeks suggesties beoordelen. Haal eerst het overduidelijke afval weg en gebruik daarna de app voor de irritante groepen van deze lijken bijna hetzelfde.
Kleine kanttekening die mensen vergeten: als je gedeelde albums gebruikt, berichtbijlagen hebt of ook foto’s in Bestanden hebt opgeslagen, verwijdert het opschonen van Foto’s mogelijk niet elke kopie waarvan je denkt dat die weg is. En als je doel telefoonopslag is, controleer dan Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag voor en na, niet alleen het aantal in Foto’s. Het aantal verwijderde items kan indrukwekkend lijken terwijl de verandering in opslag minimaal is als je vooral kleine afbeeldingen hebt verwijderd en de oude video’s nog steeds daar staan.