Ik heb per ongeluk een heleboel familiefoto’s van mijn telefoon verwijderd en besefte te laat dat er geen back-up van was gemaakt. Ik probeer de beste betaalbare software voor fotoherstel te vinden die echt werkt zonder vooraf veel te rekenen. Als iemand een goedkope en betrouwbare tool voor fotoherstel heeft gebruikt, zou ik je advies echt waarderen.
Ik heb verwijderde foto’s en videoclips vaker moeten terughalen van dood lijkende kaarten dan ik wil tellen. Soms heb ik ze per ongeluk gewist. Eén keer was het een haperende SD-kaart na een trouwreportage. Een paar keer was ik moe, klikte ik op het verkeerde, en betaalde ik daar later de prijs voor. Het belangrijkste dat ik heb geleerd was simpel. Wat je in de eerste paar minuten doet, is belangrijker dan de app die je installeert.
Als je bestanden zijn verdwenen, stop dan meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Maak geen extra foto’s. Zet er geen nieuwe bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw omdat je hoopt dat het vanzelf wordt opgelost. In veel gevallen staan de verwijderde gegevens er nog steeds op totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel.
Nadat ik de kaart apart had gelegd, zijn dit de tools waar ik als eerste naar kijk.
1. Disk Drill
Disk Drill is meestal degene waar ik mensen als eerste naartoe verwijs. Het zit aardig in het midden. Je hoeft niet met de interface te worstelen, en het doet nog steeds degelijk werk op SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven en SSD's.
Waar ik steeds op terugkwam, was de cameragerichte herstelmogelijkheid voor gefragmenteerde videobestanden. Als je ooit geprobeerd hebt beelden te herstellen van een drone, actioncam of mirrorless camera, dan heb je dit eerder gezien. Veel software vindt de clip, maar levert je vervolgens een bestand op dat hapert, niet opent of halverwege stopt. Disk Drill doet dit beter dan de meeste programma's bij gefragmenteerde video, en het ondersteunt ook een lange lijst RAW-fototypen.
Wat ik goed vond:
- Eenvoudige indeling, weinig giswerk
- Goede ondersteuning voor gangbare foto- en videoformaten
- Nuttig voor gefragmenteerde cameravideo
- Laat je bestanden vooraf bekijken voordat je ze terughaalt
- Werkt op Windows en Mac
Wat me stoorde:
- Je hebt de betaalde versie nodig voor volledig herstel
- Diepe scans duren lang bij grote kaarten
2. R-Studio
R-Studio is waar ik naartoe ga wanneer de makkelijke oplossingen falen. Ik zou het niet geven aan iemand die nog nooit herstelsoftware heeft aangeraakt. De interface voelt druk aan en de opties stapelen zich snel op. Toch heeft deze me meer dan eens gered wanneer het bestandssysteem beschadigd is, de partitie een puinhoop is of de kaart half dood lijkt.
Ik heb het gebruikt op een zwaar corrupte SD-kaart nadat een andere tool bijna niets had gevonden. R-Studio haalde genoeg bruikbare bestanden boven water om de hele puinhoop de moeite waard te maken. Ik moest wel vertragen en goed opletten. Het vergeeft je niet als je zomaar wat rondklikt zonder te weten waar je naar kijkt.
Waarom ik het blijf gebruiken:
- Sterke herstelresultaten in lastige gevallen
- Goed met beschadigde bestandssystemen
- Meer scan- en herstelopties dan eenvoudigere tools
- Werkt met een breed scala aan opslagconfiguraties
Waarom sommige mensen het zullen haten:
- Moeilijker om te leren
- De interface voelt gemaakt voor techneuten, niet voor gewone gebruikers
- Kost meer dan veel andere opties
3. PhotoRec
PhotoRec is nog steeds de gratis optie die ik als eerste noem. Geen betaalmuur, geen herstelbeperking, geen onzin. Het is open-source en werkt veel beter dan het eenvoudige uiterlijk doet vermoeden.
De reden is vrij eenvoudig. Het zoekt op het apparaat naar bestandssignaturen in plaats van te vertrouwen op het bestandssysteem. Dus wanneer de kaart is geformatteerd, beschadigd of in de war geraakt, maakt het nog steeds kans om de bestanden te vinden. De keerzijde is vervelend. Je herstelde bestanden komen vaak terug met algemene namen, en je mappen zijn verdwenen, dus het sorteren van die stapel kost tijd. Heel veel tijd, eerlijk gezegd.
Goede punten:
- Gratis
- Ondersteunt een enorm scala aan bestandstypen
- Werkt goed wanneer kaarten beschadigd of opnieuw geformatteerd zijn
- Beschikbaar op Windows, macOS en Linux
Nadelen:
- De opdrachtregelopzet schrikt mensen af
- Originele bestandsnamen blijven meestal niet behouden
- De mapstructuur komt niet terug
- Het sorteren van herstelde bestanden is een heel karwei
Herstelsoftware is maar één deel hiervan. Het andere deel is voorkomen dat je hier volgende maand weer belandt. Nadat ik iets belangrijks heb hersteld, verander ik hoe ik bestanden opsla en back-ups maak. Als je foto's of beeldmateriaal belangrijk zijn, maak dan regelmatig back-ups. Als je op SD-kaarten fotografeert, verdeel een opdracht dan over meerdere kaarten in plaats van de hele dag op één kaart te zetten. Veel werkende fotografen doen dit met een reden. Eén slechte kaart doet minder pijn als die maar een deel van de shoot meeneemt.
Ik hoop dat je deze niet vaak nodig zult hebben. Toch heb je een redelijke kans om in elk geval een deel van je bestanden terug te krijgen als je de kaart snel niet meer gebruikt en voorkomt dat je die overschrijft.
Als de foto’s zijn verwijderd uit de interne opslag van de telefoon, zijn je opties slechter dan de meeste advertenties beweren. Veel telefoonherstel-apps zijn rommel, vooral op moderne iPhones en Androids met versleuteling.
Betaalbare opties waar ik naar zou kijken:
-
Disk Drill
Goed als de telefoon op je computer verschijnt als opslag, of als de foto’s op een microSD-kaart stonden. Eenvoudige interface. De preview helpt. De prijs is redelijk vergeleken met veel van die opgeblazen software. -
EaseUS Data Recovery Wizard
Niet mijn favoriet, eerlijk gezegd. Het is prima voor eenvoudige verwijderingen, maar de gratis beperkingen zijn irritant. Nog steeds goedkoper dan herstel door een professioneel lab. -
Wondershare Recoverit
Werkt prima voor foto’s. Ik vind het een beetje te veel gehypet, in tegenstelling tot waar @mikeappsreviewer meer naar neigde met de zwaardere herstel-aanpak. Voor familiefoto’s is eenvoud belangrijker.
Als je telefoon een microSD-kaart gebruikte, zou ik de meeste telefoonspecifieke apps overslaan en de kaart op een pc scannen. Betere resultaten, minder verspilde tijd. Deze gids over fotowiederherstelsoftware voor fotografen en SD-kaarten is het bekijken waard.
Controleer ook eerst Google Photos, iCloud, OneDrive, de prullenbak van Samsung Gallery en de prullenbak van de Bestanden-app van de telefoon. Mensen missen die voortdurend.
Als deze van de interne opslag van de telefoon zijn verwijderd, zou ik een beetje sceptisch zijn over veel van de goedkope apps voor fotorecovery op telefoons. @mikeappsreviewer had gelijk dat de kwaliteit van herstel belangrijk is, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat meteen naar zwaardere tools gaan altijd helpt in een situatie met familiefoto’s. Soms heb je eerst gewoon de minst irritante optie nodig.
Wat ik zou doen:
- Controleer Onlangs verwijderd/Prullenbak op de telefoon opnieuw
- Controleer Google Foto’s, iCloud, OneDrive, Samsung Gallery
- Als je telefoon een microSD-kaart had, haal die eruit en scan hem op een computer
Voor echt betaalbare software is Disk Drill waarschijnlijk de beste balans tussen prijs en gebruiksgemak. Het is vooral de moeite waard om te proberen als de foto’s op een SD-kaart stonden of als de telefoon als opslag wordt gekoppeld. De voorbeeldfunctie bespaart tijd, en het is minder gammel dan veel van die dingen voor mobiele recovery.
Als je een bredere shortlist wilt, is deze pagina over beste dataherstelsoftware voor verwijderde foto’s en telefoons een degelijk overzicht.
Mijn eerlijke mening:
- Disk Drill voor de makkelijkste betaalde optie
- PhotoRec als gratis belangrijker is dan gemak
- Geef niet veel geld uit tenzij de foto’s heel belangrijk zijn
Maak voorlopig ook geen nieuwe foto’s met die telefoon. Dat deel is belangrijker dan mensen denken.
Ik zou hier een beetje dwarsligger zijn: als de foto’s op interne telefoonopslag stonden, is betaalbare herstelsoftware vaak minder belangrijk dan het telefoonmodel en wanneer je merkte dat ze waren verwijderd. Op nieuwere iPhones en veel Androids maakt versleuteling herstel na verwijdering behoorlijk zwak, dus ik zou geen groot bedrag uitgeven in de hoop op wonderbaarlijke resultaten.
Als je de opslag op een leesbare manier kunt aansluiten, of als de foto’s eigenlijk op een microSD-kaart stonden, is Disk Drill een redelijke optie met weinig gedoe.
Voordelen van Disk Drill
- gemakkelijk te gebruiken
- voorbeeldweergave van foto’s is echt handig
- eerlijke prijs vergeleken met veel hersteltools
- degelijk voor SD-kaarten, externe opslag, eenvoudige verwijderingen
Nadelen van Disk Drill
- geen wondermiddel voor versleutelde interne telefoonopslag
- volledig herstel vereist de betaalde versie
- diepe scans kunnen even duren
- vindt soms veel rommel naast echte foto’s
Ik ben het deels eens met @suenodelbosque en @chasseurdetoiles over het eerst eenvoudig houden, maar ik denk dat mensen één saaie stap onderschatten: controleer of je provider of chat-apps automatisch kopieën hebben opgeslagen. WhatsApp, Messenger, Telegram, zelfs oude e-mailbijlagen hebben in sommige gevallen meer familiefoto’s gered dan herstelsoftware.
Wat betreft @mikeappsreviewer, ik snap de insteek van zwaardere tools, maar bij normale paniek om familiefoto’s zou ik eerst één betaalbare scan proberen en niet meteen naar duurdere of complexere dingen grijpen.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill als je de gemakkelijkste betaalde optie wilt
- PhotoRec als je iets gratis wilt en rommel kunt verdragen
- sla flitsende telefoonherstel-apps met abonnementen over
Als de telefoon nog elke dag wordt gebruikt, stop dan nu meteen met hem te vullen met nieuwe foto’s en video’s. Dat is belangrijker dan welke app je koopt.